ongemak met d7000.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: ongemak met d7000.

Bericht door henkk » di okt 04 2011 8:40 am

Giso schreef:Maar, volgens mij hangt de instelling van je camera toch af van hetgeen je aan het fotograferen bent.
Ik kan niet iemand vertellen hoe zijn camera in te stellen als ik niet weet wat diegene er mee gaat doen.

Ik heb een instelling waar ik veel aan heb: Ik heb de AE-L/AF-L knop ingesteld op aleen AE-L. Als je nu buiten een landschap oid ga fotograferen dan activeer ik de lichtmeter
stel deze in op een licht vlak, meestal de lucht. Druk de AE-L knop in en houd deze ingedrukt. Nu kun je scherpstellen en kadreren. Je zal op deze manier weinig tot geen last hebben van hooglichten. Je dient echter wel rekening te houden met de belichting van het daadwerkelijke onderwerp.

Verder zou ik geen vaste instelling weten, maar ik heb ook niet echt een duidelijke voorkeur voor een bepaalde richting van fotograferen en ik fotografeer gewoon alles wat ik leuk vindt. :D
Inderdaad hangt de instelling van het te fotograferen onderwerp en daarom zijn die tabellen waarnaar ik verwijs ook voor vier verschillende situaties gemaakt. De werkelijkheid is natuurlijk oneindig veel gevarieerder maar je moet ergens beginnen.

Verder goede tip vanuit je eigen werkwijze.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » di okt 04 2011 8:44 am

De meeste mensen die "problemen" ondervinden zijn denk mensen die overstappen van bv een D90 naar de D7000 en dan blijkt het andere AF systeem toch heel anders te werken en een stuk naukeuriger. Ook het verhoogde aantal megapixels zorgt ervoor dat je (bewegings) onscherpte, zeker in een wat groter formaat sneller zult opmerken. Ik heb de D7000 ook gehad en hem snel weer weggedaan omdat ik hem naast mijn D700 wilde gaan gebruiken en vond deze verschillen de bediening teveel verschillen. Ik heb nu als 2e camera een D300s en die bevalt stukken beter, maar puur omdat deze veel beter aansluit bij de D700 wat bediening betreft.

De D7000 is dus echt een prima camera maar luistert een stuk naukeuriger.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

george013

Bericht door george013 » di okt 04 2011 9:21 am

......dan blijkt het andere AF systeem toch heel anders te werken en een stuk naukeuriger.
Als het nauwkeuriger werkt moeten de klachten toch minder zijn? Hoe druk je de nauwkeurigheid uit van een AF. Hij stelt op het goede punt scherp of niet. Afgezien van onvolkomenheden als front- of backfocus.
George

Peter-koi

Bericht door Peter-koi » di okt 04 2011 9:22 am

Op zoveel reacties had ik natuurlijk niet gerekend maar allemaal bedankt.
Ik heb de d5000 nu anderhalf jaar denk ik,en ik ben een vogelaar dus vogels op de foto zetten dat doe ik er mee.
En daarom dacht ik dat de d7000 een hele verbetering was,snelheid,hogere iso,betere scherpstelling,het scherm is een stuk groter .
Ik wist niet dat vogelfotografie zo verslavend was.
En zo kan ik nog wel even doorgaan denk ik.
Groet Peter.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Re: ongemak met d7000.

Bericht door yzf1kr » di okt 04 2011 10:26 am

george013 schreef:
......dan blijkt het andere AF systeem toch heel anders te werken en een stuk naukeuriger.
Als het nauwkeuriger werkt moeten de klachten toch minder zijn? Hoe druk je de nauwkeurigheid uit van een AF. Hij stelt op het goede punt scherp of niet. Afgezien van onvolkomenheden als front- of backfocus.
George
Wat Andre waarschijnlijk bedoeld is dat doordat het af systeem nauwkeuriger is. De fotograaf ook wat nauwkeuriger moet zijn.

"het goede punt" is op de D7000 namelijk een stuk kleiner. En door de extra megapixels valt het dan extra op als je net er naast zit.

Chicco

Bericht door Chicco » di okt 04 2011 3:46 pm

Als je een beginneling bent,zal ik je de D90 aanraden....dat is uitpakken-Batterij opladen-kitlens erop zetten en meteen mooie scherpe foto's...

grtz

Chicco

Huib1968

Bericht door Huib1968 » di okt 04 2011 4:04 pm

Chicco schreef:Als je een beginneling bent,zal ik je de D90 aanraden....dat is uitpakken-Batterij opladen-kitlens erop zetten en meteen mooie scherpe foto's...

grtz

Chicco
Dat ga ik dus eind November ook doen, lekker de D90 + stuff aanschaffen :)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 04 2011 4:50 pm

