Lens voor D50

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
koenderink1

Bericht door koenderink1 » ma feb 06 2006 8:40 am

Bedankt voor de vele info, als ik het goed begrijp dan is keuze van de lens ook een beetje een gevoels kwestie, en kun je met een goede lens ook slechte foto`s maken.

mg een starter

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma feb 06 2006 8:46 am

en andersom ook ;-)

Rob

Bericht door Rob » ma feb 06 2006 7:10 pm

Gezien jullie 50mm 1.8 postings en mijn onderzoek naar hoe zoom een 50mm is (is een heel redelijk formaat ik neem veel dingen tussen de 35-55) kwam ik deze tegen:

http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id= ... iew=detail

is toch hetzelfde als deze:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=6393

Maar dit is geen AF-S lens en volgens een foto zaak moest dit wel, omdat hij licht sterker is hoef ik ook minder te flitsen toch ? Want ik neem nog wel eens binnen foto's en dan wil ik zo min mogelijk flitsen ivm reflectie van de producten/onderdelen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma feb 06 2006 8:12 pm

Zijn beide dezelfde AF-D versies van de 50 f1.8
52s is volgens mij de aanduiding voor de filter vatting 52mm.

D betekend dat de instelafstand naar de camera wordt gestuurd..
Dit kan in sommige gevallen tijdens flitsen een klein voordeel zijn.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Rob

Bericht door Rob » ma feb 06 2006 11:12 pm

luc schreef:Zijn beide dezelfde AF-D versies van de 50 f1.8
52s is volgens mij de aanduiding voor de filter vatting 52mm.

D betekend dat de instelafstand naar de camera wordt gestuurd..
Dit kan in sommige gevallen tijdens flitsen een klein voordeel zijn.

Luc.
Maar zijn deze lenzen compleet compatible met de D50 dus alle functies?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di feb 07 2006 12:16 am

Ja, deze zijn gewoon volledig te gebruiken op een D50 .

Ik denk dat je bijna alle Nikon lenzen op je D50 kunt gebruiken op enkele oudere MF lenzen na die geen chip bevatten.

Je kunt die lenzen dan zelfs nog gewoon gebruiken alleen werkt je lichtmeter dan niet.

Er is zelfs een mogelijkheid om die lenzen nog van een chip te voorzien zodat dat ook nog werkt.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

ander objectief op je camera

Bericht door Hans Braakhuis » di feb 07 2006 7:41 am

Bij elke keuze voor een ander objectief op je camera, moet je van te voren bedenken, wat je er mee wilt. Je zegt het zelf al in je bericht, onderwerpen dichterbij halen. Je hebt het kitobjectief waarvan ik elders al eens gezegd heb dat dat een goed objectief is voor zijn prijs. Want het is als kit objectief zeer goedkoop. WIl je daar een ander objectief naast houden, dan denk ik opnieuw aan een eenvoudig zoomobjectief. Ik kom dan uit op een Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 met ongeveer dezelfde winkelprijs als je huidige objectief.
Wees niet bang voor stof in je camera. Je moet een camera gebruiken. Dus dat gebeurd. In ons laatste clubblad stond een heel goed artikel over alle mogelijkheden om stof te verwijderen. Ik hoop dus dat je lid bent.

Als stof echt een probleem voor je is, waarom dan een reflex gekocht? Maar anders ga in de rij voor de 18-200, want die is voorlopig alleen leverbaar op bestelling.

Bij een volgende keuze voor een ander objectief geldt voor mij altijd eerst een antwoord op de vraag: wat wil je met je foto's doen en waar ben je mee tevreden. Als je foto's van het "huisje, beestje, boompje" kaliber zijn, die je alleen aan familie en vrienden laat zien, hou het dan bij de eenvoudige objectieven. Als het niet stoort dat er veel vertekening is, zoals bij de "Amsterdamse"foto's, elders in dit bericht, laat het dan bij de eenvoudige objectieven.

Wil je je nu echt vastbijten in een onderwerp, wat dichterbij kunnen, dan kun je ook op zoek naar een duurder zoom objectief met een betere kwaliteit. Mijn favorite is de Nikkor AF-D 28-105MM/3.5-4.5 met een prijs van rond de 350 euri. Ik heb ook een poosje het Nikkor AF-S 24-85/3.5-4.5 67S gebruikt, maar daarvan ken ik ook een lichtsterkere uitvoering die aanzienlijk beter is. Waarom die 28-105. Die heeft het minste last van vertekening voor een objectief uit die prijs klasse. En er zit een redelijke semi-macro instelling op waarmee redelijk dichtbij kunt komen.

