jvd schreef:Geachte forumleden,
Ik wil met mijn D7000 RAW(NEF) gaan fotograferen om zodoende achteraf nog zoveel mogelijk te kunnen corrigeren.
Wat ik me afvraag (en nog nergens terug heb kunnen vinden) is: wat gebeurt er als je de verschillende ' scene' instellingen gebruikt in combinatie met RAW ?
De 'scene' functie past een bepaalde correctie toe, maar het lijkt mij dat RAW nog steeds RAW zou moeten blijven.
Of werkt RAW alleen in P,A,S,M ?
Als je in RAW fotografeert zijn alle instellingen behalve scherpstellen dan nutteloos ?
Alvast bedankt voor je reactie.
Ik weet niet wat je onder de scene-functie verstaat, maar als dat de zg pretstanden zijn, zijn dat niets anders als een voorkeur van de camera voor een bep. sluitertijd, diagragma, iso en waarschijnlijk ook bij de D7000 voor een bep. scherpstelmethode.
Wat je sensor vangt is de belichting, wordt bepaald door sluiterijd, diafragma en iso. Het scherpstellen, met of zonder dynamische veldjes heeft hier geen invloed op en kan ook niet veranderd worden in de nabewerking. Het plaatje ligt vast.
In de digitale camera vind een heleboel in-camera processing plaats en deze bepalen hoe dat RAW-plaatje wordt omgezet naar een beeld wat jij kunt zien obv je camera-instellingen . Een aantal van deze bewerkingen zijn algemeen en hebben in de meta-data, hoop het goede woord, een vaste plaats. Een aantal heeft een andere plaats of een andere invulling welke niet door elke converter kan worden gelezen. En daar kun je de mist in gaan als je een niet merk-eigen converter neemt.
George