Chicco schreef:Als je een beginneling bent,zal ik je de D90 aanraden....dat is uitpakken-Batterij opladen-kitlens erop zetten en meteen mooie scherpe foto's...
Met zoveel zekerheid zou ik dat niet durven zeggen. :? Je kan echt zoveel fout doen. Ook met de beste en/of duurste camera kan je onbedoeld onscherpe foto's maken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Onno Hart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Onno Hart » di okt 04 2011 5:02 pm

Ik heb een D7000 als back-up camera al een jaar en gebruik vooral tijdens vakenties ed.
Nog nooit problemen mee gehad, let op af (manier van focussen) is heel belangrijk en als je in raw schiet zijn je foto's
sowieso niet scherp en zal deze zeker moeten bewerken met een programma.
Macro is niet eenvoudig, en als je niet de juiste lens gebruikt dan zul je gauw ontevreden zijn.
:D

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » di okt 04 2011 5:54 pm

Hoe omschrijf je het begrip beginneling. Ik denk toch dat de meeste aspirant dslr kopers enige tot veel ervaring bezitten met b.v. een compact camera. Deze zou ik best de Nikon D7000 durven aanraden. De meeste van ons zijn denk ik ook ooit zo begonnen. Het voordeel hiervan is dat je je eigen meer verdiept in de handleiding. Is deze dan nog te summier kun je een schat aan informatie vinden op de diverse forums. Als de Nikon D7000 geen fabrieksfout heeft met name de AF zoals schijnbaar toch vaker is voorgekomen is hij net zo gemakkelijk of moeilijk te bedienen als een D90 of D300s. En alles wat hij meer heeft als je vorige camera moet je je eigen toch in verdiepen.

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid

Bericht door IAMsterdam » di okt 04 2011 6:22 pm

Ik ben ook overgestapt van de D5000 naar de D7000 en ben zeer tevreden. Door het aantal megapixels op dit formaat sensor is het inderdaad belangrijk dat je alle basisregels goed in de gaten houdt mbt bewegingsonscherpte. Verder is de camera prima te bedienen.

Afgelopen weekeinde heeft mijn schoonzus (die alleen een pocketcamera gewend is) mijn camera gepakt tijdens een uitje met de kinderen. Alles op AUTO gezet en schieten maar. Een paar waren uiteindelijk niet helemaal scherp door een te lange sluitertijd maar de rest was dik in orde.

Ik zou me er echt geen zorgen over maken. Wel over de vraag waarom je de overstap wil maken. Wat bedoel je met een stapje hoger, wat hoop je te vinden wat de D5000 niet kan bieden?
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » wo okt 05 2011 9:57 am

Ik begrijp het maar doorgaan over vermeende problemen met de D7000 helemaal niet.
Ja, het is een complexe camera. Je moet er mee weten om te gaan maar dan krijg je geweldige resultaten. Maar.... niet voor niets heeft ook de D7000 een groene stand op de modusknop en ook nog eens (te) veel scene-standen. Echt waar, iedereen kan goede foto's maken met deze camera, of je nu pro denkt te zijn of van niets weet.
Ik geef op feestjes en dergelijke mijn camera nog wel eens aan anderen die niet allemaal topfotografen zijn qua kennis van de camera. Toch altijd goede foto's.
Als je de meer geavanceerde kwaliteiten van deze camera wilt gebruiken moet je wel weten wat je doet...
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

ongemak met d7000.

Bericht door John'47 » wo okt 05 2011 9:59 am

Zelfde ervaring en tevredenheid als Willem65
Nikon D810, Sony RX1R II. 

george013

Bericht door george013 » wo okt 05 2011 11:10 am

Ben nieuwsgierig geworden naar de AF van de D7000. Als ik Ken Rockwell goed begrijp heb je met de setting AF-systeem-mode AF-S en de AF-Area-mode S de gewone AF-instellinge zoals in alle Nikon-camera's. Wat ik nu uit deze draadjes haal is dat de teleurstellende resultaten eigenlijk te wijten zijn aan het gebruik van de AF-Area-mode.
Als dit zo is, is het vermeende probleem al een stuk duidelijker gemaakt.
George

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » wo okt 05 2011 11:18 am

george013 schreef:Ben nieuwsgierig geworden naar de AF van de D7000. Als ik Ken Rockwell goed begrijp heb je met de setting AF-systeem-mode AF-S en de AF-Area-mode S de gewone AF-instellinge zoals in alle Nikon-camera's. Wat ik nu uit deze draadjes haal is dat de teleurstellende resultaten eigenlijk te wijten zijn aan het gebruik van de AF-Area-mode.
Als dit zo is, is het vermeende probleem al een stuk duidelijker gemaakt.
George
Ik weet niet welke standen jij bedoelt maar de D7000 heeft de standen AF-S en AF-C, net als de D90. Alleen dan met meer AF velden.
Verder heeft de D7000 een AF-A stand. Dit is volgens de manual een automatische versie van de andere twee bij elkaar. In deze standen heb je dan nog enkelpunts, dynamisch, enz...
Dan heb je voor Live View nog AF-S en AF-F waarbij de laatste hoofdzakelijk is voor de filmfunctie.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”