Dubbelbeeld D7000

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Dubbelbeeld D7000

Bericht door jan » za sep 17 2011 8:29 pm

Ik was vanavond bezig met mijn D7000 en Nikon AF 50mm f/1.8D en kwam tot een vreemde foto. Zie hieronder.
De exif gegevens: 1/1500, f1.8, iso400, WB auto.

Ik had geen bijzondere instellingen. In het display lichtte kort het symbool van meervoudige belichting op.
Ik heb terug gekeken onder "recente instellingen" of ik misschien iets zag staan met meervoudige belichting of ik hiermee een instelling heb gedaan maar ik zie hier niets staan.
Ook niet op het kleine bedieningspaneel op de camera

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

John'47
Forumlid
Forumlid

Re: Dubbelbeeld D7000

Bericht door John'47 » za sep 17 2011 8:57 pm

Apart hoor, net een foto door dubbel glas
Nikon D810, Sony RX1R II. 

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » za sep 17 2011 9:05 pm

John,

Het was een foto buiten. Dus het enige "glas" was van het objectief zelf.
Jan

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » za sep 17 2011 9:10 pm

Het zou met dubbel glas ook anders zijn geweest, omdat je dan verschillende zaken door elkaar ziet lopen, spiegelingen van wat er achter en voor je te zien is.
Dit is duidelijk twee maal het zelfde. Wellicht inderdaad een tweevoudige belichting terwijl je de camera al liet zakken, of optilde.
Het gekke is ook dat niet beide beelden even krachtig zijn, wat ik zou verwachten bij twee dezelfde belichtingen.
Ik begrijp er net als jij niets van.

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » za sep 17 2011 9:23 pm

Getracht met mijn zonnekap tegen glas het interieur van een oude aanhangwagen in een museum te fotograferen, waarop ook een neef die naast me stond in beeld verscheen.
Afbeelding

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za sep 17 2011 9:34 pm

Meervoudige belichting is wel een optie van de meeste camera's tegenwoordig. Hier kun je 2 of meerdere opnamen maken die worden samengevoegd. Eigenlijk wat we hier zien alleen dan zal je wel 2 x achter elkaar afgedrukt moeten hebben.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » za sep 17 2011 9:42 pm

a90 schreef:Meervoudige belichting is wel een optie van de meeste camera's tegenwoordig. Hier kun je 2 of meerdere opnamen maken die worden samengevoegd. Eigenlijk wat we hier zien alleen dan zal je wel 2 x achter elkaar afgedrukt moeten hebben.
De D7000 heeft deze optie ook. Ik ben hier naar gaan zoeken omdat ik het symbool zag oplichten en nog nooit eerder had gezien. Maar zoals al geschreven ik heb deze functie niet geselecteerd. Ik twijfelde hier wel over en daarom in "recente instellingen" terug gekeken of ik deze functie heb geselecteerd. Maar dit is niet zo anders was het misschien een verklaring geweest voor dit beeld.
Jan

Martin

Bericht door Martin » za sep 17 2011 10:39 pm

jan schreef:
a90 schreef:Meervoudige belichting is wel een optie van de meeste camera's tegenwoordig. Hier kun je 2 of meerdere opnamen maken die worden samengevoegd. Eigenlijk wat we hier zien alleen dan zal je wel 2 x achter elkaar afgedrukt moeten hebben.
De D7000 heeft deze optie ook. Ik ben hier naar gaan zoeken omdat ik het symbool zag oplichten en nog nooit eerder had gezien. Maar zoals al geschreven ik heb deze functie niet geselecteerd. Ik twijfelde hier wel over en daarom in "recente instellingen" terug gekeken of ik deze functie heb geselecteerd. Maar dit is niet zo anders was het misschien een verklaring geweest voor dit beeld.
Bij de D5100 is dat volgens mij HDR Mode

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za sep 17 2011 10:53 pm

Het komt vaker voor, waarschijnlijk toch per ongeluk de functie dubbele belichting ingeschakeld.
Zie ook : http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=34505" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Jan

