vogels 2

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
reneo57
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door reneo57 » za mei 12 2007 7:57 pm

Mmmmmmmmmm : nee :( dat is het niet.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mei 12 2007 8:28 pm

Dit zijn, gezien de omstandigheden, best goeie foto's.
Die halsbandparkieten die bij ons (Voorburg, Den Haag, Rijswijk, Delft) in massa's rondvliegen zijn niet zo heel erg groot, en zo beweeglijk en druk als wat. Om die leuk in beeld te krijgen is een hele toer. Met het licht van de laatste paar dagen helemaal - maar ja, bij fel zonlicht krijg je weer van die grote contrasten.
Stond je camera op M met een vooraf bepaalde belichting? Of op A of S en spotmeting? (In verband met het tegenlicht).
Groet, E.M. de Klerk

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » za mei 12 2007 9:44 pm

Je kunt aandragen dat het moeilijk was om de foto te maken.
Dat kan best zo zijn, maar technisch gezien rammelen de foto's aan alle kanten.
Als je foto's die onder moeilijk omstandigheden gemaakt zijn (en die niet in orde zijn) goed praat kan je alles als een goede foto bestempelen.

Zo werkt het in de praktijk niet.
Maar geeft verder natuurlijk niets.
Er moeten ook mensen zijn die de lat erg laag leggen.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » za mei 12 2007 10:09 pm

Brenzef schreef:Je kunt aandragen dat het moeilijk was om de foto te maken. Dat kan best zo zijn, maar technisch gezien rammelen de foto's aan alle kanten. Als je foto's die onder moeilijk omstandigheden gemaakt zijn (en die niet in orde zijn) goed praat kan je alles als een goede foto bestempelen.

Zo werkt het in de praktijk niet. Maar geeft verder natuurlijk niets.
Er moeten ook mensen zijn die de lat erg laag leggen.
Hij heeft wel een punt............. :roll:

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mei 12 2007 10:25 pm

Commentaar:
1. De foto's hebben teveel tegenlicht
2. Onscherpte is lelijk
3. Kleuren zijn flets
4. De scherpte kan beter

Mijn reactie:
1. Moet je dan eerst een zeil over de bomen spannen zodat je geen lucht ziet bij een opname naar boven?
2. Tsja, we hebben niet allemaal een Leitz of Novoflex 560 mm tele-objectief met een voorbeeldige beeldvoordracht. (Door trendy types Bokeh genoemd.) Maar voor een hedendaagse zoomlens vind ik het een redelijk beeld.
3. Probeer het zelf eens met Kodachrome... Maar zoals ik al aangaf, het licht van de laatste paar dagen was niet van een warme kleurtemperatuur...
4. Oké, de scherpte kan beter. Maar die kan soms zelfs bij Frans Lanting beter - ook een Nikonwerker.

En nog iets: ik zal nooit slechte omstandigheden als excuus gebruiken om een slechte foto goed te praten. Ik vind deze halsbandparkieten gewoon goed gefotografeerd. Maar als het beter kan: laat maar zien!

Groeten, E.M. de Klerk

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » za mei 12 2007 10:28 pm

Waarom kan Brenzef alleen maar negatief commentaar geven, ziet ie echt niets positiefs meer of is dat de aard van het beestje. Ik vind het een mooie plaat beter dan ik ze maak. Ah jaloers?
Nikon Z Z & de maskers

jvdheuvel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jvdheuvel » za mei 12 2007 10:45 pm

Ik vind het origineel toch mooier dan de bewerking... de bewerking heeft in de achtergrond toch wel het een en ander aan ruis zitten als ik het goed zie.

Ik ben nogal een newbie en hoop dus dat ik de juiste terminologie gebruik.
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

polsstok hoogspringen

Bericht door George Fennes » za mei 12 2007 10:49 pm

Brenzef is een perfectionist, voor zichzelf maar ook voor anderen.

Dat is denk ik inderdaad een eigenschap van het beestje.

Op zich niets mis mee, maar soms lastig voor hemzelf en voor anderen.

En ja Brenzef legt voor zichzelf de lat erg hoog en beoordeeld een ander naar zijn eigen maatstaven.

Maar krijg je een complimentje van Brenzef, dan is het ook echt een compliment en is het gewoon erg goed.

Maar ik kan me voorstellen dat het voor een ander wel eens als onprettig ervaren wordt.

Misschien dat Brenzef iets milder kan zijn in zijn uitspraken en oordelen :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » za mei 12 2007 11:09 pm

Brenzef heeft wel een punt.
Ik vind de foto’s ook niet mooi. En dan wil ik het alleen maar over foto 1 hebben, omdat over foto 2 al genoeg is gezegd.
De kleur groen vind ik te dominant op de foto aanwezig. En nu kan je wel aanvoeren dat de omstandigheden nu eenmaal niet anders waren, maar het maakt de foto er niet boeiender op. Hij komt gewoon saai over.
Bovendien tegenlicht kan erg mooi zijn, maar in dit geval is het gewoon storend aanwezig.
Het is gewoon mijn mening, maar Ruud laat je daar door niet ontmoedigen, want ik ben ook maar een amateur in de fotografie.

