Dubbelbeeld D7000

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Dubbelbeeld D7000

Bericht door Léon Obers » ma sep 19 2011 10:28 am

Jolanda schreef: ps: je vroeg nog wat je met meervoudige belichting kan? Ik heb die functie voor het eerst gebruikt bij het fotograferen van een interieur.

Afbeelding

Door de meervoudige belichting kreeg ik de hierogliefen op de wand ook goed belicht. Voorbeeld hierboven is met 3 foto's en nog met de D80.
Interessant, een soort van HDR?
Hoe moet ik dat zien met de instellingen en wat je dan doet om de donkere delen op te helderen zonder de lichte delen (tafel) te laten uitbleken?
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » ma sep 19 2011 11:19 am

Léon Obers schreef:
Jolanda schreef: ps: je vroeg nog wat je met meervoudige belichting kan? Ik heb die functie voor het eerst gebruikt bij het fotograferen van een interieur.
Hoe moet ik dat zien met de instellingen en wat je dan doet om de donkere delen op te helderen zonder de lichte delen (tafel) te laten uitbleken?
Jolanda,

Ik maakte wel een de opmerking dat ik de toepassing van jouw niet had bedacht maar met dat ik op "bevestigen" had geklikt had ik eigenlijk dezelfde vraag als Leon hoe kom je tot dit resultaat? zonder de bedoelde effecten zoals door Leon beschreven.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma sep 19 2011 1:33 pm

Ik maak dan -net als bij HDR- een trapje. Volgens mij bij mijn voorbeeld foto -1, 0 en +1 ev en natuurlijk camera op statief.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 19 2011 1:44 pm

Jolanda schreef:Ik maak dan -net als bij HDR- een trapje. Volgens mij bij mijn voorbeeld foto -1, 0 en +1 ev en natuurlijk camera op statief.

Jolanda
Maak je dat trapje dan met de hand of met bracketing? Welk toestel gebruik je?

We hebben laatst bij onze fotoclub hier een experiment mee uitgevoerd (we waren met HDR bezig). Iemand wilde weten of hij zo een HDR kon maken, maar het bleek dat bracketing werd uitgeschakeld zodra we meervoudige belichting activeerden. We kregen dus dezelfde foto over elkaar gelegd. Dat was met een D300s, in de handleiding staat:

"Als de stand voor meervoudige belichting is ingeschakeld, kunt u ... de volgende instellingen niet wijzigen: Bracketing en andere opnamenopties dan Witbalans en Intervalopname..."

We dachten hieruit op te maken dat je de bracketing-instellingen niet kon wijzigen (geen probleem) maar het werd dus uitgeschakeld. Met de hand kon het wel, alleen toen kregen we de uitgebeten stukken. Maar we hebben het wel in een situatie geprobeerd met donkere schaduwen en fel licht in dezelfde foto. Werkt het alleen als de verschillen in licht in de foto niet al te groot zijn?
Spul waarmee je foto's maakt...

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma sep 19 2011 1:59 pm

Trapje met de hand maken. Bracketing werk niet in deze functie.
Nogmaal, foto dateert uit 2009 met de D80.

Bij de -volgens de camera- goed belichte foto, waren de wanden donker.
Ik heb toen tips van ALE gekregen om de meervoudige belichting eens uit te proberen.
Door het combineren van de belichting, kreeg ik de details in de wanden beter belicht.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”