Plotseling gigantische overbelichting met d7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
kaartliefhebber

Plotseling gigantische overbelichting met d7000

Bericht door kaartliefhebber » wo sep 14 2011 8:48 pm

Na een hele tijd prettig gefotografeerd te hebben en m'n camera weer in een domke fototas te hebben gestopt kwam ik een situatie tegen die erom vroeg gefotografeerd te worden. Camera weer te voorschijn gehaald en schieten maar. Fotoos bijna wit.Gigantisch overbelicht. Nu verstel ik vaak de isowaarde en rommel ook nog wel eens met de af scherpstelling maar kon niets ontdekken. Alle gebruikersinstellingen gereset. Maakte niets uit. Thuis nog eens goed naar de camera gekeken. Bleek bij het uit de tas halen de linkerknop boven op van A naar M gegaan te zijn zonder dat ik het had gezien. Was me al eens eerder gebeurd maar toen had ik het meteen in de gaten. Jammer dat die knop niet vast te zetten is, maar ik ben nu gewaarschuwd. Zijn er mensen die ook zo'n ervaring hebben.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Plotseling gigantische overbelichting met d7000

Bericht door gijs sandberg » wo sep 14 2011 9:04 pm

Beste K,

Ja, er zijn vele mensen die iets soortgelijks is overkomen.
Conform de wet van Murphy zal dit gebeuren etc :x
en wel meestal met knopjes die je zo zelden bedient dat je de betekenins niet uit het hoofd kent...

Enige troost: meestal is in de zoeker wel te zien wat de kamera van plan is te gaan doen :P

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 14 2011 9:23 pm

Dat zal je niet gebeuren met een D300s die ik heb. Daar werkt het selecteren ervan anders. 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid

Bericht door IAMsterdam » wo sep 14 2011 9:37 pm

Ik had bijna hetzelfde afgelopen weekend in Artis. Bleek ook dat hij inderdaad op M was blijven staan terwijl ik het idee had in A modus te zitten (mijn basisvariant). Aangezien ik slechts sporadisch mijn foto's nakijk op het scherm duurde het echt wel even voordat ik het door had. De komende tijd maak ik deze fout niet meer :oops:
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » wo sep 14 2011 9:39 pm

Het is ons wellicht allemaal, al eens gebeurd, camera in verkeerde stand.
De D7000 heeft ook zo'n aantal standen, waarbij het wieltje wel eens verkeerd kan komen te staan.
Niet alleen de opnamestand is belangrijk, er zijn nog andere instellingen, die je parten kunnen spelen.

Heb een vaste routine ontwikkeld.
- eerst de camera aanzetten.
- batterij controleren op voldoende opgeladen.
- knop op U1, U2 hiermee zijn meteen een groot aantal, door de gebruiker, vooraf geprogrammeerde instellingen van toepassing.
Desgewenst de camera in stand 'M' brengen, zeer uitzonderlijk een andere stand.
- lens controleren, gebeurt wel eens dat deze in manuele stand is blijven staan.
- ISO controleren.
- Witbalans.
- Controleren of de opname in het geschikte formaat wordt opgeslagen, meestal Raw+Jpeg, somst alleen in Jpeg, hangt ervan af.

Deze routine heeft me reeds een aantal missers bespaard,
al kom ik soms ik nog voor verrassingen te staan.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » wo sep 14 2011 9:45 pm

pacha schreef: - eerst de camera aanzetten.
- batterij controleren op voldoende opgeladen.
- knop op U1, U2 hiermee zijn meteen een groot aantal, door de gebruiker, vooraf geprogrammeerde instellingen van toepassing.
Desgewenst de camera in stand 'M' brengen, zeer uitzonderlijk een andere stand.
- lens controleren, gebeurt wel eens dat deze in manuele stand is blijven staan.
- ISO controleren.
- Witbalans.
- Controleren of de opname in het geschikte formaat wordt opgeslagen, meestal Raw+Jpeg, somst alleen in Jpeg, hangt ervan af.
.
Exact dezelfde procedure met 2 extra:
- modeschijf met S,Cl,Ch,timer,etc. checken
- AF-schakelaar op body ook ff checken

Het lijkt allemaal heel wat, maar kost luttele seconden
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » wo sep 14 2011 10:04 pm

