D7000 schakelt niet uit !!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D7000 schakelt niet uit !!

Bericht door hoorn666 » wo nov 16 2011 10:49 pm

Kwam het kaartje nieuw uit de verpakking?
Wellicht heeft iemand er al iets mee geprobeerd.

Het kan gebeuren dat als je het kaartje met een voor MS Windows vreemd file system partitioneert (bijv ext2 voor Linux of een MacOSX type) Windows er geen raad meer mee weet. Soms lukt het dan nog met speciale tools onder Windows, maar het beste is om met het OS dat het format erop gezet heeft deze ook weer te verwijderen.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 16 2011 10:58 pm

hoorn666 schreef:Kwam het kaartje nieuw uit de verpakking?
Wellicht heeft iemand er al iets mee geprobeerd.
Dat verklaart niet waarom nu zijn oude 8 Gb kaartje kennelijk niet (meer) wordt gezien. Het kaartje wat hij zelf al lang gebruikt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo nov 16 2011 11:05 pm

De kaartjes heb ik nog nooit via de computer geformatteerd Leon, vanavond pas voor het eerst geprobeerd.
Het 8 GB kaartje was inderdaad goed, maar ook niet zichtbaar voor de cardreader, wel in de gewone ingang van de computer.
Morgen kijk ik ook gelijk voor een nieuwe cardreader.

Terwijl ik dit bericht typ, heb ik het kaartje nogmaals geplaatst direct in de computer.
Nu formatteerde het kaartje wel !!!
En inderdaad met FAT 32.
Nu dan alsnog het kaartje wederom in de camera plaatsen en formatteren.
Daarna weer proberen de storing te reproduceren.
Ik ben benieuwd.
Wordt vervolgd. :D

Vrgr
Tiny

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo nov 16 2011 11:12 pm

Sorry hoorn666, ik vergeet jou te beantwoorden.
Het kaartje is zaterdagmiddag nieuw uit de verpakking gekomen ja, geformatteerd op de camera, en meteen ingezet voor een evenement op zaterdagavond.

Het tweede deel van je bericht gaat mij boven het petje, je had er net zo goed iets in het Japans kunnen zetten :lol:
Ik kom er wel aardig uit met diverse dingen op de PC, maar dit is voor mij abracadabra. :D

Vrgr
Tiny

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » wo nov 16 2011 11:32 pm

Geeft niet is ook zo'n drukte hier 8)
Als het kaartje nieuw is kun je het tweede gedeelte gewoon negeren.
Ja Leon, daar was ik even aan voorbij gegaan.

Nog een extra mogelijke tip. Maak de contacten van het kaartje eens schoon met alcohol of een stukje vlakgum. Er wil wel een wat vettigheid op komen (nee geen oxidatie op de meestal vergulde contacten).
Wellicht helpt het, maar bij twijfel.... weggooien want verloren fotomomentjes zijn meer waar dan een stom kaartje.

Verder is het slimmer om het kaartje direct in je PC te steken, er willen nog wel eens beroerde readers geleverd worden met zgn universele sloten met daarin goedkope contacten. Ook is de communicatie tussen PC en deze reader wel eens wat gammel.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 16 2011 11:41 pm

jettiny schreef:De kaartjes heb ik nog nooit via de computer geformatteerd Leon, vanavond pas voor het eerst geprobeerd.
Het 8 GB kaartje was inderdaad goed, maar ook niet zichtbaar voor de cardreader, wel in de gewone ingang van de computer.
Morgen kijk ik ook gelijk voor een nieuwe cardreader.
Mogelijk gebruik je dan nog een oud type cardreader die het nieuwe type SDHC niet herkent. Vanaf 4 Gb zijn alle SD geheugenkaarten van het type HC. Vergt een andere controller.

Maar je zegt rechtstreeks "via de gewone ingang" op de computer geformatteerd. Heb je op de computer dan ook een (ingebouwde) cardreader?

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do nov 17 2011 7:54 am

Inderdaad een 4GB kaartje leest ie wel, ik wist niet dat een kaartje met meer geheugen niet ondersteund wordt.
En er zit inderdaad een kaartingang rechtstreeks op de computer.
Gisterenavond nog wat testen gedaan, en vooralsnog geen storingen ondekt.
Vanavond weer verder testen.

