Achtergrond set; maar wel of geen doek?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Achtergrond set; maar wel of geen doek?

Bericht door Dreamlogic » wo okt 26 2011 10:23 am

Hallo forummers,

Volgende maand ga een zwangere dame fotograferen in de huiskamer.
Ik beschik helaas niet over mobiele studioverlichting, en wil dit wel aanschaffen, maar ik wou maar eens beginnen met een goede achtergrond-opstelling
Nu zie ik bij allerlei websites wel dat soort achtergronden kant-en-klaar, maar het is veelal met doek en ik ben bang dat dit erg gaat kreuken of dat je, wanneer het het uitvouwt, het eerst mag gaan strijken.

Ik heb wel eens gehoord van rollen papier; werkt dat beter?
Maar dat is dus dik genoeg dat het niet gaat scheuren? Waar op te letten?

Stiekem wil ik voor een dubbeltje op de eerste rij, maar dat gaat denk ik niet....of heeft iemand een goede huis-tuin-en-keuken-tip?
Ik heb trouwens wel een kledingrek (zware kwaliteit, mijn moeder heeft een bruidskleding-winkel) en een hoop marktkraam-klemmen.

Bedankt voor het meedenken!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Achtergrond set; maar wel of geen doek?

Bericht door Riemke » wo okt 26 2011 10:44 am

Kijk eens bij Folux:

http://www.folux.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zij leveren o.a. ook vinyl achtergronden. Gemakkelijk schoon te maken. Wat in jouw geval ook kan volstaan is een opvouwbare achtergrond, die kunnen ze ook leveren. Gemakkelijk als je het op locatie mee moet nemen.

Het kledingrek, klemmen en een laken of gordijn kan uiteraard ook goed dienst doen als low-budget oplossing. Als je zorgt dat het model niet te dicht op de achtergrond staat heb je geen last van de evt. kreukels :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » wo okt 26 2011 10:55 am

Hoi Riemke, dank je voor de link!
Vinyl klinkt als een goed plan, daar ga ik eens naar kijken.
Zag gister leuke barokke gordijntjes bij de Xenos, misschien kan ik daar ook wel wat mee, maar verder ben ik toch bang dat ik me ga ergeren aan het laken. Er is in dat huiskamertje ook niet zo heel veel plek en ik kreeg ook de vraag of ze samen met partner op de foto kon.
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

F5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door F5 » wo okt 26 2011 11:52 am

Zelf heb ik een aantal collapsibles van lastolite.
Lekker compact, snel uit te vouwen (en met wat oefening ook weer snel in te klappen)
Uitgeklapt staan ze strak genoeg om ze niet te hoeven strijken.
Ze bevallen me uitstekend.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo okt 26 2011 12:14 pm

F5 schreef:Zelf heb ik een aantal collapsibles van lastolite.
Lekker compact, snel uit te vouwen (en met wat oefening ook weer snel in te klappen)
Uitgeklapt staan ze strak genoeg om ze niet te hoeven strijken.
Ze bevallen me uitstekend.
Idem, die collapsibles lossen een hele serie problemen op. Vervoer en opstellen is makkelijk, kreuken zijn geen probleem meer. Enige probleem wat ik met mijn versie heb is dat ze niet over de vloer doorlopen, maar op de eerder genoemde site hebben ze er eentje staan met een doek dat verder doorloopt.

Overigens is die site wel relatief duur. Ik heb dezelfde collapsible (de zwart/wit versie zonder uitlopend doek) voor een derde minder gekocht, dus wel even goed winkelen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » wo okt 26 2011 12:48 pm

Dank jullie wel, die collapsibles klinken erg goed. Zoiets zou idd een hoop gedoe minder zijn.
Mijn vriend is nogal van het Ebay'en...misschien dat ze het daar ook wel hebben.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo okt 26 2011 7:12 pm

