RAW

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
wblink
Forumlid
Forumlid

Re: RAW

Bericht door wblink » wo okt 12 2011 8:43 pm

jvd schreef:Geachte forumleden,
Bedankt voor de reacties, jammer dat mijn vraag niet door iedereen serieus genomen wordt.
Hoe kom je er nu bij dat je vraag niet serieus wordt genomen? Ik vind de reacties talrijk, gevarieerd en ter zake doende.
Uiteraard zullen er reacties tussen zitten die je niet welgevallig zijn: we kunnen elkaar wat dat betreft de hand geven, maar dan vertel ik je daarbij gelijk dat je daaraan zult moeten wennen: het is (gelukkig) een erg open forum, met minimale restricties, dankzij goede moddertorren (en dat kon ik weer even niet laten sorry) en daardoor veel en vaak erg goede en gevarieërde input.
Willem.

george013

Bericht door george013 » wo okt 12 2011 10:33 pm

jvd schreef:Geachte forumleden,

Ik wil met mijn D7000 RAW(NEF) gaan fotograferen om zodoende achteraf nog zoveel mogelijk te kunnen corrigeren.
Wat ik me afvraag (en nog nergens terug heb kunnen vinden) is: wat gebeurt er als je de verschillende ' scene' instellingen gebruikt in combinatie met RAW ?
De 'scene' functie past een bepaalde correctie toe, maar het lijkt mij dat RAW nog steeds RAW zou moeten blijven.
Of werkt RAW alleen in P,A,S,M ?
Als je in RAW fotografeert zijn alle instellingen behalve scherpstellen dan nutteloos ?
Alvast bedankt voor je reactie.
Ik weet niet wat je onder de scene-functie verstaat, maar als dat de zg pretstanden zijn, zijn dat niets anders als een voorkeur van de camera voor een bep. sluitertijd, diagragma, iso en waarschijnlijk ook bij de D7000 voor een bep. scherpstelmethode.

Wat je sensor vangt is de belichting, wordt bepaald door sluiterijd, diafragma en iso. Het scherpstellen, met of zonder dynamische veldjes heeft hier geen invloed op en kan ook niet veranderd worden in de nabewerking. Het plaatje ligt vast.

In de digitale camera vind een heleboel in-camera processing plaats en deze bepalen hoe dat RAW-plaatje wordt omgezet naar een beeld wat jij kunt zien obv je camera-instellingen . Een aantal van deze bewerkingen zijn algemeen en hebben in de meta-data, hoop het goede woord, een vaste plaats. Een aantal heeft een andere plaats of een andere invulling welke niet door elke converter kan worden gelezen. En daar kun je de mist in gaan als je een niet merk-eigen converter neemt.

George

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » do okt 13 2011 4:44 pm

Inderdaad worden de instellingen zoals ze door de camera in "SCENES" stand worden gebruikt meegenomen in de verwerkings-procedure van de NEF beelden.
Als je dus "high key" gebruikt, zal je plaatje in NX2 tevoorschijn komen zoals daar bedoelt. Je kunt het dan achteraf wel weer corrigeren, omdat het NIET in de beeld inhoud, maar in de beschrijving wordt opgeslagen. Weet niet zeker, heb Lightroom maar heel even geprobeerd, of het daar ook werkt, want ik kan er geen kop of staart aan vinden. Ik weet wel dat de automatische vertekeningscorrectie (bij mij iig) niet werkt, kreeg mooie kromme lijnen.
Verder: het gebruik van de scenes standen is handig voor mensen die eens iets willen proberen. Als je vaker dit soort beelden maakt, zul je weer gewoon je eigen manier van werken volgen, en ik denk dat dat goed is.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”