Jolanda schreef:Ik maak dan -net als bij HDR- een trapje. Volgens mij bij mijn voorbeeld foto -1, 0 en +1 ev en natuurlijk camera op statief.
Jolanda
Maak je dat trapje dan met de hand of met bracketing? Welk toestel gebruik je?
We hebben laatst bij onze fotoclub hier een experiment mee uitgevoerd (we waren met HDR bezig). Iemand wilde weten of hij zo een HDR kon maken, maar het bleek dat bracketing werd uitgeschakeld zodra we meervoudige belichting activeerden. We kregen dus dezelfde foto over elkaar gelegd. Dat was met een D300s, in de handleiding staat:
"Als de stand voor meervoudige belichting is ingeschakeld, kunt u ... de volgende instellingen niet wijzigen: Bracketing en andere opnamenopties dan Witbalans en Intervalopname..."
We dachten hieruit op te maken dat je de bracketing-instellingen niet kon wijzigen (geen probleem) maar het werd dus uitgeschakeld. Met de hand kon het wel, alleen toen kregen we de uitgebeten stukken. Maar we hebben het wel in een situatie geprobeerd met donkere schaduwen en fel licht in dezelfde foto. Werkt het alleen als de verschillen in licht in de foto niet al te groot zijn?