Lens voor D50

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
koenderink1

Lens voor D50

Bericht door koenderink1 » za feb 04 2006 8:16 pm

Ik heb sinds kort een D50 met een nikkor 18-55 lens, en heb nog niet zo veel kaas gegeten van de lenzen die voor dit toestel geschikt zijn.
Ik wil nu een lens aanschaffen die de onderwerpen wat dichterbij kan halen, maar waar moet je op letten als je zoiets koopt . Er zit ook veel prijsverschil in de verschillende lensen, waar zit hem dat nu in? .
Ik zit te denken aan een 18-200 of 55-200.

bvd,

een starter

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » za feb 04 2006 9:14 pm

Dag,

allereerst gefeliciteerd met jouw nieuwe camera.

Je wilt onderwerpen dichterbij halen en dan zoek je -volgens mij - een tele zoom. Die zijn er in allerlei soorten en prijzen.
Goede lenzen zijn vaak niet goedkoop. Maar dure lenzen zijn ook lang niet altijd automatisch goed. Op Internet is gelukkig wel wat informatie te vinden. Zelf vind ik de site van Rørslett een goed handvat.

Voordeel van nieuwkoop is de twee jaar garantie (EU regel/richtlijn) die je op de artikelen hebt. Voordeel van tweedehands is dat je goedkoper uit kunt zijn voor een zeer goede lens (er zitten ook nadelen aan tweedehands, je moet weten waar op te letten en wellicht is dat als starter niet aan te bevelen).

Ik neem aan dat je af en toe de tele zult willen gebruiken. Hoe meer tele je hebt hoe kritischer wordt het om de camera plus lens stil te houden. Vuistregel: is de ingesteld brandpunts afstand x (bijv 125mm) dan moet de sluitertijd niet langer zijn dan 1/x (dus 1/125). Zegt de camera dat je sluitertijd te lang is dan zul je de ISO waarde iets moeten verhogen. Of je gaat een statief(je) gebruiken.

Goed dan nu de lenzen:
Nikkor 28-105 AF 3.5/4.5 Let op we praten hier niet over de G-lens maar de gewone 28-105 AF Nikkor. Wellicht niet het hele bereik van tele maar je hebt wel een aardig bereik (vergelijkbaar met 155 mm op kleinbeeld - en dat komt overeen met wat ik zelf ook ongeveer als grootste lens op kleinbeeld gebruik) - voor vogeltjes in de tuin heb je meer tele nodig. Het is een hele goede lens volgens velen Volgens Bjørn Rørslett is de 28-105 een mooie lens. En Bjørn Rørslett is kritisch. Prijs ca. 350 Euro. Aan die lens zou je veel plezier kunnen beleven.

De 18-70 DX die als kit lens wordt aangeboden bij de D70 is een schitterende lens. Deze heeft iets meer groothoek, dan vorige lens en wat minder tele. Maar groothoek heb je al met de 18-55. Prijs van 18-70 ca. 300 euro.

Mocht je af en toe de telezoom willen gebruiken. Dan is wellicht een hele goedkope super tele zoom handig. Verwacht dan echter geen wonderen van zo'n lens.

Je kunt ook kijken naar een tweedehands 70-200 AF 4. Deze is moeilijk te vinden. Daarover is o.a. Luc zeer te spreken. Klik hier...
Je zult dan tevens zien dat hier wat antwoorden staan waar je mogelijk ook wat aan hebt..

En tenslotte. Het belangrijkste bij fotografie is toch het maken van de opnamen zelf....d.w.z keuze van het onderwerp, compositie bepalen of een foto echt spreekt of niet.

Ik hoop dat dit je iets op weg helpt.

Amadeus Gould

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » za feb 04 2006 10:39 pm

Een paar lenzen waar je naar zou kunnen kijken:

Nikkor AF-D 70-300MM/4-5.6
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=6402
309 euro. Zelf geen ervaring met deze lens, is vast wel te vinden op internet :)

Nikkor AF-D 80-200MM F2.8 77S
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=6412
1049 euro. Deze lens heb ik zelf ook, en ben er erg over tevreden. Lichtsterk over het hele bereik. Ragscherp, redelijk snel. Grote concurrent is de Sigma 70-200 f/2.8, welke een klein beetje meer groothoek heeft. Sneller focused, maar een beetje softer is.

Voorbeeld foto's van de 80-200 f/2.8 Nikkor:
Klik voor groot
Afbeelding

klik voor groot
Afbeelding

Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=6403
115 euro. Goedkope lens, budget lensje. Verwacht er niet al te veel van. Maar het hangt compleet af wat voor eisen je aan de lens stelt.

Nikkor AF-S 55-200MM/4-5.6G DX ZWART
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=11960
177 euro. De 2e lens van de D50 dual lens kit. Vast een leuke lens, maar zelfde geld als voor de bovengaande. Verwacht geen gigantische prestaties. Maar dit hangt dus compleet van je eisen af.