Ga ik op vakantie, dan heb ik alleen dat 28-105 objectief bij me. Ga ik fotograferen dan heb ik alleen een vaste 20 en 85 bij me. Als er een andere fotograaf mee gaat, nemen we ook een vaste 50, 180 en een TC-201 mee. Voor macro gebruik ik het liefst een 105, want dan is er nog wat werkafstand. En dan speel ik nog wel eens met een balg met een 150 mm vergrotingsobjectief er op.

Als beginner kun je leren te fotograferen door je te beperken. Gebruik een vast bereik van je zoom objectief. Gebruik een vaste sluitertijd. Gebruik de diafragma voorkeuze instelling en leer wat er met dat diafragma alleen al veel mogelijkheden zijn.

Rob

Re: ander objectief op je camera

Bericht door Rob » di feb 07 2006 10:25 am

Hans Braakhuis schreef:Bij elke keuze voor een ander objectief op je camera, moet je van te voren bedenken, wat je er mee wilt. Je zegt het zelf al in je bericht, onderwerpen dichterbij halen. Je hebt het kitobjectief waarvan ik elders al eens gezegd heb dat dat een goed objectief is voor zijn prijs. Want het is als kit objectief zeer goedkoop. WIl je daar een ander objectief naast houden, dan denk ik opnieuw aan een eenvoudig zoomobjectief. Ik kom dan uit op een Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 met ongeveer dezelfde winkelprijs als je huidige objectief.
Wees niet bang voor stof in je camera. Je moet een camera gebruiken. Dus dat gebeurd. In ons laatste clubblad stond een heel goed artikel over alle mogelijkheden om stof te verwijderen. Ik hoop dus dat je lid bent.

Als stof echt een probleem voor je is, waarom dan een reflex gekocht? Maar anders ga in de rij voor de 18-200, want die is voorlopig alleen leverbaar op bestelling.
Er zijn nu 2 leken vragen aan het stellen he, de topicstarter en ik. Ik ben niet bang voor stof heb blaasbalg en sensorswab dus stof is geen probleem, je moet hem idd gebruiken. Ik heb een SLR gekocht vanwege de foto kwaliteit en de afneembare lenzen/instelmogelijkheden.

Een mooi klein 50mm lensje die ook nog is licht sterk is lijkt me erg leuk, en deze valt een beetje binnen me budget...

vanson

Bericht door vanson » di feb 07 2006 11:10 am

Rob schreef:Maar dit is geen AF-S lens en volgens een foto zaak moest dit wel, omdat hij licht sterker is hoef ik ook minder te flitsen toch ? Want ik neem nog wel eens binnen foto's en dan wil ik zo min mogelijk flitsen ivm reflectie van de producten/onderdelen.
Rob,

het is maar goed dat je hier ook vragen stelt, want in je 'fotozaak' kun je blijkbaar geen serieus antwoord verwachten.
'AF-S' staat voor de zogenaamde 'Silent Wave' scherpstelling, deze is sneller dan de autofocus van niet AF-S lenzen. De scherpstelling van een AF-lens zonder AFS geschiedt middels een asje die vanuit de camera de scherpstellingsmechaniek van de camera aanstuurt. Bij een AFS lens zit de scherpstelmotor in de lens zelf, en naast snel is de scherpstelling ook nog eens geruisloos.
Omdat je op de D50 en D70 alle AF Nikkors (alle autofocus lenzen van Nikon) kunt gebruiken zonder verlies van functionaliteit of lichtmeting, is het dus onzin te stellen dat je alleen maar AFS lenzen zou kunnen gebruiken.
Het is ook onzin dat alle AFS lenzen lichtsterker zijn dan niet-AFS lenzen. Heet heeft niets met de lichtsterkte te maken, enkel met de scherpstelmotor in de lens.

Met een 'lichtsterke' lens is het inderdaad mogelijk om langer gebruik te maken van het beschikbare licht, ofwel kun je nog redelijk korte sluiterijden gebruiken, al moet je wel bedenken dat je bij 1/60e al last kunt hebben van bewegingsonscherpte. Je zou ook kunnen proberen om 'in te flitsen' (snelle tijd en toch flitsen) of gebruik te maken van de mogelijkheid om op het 'tweede gordijn' te flitsen (op camera en flitser meestal aangeduid als 'rear flash'), waarbij je een opname maakt zoals aangegeven door de lichtmeter, en aan het einde van de opname flitst, waardoor je en beweging en bevriezing krijgt in 1 beeld.

spaan556

Bericht door spaan556 » di feb 07 2006 2:11 pm

Even een vraagje?

