D7000 rommelt met kaartsleuven

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D7000 rommelt met kaartsleuven

Bericht door pveenstra » vr aug 05 2011 10:08 pm

Even de spraakverwarring opheffen:
De D7000 kan je instellen op NEF + JPG. NEF zet ie dan op kaart 1 en JPG op kaart 2. Ik heb kaartjes van 32GB gekocht, ik start dus met ruimte voor 910 opnames. Dit zal ongetwijfeld komen door de NEF's. Als ik me even goed kwaad maakt, dan zakt dit naar 800 of zo, maar de kaartjes heb ik nog niet vol gehad!
Dus dat ik JPG's op kaart 1 tegen kom heeft niets te maken met vol zijn. Ik heb er nog steeds geen logische verklaring voor kunnen vinden. Ik controleer regelmatig of de instellingen voor kaartsleuven nog steeds goed staan, en ze staan telkens goed. Foto's bewerken op de camera, daar zijn mijn ogen niet goed genoeg voor (of het schermpje is te klein :lol: ).
Nou ja, als niemand de verklaring weet, ga ik gewoon weer lekker foto's maken, er is tenslotte geen man overboord, maar bij het kopieren van de bestanden moet ik wat scherper opletten.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr aug 05 2011 11:19 pm

Wat ik kan verzinnen is dat als je 1 kaartje bv uit de camera haald(bv voor overzetten op pc ) zet hij automatisch de stand dat hij in raw en jpeg op de zelfde kaart zet. als je dan de tweede kaart er weer in stopt doet hij het weer apart. zo komt er ook wel eens jpeg's op mijn 1 ste kaart. Als je jpeg op kaart 1 hebt staat hij dan ook op kaart 2? Gebruik je toevallig de m/a/s/p stand samen met de programma standen? volgens mij moet je namelijk in die twee groepen je instellingen allebij apart instellen. maar weet dit niet zeker.

Voor de variatie van opslag is het niet zo gek. helemaal niet als je 32 gb gebruikt. De bestanden van de D7000 in raw+jpeg verschillen soms wel veel. In een groep van mijn raw scheeld het soms wel 5mb (1 = dan 16mb en andere 21mb) en jpeg soms 4 mb verschil per foto. bij elkaar verschil van 9 mb per foto wat hij kan verschillen met opslaan dus.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » za aug 06 2011 12:48 am

Ik haal de kaartjes nooit uit de camera. Hang de camera aan de USB aansluiting en zet de bestanden gescheiden over naar een NEF map en naar een JPEG map. Dus het verwisselen van kaarten is bij mij niet aan de orde geweest.
RAW=sleuf1, JPEG=sleuf2. Ik gebruik 2x 16GB kaartjes, classe 10.

quote:
Gebruik je toevallig de m/a/s/p stand samen met de programma standen? volgens mij moet je namelijk in die twee groepen je instellingen allebij apart instellen. maar weet dit niet zeker.

Ik kan in de handleiding niets vinden dat dit apart moet worden ingesteld. Ik heb betreffende JPEG's nog eens nagekeken en dit zijn geen foto's die in een scene stand zijn genomen. Ik heb dit zekerheidshalve even gecontroleerd omdat ik enkele opnamen heb gemaakt in de scene stand "zonsondergang" maar dit waren geen zonsondergang foto's.

In het opnamemenu kun je selecteren "Functie van kaart in sleuf 2":
- Overloop;
- Back-up
- RAW sleuf 1 - JPEG sleuf 2 (Deze heb ik geselecteerd)
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

nikonf5

Bericht door nikonf5 » za aug 06 2011 8:34 am

Op mijn D7000 komt het bij iedere serie die ik schiet voor dat RAW en JPG met enkele stuks op de verkeerde kaart geplaatst worden door de camera. Ik heb dat al bij de importeur gemeld. Het schijnt geen onbekend probleem te zijn en ik verwacht van Nikon eigenlijk wel een software-update.
F5

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » za aug 06 2011 9:20 am

Heb het nog even na gekeken en het is alleen met de U1 en U2 functie die andere instellingen kan onthouden.
Maar zoals je zelf al aangeeft kon dat het al niet zijn.
nikonf5 schreef:Op mijn D7000 komt het bij iedere serie die ik schiet voor dat RAW en JPG met enkele stuks op de verkeerde kaart geplaatst worden door de camera. Ik heb dat al bij de importeur gemeld. Het schijnt geen onbekend probleem te zijn en ik verwacht van Nikon eigenlijk wel een software-update.
F5
Ik moet zeggen dat ik het nog niet heb meegemaakt. En moet eerlijk zeggen dat ik het me ook maar moeilijk kan voorstellen. Maar wie weet hebben een paar camera's er last van.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » za aug 06 2011 9:26 am

