Gijs,gijs sandberg schreef:vraagje: wat gebeurt er als je een wit papiertje fotografeert, alles automatisch: dat zou een gemiddeld grijs plaatje moeten opleveren.
Ik werk op dit moment als kwaliteitsconroleur in een papierfabriek. Daardoor weet ik wel iets kleuren(opbouw) van papier en geloof me: wit papier is niet wit! Afhankelijk van de te bedienen markt verandert de "tint" (zoals dat in papierwereld wordt genoemd ipv "kleur"): blauwig voor Europese landen en wat roodachtig voor mn USA en Azië.
Daarnaast wordt er driftig gebruik gemaakt van opwitters (zetten UV om in zichtbaar wit licht) zoals ook gebruikt wordt in die wasmiddelen met claims "witter dan wit".
Trouwens leuk idee door je bericht: ik zal mijn "grijskaart" (Colorchecker) eens meenemen naar m'n werk en die doormeten.
Kortom: wat ik zeggen wil is dat kleur of tint erg afhankelijk is van je ogen EN de omgeving waarin je eea bekijkt (avond, lamplicht, overdag bij het raam). Ik kan zelfs foto's afdrukken die gecorrigeerd worden voor het licht waarbij ze bekeken zullen worden (kuns(t)licht (blijf Hagenaar) of daglicht).
Sommige "simpele" dingen in fotografie zijn moeilijker en diepgaander dan het lijkt. Naast kleurzweem, tint en witbalans zijn er al PAGINAS gevuld over scherptediepte.
Mooi allemaal, het houdt je scherp als je denkt alles wel te weten (ikke niet dus!).