rookie zoekt informatie over verschil RAW en Jpeg
Re: rookie zoekt informatie over verschil RAW en Jpeg
Na een aantal dagen blijft er bij mij een vraag doorzeuren. Ik lees en hoor hier Jpeg is het plaatje, Raw.nef is het onbewerkte bestand waar je nog van alles op los kunt laten om er een plaatje van te maken.
Nou heb ik een aantal foto's in RAW format gemaakt. Als ik dan in het LVieuw scherm van mijn D90 kijk zie ik een foto/plaatje... zeg het maar.
Ik zou graag op een simpele manier uitleg krijgen waarom ik een foto zie, terwijl ik een RAWopname heb. Ik snap het echt niet. Misschien is het simpel, dan hoor ik het graag van een van jullie.
Nou heb ik een aantal foto's in RAW format gemaakt. Als ik dan in het LVieuw scherm van mijn D90 kijk zie ik een foto/plaatje... zeg het maar.
Ik zou graag op een simpele manier uitleg krijgen waarom ik een foto zie, terwijl ik een RAWopname heb. Ik snap het echt niet. Misschien is het simpel, dan hoor ik het graag van een van jullie.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat je ziet in een INTERPRETATIE van het RAW bestand. Sterker nog: er zit een klein JPG bestandje opgeslagen IN het RAW bestand. Dat wordt vaak gebruikt door programma's die het RAW bestand niet echt begrijpen maar wel de kleine JPG weten te vinden.
Of je camera dat kleine bestandje ook gebruikt of zelf nog een keer aan het rekenen gaat als je naar een RAW bestand kijkt met je camera weet ik niet. Maakt ook niet zoveel uit; je camera snapt z'n eigen RAW bestanden natuurlijk wel...
Of je camera dat kleine bestandje ook gebruikt of zelf nog een keer aan het rekenen gaat als je naar een RAW bestand kijkt met je camera weet ik niet. Maakt ook niet zoveel uit; je camera snapt z'n eigen RAW bestanden natuurlijk wel...
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Eigenlijk is het niet waar dat jpeg het plaatje is. Jpeg is gewoon een aantal bitjes en bytejes die zodanig gerangschikt zijn dat de meeste programma's het als een plaatje kunnen tonen.
Voor nef geldt hetzelfde, maar er zijn veel minder programma's die het kunnen tonen en ze laten het nioet allemaal op dezelfde manier zien. In een nef heb je behalve de pixels ook nog een aantal camera-instellingen staan en die worden niet door alle programma's gelezen. Instellingen als active d-lighting staan wel in je nef, maar worden door een boel programma's niet herkend, terwijl de camera tijdens het maken van de jpeg die instelling wel op het beeld loslaat. Capture NX2 herkent dat wel weer in een nef, dus die zou dan geen verschil hebben tussen de nef en de jpeg, terwijl andere programma's dat wel weer zouden hebben.
Om het daan nog weer ingewikkelder te maken.
In de nef zit een jpg ingekapseld en als jij op je camera de foto's terugkijkt dan leest de camera niet de hele nef, maar alleen de ingesloten jpg.
Voor de rest. In een nef zit iedere pixel die de sensor heeft opgenomen, in een jpg zijn die pixels opgeslagen als blokken van dezelfde kleur en met minder kleurdiepte. Daardoor kun je vanuit een nef meer resultaat bereiken dan vanuit een jpg en dat is de rden dat er we het bij een nef over een digitaal negatief hebben. Maar op het moment dat je een plaatje wilt publiceren ga je vaak naar jpg, want dat is het beeldformaat dat de meeste browsers en afdrukcentrales ondersteunen.
Voor nef geldt hetzelfde, maar er zijn veel minder programma's die het kunnen tonen en ze laten het nioet allemaal op dezelfde manier zien. In een nef heb je behalve de pixels ook nog een aantal camera-instellingen staan en die worden niet door alle programma's gelezen. Instellingen als active d-lighting staan wel in je nef, maar worden door een boel programma's niet herkend, terwijl de camera tijdens het maken van de jpeg die instelling wel op het beeld loslaat. Capture NX2 herkent dat wel weer in een nef, dus die zou dan geen verschil hebben tussen de nef en de jpeg, terwijl andere programma's dat wel weer zouden hebben.
Om het daan nog weer ingewikkelder te maken.

