kleurenzweem op foto's {kleurzweem opgelost}

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Schaam me rot: HOE doe je dat

Bericht door wblink » di aug 16 2011 4:48 pm

gijs sandberg schreef:vraagje: wat gebeurt er als je een wit papiertje fotografeert, alles automatisch: dat zou een gemiddeld grijs plaatje moeten opleveren.
Gijs,

Ik werk op dit moment als kwaliteitsconroleur in een papierfabriek. Daardoor weet ik wel iets kleuren(opbouw) van papier en geloof me: wit papier is niet wit! Afhankelijk van de te bedienen markt verandert de "tint" (zoals dat in papierwereld wordt genoemd ipv "kleur"): blauwig voor Europese landen en wat roodachtig voor mn USA en Azië.
Daarnaast wordt er driftig gebruik gemaakt van opwitters (zetten UV om in zichtbaar wit licht) zoals ook gebruikt wordt in die wasmiddelen met claims "witter dan wit".

Trouwens leuk idee door je bericht: ik zal mijn "grijskaart" (Colorchecker) eens meenemen naar m'n werk en die doormeten.

Kortom: wat ik zeggen wil is dat kleur of tint erg afhankelijk is van je ogen EN de omgeving waarin je eea bekijkt (avond, lamplicht, overdag bij het raam). Ik kan zelfs foto's afdrukken die gecorrigeerd worden voor het licht waarbij ze bekeken zullen worden (kuns(t)licht (blijf Hagenaar) of daglicht).

Sommige "simpele" dingen in fotografie zijn moeilijker en diepgaander dan het lijkt. Naast kleurzweem, tint en witbalans zijn er al PAGINAS gevuld over scherptediepte.

Mooi allemaal, het houdt je scherp als je denkt alles wel te weten (ikke niet dus!).
Willem.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di aug 16 2011 6:05 pm

wblink schreef: Trouwens leuk idee door je bericht: ik zal mijn "grijskaart" (Colorchecker) eens meenemen naar m'n werk en die doormeten.
Zo´n beetje elke grijskaart die ik ken heeft weer een andere kleur :wink:

Probeer ook eens een Tempo (of ander merk zakdoekje) door te meten. Ik heb zelf een kleurtemperatuurmeter voor fotografie en doe dat af en toe. Die Tempo zakdoekjes zijn heel constant van kleur en volgens mijn meter praktisch volkomen neutraal; ik gebruik ze dan ook altijd om een customWB te maken. Je moet hem dus voor de lichtbron houden en er doorheen meten.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di aug 16 2011 6:23 pm

flitslicht schreef:
wblink schreef: Trouwens leuk idee door je bericht: ik zal mijn "grijskaart" (Colorchecker) eens meenemen naar m'n werk en die doormeten.
Zo´n beetje elke grijskaart die ik ken heeft weer een andere kleur :wink:

Probeer ook eens een Tempo (of ander merk zakdoekje) door te meten. Ik heb zelf een kleurtemperatuurmeter voor fotografie en doe dat af en toe. Die Tempo zakdoekjes zijn heel constant van kleur en volgens mijn meter praktisch volkomen neutraal; ik gebruik ze dan ook altijd om een customWB te maken. Je moet hem dus voor de lichtbron houden en er doorheen meten.
Eeuuuw?

Ik wil zoiets graag voor je doen, ik zie alleen de waarde van de resultaten niet zo zitten.
Ik kan ALLEEN reflectie meten, GEEN doorzicht.
Willem.

wijngaarddonkers

Re: instellingen van mijn toestel zijn nooit veranderd

Bericht door wijngaarddonkers » di aug 16 2011 7:19 pm

gijs sandberg schreef:Beste Tini,

Die stelling zou ik niet aandurven, tenzij je er iets bij zet als "bewust, door mezelf".

Nogmaals: een voorbeeld kan veel verhelderen.

Groeten, Gijs
Gijs, Sorry, ik zet geen enkele foto op het net.
groeten tini

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 16 2011 7:31 pm

wijngaarddonkers schreef: Gijs, Sorry, ik zet geen enkele foto op het net.
Dan houdt de discussie al snel op als je niet mee wilt werken om simpel wat voorbeelden op het internet te zetten zodat anderen aan de hand van die voorbeelden je kunnen adviseren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Re: kleurenzweem op foto's

Bericht door george013 » di aug 16 2011 9:01 pm

flitslicht schreef:
george013 schreef:@Flitslicht,
Ga je me nu vertellen dat die natte vinger van de Auto Witbalans minder is al die van de eigen Custum? Kom op.

Digitaal of iig Nikon heeft de neiging naar blauw. Probeer en grijspuntje te prikken. Ben je er vanaf.

