Onderstaande foto is gemaakt nabij halte "Assel" op de Veluwe, het spoor ligt hier wat verlaagd waardoor je ook een wat hoger standpunt kan innemen.
Exif: 165mm - f/6.3 - 1/640s - iso 200

gijs sandberg schreef:Beste Jan,
Met sommige Nikon's kan je proberen dat te ondervangen met Automatische Active_d standjes, maar dat moet je voor de opname beslissen.
Oeh! mooie foto Wiljo!Wiljo schreef:(img)mooie foto(/img)
Jazeker wel. Zie deze draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;jmandos schreef:Active D Lighting werkt toch niet met raw?
Dit is wat anders dan Active D-lightingTuihanti schreef:D-lighting in viewNX2 werkt prima in RAW.
Rene,ReneG schreef:Grootste probleem was ook de lucht in de foto... hartstikke witte bewolking met de zon erop, dat geeft een dusdanig felle wolkenlucht dat je camera bij matrixmeting de rest onderbelicht. Corrigeer je de belichting of gebruik je bijv. spot- of center meting op de locomotief dan is de loc goed maar lijkt (en is) de lucht zwaar overbelicht.
Overigens is deze zomer wat dat betreft een ramp, ik loop al de hele zomer tegen dit soort situaties aan. Vorig jaar waren er aanmerkelijk meer blauwe luchten. Bij een mooie blauwe lucht (evt. met een enkel wolkje) is het probleem beduidend minder.
Ik denk niet dat je je basisfoto veel beter had kunnen krijgen; Je moet net de balans in belichting vinden waarin je in ieder geval in het hoofdonderwerp en al het andere bijkomende zoveel mogelijk detail overhoudt zodat je het in de nabewerking nog op kunt trekken. Maar als iets puur zwart wordt of totaal overbelicht (zie hoge lichten functie) dan is er niets meer te redden. Maar gezien het feit dat Leon er in de nabewerking nog zoveel detail uit heeft kunnen halen betekend ook dat het dus wel in de foto zat. Belichting was m.i. dus misschien nog niet zo mislukt als je zelf dacht.
Goede nabewerking is dus een aanwinst voor je foto's.jan schreef:Rene,ReneG schreef:...
Ik had de 1e dag de "spotmeting" en dat was het ook niet en de 2e dag "centrum gerichte meting". Ik heb bewust niet voor matrix gekozen omdat hij dan een breed gebied meet en ik dacht dat ik dan een nog slechter resultaat zou krijgen.
Maar zo'n laatste zin beurt me toch weer op..........
Het gaat bij dit soort onderwerpen niet alleen om belichting, maar ook om contrastbeheersing. Daartoe zijn verscheidene technieken toepasbaar, w..o. "flitslicht"......... (of is dat ook een lapmiddel?):)flitslicht schreef:Dan kan je wel met software aan de slag gaan of een beetje gaan vogelen met D-lighting maar dat zijn lapmiddelen.
er staat mij bij dat bij matrixmeting de camera 'weet' dat de lucht lichter is dan de rest en daar rekening mee houdt. Ik zou allerlei Nikon folders moeten gaan doorlezen om dat zeker te weten maar het lijkt me helemaal niet zo moeilijk te maken.ReneG schreef:Grootste probleem was ook de lucht in de foto... hartstikke witte bewolking met de zon erop, dat geeft een dusdanig felle wolkenlucht dat je camera bij matrixmeting de rest onderbelicht. Corrigeer je de belichting of gebruik je bijv. spot- of center meting op de locomotief dan is de loc goed maar lijkt (en is) de lucht zwaar overbelicht.
Geen enkele belichtingsmodus kan het contrast van het onderwerp beïnvloeden.henkk schreef: er staat mij bij dat bij matrixmeting de camera 'weet' dat de lucht lichter is dan de rest en daar rekening mee houdt. Ik zou allerlei Nikon folders moeten gaan doorlezen om dat zeker te weten maar het lijkt me helemaal niet zo moeilijk te maken.
Als je het hebt over de in de camera ingebouwde flitser ofwel een opzetflitser dan wel ja... In 9 van de 10 gevallen - soms heb je geen keus:Jur schreef:Het gaat bij dit soort onderwerpen niet alleen om belichting, maar ook om contrastbeheersing. Daartoe zijn verscheidene technieken toepasbaar, w..o. "flitslicht"......... (of is dat ook een lapmiddel?):)flitslicht schreef:Dan kan je wel met software aan de slag gaan of een beetje gaan vogelen met D-lighting maar dat zijn lapmiddelen.
Hmm.. toch weer iets bijgeleerd. Ik ben niet meteen enthousiast van ADL, want meestal belicht ik dit soort situaties met de hand volgens het draadje heb je er dan niets aan.remoss schreef:Jazeker wel. Zie deze draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;jmandos schreef:Active D Lighting werkt toch niet met raw?