Plotseling gigantische overbelichting met d7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Plotseling gigantische overbelichting met d7000

Bericht door Peter » vr sep 16 2011 8:04 pm

We slaan de patat generatie maar over , die hebben het al zo zwaar

Ontzie ze dus een beetje :wink:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr sep 16 2011 8:30 pm

Ik denk juist dat er een duidelijke correlatie is tussen de term patatgeneratie en de door Plincky gehanteerde 75% van de topics.

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » vr sep 16 2011 9:23 pm

En ik denk dat het beter is dat je in dit topic je 'jeukende vingers' maar even gewoon rust moet gunnen.

We weten nu wel hoe je erover denkt.

Stef

Bericht door Stef » za sep 17 2011 1:52 pm

Patrick schreef:Dat zal je niet gebeuren met een D300s die ik heb. Daar werkt het selecteren ervan anders. 8)
Klopt precies, gelukkig. Met mijn D80 heb ik dit probleem ook al meerdere malen gehad....

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » di sep 27 2011 11:36 am

Nikon had het kunnen voorkomen door een blokkering in het moduswiel in te bouwen, zoals ook Canon met de 60D en hoger als standaard heeft.
Natuurlijk hoort het zo dat je voor je foto's maakt de boel checkt en dat je in je zoeker ziet hoe het er voor staat, maar als je in een serie aan het schieten bent let je veel meer op de compositie. De modusknop van de D7000 verschuift nogal makkelijk is mijn ervaring.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » wo sep 28 2011 5:40 pm

Inderdaad schuift dat knopje veel te makkelijk, had óók een blokkering op moeten zitten, maar ja, niet alleen zijn alle mensen imperfect, ook producten zijn nooit 100%. Maar als alle knopjes goed staan, komt deze camera (D7000) erg dicht in de buurt!
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Bruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Bruud » do sep 29 2011 7:51 pm

Patrick schreef:Dat zal je niet gebeuren met een D300s die ik heb. Daar werkt het selecteren ervan anders. 8)
Klopt, maar het kan wel voorkomen dat per ongeluk spotmeting is geselecteerd ipv matrix of centrumgewogen. Dat is inderdaad niet hetzelfde, maar het resultaat wel.. ;)
Groet

Ruud

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 29 2011 8:20 pm

Bruud schreef:
Klopt, maar het kan wel voorkomen dat per ongeluk spotmeting is geselecteerd ipv matrix of centrumgewogen. Dat is inderdaad niet hetzelfde, maar het resultaat wel.. ;)
Nou, dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Dat knopje is zelf als je het wilt moeilijk te draaien... :P
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bruud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Bruud » do sep 29 2011 10:01 pm

Patrick schreef:
Bruud schreef:
Nou, dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Dat knopje is zelf als je het wilt moeilijk te draaien... :P
.. en bij mij is dat nu net het enige knopje wat wel soepel draait. Ben geloof ik toe aan een nieuwe camera. Nu mijn vrouw hiervan nog zien te overtuigen..

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 29 2011 11:50 pm

Bruud schreef:.. en bij mij is dat nu net het enige knopje wat wel soepel draait. Ben geloof ik toe aan een nieuwe camera. Nu mijn vrouw hiervan nog zien te overtuigen..
Je weet dat er vooral drukknopjes op je camera zitten? Die horen ook helemaal niet te kunnen draaien! :lol: :lol: :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bruud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Bruud » vr sep 30 2011 5:54 pm

Patrick schreef:
Bruud schreef:.. en bij mij is dat nu net het enige knopje wat wel soepel draait. Ben geloof ik toe aan een nieuwe camera. Nu mijn vrouw hiervan nog zien te overtuigen..
Je weet dat er vooral drukknopjes op je camera zitten? Die horen ook helemaal niet te kunnen draaien! :lol: :lol: :lol:
Hoi Patrick,
Inderdaad vooral drukknopjes, en een paar draaiknopjes.. Weet dat mijn antieke D200 geen D300 is, maar de meeste knoppies komen aardig overeen. Waaronder het draaiknopje van spotmeting/ centrumgewogen/matrixmeting...
Hoewel mijn forumnaam wellicht anders doet vermoeden, ga ik vrij voorzictig om met mijn spullen. Drukknopjes draaien bij mij niet hoor ;)

Ruud

Flyman

Bericht door Flyman » vr okt 28 2011 9:43 pm

Als je door de zoeker kijkt kan je zien of je foto over danwel onderbelicht is.
Probeer te leren kijken door de zoeker en de info die aangegeven staat onderin het scherm te lezen.

Mvg. Richard

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr okt 28 2011 11:50 pm

Met de D7000 heb ik nog geen verdraaing meegemaakt van de PSAM-knop, daar heb ik hem nog te kort voor in huis ( 3weken).
Maar wel bij mijn D80 maakte ik regelmatig mee dat de sluitertijd of het diafragma verdraaid was door de vele handelingen van de camera.
En dan bedoel ik, in de tas uit de tas, overpakken, ff wegleggen enz.
Vooral met evenementen hield ik de camera alleen met mijn rechterhand vast, en dan gebeurde het wel eens dat de draaischijfjes verdraaid werden zonder dat ik me er van bewust was.
Om die reden draag ik nu de camera met mijn linkerhand in vele gevallen.
Krijg ik ook minder krampen in mijn rechterhand, want ik merk wel dat ik de camera toch geforceerder vastpak dan in mijn linkerhand.
Voor mij snijd het mes dus aan twee kanten.
Links dragen zonder gevaar van het verdraaien van de wieltjes, en geen krampen in mijn rechterhand.

Tot slot nog de opmerking dat ik in 99% van de gevallen de camerainstellingen terugzet wanneer de camera en ik zich te rusten begeven :lol:
De "basisstand" die ik hanteer, is diafragma voorkeuze , ISO 100, WB automatisch, AF-S en op enkelveld.
Alle bijzondere instellingen zoals Active D-Lighting, spiegelvoorontspanner, objectief op manual oid, gaan allemaal weer meteen op Off.

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”