Gerrit

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » za mei 12 2007 11:14 pm

even voor emdeklerk ,
foto` geschoten in de A stand met 3d kleuren matrix belichting.
tja , had misschien met spotmeting moeten schieten maarja achteraf kijk je altijd een koe in zijn ....
laat brenzef maar lekker gewoon zichzelf zijn ik vind dat helemaal geen probleem , houd de discussie levendig toch ?
uiteindelijk steek je van dit soort topics ook weer wat op .

gr. ruud

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

koe?

Bericht door George Fennes » za mei 12 2007 11:51 pm

Goeie instelling Ruud, maar wat heeft dit nu met een koe te maken :oops:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » za mei 12 2007 11:57 pm

emdeklerk schreef: Mijn reactie:
1. Moet je dan eerst een zeil over de bomen spannen zodat je geen lucht ziet bij een opname naar boven?
Nee hoor, je kunt een ander tijdstip uitkiezen, of vanuit een andere hoek fotograferen.
emdeklerk schreef: 2. Tsja, we hebben niet allemaal een Leitz of Novoflex 560 mm tele-objectief met een voorbeeldige beeldvoordracht. (Door trendy types Bokeh genoemd.) Maar voor een hedendaagse zoomlens vind ik het een redelijk beeld.
De lelijke achtergrond heeft niet alleen met de lens te maken, maar met het licht dat door veel gaatjes door het bladerdak komt.
emdeklerk schreef: En nog iets: ik zal nooit slechte omstandigheden als excuus gebruiken om een slechte foto goed te praten. Ik vind deze halsbandparkieten gewoon goed gefotografeerd. Maar als het beter kan: laat maar zien!
Dat is een verkeerd uitgangspunt.
Als je alleen commentaar mag geven als je zelf ook een soortgelijke foto gemaakt hebben blijft er weinig commentaar over.
cookie1397 schreef:Waarom kan Brenzef alleen maar negatief commentaar geven, ziet ie echt niets positiefs meer of is dat de aard van het beestje. Ik vind het een mooie plaat beter dan ik ze maak. Ah jaloers?
Het is geen negatief commentaar, jij vat het zo op.
Ik vertel (op een directe manier) wat ik mis vind aan de foto's.
Ik vind het prima als iemand foto's plaatst waarop commentaar gegeven kan worden. Ik weet 1 ding wel zeker. Van opmerkingen in de trend van "mooie foto zeg" heeft nog niemand iets geleerd.
En ik ben niet jaloers.
George Fennes schreef:Brenzef is een perfectionist, voor zichzelf maar ook voor anderen. Dat is denk ik inderdaad een eigenschap van het beestje. En ja Brenzef legt voor zichzelf de lat erg hoog en beoordeeld een ander naar zijn eigen maatstaven. Misschien dat Brenzef iets milder kan zijn in zijn uitspraken en oordelen :wink:
Klopt wel zo'n beetje George. Echter ben ik alleen perfectionist voor mezelf ;-). Ik verbaas me erover dat er bij sommige foto's geen kritiek gegeven wordt terwijl er wel degelijk verbeteringen mogelijk zijn.
Meestal onthoud ik me van commentaar om dit soort discussies te vermijden. ;-). Over het algemeen krijg ik de hele goegemeente over me heen als ik commentaar geef.
ruud schreef:laat brenzef maar lekker gewoon zichzelf zijn ik vind dat helemaal geen probleem , houd de discussie levendig toch ?
uiteindelijk steek je van dit soort topics ook weer wat op .
gr. ruud
Gelukkig denk je er positief over.
Het commentaar is recht uit de hoek, maar er wordt in ieder geval nu echt gepraat over je geplaatste foto's i.p.v. alleen oeh en ah. ;-)

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » zo mei 13 2007 12:01 am

Een ieder heeft zo zijn mening dat is prima, maar ik denk dat in deze club een hoop amateurs zitten (waaronder ik zelf) en dat we elkaar niet af moeten maken als eens een foto niet 100% technische goed in elkaar steekt.
En degene die het (wel weten) vertel hoe het de volgende keer beter kan en laat eens een goed voorbeeld daarvan zien.
Laatst gewijzigd door reneo57 op zo mei 13 2007 12:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 13 2007 12:02 am

Misschien net zo iets als je schoonmoeder in het orang utan/chimpansee/bonobotopic?

Je blijft lachen op dit borrelpraatforum...

Groet, E.M. de Klerk

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » zo mei 13 2007 12:32 am

reneo57 schreef:Een ieder heeft zo zijn mening dat is prima, maar ik denk dat in deze club een hoop amateurs zitten (waaronder ik zelf) en dat we elkaar niet af moeten maken als eens een foto niet 100% technische goed in elkaar steekt.
En degene die het (wel weten) vertel hoe het de volgende keer beter kan en laat eens een goed voorbeeld daarvan zien.
Reneo,
Commentaar wordt niet gegeven om elkaar af te maken.
Als je commentaar op die manier ziet is het erg moeilijk om iets van een ander aan te nemen. Het is wel aardig om te zien dat als je verbeterpunten aangeeft er op deze manier naar gekeken wordt.

1) Ik geef kritiek op de foto, niet op de maker ;-)
2) Kijk wat je ermee kunt/wilt doen voor een volgende foto
3) Praat over de gegeven kritiek

Op die manier kan je leren van elkaars standpunten.
Het is uiteindelijk aan jezelf wat je met het commentaar doet.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”