Voor de rest. In een nef zit iedere pixel die de sensor heeft opgenomen, in een jpg zijn die pixels opgeslagen als blokken van dezelfde kleur en met minder kleurdiepte. Daardoor kun je vanuit een nef meer resultaat bereiken dan vanuit een jpg en dat is de rden dat er we het bij een nef over een digitaal negatief hebben. Maar op het moment dat je een plaatje wilt publiceren ga je vaak naar jpg, want dat is het beeldformaat dat de meeste browsers en afdrukcentrales ondersteunen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
RAW of NEF is de sensor-info. Elke elementje op je sensor wordt geregistreerd in een digitale waarde. Elke sensor-elementje vertegenwoordigd een kleur R, G of B.
Uit deze info wordt een beeldpixel gebouwd. Converter, de vertaler RAW naar beeld, bekijkt een sensorpixel en vertaalt dat naar een beeldpixel obv omliggende sensorpixels. In tegenstelling tot een sensorpixel bestaat een beeldpixel uit 3 kleurwaardes zeg maar 1 byte voor R, 1 byte voor G en 1 byte voor B. Omdat 1 byte bestaat uit 8 bits heb je een kleurdiepte van 24 bit. In deze omzetting worden ook een aantal instellingen meegenomen zoals de witbalans.
Een JPG of JPEG is een compressiemethode om dat beeld samen te vatten in een kleiner bestand, zoals ZIP voor tekst. Doe je dat niet, dan krijg je een TIFF-bestand waar elk beeldpixel ongecomprimeerd wordt weggeschreven. Bekijk de verschillen in grootte maar eens bij het wegschrijven van dezelfde foto in JPG of TIFF.
Een belangrijk verschil tussen RAW en JPG is dat bij de RAW bestanden het origineel altijd bewaard blijft, hetzij als een bewerkingstabelletje ingekapseld in het bestand zoals bij CaptureNx, of als een parallel bestand zoals bij andere RAW-converters.
Elke keer als je een JPG wegschrijft wordt deze gecomprimeerd. Je oude bestand wordt overschreven en je bent je basis kwijt. Neem een JPG-betsand, openen en saven verscheidene keren en kijk naar de bestandsgrootte.
Hoop dat ik het een beetje op een rijtje heb gezet.
George
Uit deze info wordt een beeldpixel gebouwd. Converter, de vertaler RAW naar beeld, bekijkt een sensorpixel en vertaalt dat naar een beeldpixel obv omliggende sensorpixels. In tegenstelling tot een sensorpixel bestaat een beeldpixel uit 3 kleurwaardes zeg maar 1 byte voor R, 1 byte voor G en 1 byte voor B. Omdat 1 byte bestaat uit 8 bits heb je een kleurdiepte van 24 bit. In deze omzetting worden ook een aantal instellingen meegenomen zoals de witbalans.
Een JPG of JPEG is een compressiemethode om dat beeld samen te vatten in een kleiner bestand, zoals ZIP voor tekst. Doe je dat niet, dan krijg je een TIFF-bestand waar elk beeldpixel ongecomprimeerd wordt weggeschreven. Bekijk de verschillen in grootte maar eens bij het wegschrijven van dezelfde foto in JPG of TIFF.
Een belangrijk verschil tussen RAW en JPG is dat bij de RAW bestanden het origineel altijd bewaard blijft, hetzij als een bewerkingstabelletje ingekapseld in het bestand zoals bij CaptureNx, of als een parallel bestand zoals bij andere RAW-converters.
Elke keer als je een JPG wegschrijft wordt deze gecomprimeerd. Je oude bestand wordt overschreven en je bent je basis kwijt. Neem een JPG-betsand, openen en saven verscheidene keren en kijk naar de bestandsgrootte.
Hoop dat ik het een beetje op een rijtje heb gezet.
George
Dank voor de uitleg. Langzaam worden de principes van RAW duidelijk.
BTW, ik ben lid geworden.. :mrgreen:
Als ik dan de foto's/bestanden naar de PC verplaats (via Nikon Transfer), verplaats ik dan de RAW inclusief de Jpeg? Het is mij n.l opgevallen dat op de PC het bestand alleen maar via bewerkingsprogramma's (o.a Lightroom) is te bekijken. De reguliere fotoprogramma's op mijn PC haken dan af.Om het daan nog weer ingewikkelder te maken. In de nef zit een jpg ingekapseld en als jij op je camera de foto's terugkijkt dan leest de camera niet de hele nef, maar alleen de ingesloten jpg.
