Juiste belichtingswaarde

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Juiste belichtingswaarde

Bericht door jan » zo sep 04 2011 8:56 pm

Ik heb een vraag over de ingesloten foto. Ik heb gisteren en vandaag foto's gemaakt langs het spoor tijdens het stoomtreinfestival te Apeldoorn.
Nu heb eigenlijk met alle foto's geworsteld met de belichting.
De Stoomlocs zijn natuurlijk zwart echter wanneer ik nog details wil zien in de loc's dan moet ik behoorlijk overbelichting met als gevolg dat de lucht en de omgeving dus helemaal overbelicht is en eigenlijk stoort mij dat op de foto's.
Hoe kan ik dit probleem ondervangen?
Wat moet ik de volgende keer anders doen? Had ik dit met bijvoorbeeld gebruik van een filter kunnen reduceren/ondervangen?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Bij voorbaat bedankt voor jullie tips.

Jan
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Jasper
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Juiste belichtingswaarde

Bericht door Jasper » zo sep 04 2011 10:13 pm

Jan,

heb je al een geprobeerd een foto waarbij de lucht goed is en de loc waar donker te corrigeren met PS "shadows/highlights" of LR "Fill light"?
Dit werkt het beste als je RAW hebt geschoten.
Ook kun je met "Clarity" in LR locaal contrast van de loc verhogen.

Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo sep 04 2011 10:19 pm

Zoiets krijg je niet goed belicht (zonder hulpmiddelen als flitsers, reflectieschermen e.d.)

Het HDR gebeuren zou geschikt zijn als het een stilleven was. In dit geval schiet je het beste in zo hoog mogelijke kwaliteit RAW en corrigeer je een en ander achteraf.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo sep 04 2011 10:23 pm

Jan,
de kleuren vind ik te verzadigd maar dat kan ook aan mijn monitor liggen.

Daarnaast lijkt het me mogelijk de foto's nog tot max. 1 stop lichter te maken en iets meer detaillering in de locs te krjgen.
Met CNX bewerking is er ook nog wel meer van te maken, ook gedeeltelijk (wat we vroeger deden zoals het tegenhouden of doordrukken van delen van het beeld).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo sep 04 2011 10:25 pm

Jasper,

Ik werk alleen (nog) maar met ViewNX (VNX) van Nikon.
Alle foto's neem ik in RAW.
Ik had gisteren ook wat foto's genomen en deze inderdaad onderbelicht genomen echter in VNX kan ik maar tot +2 corrigeren en dan had ik dus nog steeds een donkere loc, amper details zichtbaar. Dus ik heb vandaag onderbelicht wat nog corrigeerbaar is voor mij maar ook dan kom ik al in de problemen met de hoge lichten. Ik kan dan de schaduwen nog wat "ophelderen" maar dat doet de foto ook geen goed. Nu was de lucht vanmiddag ook niet echt geweldig van kleur (lees grijs).
Kortom ik kan geen goede balans vinden.

Jan
Jan

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo sep 04 2011 10:28 pm

Als je de foto's in RAW hebt dan kan je er nog een hdr van maken.
paar keer openen in ps met verschillende belichtingen en dan een hdr maken. (liefst niet in photoshop hdr maken)

Ook kan je in het raw menu het fill-light een flink stuk omhoog gooien.Dit werkt ook erg goed.

Jasper
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jasper » zo sep 04 2011 10:33 pm

Jan,

ik gebruik geen VNX, maar ik ga er van uit dat je, zoals plicky zegt, een fill-light optie hebt.
Je moet dan wel opletten dat de loc niet te grijs wordt.

Ook kun je eventueel net iet te lang belichte luchten ietwat 'redden' met recovery.

Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo sep 04 2011 10:40 pm

jan schreef:Jasper,

Ik had gisteren ook wat foto's genomen en deze inderdaad onderbelicht genomen echter in VNX kan ik maar tot +2 corrigeren en dan had ik dus nog steeds een donkere loc, amper details zichtbaar. Dus ik heb vandaag onderbelicht wat nog corrigeerbaar is voor mij maar ook dan kom ik al in de problemen met de hoge lichten. Ik kan dan de schaduwen nog wat "ophelderen" maar dat doet de foto ook geen goed. Nu was de lucht vanmiddag ook niet echt geweldig van kleur (lees grijs).

Jan
In Capture NX2 kun je veel meer corrigeren ook plaatselijk via de U-point technologie. Een digitale opname heeft in principe een bereik van zo'n 7 stops.
Het is echt weer alsof je in de doka staat. Je kunt dit programma CNX2 vzv ik weet downloaden om te proberen. Ik zit al een tijd te wachten op CNX3.

Als je ergens NEF's kunt publiceren, kunnen we kijken wat er aan te doen is.

Groet, Henk

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo sep 04 2011 10:47 pm

Jasper, Plincky, Tom,

Wanneer jullie met "fill-light" bedoelen "details in schaduwen" zoals VNX2 dat noemt. Dan heb ik dat inderdaad al toegepast en krijg je inderdaad het effect dat de loc grijs gaat worden en het groen van de bomen gaat flets worden.
Met "details in hoge lichten" kan ik door de overbelichting geen detailering meer in de lucht krijgen.

