D7000 rommelt met kaartsleuven

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

D7000 rommelt met kaartsleuven

Bericht door pveenstra » do aug 04 2011 10:13 pm

Ik heb mijn D7000 zo ingesteld, dat de JPEGs op kaart 2 komen en de NEF's op kaart 1. Toch zie ik af en toe de er JPEG's op kaart 1 staan of NEF's op kaart 2. Niet echt heel ernstig, maar toch wel lastig. Ook zie ik af en toe het aantal nog te nemen opnames wat varieren, veel meer dan gerechtvaardigd zou zijn door het aantal foto's dat ik maak.
Hebben meer D7000 gebruikers dit?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: het aantal nog te nemen opnames wat varieren

Bericht door gijs sandberg » do aug 04 2011 10:32 pm

Beste Peter,

Dat aantal varieert omdat het altijd een benadering is, op basis van de verwachte bestandsgrootte.
De enige manier om dat aantal hard te maken is het bestandsformaat NEF ongecomprimeerd te selecteren, dat is op niet veel kamera's mogelijk.
Groeten. Gijs

PS het eerste dat je beschrijft lijkt me onwaarschijnlijk, ik zou het met twee blanco kaartjes nogmaals testen en de instellingen op de kamera controleren.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: D7000 rommelt met kaartsleuven

Bericht door jan » do aug 04 2011 10:47 pm

Beste Peter,

Met dat je dit probleem beschrijft valt bij ook het kwartje waarom ik misschien enkele vermeende NEF bestanden niet kon bewerken.
Ik heb de betreffende map eens nagekeken en ik heb inderdaad ook dit probleem en dat verklaart ook waarom ik deze bestanden niet kon bewerken (witbalans, Picture Control, Belichtingscorrectie). Ik heb zowel de "JPG" map als de "NEF" map nagekeken en dan zie ik enkele JPG bestanden staan in de NEF map. Maar (nog) geen NEF in de JPG map.
Hij heeft van de JPG bestanden die in de NEF map staan zowel de JPG op kaart 1 als kaart 2 weggeschreven en er is van dit bestandsnummer ook geen NEF te vinden. Je zegt niet ernstig maar het zal maar net de foto zijn waar je de bijvoorbeeld witbalans wilt nabewerken en dat kan dus niet. Ben je niet blij.

En inderdaad zoals Gijs al schrijft het aantal is bij benadering.
Laatst gewijzigd door jan op do aug 04 2011 11:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » do aug 04 2011 11:02 pm

Af en toe varieert het van 910 naar 650, dat lijkt mij geen geval van benadering. En de instellingen voor bestandsgrootte, zoals FINE, zijn dan hetzelfde. Het is niet echt ernstig, want het verandert wel weer terug, maar het valt me wel op en dan wil ik weten wat er achter zit.....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 04 2011 11:28 pm

pveenstra schreef:Af en toe varieert het van 910 naar 650, dat lijkt mij geen geval van benadering.
Maar toch is dat niks vreemds in de wijze zoals Nikon het aantal bestanden aangeeft.
Afhankelijk of je wel of geen extra compressie instelt, de aard van de opnamen (gedetailleerd of niet gedetailleerd) etc. kan er wel een factor 2 verschil inzitten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do aug 04 2011 11:54 pm

Misschien wat gezocht, maar kan het zijn dat je misschien onwillekeurig een paar foto's hebt nabewerkt op de camera? Ik doe dat zelf nooit, maar je zit soms nogal snel in de nabewerking als je net op de verkeerde knop drukt. Maar ik weet niet of hij die opslaat als jpg?
Spul waarmee je foto's maakt...

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr aug 05 2011 8:56 am

ReneG,

Bij 1 foto zou dit misschien nog een mogelijkheid kunnen zijn geweest maar ik heb er meerdere tussen staan en daarbij komt dat je meerdere knopjes dan per ongeluk zou moeten hebben ingedrukt.
Jan

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr aug 05 2011 1:19 pm

Ik heb dit nog niet mogen ervaren, moet ook zeggen dat ik het slechts 1 week gebruikt heb. De extra JPG heb ik nooit gebruikt en was dus overbodig.
Ik schiet alleen nog maar in NEF wel heb ik het zo ingesteld dat de kaart op overloop staat en dat filmpjes naar kaart 2 gaan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 05 2011 1:20 pm

Als de ene kaart vol is, lopen bestanden over op de andere.
Haal je later een deel van opnamen weg (op de eerste kaart), of delete je een aantal tussendoor, is de overloop opgeheven en keert weer terug naar een "normale" werking, tot het punt bereikt is dat een van de kaarten weer vol is, en opnieuw overloopt.