Ik heb vanochtend via de Nikon (NL) site dit probleem aangemeld en zal de reactie afwachten en met jullie delen.
Jan

nikonf5

D7000 rommelt met kaartsleuven

Bericht door nikonf5 » za aug 06 2011 11:25 am

Oh, ik heb het dus in Be gemeld en niet in NL
De eerste keer vroeg ik me af wat ik verkeerd deed, maar die twijfel was ik na een paar keer wel kwijt
Het lijkt wel of een wissel verkeerd staat en een treintje (foto's) het verkeerde spoor op dendert.
Ook als kaartje 2 backup hoort te zijn staan niet op beide kaartjes dezelfde foto's
Alleen als je kaartje 2 de overloop functie geeft werkt het foutloos

celticfreak
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door celticfreak » zo aug 07 2011 3:34 pm

Bij mij gaat het gelukkig wel goed :) raw op kaart 1 en jpg op kaart 2 (ik heb geen foto's bewerkt in het toestel).
Met vriendelijke groet,

Luc

D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma aug 08 2011 2:40 pm

Zoals al aangegeven heb ik dit probleem bij Nikon NL neergelegd en zij hebben n.a.v. de vraag nog enkele vragen gesteld waarop men de uiteindelijke reactie hieronder heeft gegeven.
Ik zal nu dus eerst eens NIKON transfer gaan gebruiken om uit te kunnen sluiten dat het overzetten van bestanden de probleem veroorzaker is.

Ik moet zeggen dat de helpdesk van Nikon altijd wel adequaat reageert op vragen. Dit heb ik al eens 2 keer eerder ondervonden en dat vindt ik zelf wel zeer prettig en een compliment aan het adres van Nikon NL.

3e en laatste reactie van NIKON:

In antwoord op uw vraag nadat wij deze informatie van u hebben ontvangen kunnen wij u meedelen dat de D7000 geen protocol heeft om als Mass Storage device gebruikt te worden. Hierdoor kunnen wij niet instaan voor eventuele veranderingen die plaatsvinden wanneer u niet met Nikon Transfer 2 de foto's vanuit de geheugenkaart op uw computer zet.

Wij raden u daarom aan om bij het overzetten van uw foto's naar de computer Nikon Transfer 2 te gebruiken en er dan nauwkeurig op te letten of het probleem zich daar ook voordoet. Indien dit het geval is, willen wij u verzoeken om nogmaals contact met ons op te nemen.

Vertrouwende u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Mijn 2e reactie aan Nikon

Geachte heer,

Ik gebruik geen Nikon Transfer 2.
Ik zet de bestanden zo over vanaf de kaart naar de PC.

Ik heb de JPEG bestanden in de PC ontdekt. Op de camera kan ik het niet meer nakijken omdat de bestanden op de kaarten zijn overgezet naar de PC en de kaart daarna is leeggemaakt.

Ik werd pas aan het denken gezet door een vraag van een NCN forumbezoeker. Met dat hij het probleem beschreef ging bij mij een lampje branden dat dit misschien wel de reden kon zijn waarom ik enkele "vermeende" NEF bestanden niet kon bewerken. Daarop heb ik de files nagekeken en kwam ik dit probleem tegen.

Vertrouwende u hiermee te hebben geinformeerd. Voor verdere vragen of toelichting verneem ik graag van u.

Met vriendelijke groet,

1e reactie van NIKON op mijn vraag:

Dank u voor uw email.

Om een aantal details te bevestigen, willen wij u verzoeken om ons te vertellen of u Nikon Transfer 2 gebruikt voor het overzetten van uw bestanden naar de computer. Daarnaast zouden wij graag van u willen weten of u deze JPG bestanden in uw NEF map heeft gezien op uw computer of in de camera zelf.

In afwachting van uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

MIJN Vraag aan NIKON

Ik heb mijn D7000 zo ingesteld, dat de JPEGs op kaart 2 komen en de NEF's op kaart 1. Toch zie ik af en toe de er JPEG's op kaart 1 staan of NEF's op kaart 2.

Ik haal de kaartjes nooit uit de camera. Hang de camera aan de USB aansluiting en zet de bestanden gescheiden over naar een NEF map en naar een JPEG map. Dus het verwisselen van kaarten is bij mij niet aan de orde geweest.
RAW=sleuf1, JPEG=sleuf2.
Ik gebruik 2x 16GB kaartjes, classe 10.

Ik heb zowel de "JPG" map als de "NEF" map nagekeken en dan zie ik enkele JPG bestanden staan in de NEF map. Maar (nog) geen NEF in de JPG map.
Hij heeft van de JPG bestanden die in de NEF map staan zowel de JPG op kaart 1 als kaart 2 weggeschreven en er is van dit bestandsnummer ook geen NEF te vinden.
Om een indruk te geven van mijn situatie. Ik heb 616 bestanden bekeken in de NEF map waarvan er 5 JPG zijn geworden en deze staan in willekeurige volgorde tussen de NEF bestanden maar ook in de JPG map. De betreffende NEF bestanden zijn nergens te vinden.

In het opnamemenu kun je selecteren "Functie van kaart in sleuf 2":
- Overloop;
- Back-up
- RAW sleuf 1 - JPEG sleuf 2 (Deze heb ik geselecteerd)

Dit probleem kwam naar boven omdat ik voor de zoveelste keer enkele vermeende NEF bestanden niet kon bewerken (witbalans, Picture Control, Belichtingscorrectie).