George
Nou, eh, ja...uiteraard. De autoWB werkt met gereflecteerd, en dus qua kleur veranderd, licht en moet daar de originele kleur licht uit zien te peuren om te kunnen corrigeren. CustomWB werkt met opvallend licht waarbij de originele kleur licht duidelijk zichtbaar is en dus heel makkelijk en adequaat te corrigeren valt.

Als jij een grijspuntje wil prikken moet je wel een neutraal grijs onderwerp in je foto hebben.
Waar vind ik deze info in mijn manual?
George

flitslicht

Bericht door flitslicht » di aug 16 2011 9:24 pm

Als je een D80 hebt op bladzijde 59, 'Witbalans Preset'. Ze gebruiken daar een grijskaart maar je kan hetzelfde bereiken met een tempo zakdoekje over de lens en de camera naar de lichtbron(nen) te richten.

george013

Bericht door george013 » wo aug 17 2011 8:15 am

Nou, eh, ja...uiteraard. De autoWB werkt met gereflecteerd, en dus qua kleur veranderd, licht en moet daar de originele kleur licht uit zien te peuren om te kunnen corrigeren. CustomWB werkt met opvallend licht waarbij de originele kleur licht duidelijk zichtbaar is en dus heel makkelijk en adequaat te corrigeren valt
Maar dan maak je weer gebruik van de auto witbalans van de camera en weer gebaseerd op gereflecteerd licht. Het enige wat je nu doet is die waarde vastzetten.
Geloof niet dat de camera een grijskaar ook als grijskaart ziet en de wb zodanig corrigeert dat er bijv. 128,128,128 uitkomt.
Dacht dat je met CustomWB iets anders bedoelde.
George

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Dan houdt de discussie al snel op als je niet mee wilt w

Bericht door gijs sandberg » wo aug 17 2011 9:35 am

Beste Leon en moderators,

Eens, daar kan dus een slotje op.

Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

wijngaarddonkers

Bericht door wijngaarddonkers » wo aug 17 2011 11:33 am

Léon Obers schreef:
Dan houdt de discussie al snel op als je niet mee wilt werken om simpel wat voorbeelden op het internet te zetten zodat anderen aan de hand van die voorbeelden je kunnen adviseren.
OK dan; bedankt voor Uw medewerking.

tini

Peterpan

Bericht door Peterpan » wo aug 17 2011 4:52 pm

Wohhhh, wacht even met dat slotje :D !

Flitslicht schreef (en ook andere in dit topic):
Ze gebruiken daar een grijskaart maar je kan hetzelfde bereiken met een tempo zakdoekje over de lens en de camera naar de lichtbron(nen) te richten
Even voor mijn duidelijkheid:
Ik pak 1 Tempo zakdoekje
Ik leg deze over mijn camera c.q. lens
Ik richt op een lichtbron en hiermee bepaal ik dan de witbalans?

Wat gebeurt er als ik richt op een gloeilamp?
Wat gebeurt er als ik richt op een kaars?
Wat gebeurt er als ik richt op een tl-lamp of spaarlamp?
Heeft het niks te maken met de kleur van het licht wat door het zakdoekje komt?

Ik weet het allemaal niet omdat ik dit pas voor het eerst hoor.
Heeft er iemand ervaring met verschillende lichtbronnen?

Groet,
E.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo aug 17 2011 6:27 pm

Je kan misschien het beste hier kijken: http://www.expoimaging.com/support-overview.php

Met het Tempo zakdoekje werkt het net zo als de Expodisc, die rond de €100 kost. Bovendien heb ik altijd een paar zakdoekjes bij me en nooit een Expodisc ;-)

Je kan met de Expodisc ook je camera als opvallend lichtmeter gebruiken. Om dit met een Tempo zakdoekje te doen moet je het dubbelvouwen, of een stop compenseren.

george013

Bericht door george013 » wo aug 17 2011 10:13 pm

Flitslicht,
Je maakt nog steeds gebruik van de AutoWB-functie van de camera, je laat de camera de witbalans uitrekenen ipv dat je de kleurtemperatuur ingeeft. Volgens mij zijn dat ook twee verschillende benaderingen om tot een goede kleur te komen.
Maar wat mij nu intrigeert is de wijze waarop de camera de witbalans bepaalt en hoe je daar gebruik van maakt door er een neutraal filter voor te zetten. Ik hoop dat ik het goed heb gezien.
George

george013

Bericht door george013 » vr aug 19 2011 10:14 pm

Flitslicht,
Kun jij een inzicht geven hoe de camera omgaat met de witbalans en hoe jij dat met deze trukendoos gebruikt.
Je kunt dat ene niet gebruiken zonder een inzicht hebben in dat andere.
Dat was mijn vraag.
George

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za aug 20 2011 9:43 pm

groeten tini
:?: :?:
Waarom eigenlijk niet?
Paranoia?
:roll:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”