george013 schreef:
Mijn reactie bestaat uit 2 opmerkingen.
1. Is die 18% waar jij met een in mijn ogen foute rekenkundige bewerkeing op uitkomt dezelfde 18% van de "18% grijskaart"?
Ja, lees de formulering van Fotowand of elke andere formulering van grijskaarten.
george013 schreef:
2. Geeft de belichtingsmeter een verschil aan van 5 stop bij het meten van licht van een wit vlak en een zwart vlak ongeacht de hoeveelheid licht?
Zwart absorbeert alle licht, wit reflecteert alle licht in uiterste theoretische condities. Het verschil, het verschil in reflecterende licht, wordt groter naarmate de lichtbron groter wordt. De bruidsfotograaf zal veel minder moeite hebben met het maagdelijk wit in een donkere omgeving als in een zonovergoten omgeving.
Je haalt verschillende "zwarten" en "witten" door elkaar.
Jij stelt dat zwart alle licht absorbeert, maar daar hebben we het niet over in fotografische omstandigheden, bij wit eveneens niet.
Zwart
papier of voor mijn part het zwarte trouwpak is geen "
absoluut" zwart. Wit van een bruidsjurk is eveneens geen "
absoluut" helder wit.
Als je over absoluut zwart spreekt is dat het zwart in een
niet met licht beschenen donkere (zwarte) ruimte, het absolute wit wellicht het centrum van de zon zelf op een mooie heldere zomerse dag aan de evenaar. Maar dat zijn niet de ingrediënten waar je fotografisch in één opname mee te maken hebt.
Een bruidsfotograaf heeft met een zonovergoten dag te maken met enerzijds de witte trouwjapon, en anderzijds het zwarte pak van de bruidegom, maar ook het zwart van dat pak
in schaduwgedeelten. Dat is een groter bereik als zwart en wit bij "gelijke" verlichting (bijv. alleen op de zonkant) van een zwart en wit papier (of zwart trouwpak en witte bruidsjapon). Het verschil van de schaduw komt er in dat geval nog bij. Dan is het verschil groter als die 5 stops, misschien wel 7 of 8 stops. (Contrastomvang van 2 tot de macht 7 of 8 ofwel een contrastverhouding van 1:128 of 1:256 ).
Als je een "zon" situatie nabootst in een studio (harde spot met
eveneens schaduwwerking) kom je met minder licht aan dezelfde foto, met dezelfde contrastwerking als buiten in de volle zon. Dus de helderheden van de verlichting op zichzelf zijn daar niet doorslaggevend in het resultaat. Zou je met een kunstverlichting "gloeipeertje" een zelfde opstelling maken met een erg lange belichtingstijd (en bruidspaar niet bewegen), kom je daarmee ook aan hetzelfde resultaat.
george013 schreef:
Dat staat er niet. Ik moet het overtypen en zal een paar accenten aanbrengen.
daaruit volgt een gemiddelde grijswaarde (ons neutraal grijs) met een dichtheid van: ND=0.75 resp. een opaciteit of reflectie van 17.68
Tja, men gaat van een paar standaarden uit die gebruikt worden. Die standaard bij "
(ons neutraal grijs)" is de meest voorkomende standaard in de fotografie, zowel bij Kodak als het gros van alle andere leveranciers van grijskaarten. De bedrijven die een andere standaard hanteren is overigens slechts marginaal een andere waarde voor dat grijs.
Voor wit neemt men de
reflectie van een bepaalde soort matte pigment / verfstof wat doorgaat voor het helderste wit "in reflectie". Voor zwart eveneens een zwart matte inkt / verf "in reflectie" allebei de vlakken met dezelfde lichthoeveelheid verlicht (niet het één in de zon, en de ander in de schaduw). Mogelijk dat de laatste jaren daar iets betere pigmenten voor in de plaats zijn gekomen, zodat je net een fractie dieper mat zwart zou krijgen (en een tegenwoordig bedrijf van kalibratiekaarten zich daarop richt). Maar dat maakt voor een gemiddeld grijs er tussenin slechts marginaal iets uit.
Het verschil tussen die twee is globaal 5 stops, of je dat nu in de volle zon opmeet, of die twee vlakken bij gelijk licht in de schaduw, of binnen in huis. (Wel opletten om de kleurtemperatuur correct te zetten voor alle situaties). Voor het verschil in helderheid tussen zwart en wit maakt het niet uit.
Zie ook:
http://www.den.nl/standaard/235/" onclick="window.open(this.href);return false;
En:
https://shop.colourconfidence.com/produ ... haal-kaart" onclick="window.open(this.href);return false;
"De kaart bestaat uit een grijsschaal van 3 stappen – wit, 18% grijs (neutraal) en zwart – waardoor de kaart gebruikt kan worden als referentiekaart en ideaal is voor het beoordelen en aanpassen van de instellingen van uw fotobewerkingsoftware van uw camera."
Deel van een draadje wat hier prima op het onderwerp aansluit, zie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 4&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
en verder in de reacties naar beneden.