rookie zoekt informatie over verschil RAW en Jpeg

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
martien

rookie zoekt informatie over verschil RAW en Jpeg

Bericht door martien » za okt 01 2011 10:34 pm

Misschien is er al veel over gezegd. Ik heb geprobeerd te zoeken maar niet gevonden.
Anders graag een link.
Ik wil graag weten wat de basisverschillen zijn over fotograferen in Jpeg of in RAW. Ik heb de Nikon D90 en die geeft allerlei instelmogelijkheden.
In RAW opslaan schrikt mij af. Ik lees dat er dan allerlei beeldbewerkingen mogelijk zijn. Ik vraag me af met welk programma en hoe makkelijk/moeilijk is dat? Zijn de resultaten veel beter dan in Jpeg?
Is er ergens een simpele uitleg te vinden hoe dit moet? IK hoor graag deskundige reakties het liefst in eenvoudige bewoordingen.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: rookie zoekt informatie over verschil RAW en Jpeg

Bericht door Marwo » za okt 01 2011 10:49 pm

Hoi Martien,

Raw/NEF moet je zien als een ouderwetse foto die nog niet ontwikkeld is.
Een Jpeg is het ontwikkelde resultaat van de RAW/NEF

Met de Raw/NEF kan je nog vele nabewerkingen toepassen zonder kwaliteits verlies.
Als je een JPEG acheraf bewerkt wordt deze hoe dan ook slechter van kwaliteit.

Dit heel kort door de bocht, maar ik heb mijn camera's standaard alleen op Raw/NEF staan.
Hoogste kwaliteit is het best. Wan je kan een lagere kwaliteit nooit omhoogschroeven.. :wink:
in mijn DoKa zie ik niets...

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » za okt 01 2011 10:57 pm

oh ja, wat betreft het programma voor je Raw/Nef, hier te downloaden...
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/50459

er gaat een wereld voor je open..... 8)
in mijn DoKa zie ik niets...

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door hoorn666 » za okt 01 2011 11:16 pm

Marwo schreef:Hoi Martien,

Hoogste kwaliteit is het best. Wan je kan een lagere kwaliteit nooit omhoogschroeven.. :wink:
Wel als je kijkt naar NCIS en consorten, daar maken ze met 4 pixel een compleet scherp beeld van de dader en slachtoffer :lol:

Voor de geinteresseerden in RAW. Ik ben een heel leuk boek aan het lezen van Johan Elzenga, dit is is heel verduidelijkend ook voor de niet Camera Raw gebruikers.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za okt 01 2011 11:23 pm

Als je in JPEG fotografeert, kun, nee moet je ook altijd de originele opname (onbewerkt) bewaren.
Simpel gezegd worden bij JPEG de wijzigingen per keer dat je het bestand bwerkt, op elkaar gestapeld en wordt het bewerkte bestand weer gecomprimeerd, terwijl bij RAW/NEF alle wijzigingen apart worden opgeslagen en je dus ook altijd het oorspronkelijke bestand overhoudt. Als je 100x een JPEG bewerkt, houd je brij over; 100x een NEF bewerken geeft nog steeds een goed beeld (afh. van de bewerkingen uiteraard).
In principe kun je RAW bestanden net zo goed/veel bewerken als JPEG bestanden omdat alle 'grote' bewerkingsprogramma's zowel NEF als JPEG kunnen inlezen. Wel kun je met RAW bestanden meer tools van ViewNX2 en CNX2 gebruiken dan met JPEGs dus dat is dan wel weer een voordeel.

Het advies is fotograferen in NEF, bewerken zo nodig en als je er verder wat mee wil, het bewerkte bestand omzetten in JPEG of TIFF.

Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

martien

Bericht door martien » za okt 01 2011 11:46 pm

hoorn666 schreef:
Marwo schreef:Hoi Martien,

Wel als je kijkt naar NCIS en consorten, daar maken ze met 4 pixel een compleet scherp beeld van de dader en slachtoffer :lol:

Voor de geinteresseerden in RAW. Ik ben een heel leuk boek aan het lezen van Johan Elzenga, dit is is heel verduidelijkend ook voor de niet Camera Raw gebruikers.
Dat vraagt om een titel.. :mrgreen:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 02 2011 12:16 am

Even een naar ik denk belangrijke opmerking. Als je een NEF bestand hebt, dan kan je met iets als Nikon View NX zonder problemen de JPG die uit je camera was gekomen zo laten genereren. Er is dus geen enkele reden wat dat betreft om de JPG perse te willen hebben. Die heb je namelijk al.

