Inderdaad hangt de instelling van het te fotograferen onderwerp en daarom zijn die tabellen waarnaar ik verwijs ook voor vier verschillende situaties gemaakt. De werkelijkheid is natuurlijk oneindig veel gevarieerder maar je moet ergens beginnen.Giso schreef:Maar, volgens mij hangt de instelling van je camera toch af van hetgeen je aan het fotograferen bent.
Ik kan niet iemand vertellen hoe zijn camera in te stellen als ik niet weet wat diegene er mee gaat doen.
Ik heb een instelling waar ik veel aan heb: Ik heb de AE-L/AF-L knop ingesteld op aleen AE-L. Als je nu buiten een landschap oid ga fotograferen dan activeer ik de lichtmeter
stel deze in op een licht vlak, meestal de lucht. Druk de AE-L knop in en houd deze ingedrukt. Nu kun je scherpstellen en kadreren. Je zal op deze manier weinig tot geen last hebben van hooglichten. Je dient echter wel rekening te houden met de belichting van het daadwerkelijke onderwerp.
Verder zou ik geen vaste instelling weten, maar ik heb ook niet echt een duidelijke voorkeur voor een bepaalde richting van fotograferen en ik fotografeer gewoon alles wat ik leuk vindt.
Verder goede tip vanuit je eigen werkwijze.