Beste advies dat ik je kan geven: Ga naar een foto winkel, en probeer deze lenzen (de grotere winkels hebben ze meestal wel liggen) Schiet er een paar foto's mee (op je eigen geheugenkaartje), en ga thuis lekker achter de computer uitzoeken welke het beste aan je eisen voldoet.

Succes :)
Laatst gewijzigd door ThunderNet op za feb 04 2006 10:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za feb 04 2006 10:40 pm

Ik heb beide lenzen in mijn bezit de 18-70 en de 70-210 waar Amadeus over spreekt.

Maar het meeste nog gebruik ik mijn 50mm f1.8

Elke beginner zou deze lens na mijn mening als eerste moeten aanschaffen.

Deze lens heeft namelijk nogal wat voordelen tov.
. hij is compackt (zeker tov een zoom)
. en dus ook licht van gewicht en spotgoedkoop
. gediafragmeerd is hij messcherp
. hij is heel lichtsterk met als grootste voordeel dat hij dus weinig scherptediepte kan produceeren.

Door het gebrek aan scherptediepte leer je zeker als beginner veel gemakkelijk wat er te bewerkstelligen is door daar mee te spelen.
De lichtsterkte zorgt er voor dat je in lichtkritische situaties vaak net nog kunt fotograferen zonder te flitsen.

50mm wordt op een Digitaal DX body ongeveer 75mm wat hem ideaal maakt voor bijv. portret fotografie.
Maar dat wil niet zeggen dat je er niks anders mee kunt. Als het te ver weg is zorg ik dat ik dichterbij kom.. iets met mohammed en een berg... Of schroef toch de 70-210 er op :)

Elke beginner zou deze lens verplicht de eerste 3 maanden op zijn body moet hebben en moeten laten staan...

Daarna kun je verder kijken of je bijvoorbeeld wel een echte tele lens nodig hebt of zou willen hebben.
Wil je echt de mus in actie op een takje 20 meter verderop echt mooi kunnen fotograferen dan heb je daar dus een echte tele voor nodig maar ook een serieus statief met een serieus ballhead wat vaak serieus veel geld kost.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » za feb 04 2006 10:42 pm

luc, daarin heb je absoluut gelijk. Sinds ik de 50mm f/1.8 heb aangeschaft, gebruik ik de 18-70 kitlens een stuk minder. de 50mm is heerlijk in gebruik. En het leert je te lopen om een goede hoek te krijgen om een foto te maken :)

BUG322

Bericht door BUG322 » zo feb 05 2006 12:04 am

Ik denk er over om zo'n vast brandpunt lens te halen zeker omdat het erg aanbevolen wordt. Maar is het niet een beetje als zo'n simpele pocket camera zonder zoom mogelijkheid. :)

Beetje dubbel gevoel gelukkig kun je hem er zo weer afhalen maar ben bang voor die gevreesde stofjes.

Mijn drive voor fotografie heeft een enorme haal gekregen sind ik mijn D50 heb.

Echt blij met nikon :)

Afbeelding
Afbeelding

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

oei...

Bericht door roel » zo feb 05 2006 12:22 am

Ik denk er over om zo'n vast brandpunt lens te halen zeker omdat het erg aanbevolen wordt. Maar is het niet een beetje als zo'n simpele pocket camera zonder zoom mogelijkheid.

Neen, dat is zeker niet hetzelfde. En... zo'n opmerking veroorzaakt kromme tenen in schoenen... :wink: Voor ik een heel epistel schrijf voor het fotograferen met de 50 mm. lens: voor een klein bedrag kun je een goede AF 1,8/50 mm. kopen. Doe dat en ga ermee op pad. Zet je camera op diafragmavoorkeuze en merk hoeveel leuker het fotograferen is. Je wordt gedwongen beter te kijken en bewuster een compositie te kiezen. En als toetje: als je thuis komt en de foto's bekijkt, dan zul je zien dat ze simpelweg beter van kwaliteit zijn (scherper, meer 'crisp')!

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo feb 05 2006 12:45 am

Dag Nikonvrienden/Forumvrienden,

Maar is het niet een beetje als zo'n simpele pocket camera zonder zoom mogelijkheid.

Dat is inderdaad helemaal juist :!: (zie ook PS onderaan)... Maar ik kan het niet na laten om een paar anecdotes te vertellen :wink: ...ze zijn echt gebeurd.