Kan Nikkor 200mm F4 AI lens kopen voor mijn D50 , is dit een goede keus?
Gr arco

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » di feb 07 2006 2:33 pm

Dag arco,

Een 200 mm AI lens is niet een goed idee voor de D50. De camera kan namelijk niet licht meten met deze lens. Alleen AF (auto focus) lenzen zijn geschikt.

Een tweede rede is dat een 200 mm op een D50 al gauw moeilijk wordt om uit de hand mee te fotograferen.

AG

vanson

Bericht door vanson » di feb 07 2006 3:10 pm

Arco,

het is juist wat AG stelt: je bent beter af met autofocus lenzen, omdat deze je de volledige functionaliteit van je camera doen benutten. Met autofocus lenzen behoudt je de lichtmeting van de camera, met manual focus lenzen (Ai/Ais) niet.

Rob

Bericht door Rob » di feb 07 2006 3:59 pm

vanson schreef: Rob,

het is maar goed dat je hier ook vragen stelt, want in je 'fotozaak' kun je blijkbaar geen serieus antwoord verwachten.
'AF-S' staat voor de zogenaamde 'Silent Wave' scherpstelling, deze is sneller dan de autofocus van niet AF-S lenzen. De scherpstelling van een AF-lens zonder AFS geschiedt middels een asje die vanuit de camera de scherpstellingsmechaniek van de camera aanstuurt. Bij een AFS lens zit de scherpstelmotor in de lens zelf, en naast snel is de scherpstelling ook nog eens geruisloos.
Omdat je op de D50 en D70 alle AF Nikkors (alle autofocus lenzen van Nikon) kunt gebruiken zonder verlies van functionaliteit of lichtmeting, is het dus onzin te stellen dat je alleen maar AFS lenzen zou kunnen gebruiken.
Het is ook onzin dat alle AFS lenzen lichtsterker zijn dan niet-AFS lenzen. Heet heeft niets met de lichtsterkte te maken, enkel met de scherpstelmotor in de lens.

Met een 'lichtsterke' lens is het inderdaad mogelijk om langer gebruik te maken van het beschikbare licht, ofwel kun je nog redelijk korte sluiterijden gebruiken, al moet je wel bedenken dat je bij 1/60e al last kunt hebben van bewegingsonscherpte. Je zou ook kunnen proberen om 'in te flitsen' (snelle tijd en toch flitsen) of gebruik te maken van de mogelijkheid om op het 'tweede gordijn' te flitsen (op camera en flitser meestal aangeduid als 'rear flash'), waarbij je een opname maakt zoals aangegeven door de lichtmeter, en aan het einde van de opname flitst, waardoor je en beweging en bevriezing krijgt in 1 beeld.
Wat een onzin dan in zo'n fotowinkel daar kom je pas achter als je echte fotograven/experts zoals hier treft! Kun je nagaan wat ze doen met mensen die er helemaal geen verstand van hebben.

Ik heb met name dat mijn flits weerspiegeld in bv een telefoon op pieper die ik dan probeerde te fotograveren (test/product fotografie) nu heb ik hem REAR via het plafond gedaan en dan pak je ook de verlichting mee van het display van de pieper.

Ik dacht misschien kan een 50mm F1.8 lens oplossen van het flitsen ?

Wat kan trouwens een goed oplossing zijn om met 1 SB-600 toch leuk vriendin/vriendinnen in een model context te fotograveren ? Dus met lichaam tegen/bij een object of moet je dan diagonaal flitsen.

Als je creatief begint te worden dan merk je pas dat fotografie valt en staat met LICHT ;)

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » di feb 07 2006 5:31 pm

Dag Rob,

Even een kort antwoord over de 50mm. Het maakt voor het flitsen niet uit of je een 50 mm hebt of een 18-70 of 18-55 zoom.

Het voert wat ver om onder deze titel D50 lens het flitsen uitgebreid te behandelen (beter om hier een aparte vraag van te maken - blijft het forum ook wel wat overzichtelijker :-) )
- Indirect flitsen (via plafond) kan voorkomen dat je een lichtvlek krijgt in een reflecterend oppervlak als een telefoontje.
- Bij flitsen van mensen kun je denken aan een omnibounce kapje op de flitser...het licht op gezichten van mensen wordt dan wat meer diffuus en je krijgt dan minder harde schaduwen.

AG

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

licht

Bericht door roel » di feb 07 2006 6:01 pm

Ik heb met name dat mijn flits weerspiegeld in bv een telefoon op pieper die ik dan probeerde te fotograveren (test/product fotografie)...
Een telefoon of pieper hoef je niet met een snelle sluitertijd te fotograferen. Het ding ligt toch stil. Wellicht is het praktisch(er) om dan een statief te gebruiken. Dan heb je geen last van weerkaatsing van flitslicht.
:idea:

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”