BTW, ik ben lid geworden.. :mrgreen:
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Lees het boek "RAW" van Johan Elezenga eens door. Ik vind dit heel verhelderend.
Succes met het schieten in RAW.
Succes met het schieten in RAW.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo Martien, ik zou als ik jou was toch het boek RAW van Johan Elzinga lezen. Een sensor maakt in principe zwart-wit foto's. Door een filter met de kleuren blauw, groen en rood wordt er een kleurenplaatje van gemaakt de raw foto raw=ruw ofwel onbewerkt. De jpeg foto is een beeldbewerking van die raw info. Als je dus in jpeg fotografeert maakt de camera als het ware een jpeg foto van de nef file. Die jpeg zie je op het camera display en op de pc als je de foto's daar naar toe schrijft. In een nef file zit ook een kleine jpeg maar deze is alleen bedoelt om op het display van de camera en pc te laten zien wat je hebt gefotografeerd. Op de pc heb je altijd een zgn. raw converter nodig om de raw info om te zetten naar een afbeelding die je kan zien en bewerken. Het kan zijn dat sommige fotoprogramma's niet de juiste converter heeft om de raw file te laten zien. In jou geval alleen bij lightroom wel. Meestal moet je dan op het net de juiste raw converter downloaden voor dat betreffende foto bewerkingsprogramma. Een raw file moet je zien als een soort negatief. Dat is het orginele bestand waarvan je afdrukken maakt, de (digitale) foto dus. Net als bij een negatief dat altijd bewaart blijft in de orginele staat en er vele evt.verschillende afdrukken van gemaakt kunnen worden geldt dat ook voor de raw file. Alle bewerkingen die je op een raw bestand toepast kunnen zonder verlies in kwaliteit ongedaan worden gemaakt en blijft het orgineel behouden. Bij een eenmaal opgeslagen jpeg kunnen de bewerkingen niet meer worden teruggedraaid en bij elke keer dat je een jpeg opslaat gaat er kwaliteitsverlies optreden.
Nikon Z Z & de maskers
ViewNx is een soort combi van bewerken en bekijken.
Heb alleen maar RAW op de pc, indien nodig schrijf ik een JPG weg. Als browser gebruik ik IrfanView. Heeft mijn voorkeur boven ViewNx. Kun je ook als JPG of TIFF wegschrijven, simpele bewerkingen zijn ook te doen maar is niet aan te raden. Een lekker simpele directory-structuur.
George
Heb alleen maar RAW op de pc, indien nodig schrijf ik een JPG weg. Als browser gebruik ik IrfanView. Heeft mijn voorkeur boven ViewNx. Kun je ook als JPG of TIFF wegschrijven, simpele bewerkingen zijn ook te doen maar is niet aan te raden. Een lekker simpele directory-structuur.
George
- JW17
- Clublid
Ik heb de reacties gelezen en volgens mij heeft nog niemand de volgende suggestie gedaan. Met een D90 kun je ook een foto die je maakt tegelijk in RAW en JPG opslaan. Afhankelijk van de snelheid van de kaart en de snelheid waarmee je foto's moet/wilt maken, kan dit een oplossing zijn waarbij je 'gelijk' al 'aparte' JPG's hebt maar ook nog de RAW-bestanden zodat je daar wat mee kunt doen.martien schreef:Ik heb de Nikon D90 en die geeft allerlei instelmogelijkheden.
Groet,
JW
JW
- Cookie1397
- Clublid
Ik weet wel dat je met de D90 voor jpeg en raw kan kiezen in de camera maar de vraag van TS was wat het verschil is tussen jpeg en raw en door beide tegelijk op te slaan weet je nog niet wat het verschil is tussen beide.
Nikon Z Z & de maskers
- JW17
- Clublid
Klopt, dat had ik wel zo gelezen maar er werd, ook door jou:Ed Schouten schreef:Ik weet wel dat je met de D90 voor jpeg en raw kan kiezen in de camera maar de vraag van TS was wat het verschil is tussen jpeg en raw en door beide tegelijk op te slaan weet je nog niet wat het verschil is tussen beide.
uitgelegd dat je (uiteraard) een programma nodig hebt om van een RAW bestand een JPG te maken. Maar een D90 kan dat indien gewenst ook al voor je doen, meer wilde ik niet aangeven.Ed Schouten schreef:Op de pc heb je altijd een zgn. raw converter nodig om de raw info om te zetten naar een afbeelding die je kan zien en bewerken.
Groet,
JW
JW