kleurenzweem op foto's {kleurzweem opgelost}

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
wijngaarddonkers

kleurenzweem op foto's {kleurzweem opgelost}

Bericht door wijngaarddonkers » ma aug 15 2011 1:09 pm

Dames Heren;

Het volgende probleem doet zich voor:

Heb Nikon D60 met de volgende Instellingen :automatische witbalans; dafragmavoorkeuze;

Resultaat: blauzweem op foto's met blauwe onderwerpen; Groenzweem met groene onderwerpen zoals struiken met groene bladeren e.d.

Geen onder of overbelichting ingesteld op mijn camera

Ik kan natuurlijk wel alle foto's gaan bewerken, maar daar heb ik geen camera voor gekocht.

Wie is er goed op de hoogte van de veroorzaker van deze "ellende" en wat daar tegen te doen. ??

Groeten: tini van den Wijngaard
Laatst gewijzigd door wijngaarddonkers op za sep 03 2011 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: kleurenzweem op foto's

Bericht door Cor Gortzak » ma aug 15 2011 1:21 pm

PLaats eens een paar foto's.

Dat is wat duidelijker om op te reageren
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

wijngaarddonkers

Bericht door wijngaarddonkers » ma aug 15 2011 1:42 pm

Cor Gortzak schreef:PLaats eens een paar foto's.

Schaam me rot: HOE doe je dat

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma aug 15 2011 1:46 pm

wijngaarddonkers schreef:
Wie is er goed op de hoogte van de veroorzaker van deze "ellende" en wat daar tegen te doen. ??

Groeten: tini van den Wijngaard
De veroorzaker van de ellende is de entiteit die zich achter de camera bevindt en nog niet doorheeft dat alle automatische functies van een camera hooguit een benadering kunnen zijn van wat die entiteit in zijn of haar gedachten heeft. Dat geldt totdat we via hersengolven kunnen communiceren met de camera, tot die tijd moeten we het apparaat via onze vingers vertellen hoe het beeld eruit hoort te zien.

Wat je eraan kunt doen is leren om te gaan met het maken van een custom witbalans, daar zijn genoeg draadjes over te vinden.

george013

Bericht door george013 » ma aug 15 2011 9:38 pm

@Flitslicht,
Ga je me nu vertellen dat die natte vinger van de Auto Witbalans minder is al die van de eigen Custum? Kom op.

Digitaal of iig Nikon heeft de neiging naar blauw. Probeer en grijspuntje te prikken. Ben je er vanaf.

George

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Schaam me rot: HOE doe je dat

Bericht door gijs sandberg » ma aug 15 2011 10:53 pm

Tini,

Kijk hier eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964" onclick="window.open(this.href);return false;

vraagje: wat gebeurt er als je een wit papiertje fotografeert, alles automatisch: dat zou een gemiddeld grijs plaatje moeten opleveren.
Fotogrfeer je in NEF of JPG?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

flitslicht

Bericht door flitslicht » di aug 16 2011 10:46 am

george013 schreef:@Flitslicht,
Ga je me nu vertellen dat die natte vinger van de Auto Witbalans minder is al die van de eigen Custum? Kom op.

Digitaal of iig Nikon heeft de neiging naar blauw. Probeer en grijspuntje te prikken. Ben je er vanaf.

George
Nou, eh, ja...uiteraard. De autoWB werkt met gereflecteerd, en dus qua kleur veranderd, licht en moet daar de originele kleur licht uit zien te peuren om te kunnen corrigeren. CustomWB werkt met opvallend licht waarbij de originele kleur licht duidelijk zichtbaar is en dus heel makkelijk en adequaat te corrigeren valt.

Als jij een grijspuntje wil prikken moet je wel een neutraal grijs onderwerp in je foto hebben.

george013

Bericht door george013 » di aug 16 2011 11:28 am

Ik had begrepen dat je bedoelde de kleurtemperatuur zelf, gevoelsmatig of obv ervaring, vast in te stellen. Begrijp nu dat je de kleurtemperatuur van de lichtbron eerst wilt meten en dan invoeren. Op wat voor een manier dan ook.
Denk niet dat dat haar bedoeling is.
George

flitslicht

Bericht door flitslicht » di aug 16 2011 11:32 am

george013 schreef:Begrijp nu dat je de kleurtemperatuur van de lichtbron eerst wilt meten en dan invoeren. Op wat voor een manier dan ook.
Misschien moet je handleiding van de camera er een keer bij pakken?

george013

Bericht door george013 » di aug 16 2011 12:21 pm

Verklaar je nader.
George

wijngaarddonkers

Bericht door wijngaarddonkers » di aug 16 2011 1:29 pm

gijs sandberg schreef:Tini,

Kijk hier eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964" onclick="window.open(this.href);return false;

vraagje: wat gebeurt er als je een wit papiertje fotografeert, alles automatisch: dat zou een gemiddeld grijs plaatje moeten opleveren.

Groeten, Gijs
Ikn fotografeer alles in NEF.
Papiertje is normaal wit.
Wat me nu te binnen schiet:
Vorig jaar op vakantie waren alle foto's blauw. ( witbalans opn automatisch)
Dit is me nog nooit overkomen, van wat ik ook fotografeerde.
Nu krijg ik last van of groene zweem( bij opname van struiken e.d/ ) of van blauwe zweem als er water in deb buurt is.
Allee instellingen van mijn toestel zijn nooit veranderd. ( diafragnma voorkeuze)
tini

wijngaarddonkers

Bericht door wijngaarddonkers » di aug 16 2011 1:31 pm

gijs sandberg schreef:Tini,

Kijk hier eens:

Groeten, Gijs
Ikn fotografeer alles in NEF.
Papiertje is normaal wit.
Wat me nu te binnen schiet:
Vorig jaar op vakantie waren alle foto's blauw. ( witbalans opn automatisch)
Dit is me nog nooit overkomen, van wat ik ook fotografeerde.
Nu krijg ik last van of groene zweem( bij opname van struiken e.d/ ) of van blauwe zweem als er water in deb buurt is.
Allee instellingen van mijn toestel zijn nooit veranderd. ( diafragnma voorkeuze)
tini

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: instellingen van mijn toestel zijn nooit veranderd

Bericht door gijs sandberg » di aug 16 2011 1:34 pm

Beste Tini,

Die stelling zou ik niet aandurven, tenzij je er iets bij zet als "bewust, door mezelf".

Nogmaals: een voorbeeld kan veel verhelderen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

wijngaarddonkers

Bericht door wijngaarddonkers » di aug 16 2011 1:35 pm

De veroorzaker van de ellende is de entiteit die zich achter de camera bevindt en nog niet doorheeft dat alle automatische functies van een camera hooguit een benadering kunnen zijn van wat die entiteit in zijn of haar gedachten heeft. Dat geldt totdat we via hersengolven kunnen communiceren met de camera, tot die tijd moeten we het apparaat via onze vingers vertellen hoe het beeld eruit hoort te zien.[/quote]

Flislicht: Ik wou dat ik zo goed was als jij
tini

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 16 2011 1:41 pm

Cor Gortzak schreef:PLaats eens een paar foto's.
Schaam me rot: HOE doe je dat
Met een FTP-programma wat foto's op een site plaatsen als Picasa of Flickr.
Maar beter nog op je eigen eigen "internet webruimte" wat ieder die een internet-account heeft van zijn provider er altijd bij krijgt, maar de meesten daar nooit iets mee doen. (Men weet dikwijls niet eens dat men die eigen ruimte heeft).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”