Jaren geleden liet mijn neef zijn nieuwe Nikon zien ...zo van nu ga ik eens effe mooie foto's maken. Die kreeg ik een tijdje daarna te zien. Ondertussen had zijn vrouw een klein compactje. Haar foto's mocht ik ook zien, zei ze bescheiden. Nu wat bleek .... zij kon fotograferen en mijn neef niet. Moraal: lach niet om iemand met een pocket camera. 8)

De tweede anecdote hoorde ik eens in een fotozaak. Een persoon vertelde over een goede vriend die gedwongen (geldnood) was geweest al zijn fotoapparatuur te verkopen. Hasselblads + objectieven, Sinar etc. etc. alles moest worden verkocht...het enige wat hij overhield was een kleinbeeld camera met een 50 mm. Maar ondanks deze ellende maakte die goede vriend de mooiste foto's, beter dan hij daarvoor ooit deed. Zijn creativiteit werd juist extra gestimuleerd juist door de beperking in camera en lens. En daar zit wel wat in.

Geen anecdote...maar lees het verhaal eens van David Allen Harvey waarnaar verwezen wordt op dit digitale forum. Twee lenzen: een 20 mm en af en toe een 50 mm is wat hij gebruikt. Tja...sommige mensen kunnen fotograferen en ik kan daar alleen maar van dromen....

Just three stories and my two cents....

AG

PS ...als simpel pocketje zou ik me niet verlegen voelen als het een Yasica T5 was of een Rollei met 35 mm Zeiss objectief :-)

PS2 Leuk foto's uit Amsterdam.

BUG322

Bericht door BUG322 » zo feb 05 2006 3:15 am

Die 1x zoom staat op mijn verlanglijst.
Ik baal overigens dat mijn coolpixSQ kapot is het is een sneaky camera.

Groetjes

Rob

Bericht door Rob » zo feb 05 2006 12:44 pm

Amadeus Gould schreef:Voordeel van nieuwkoop is de twee jaar garantie (EU regel/richtlijn) die je op de artikelen hebt.
Amadeus Gould
Is dit zo ik mailde INCA pas en ze gaven aan maar 1 jaar te geven aldus de richtlijnen van Nikon ?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo feb 05 2006 12:49 pm

Die stofjes vind ik een non issue. Waarom koop je een SLR? Onderanderen om dat het je de mogelijkheid bied om er geweldige lenzen op en weer af te schroeven toch ?

Wat de anekdotes van Amadeus betreft, ervaar ik vaak dat ik beter nadenk over bijv. de compositie met een vast branpunt (of dat werkelijk beter is blijft natuurlijk de vraag) Met een zoom ben je vaak geneigd om een draai aan de zoomring te geven en vervolgens af te drukken.

Zo heb ik een tijdje gefotografeerd met 6x6 TLR camera's en een losse handlichtmeter.
Met 12 opnames op een dure 120 rolfilm wordt je vanzelf veel kritischer wat betreft belichting en zeker wat betreft de compositie.
Maar ook het grote matglas bij deze cameras draagt er sterk aan bij dat je ook een beter beeld krijgt van hoe de foto er uiteindelijk uit komt te zien dan door het piepgaatje op onze D50/D70 camera's

Rest me nog op te merken dat er natuurlijk ook een AF 50mm f1.4 lens is die bijna zeker nog beter presteerd dan de f1.8 versie. Houd er wel rekenig mee dat die meestal een factor 3 duurder is dan de f1.8 versie.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

vanson

Bericht door vanson » zo feb 05 2006 5:41 pm

BUG322 schreef:Ik denk er over om zo'n vast brandpunt lens te halen zeker omdat het erg aanbevolen wordt. Maar is het niet een beetje als zo'n simpele pocket camera zonder zoom mogelijkheid. :)

Beetje dubbel gevoel gelukkig kun je hem er zo weer afhalen maar ben bang voor die gevreesde stofjes.
ik denk er zelfs aan om te stoppen met het fotograferen op film... door al dat film verwisselen komt er stof op mijn sluitergordijn...

:lol:

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo feb 05 2006 9:45 pm

Dag Nikonvrienden, Forumvrienden,

Betreffende garantie. De winkelier die aan een consument een camera of ander product verkoopt is twee jaar aanspreekbaar op garantie. Hoe hij dat met zijn leverancier regelt is niet het probleem van de consument.

AG

Rob

Bericht door Rob » zo feb 05 2006 10:21 pm

Amadeus Gould schreef:Dag Nikonvrienden, Forumvrienden,

Betreffende garantie. De winkelier die aan een consument een camera of ander product verkoopt is twee jaar aanspreekbaar op garantie. Hoe hij dat met zijn leverancier regelt is niet het probleem van de consument.

AG
Maar hoe leg je dat uit als je bij de verkoop krijg te horen dat je maar 1 jaar hebt?

BUG322

Bericht door BUG322 » zo feb 05 2006 11:33 pm

Ik snap wel dat mijn opmerking kietelt maar het brengt wel reacties :)
vergeef mijn pocket afkomst.

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”