Ik gebruik ViewNX2 als bewerkingsprogramma.

Dus graag verneem ik van u hoe dit probleem is op te lossen. Met de handleiding kom ik op dit punt niet verder.

In afwachting van uw reactie verblijf ik.
Jan

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » ma aug 08 2011 8:59 pm

Ik vind het wel hilarisch te zien dat Nikon als oplossing ziet dat je de bestanden op een bepaalde wijze van de kaartjes afhaalt, terwijl het probleem is dat bestanden op de verkeerde kaart zijn geplaatst.
Ik wacht het verder wel af, of er een software update komt.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma aug 08 2011 9:12 pm

Tja.. je weet het maar nooit hé :D
Valt nog mee dat ze niet zeggen dat je Nikon sd kaartjes moet gebruiken. Die heb je ook...

Als dat de oplossing is sta ik wel gek te kijken idd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 08 2011 9:21 pm

pveenstra schreef:Ik vind het wel hilarisch te zien dat Nikon als oplossing ziet dat je de bestanden op een bepaalde wijze van de kaartjes afhaalt, terwijl het probleem is dat bestanden op de verkeerde kaart zijn geplaatst.
Nee jij ziet het probleem verkeerd.
Het probleem is juist NIET dat bestanden op de verkeerde kaartjes staan, maar juist een probleem gaat worden bij het overhalen van de bestanden van camera naar PC, waarbij het in dat geval voorkomt dat het op de PC in een verkeerde map wordt geplaatst.
Dus een communicatie / softwareprobleem op de PC. Vandaar dat Nikon adviseert haar eigen Transfer 2 software te gebruiken.

Je kunt de kaartjes ook gewoon uit de camera nemen en in een cardreader stoppen. Ik ben er van overtuigd dat je dan nooit die verwisseling aan bestanden zult tegenkomen.

In het verleden is dit fenomeen op het forum al eerder besproken waarbij bestanden een andere extensie krijgen, anders worden benoemd of zelfs "dubbel" lijken voor te komen. Waarbij het altijd in een of andere overdracht zat waar het niet goed ging bij een rechtstreeks gekoppelde camera aan PC.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma aug 08 2011 9:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma aug 08 2011 9:26 pm

De reactie van Nikon klinkt inderdaad zeer, zeer onwaarschijnlijk want dat zou betekenen dat tijdens de normale bestandsoverdracht (zonder Nikon transfer) een NEF bestand zou worden verwijderd en vervolgens hetzelfde bestand vanuit de JPEG map naar de NEF map wordt gekopieerd.
Ik kan helaas op dit moment niet de oude situatie naar voren halen om e.e.a. te simuleren. Maar geloofwaardig klinkt het niet.
Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 08 2011 9:33 pm

jan schreef:De reactie van Nikon klinkt inderdaad zeer, zeer onwaarschijnlijk
Ik kan niets onwaarschijnlijks in de reacties van Nikon lezen. Sterker nog het is uitermate waarschijnlijk, dat het probleem niets met Nikon van doen heeft.

"In antwoord op uw vraag nadat wij deze informatie van u hebben ontvangen kunnen wij u meedelen dat de D7000 geen protocol heeft om als Mass Storage device gebruikt te worden. Hierdoor kunnen wij niet instaan voor eventuele veranderingen die plaatsvinden wanneer u niet met Nikon Transfer 2 de foto's vanuit de geheugenkaart op uw computer zet."

Zoals in mijn vorige reactie aangegeven is in het verleden het probleem al eerder beschreven dat mensen problemen hadden met overdracht, maar feitelijk werd veroorzaakt op de PC zelf, maar niet in de camera.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma aug 08 2011 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma aug 08 2011 9:37 pm

Léon Obers schreef: Je kunt de kaartjes ook gewoon uit de camera nemen en in een cardreader stoppen. Ik ben er van overtuigd dat je dan nooit die verwisseling aan bestanden zult tegenkomen.

In het verleden is dit fenomeen op het forum al eerder besproken waarbij bestanden een andere extensie krijgen, anders worden benoemd of zelfs "dubbel" lijken voor te komen. Waarbij het altijd in een of andere overdracht zat waar het niet goed ging.
Heel stom misschien maar ik ging ervan uit dat de kaartjes uit de camera kwamen voor het overzetten naar de pc. Ik heb zelf ook nog nooit anders gedaan. Lees nu pas dat het er staat ook hoor. :huh:
Ik haal dus altijd mijn kaartjes eruit en misschien daarom dat ik het probleem ook niet ondervind.

Dan is het antwoord van Nikon ook helemaal niet gek.
Ze willen weten of de fout door Nikon software word veroorzaakt of door derde. bv win.
De interface van de nikon camera en software zijn precies op elkaar afgestemd. Als daar wat fout zal gaan is er echt iets mis bij Nikon. maar dat lijkt me sterk.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”