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » za sep 17 2011 11:20 pm

Grojan,

Ik heb de andere topic bekeken en inderdaad bij mij staat bij meervoudige belichting staat "2 opnamen". (Dat ik daar niet zelf aan heb gedacht dit eerst te controleren via View NX :wink2: )
Blijf ik met de vraag wanneer ik dit (per ongeluk) zou hebben ingesteld dan zou ik dit moeten kunnen terugzien onder "recente instellingen" en daar komt meervoudige belichting niet voor. En ik kan mij niet herinneren dat ik dit, als het al kan, zou hebben voorgeprogrammeerd onder een andere knop. Ik ga me morgen maar eens verdiepen en controleren of dit laatste zo is en wat ik met meervoudige belichting kan.

Afbeelding
Jan

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo sep 18 2011 11:43 pm

Kan er iemand anders aan je camera hebben gezeten ?
Kinderen misschien in een onbewaakt ogenblik?
Knopjes zijn namelijk erg interessant :lol:

vrgr en succes met het vinden van de oplossing.
Tiny

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma sep 19 2011 12:01 am

jettiny schreef:Kan er iemand anders aan je camera hebben gezeten ?
Kinderen misschien in een onbewaakt ogenblik?
Knopjes zijn namelijk erg interessant :lol:

vrgr en succes met het vinden van de oplossing.
Tiny
Nee Tiny,

Ik zat nl. zelf buiten met de camera en geen kinderen in de directe omgeving.
En gelukkig hebben wij het probleem tot op heden nooit gekend van uitdagende knopjes met onze kinderen (2-dochters). Ze mogen na uitleg van ons al snel ergens mee "spelen". We leggen het uit en dan komen de eerste stapjes vanzelf maar blijkbaar is dan de uitdaging eraf. Ook met de D7000. Ze vragen het en dan vinden wij het veelal goed. En tot op heden zonder schades en ze zijn inmiddels al 7 en 10 jaar.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Jan
Jan

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma sep 19 2011 9:10 am

De meervoudige belichting geldt telkens voor het aantal foto's dat je hebt ingesteld EN je moet de functie eerst aan zetten.

Als die functie op bijvoorbeeld 2 foto's staat en je maakt dan ook die foto's, zal de functie direct weer UIT staan.

Dus het zou kunnen kloppen dat je hem per ongeluk hebt aangezet en dus deze foto hebt gekregen. De foto's daarna worden weer 'normaal' genomen.

Meervoudige belichting moet je dus iedere keer opnieuw ingeven.

Jolanda

ps: je vroeg nog wat je met meervoudige belichting kan? Ik heb die functie voor het eerst gebruikt bij het fotograferen van een interieur.

Afbeelding

Door de meervoudige belichting kreeg ik de hierogliefen op de wand ook goed belicht. Voorbeeld hierboven is met 3 foto's en nog met de D80.
click voor mijn foto's op flickr.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 19 2011 9:39 am

Het voorbeeld hierboven is een goede toepassing van meervoudige belichting, maar je kunt ook heel creatief zijn met meervoudige belichting, zeker bij symmetrische onderwerpen. Deze foto met meervoudige belichting komt overigens zo uit de camera (alleen standaard verscherping toegepast).

Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma sep 19 2011 10:27 am

Rene en Jolanda,

Hartelijk dank voor jullie uitleg. De toepassing van Rene daar kon ik me wel iets bij voorstellen maar die van Jolanda had ik niet bedacht.

En Jolanda voor wat betreft het inschakelen dat heb ik gisteren een paar keer gedaan en dat zijn wel een paar handelingen en daarna zie ik deze instelling ook terug bij "recente instellingen" maar dat was gisteren maar de dag ervoor kwam ik deze instelling in dit menu niet tegen? Maar goed ik hou het in de gaten.

Nogmaals bedankt voor jullie input.
Jan

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”