Misschien een rare opmerking hoor, maar in de zoeker is toch de belichtingsmeter zichtbaar.
Dus.....! Dan kan je toch voor het nemen van de foto al zien dat de belichting niet is zoals jij zou willen? :?:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

kaartliefhebber

Bericht door kaartliefhebber » wo sep 14 2011 10:17 pm

Giso
Het enige waar ik meestal in de zoeker op let is of het beeld wel goed scherp is daar waar ik het wil hebben. Heb een beetje moeite om die hele riedel beneden te zien. Waarschijnlijk ook omdat ik brildragend ben.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo sep 14 2011 10:43 pm

Ik heb dat ook wel eens dat het wiel verschuift. maar daar ben ik altijd wel snel achter.
Waar ik nog wel eens last van heb als ik met het tweede wieltje afstandsbediening selecteer..... Volgende keer als je dan je camera pakt doet hij niks meer als je de onsluiter drukt... eerste keer toen ik dat had duurde het wel 10 min voordat ik erachter was. lol :D

gverhoef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gverhoef » do sep 15 2011 8:01 pm

Is de belichtingscompensatie in orde?

Ik had hetzelfde, alleen waren al mijn foto's te donker. Het bleek dat de belichtingscompensatie op een paar stops onderbelicht stond. Ik was daarmee aan het experimenteren geweest, maar had niet door dat de stand blijft staan, ook als je de camera uit zet.
Dus: heb je de laatste foto overbelicht, dan wordt de volgende dat ook, tenzij je de compensatie terugbrengt natuurlijk.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 15 2011 10:15 pm

Ik zit al de hele avond met jeukende vingers...
Brildragen vind ik geen excuus meer om je instellingen en belichting niet te controleren, ook niet als het om het gynaecologen-oculair en -matglas van een DX-camera gaat.
En sorry hoor, maar de modus-schakelaar is toch het eerste wat je controleert?
En als je een compensatie of wat dan ook verstelt, is het eerste wat je daarna doet toch alles terugzetten?
Waar gaat dit over? Is dit de fotograferende patat-generatie?
Laat maar weten als mijn reactie te confronterend is, dan mag hij zo weggehaald worden...

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr sep 16 2011 1:11 pm

Lol. Gelukkig hebben we nog perfecte mensen in onze sameleving zoals emdeklerk. :mryellow:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr sep 16 2011 1:34 pm

"Gelukkig hebben we nog perfecte mensen in onze sameleving zoals emdeklerk."

Dit is het bekende, te verwachten en geheel aan het probleem voorbij gaande antwoord.
Juist omdat ik verre van perfect ben heb ik mezelf een aantal vaste werkwijzen en procedures aangeleerd.
Die "drills" helpen bij het boeken van resultaten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 16 2011 2:15 pm

plincky schreef:Lol. Gelukkig hebben we nog perfecte mensen in onze sameleving zoals emdeklerk. :mryellow:
Nergens zegt emdeklerk dat hij perfect is, dat zijn jouw woorden. 8)
Maar als er eens iets verkeerd is, doet dan als bijna vanzelfsprekend een beroep op zijn gezonde verstand om dat als eerste te gaan gebruiken om uit te zoeken wat er dan verkeerd is gegaan met een aantal checks. Verbaast zich erover dat anderen schijnbaar niet de minste moeite nemen om ook dat gezonde verstand aan te spreken. Een menselijke eigenschap die eenieder toch wel in meer of mindere mate in zich zou moeten hebben. :o :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr sep 16 2011 5:08 pm

Nee idd er staat nergens dat hij perfect is. maar hij doet nu wel of het allemaal zo logisch is dat iedereen gestructureerd moet kunnen werken. (Ik voel mezelf ook niet aangesproken hoor. :D )
Natuurlijk is het logisch dat als je problemen ondervind je bij de basis gaat beginnen...... Vaak gaan dat soort dingen ff snel en dan verliezen mensen vaak even het overzicht. Vaak omdat de kennis over de basis maar slecht aanwezig is komen ze er niet goed meer uit.
maar als we zo gaan praten kunnen we wel 75% van de topic's meteen bestempelen als onzin.
Sommige mensen hebben er nu eenmaal moeite mee.
Gezonde verstand.... tja als iedereen dat nu eens goed gaat gebruiken hoef jij niet zoveel te posten Leon :wink:
En uitspraken als patatgeneratie slaat natuurlijk nergens op. Mensen met een iets minder denk/behendigheid niveau is dan meteen van de patat generatie?

Maargoed was meer als een plagerige opmerking bedoeld en niet als een mega serieus iets hoor.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”