Als je wat met je foto wilt nabewerken, bijvoorbeeld de witbalans of een stukje over- of onderbelichting corrigeren, dan gaat dat in een NEF heel eenvoudig. Probeer een foto die op stand lamplicht gemaakt in de buitenlucht maar eens goed te krijgen. Die foto is heel blauw en dat is niet of nauwelijks te corrigeren. In NEF is dat geen enkel probleem.

Download Nikon View NX eens. Dat is gratis en kan best al een paar dingen. Nog mooier is Capture NX wat dat betreft. Daar is een 30 dagen testversie van te downloaden.

Natuurlijk kan je ook kijken naar programma's als Adobe Lightroom. Dat wordt ook veel gebruikt. Maar ik zou eerst een kijken naar View NX. Dan weet je een beetje wat we bedoelen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo okt 02 2011 12:25 am

Het boek zoals eeerder genoemd is Raw van Johan Elzinga
Nikon Z Z & de maskers

FreeWilly
Forumlid
Forumlid

Bericht door FreeWilly » zo okt 02 2011 12:50 am

Foto's zijn Copyright © - Nikon: D4 - AFS-85/1.4G - 135/2D DC - Mikro AFS-105/2.8G - 14-24/2.8 - 24-120/4 VRII - 24-70/2.8 - 70-200/2.8 VRII - AFS-300/2.8 IF - TC-20EIII - SB-800 - SB-910

martien

Bericht door martien » zo okt 02 2011 4:44 pm

Dank allen. Dat laatste bericht is leuk om te lezen, na de vertaling.
Dat ViewNX heb ik wat zitten uitproberen. Dat ziet er aardig uit. Maar als ik vervolgens de aangepaste foto wil printen lukt dat niet. Moet ik daarvoor een vertaalslag naar Jpeg maken, of is een RAW foto ook te printen, zoja hoe?

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » zo okt 02 2011 8:38 pm

martien schreef:Dank allen. Dat laatste bericht is leuk om te lezen, na de vertaling.
Dat ViewNX heb ik wat zitten uitproberen. Dat ziet er aardig uit. Maar als ik vervolgens de aangepaste foto wil printen lukt dat niet. Moet ik daarvoor een vertaalslag naar Jpeg maken, of is een RAW foto ook te printen, zoja hoe?
Het belangrijkste, RAW is geen plaatje maar een binaire weergave (in zwart wit) van de sensor. Een programma maakt daar dan een plaatje van.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo okt 02 2011 9:00 pm

martien schreef:Dank allen. Dat laatste bericht is leuk om te lezen, na de vertaling.
Je moet vanuit VNX2 ook gewoon kunnen printen direct vanaf NEF's. Ik heb dat gisteren nog gedaan maar op een andere compu zodat ik het nu niet kan checken. Waarschijnlik zoiets als CTRL_P aanslaan en dan de juiste keuzes maken. Je moet wel eerst een of meer beelden geselecteerd hebben. En misschien moet je eerste de wijzigingen opslaan, dat weet ik niet maar zou een voorwaarde kunnen zijn.

[edit vanaf een andere compu: er is gewoon een knop :"afdrukken" in de menubalk waarmee je in het keuzemenu komt voor formaat e.d. Dit moet gewoon werken ook voor NEF's.]

Gr. henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

martien

Bericht door martien » zo okt 02 2011 9:08 pm

Nogmaals dank.
Ik heb nu ook de mogelijkheid ontdekt om vanuit VNX2 een foto te kunnen converteren naar JPeg formaat en dan te kunnen printen. Oefening en goed zoeken baart kunst. Ik ga van de week enkele dagen naar Texel en maar eens de stand op RAW zetten. Kijken wat het oplevert... :wink2:

george013

Bericht door george013 » zo okt 02 2011 10:38 pm

martien schreef:Nogmaals dank.
Ik heb nu ook de mogelijkheid ontdekt om vanuit VNX2 een foto te kunnen converteren naar JPeg formaat en dan te kunnen printen. Oefening en goed zoeken baart kunst. Ik ga van de week enkele dagen naar Texel en maar eens de stand op RAW zetten. Kijken wat het oplevert... :wink2:
Hetzelfde als in JPG, alleen je correctiemogelijkheden zijn veel groter en je behoudt op een simpele manier een vaste basis.
George

martien

Bericht door martien » wo okt 05 2011 11:43 pm

Ben inmiddels weer terug vanTexel. Heb een aantal leuke foto's genomen in RAW. Heb ook geëxperimenteerd met over en onder belichting. De komende dagen maar eens kijken met welk programma ik wat kan doen. Ik heb inmiddels VNX2 en ook Lightroom tot mijn beschikking, maar het kost wat tijd om e.e.a. door te krijgen. :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”