En zoals al door Tom wordt aangegeven dat je zoiets niet goed belicht krijgt zonder hulpmiddelen dan is dat ook een gegeven maar dan hoef ik hier niet al teveel extra tijd in te stoppen want dan wordt het toch niet dat wat ik er van zou verwachten en zou wensen.
Jan

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo sep 04 2011 10:50 pm

Volgende keer maar flitsers langs beide kanten zetten dan en eentje in de boom. :D

Nabewerking kan een hoop goedmaken. maar dan moet je er wel veel moeite voor doen per foto.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo sep 04 2011 11:00 pm

henkk schreef:
jan schreef:Jasper,

Jan
In Capture NX2 kun je veel meer corrigeren ook plaatselijk via de U-point technologie. Een digitale opname heeft in principe een bereik van zo'n 7 stops.
Het is echt weer alsof je in de doka staat. Je kunt dit programma CNX2 vzv ik weet downloaden om te proberen. Ik zit al een tijd te wachten op CNX3.

Als je ergens NEF's kunt publiceren, kunnen we kijken wat er aan te doen is.

Groet, Henk
Henk, het is niet zo dat ik echt om deze foto's verlegen zit maar ik vond gisteren en vandaag een mooie gelegenheid om eens de camera te pakken en foto's te maken. En nu liep ik tegen een tekortkoming aan en wilde vooral ook weten of "ik" het probleem ben en zoja wat ik er aan kan doen om het beter te krijgen.

Voor wat betreft software. Ik kom nu op een punt dat ik mij ook hierin eens wil gaan verdiepen maar door de verschillende pakketten zie ik de door de bomen het bos niet meer. Ik zie op het forum wel mooie bewerkingen voorbij komen zoals o.a. van FreeWilly Zwart/wit met een kleur accent. Daarnaast vindt ik de HDR's ook mooi mits het subtiel is toegepast. Dit alles zal wel weer niet in 1 pakket zijn samengevat. Maar goed daar ligt nog weer research voor mij.
Nu begrijp ik uit je schrijven dat je met Capture NX2 werkt. Is het waar dat je dit alleen kunt toepassen wanneer er Nikon lenzen in gebruik zijn of kan het ook werken met merkvreemde lenzen? zoals ik met mijn Tamron 17-50mm? Ik dacht het eens ergens gelezen te hebben dat dit niet ging (kan helaas niet meer de bron achterhalen).

Enne Plincky, die tip van een batterij flitsers zal ik meenemen in de overweging. Vooral die in de boom spreekt mij aan...... :lol:
Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 04 2011 11:24 pm

Correcties van de 3x8 bits web-plaatjes. In RAW gaat datzelfde een stuk beter.

Met schaduw ophelderen in Photoshop ("shadows/highlights" tool):
Afbeelding
henkk schreef: In Capture NX2 kun je veel meer corrigeren ook plaatselijk via de U-point technologie.
In Nikon Capture NX2 met behulp van slechts één stuurpunt in het donkere gedeelte van de loc:
Afbeelding
jan schreef:Is het waar dat je dit alleen kunt toepassen wanneer er Nikon lenzen in gebruik zijn of kan het ook werken met merkvreemde lenzen?:
Alleen een correctie op lensvertening (ton- of kussenvormige vertekening) kan in Nikon Capture op Nikon lenzen automatisch worden uitgevoerd omdat de Nikon software daar een database voor aan boord heeft, uiteraard van de Nikon lenzen, niet van vreemdmerk lenzen.
Alle andere beeldcorrecties kun je gewoon doen. Zelfs jouw JPG-webplaatje kan in Nikon Capture dus op diverse zaken worden gecorrigeerd zoals je ziet.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo sep 04 2011 11:33 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo sep 04 2011 11:26 pm

Capture NX2 werkt met alle bestanden en lenzen. Voor sommige Nikkor lenzen zijn er automatische aanpassinge nvan vervorrming etc. Maar in principe is het een uitsekend algemeen bewerkingsprogramma.
Elk bewerkingsprogramma vergt z'n ervaring. Ik vind CNX2 relatief eenvoudig te gebruiken, bijv. t.o.v. Photoshop elementes.

De bewerkinge nvan Leon geven al aan hoeveel beter het kan.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma sep 05 2011 10:30 am

Léon en Henk,

Bedankt voor jullie laatste reacties. En ik zie dat ik nu toch maar eens serieus aan de gang moet om me in de bewerkingssoftware te gaan verdiepen. Omdat ik zie dat er toch nog meer uit de foto kan worden gehaald ondanks de "slechte" basis.

Ik ga onder "Fotobewerking en archivering" mij wel verder verdiepen in wat de voor's en tegen's zijn van de verschillende pakketten.
Ik had al eens een trial gedownload van capture NX maar toen heb ik het programma bekeken iets er mee gerommeld maar te weinig om goed te beoordelen. Moet dus eens even kijken of het lukt om voor een 2e keer een trial te downloaden.

Jan
Jan

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: serieus aan de gang

Bericht door gijs sandberg » ma sep 05 2011 11:12 am

Beste Jan,

Even terug naar de basis :)
Het begin is al ongunstig.
Door de Loc tussen bomen te fotograferen is de start al een foto met een (te) hoog contrast.
In het "open veld" zou dat al een stuk minder zijn.
Met sommige Nikon's kan je proberen dat te ondervangen met Automatische Active_d standjes, maar dat moet je voor de opname beslissen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”