Achtergrond set; maar wel of geen doek?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Achtergrond set; maar wel of geen doek?

Bericht door weimaraner » zo nov 20 2011 3:40 pm

Mooi gedaan (zag 'm geloof ik ook al op Flickr), helemaal als je dit met natuurlijk licht voor elkaar heb gekregen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 20 2011 4:38 pm

Achtergrond set; maar wel of geen doek?

Het ligt eraan wat je wilt bereiken. Strakke egale tint in je achtergrond kun je geen kreukels gebruiken. Kies dan bijv. achtergrondpapier.
Optie die ik vroeger ook veel gebruikte was goedkoop vloerzeil (goedkoopste soort), omdraaien en die met de verfroller wit maken.
Één kant op een plank spijkeren en ophangen. Heb je een simpele rondhorizon, die steviger / strakker is als papier.
Na gebruik kun je het vloerzeil weer oprollen.

Bij dingen op locatie gebruik ik juist achtergronddoek die juist niet egaal is en geschilderd met een soort van "vlekken".
Zie vanaf blz. 2: http://www.benel.nl/webshop/studio-acht ... ond-doeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Nieuw aangeleverd is het opgevouwen en zitten er lelijke strakke horizontale en verticale vouwlijnen in. Na eenmaal uithangen frot ik het doek dan werkelijk helemaal door elkaar en bewaar het als zodanig in een vuilniszak. Dan krijg je een "random" kreukelstructuur die niet meer storend werkt. Één dag ophangen en rondom wat opspannen zie je de kreukels al niet meer.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma nov 21 2011 12:40 pm

Dank je wel Weimaraner, leuk dat je nog even reageert!

Léon, ook jij bedankt voor je reactie. Erg nuttig!
Wat goed zeg, van dat kreukelen en onkreukelen. Dat ga ik eens proberen voor aankomende vrijdag, dan heb ik nl. weer een zwangerschaps-shoot. Ik had vorige keer een plantenspuit meegenomen en wat marktkraam-klemmen, maar het werkte niet helemaal, je bleef toch die harde vouwen zien.

Vloerzijl is ook een goede tip als budget-oplossing. Had er ook al aangedacht, maar niet dat je het dan nog egaal zou kunnen verven...ga ik misschien ook wel proberen als thuis-oplossing.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 21 2011 1:33 pm

Dreamlogic schreef: Wat goed zeg, van dat kreukelen en onkreukelen. Dat ga ik eens proberen voor aankomende vrijdag, dan heb ik nl. weer een zwangerschaps-shoot. Ik had vorige keer een plantenspuit meegenomen en wat marktkraam-klemmen, maar het werkte niet helemaal, je bleef toch die harde vouwen zien.
Bij die gefrotte kreukels heb je mogelijk in je fotoshoot ook nog wel enigszins last van die kreukels (die gaan niet in een uurtje weg hoor), maar het oogt in een foto in ieder geval aanzienlijk minder storend, het is meer natuurlijk, door de random vorm.
Dat beetje wat er dan nog inzit, kun je achteraf in Photoshop makkelijk strak poetsen.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » za nov 26 2011 11:34 pm

De tip van Léon uitgeprobeerd (het doek kreuken) en dat werkt inderdaad redelijk.
Ik heb het met klemmen nog wat strakker kunnen opspannen. Wat dan wel weer jammer is, is dat het op de grond maar blijft verschuiven, ook als je het vastplakt met dubbelzijdig tape op de vloer.

Ook naar het tafelzeil heb ik even gekeken. Op zich heb je bijv. bij Jysk zwart en wit tafelzeil, maar het is maar 1m40 breed. 3 euro per meter is natuurlijk niks, dus op zich wel aantrekkelijk. Het lijkt me alleen wel erg smal...voor een portret zal het wel goed kunnen. Breder is moeilijker te vinden en sowieso duurder met allerlei motiefjes.

Daarom even verder gekeken naar echt foto-vinyl en dat wordt steeds interessanter, stuk minder gedoe en minder nabewerking. Jammer van de prijs, ik weet niet of ik daar nu 175 euro of meer voor over heb. Ik wil nl. best wat professioneler gaan werken (doe nu soms een betaald opdrachtje, maar het is veelal Time for Print), maar voorlopig is het iets wat ik niet snel terugverdien.

Hebben de kenners nog tips voor mij? Vloerzeil is zeker weer heel dik?
Oh, edit: Léon had het over vloerzeil ;) Zal eens kijken, maar ik vraag me af of dit dan weer niet te breed is. Aangezien de ruimte die ik kan gebruiken maar net 3m is.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 27 2011 12:16 am

Dreamlogic schreef:De tip van Léon uitgeprobeerd (het doek kreuken) en dat werkt inderdaad redelijk.
Ik heb het met klemmen nog wat strakker kunnen opspannen. Wat dan wel weer jammer is, is dat het op de grond maar blijft verschuiven, ook als je het vastplakt met dubbelzijdig tape op de vloer.
Aan het einde een plank met gewichten erop leggen.
Dreamlogic schreef: Oh, edit: Léon had het over vloerzeil ;) Zal eens kijken, maar ik vraag me af of dit dan weer niet te breed is. Aangezien de ruimte die ik kan gebruiken maar net 3m is.
Dan snij je een reep van het vloerzeil af op een maat die wel past. :shock: :lol:
Ook hier wil de bocht in het hangen in een ronde vorm wel eens verschuiven. Vloerzeil is vrij zwaar spul, gebruik bijv. twee stoeptegels als gewicht op de hoeken van het vloerzeil om het niet te laten verschuiven.

Jennifer1402

Bericht door Jennifer1402 » ma okt 21 2013 1:32 pm

Ik wil ook graag foto's bij mensen thuis gaan maken. Heb inderdaad gekeken naar een opvouwbare omdat niet elk huis de ruimte heeft om iets groots neer te zetten en deze zijn niet zo groot.

Nu wil ik dus graag weten hoeveel en wat voor lampen ik nodig heb en welke kleur achtergrond ik het beste kan gebruiken?

Alvast bedankt

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”