Ik gebruik zelf altijd papier en dat bevalt uitstekend. Dik genoeg om niet gauw te scheuren en kreukvrij als je er normaal mee omgaat. Nadeel is inderdaad dat je het moet vervangen als het vuil is maar met een rol van elf meter doe ik toch vrij lang; je staat immers alleen op het uiteinde (dat als ondergrond fungeert) en zolang het niet te smoezelig is kun je dat nog aardig wegshoppen. En als het te erg wordt snij je een stuk af en rol je de rol wat verder uit.
Toch zit ik zelf ook meer en meer aan vinyl te denken omdat dit op den duur toch goedkoper is omdat je het na een shoot gewoon schoon kunt maken. Maar voorlopig kan ik nog even vooruit met mijn voorraad papier.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » wo okt 26 2011 7:40 pm

Vinyl is ook niet bepaald goedkoop zag ik, maar het zal op lange termijn wel voordeliger zijn als je er veel gebruik van maakt.
Nu zal het in mijn geval niet zo zijn dat ik regelmatig ga studio-shooten, aangezien ik die nog niet eens heb ;)

Ik las trouwens ergens op internet dat je voor een witte achtergrond beter papier of vinyl kan nemen, maar voor een zwarte achtergrond mag het ook gerust een zwaar stuk doek zijn. Zijn de kenners het daar ook een beetje mee eens?
Ik kan dan namelijk ook op de markt gaan kijken en dit combineren met het kledingrek en klemmen.Dat zou al wat schelen qua kosten.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » wo okt 26 2011 11:21 pm

Geen idee (heb zelf geen ervaring met zwart doek) maar het lijkt me dat je in zwart doek de vrijwel onvermijdelijke kreukels/vouwen niet zult zien - mits je door de manier van belichten het doek op de foto ook echt zwart houdt.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » vr okt 28 2011 8:54 am

Weimaraner, hoe heb jij dat dan gedaan met die foto die je laatst plaatste in 't Portretten-verzamel topic?
Die low-key zwart-witte foto bedoel ik met zoveel schaduwen.
Wel een zwarte achtergrond gebruikt?

Ondertussen baal ik er een beetje van want ik wil dus ook graag low-ley portretten maken maar van mijn vriend mag ik de hobby-kamer (wij wonen in zo'n drive-in woning en beneden functioneert als bioscoopje en kantoor) niet verduisteren...en dat is voor low-key wel nodig volgens mij. Ik wou daar zwarte gordijnen ophangen.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr okt 28 2011 10:53 pm

@Dreamlogic,
Ja, klopt, ik heb een zwarte achtergrondrol (papier) gebruikt.

Overigens is mijn studio ook niet te verduisteren. Ik gebruik gewoon de woonkamer en die is wit - met uitzondering van de achter- en ondergrond dan omdat zich daar het papier bevind. Maar de muren en het plafond zijn spierwit. Daarnaast heb ik ook nog eens rolgordijnen van wit rijstpapier; als je die dicht doet is het nog steeds licht in de kamer. Dus verduisteren lukt hier ook niet maar desondanks is het nog best te doen om de achtergrond zwart te houden - ik hoef zelfs het diafragma nog niet helemaal dicht te knijpen (de foto waar jij op doelt is genomen met 1/200 sluitertijd en f8 en drie flitsers met softboxen).
Het grootste probleem dat ik heb is de ruimte; om je achtergrond goed zwart te houden moet je zorgen dat er zo min mogelijk licht op valt en dat geld dus ook voor flitslicht. Door de beperkte afmetingen van mijn "studio" is het soms moeilijk de flitsers ver genoeg van je achtergrond te zetten om geen "spill" te krijgen.