Ik geloof er niets van dat dit soort zaken door de camera verkeerd wordt afgehandeld. Er zal echt een logische verklaring voor zijn. Er zijn nogal wat mogelijkheden. Kijk de gebruiksaanwijzing erop na.

Bij de specificaties:
Sleuf 2 kan als overloop of als back-up worden gebruikt of voor afzonderlijke opslag van kopieën die zijn gemaakt met behulp van NEF+JPEG, foto's op de kaarten kunnen onderling worden gekopieerd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr aug 05 2011 1:53 pm

Léon Obers schreef:Als de ene kaart vol is, lopen bestanden over op de andere.
Haal je later een deel van opnamen weg (op de eerste kaart), of delete je een aantal tussendoor, is de overloop opgeheven en keert weer terug naar een "normale" werking, tot het punt bereikt is dat een van de kaarten weer vol is, en opnieuw overloopt.

Ik geloof er niets van dat dit soort zaken door de camera verkeerd wordt afgehandeld. Er zal echt een logische verklaring voor zijn. Er zijn nogal wat mogelijkheden. Kijk de gebruiksaanwijzing erop na.
Leon, ik begrijp je twijfel maar ik weet 100% zeker dat de kaarten niet vol zijn geweest. Ik heb de verklaringen zojuist ook nog in de handleiding nagelezen en van al deze geschetste mogelijkheden kan ik zeggen dat is niet aan de orde geweest in mijn geval.
Ik heb de instelling ook zo staan RAW en JPG op gescheiden kaarten en nogmaals ik weet zeker dat er geen sprake is geweest van overloop in geval van vol zijn.

Om je een indruk te geven van mijn situatie. Ik heb 616 bestanden bekeken in de NEF map waarvan er 5 JPG zijn geworden en deze staan in willekeurige volgorde tussen de NEF bestanden maar ook in de JPG map. De betreffende NEF bestanden zijn nergens te vinden.
Léon Obers schreef: Bij de specificaties:
Sleuf 2 kan als overloop of als back-up worden gebruikt of voor afzonderlijke opslag van kopieën die zijn gemaakt met behulp van NEF+JPEG, foto's op de kaarten kunnen onderling worden gekopieerd.
Misschien is er een logische verklaring maar ik kan hem nog niet vinden.
Jan

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr aug 05 2011 3:03 pm

Dat zou dan een nieuwe "intelligentie" zijn die Nikon heeft ingebouwd, want op de D300s stopt de camera gewoon als de primaire kaart vol is (in de backup stand). Hij gaat dan niet automatisch van "backup" naar "overloop".

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr aug 05 2011 4:23 pm

yzf1kr schreef:
Dat zou dan een nieuwe "intelligentie" zijn die Nikon heeft ingebouwd, want op de D300s stopt de camera gewoon als de primaire kaart vol is (in de backup stand). Hij gaat dan niet automatisch van "backup" naar "overloop".

Ja maar jij zegt Back-up stand en niet overloop. Als de primaire vol is dan stopt het kan ik mij voorstellen. Je hebt namelijk de tweede kaart niet als overloop ingesteld.
Of heb ik het mis

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr aug 05 2011 5:42 pm

Nou je hebt het niet mis. Maar je hebt duidelijk niet opgelet waar dit topic over gaat.

Nef op de ene kaart en jpg op de andere gaat bij mij alleen in de back-up stand.

Send using Tapatalk.

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » vr aug 05 2011 6:08 pm

Geen idee ik selecteer gewoon NEF + JPG en dan kan ik de JPG aan de tweede kaart toewijzen.
Ik kan drie mogelijkheden kiezen.
Overloop
Back-up
RAW sleuf 1 - JPEG sleuf 2

En dan heb jij iets niet goed gelezen want TS heeft het over een D7000 en niet over een D300s en jij kunt blijkbaar niet instellen wat wij wel kunnen.
Hebben we wellicht iets nieuws op de D7000

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr aug 05 2011 6:13 pm

JanR schreef:Geen idee ik selecteer gewoon NEF + JPG en dan kan ik de JPG aan de tweede kaart toewijzen.
Ik kan drie mogelijkheden kiezen.
Overloop
Back-up
RAW sleuf 1 - JPEG sleuf 2

En dan heb jij iets niet goed gelezen want TS heeft het over een D7000 en niet over een D300s en jij kunt blijkbaar niet instellen wat wij wel kunnen.
Hebben we wellicht iets nieuws op de D7000
Dat zeg ik toch al in mijn eerste reactie. :roll:

Maar probeer het maar eens, als sleuf 1 vol is met NEF's verwacht ik niet dat de D7000 in sleuf 2 verder gaat en daar de NEF's en JPG's zet.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”