Oh ja, als het zonnetjes op de ramen schijnt heb ik natuurlijk wel een probleem want dan krijg ik wel snel lichtvervuiling in beeld dankzij mijn erg veel lichtdoorlatende rolgordijnen (toen ik hier kwam wonen deed ik nog niet aan portretfotografie, wellicht dat ik dan een andere keuze voor raambedekking had gemaakt). Maar met de zomers zoals we die dit jaar gehad hebben is het niet zo'n probleem. :wink:

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » za okt 29 2011 5:22 pm

Dank je voor je reactie, erg bruikbaar!
Mijn vriend (waar ik dus regelmatig logeer) heeft ook een heel erg wit huis.
Ik wil dus nu op de markt een flink stuk zwart doek halen en dit ophangen als achtergrond. Er hangt ook een beamer-scherm, dat zou dan kunnen functioneren als witte achtergrond maar loopt niet door tot aan de grond, dus daar zou dan een rol papier voor moeten komen.

Verder is vriendlief ook wel handig, dus die wou twee statieven en een metalen stang er tussen hangen als een soort van rek en daar dan een zwart doek aan hangen. Dat zou mooi voor de gordijnen kunnen staan en dan wordt het alsnog wel iets donkerder.

Daarnaast ga ik maar een beetje strobist-dingen doen, maar het plafond is niet zo hoog in de ruimte die ik wil gebruiken.
Om het zo low budget mogelijk te houden wou ik maar eens gaan voor een paar opzet-flitsers met parapluutjes...

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za okt 29 2011 7:29 pm

Om het zo low budget mogelijk te houden wou ik maar eens gaan voor een paar opzet-flitsers met parapluutjes...
Pluutjes zijn inderdaad een goede en betaalbare manier om met strobisten te beginnen. Houdt er wel rekening mee dat flitsen in (en helemaal door) een paraplu nogal wat licht zal verstrooien - en dat kan wel eens onhandig zijn als je je achtergrond zwart wil houden. In zo'n geval kan een softbox van pas komen omdat je daar het licht beter mee kunt richten. Een eenvoudige opvouwbare 60x60cm softbox kun je al voor een euro of 60 op e-bay of marktplaats kopen en mijn ervaring is dat zo'n uitrustings-stuk dat geld dubbel en dwars waard is.

Hier een voorbeeld (aangezien je het over zwangerschaps fotografie met zwarte achtergrond had) genomen met twee speedlights waarvan 1 met softbox: Afbeelding

Nog een tip bij dit soort (studio)composities met witte of zwarte achtergrond; neem het model beeldvullend op de foto en plak de extra zwarte (of witte) achtergrond er later in Photoshop aan. Zo verspil je geen dure pixels aan loze ruimte.

Succes met de eerste stappen op studio/strobist gebied maar pas wel op - het is verslavend ...

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » za okt 29 2011 8:00 pm

Over die softboxen dat roep ik dus elke keer als we het hier thuis over de 'studio' hebben die ik wil gaan bouwen ;)
Mijn vriend is de techneut en weet veel van elektra, licht, geluid, etc. Maar verstand van fotografie heeft-ie niet bepaald. Het lijkt mij ook praktischer werken met softboxen(gerichter licht zoals je al schrijft), en aangezien het mijn geld is, ga ik mogelijk toch nog twee softboxen erbij aanschaffen...zeker nu ik dit zo lees.

De foto is inderdaad het soort fotografie wat ik met de zwangerschaps-shoot zou willen proberen!

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » za nov 19 2011 11:40 pm

Heb ondertussen een zwart achtergrond-doek gekocht.
Is nogal groot en ik moest het (op lokatie) strak ophangen om de kreuken eruit te krijgen.
De flitsers heb ik nog niet, dus van links daglicht en rechts een reflectie-scherm (goudkleurige kant).
Opzet-flitser van voren (softboxje erop). Ik heb de achtergrond vrij donker kunnen houden, en alleen aan de daglicht kant wat kreuken weggehaald.
Het is niet bij elke foto zo goed gelukt trouwens, ik werd wel erg moe van de vouwen op de vloer gladstrijken...Ik stap op termijn wel over op papier of mogelijk vinyl :)

Ik wou nog even een foto delen van de zwangerschaps-shoot die ik heb gedaan :)
Misschien dat ik ze ook nog wel bij presentaties plaats.
Geen low-key, maar ik vind hem wel goed gelukt.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”