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 17 2011 10:35 am

jettiny schreef:Inderdaad een 4GB kaartje leest ie wel, ik wist niet dat een kaartje met meer geheugen niet ondersteund wordt.
Moet het onderhand toch wel een erg "oude" (losse) cardreader zijn, want SDHC compatibiliteit is inmiddels toch al weer diverse jaren gebruikelijk.
Voor meer achtergrondbegrip over compatibiliteit zie o.a.: http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Dig ... rger_cards" onclick="window.open(this.href);return false;
Over SDHC: http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital#SDHC" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie ook eerdere reacties over dit onderwerp op het forum:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 78#p218878" onclick="window.open(this.href);return false;
jettiny schreef: En er zit inderdaad een kaartingang rechtstreeks op de computer.
Kennelijk is die ingebouwde cardreader betrouwbaarder (van een nieuwer type), zou ik die maar gebruiken.

Als je desondanks nog een losse cardreader als reserve erbij wilt kopen, duurder en van een bekend merk hoeft niet beter te zijn dan een goedkoper type.
Bijv. ik heb zowel deze van Mycom: http://www.mycom.nl/Product/Componenten ... der/149868" onclick="window.open(this.href);return false;
als deze van Sandisk: http://www.saake-shop.nl/products/Sandi ... n-One.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Die eerste van Mycom is een stuk sneller als die van Sandisk.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do nov 17 2011 6:56 pm

Zo daar ben ik weer.
De reader is inderdaad een oudje Leon, dus die zal gegarandeerd de nieuwe kaarten niet kunnen lezen.
Niet aan gedacht dat zoiets natuurlijk ook verouderd.
Een nieuwe reader gaan we meenemen als we gaan shoppen voor sinterklaas. :D

Verder heb ik toch besloten een nieuwe kaartje te halen.
Het vertrouwen in de kaart is weg.
Gewoon omgeruild zonder problemen.
Nu meteen maar geformatteerd op de PC.
Op de camera wordt ie dadelijk onder de koffie geformatteerd, en dan ..... testen.
Zondagmorgen komt forumlid Heedje samen met mij stoeien met de lampjes. :D
En kan ik verder kijken hoe de kaart zich houdt tijdens de fotoshoot.

De bevindingen meld ik hier weer.
Voor nu iedereen bedankt voor de reacties, tips, links en info.
Leon, jou wil ik op voorhand in het bijzonder hartelijk bedanken. :wink2:
Mijn handen gaan heel voorzichtig omhoog, want het nieuwe kaartje moet zich nog eerst maar eens bewijzen een goede te zijn.

Vrgr
Tiny

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do nov 17 2011 10:54 pm

De handen kunnen weer naar beneden.
Ook het nieuwe 16 GB kaartje geeft dezelfde storing als die ik vanmiddag heb weggebracht. :oops:
De firmware-update 1.03 was ik al van plan uit te voeren, en nu maar meteen gedaan, met succes.
Hier staat ook de herkenning van bepaalde SD kaarten bij, zie ;

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... 02,-b-1.03" onclick="window.open(this.href);return false;

Wellicht is dit dan de oplossing.
We gaan weer in de testfase.

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 18 2011 12:09 am

jettiny schreef:De handen kunnen weer naar beneden.
Ook het nieuwe 16 GB kaartje geeft dezelfde storing als die ik vanmiddag heb weggebracht. :oops:
Vervelend gedoe allemaal, maar in ieder geval is het probleem (problemen) in ieder geval wel getraceerd tot de werkelijke oorzaken, zonder onnodige vervanging van een schakelaar van de camera.

Die firmware update geeft in ieder geval wel enig uitsluitsel ten aanzien van problemen met bepaalde geheugenkaartjes:
"Een fout bij de herkenning van bepaalde geheugenkaarten is verholpen."
Te hopen dat het na de firmware update je geheugenkaartje alsnog goed werkt.

Om de "foute" kaart in ieder geval te "schonen", zou ik hem in ieder geval eerst in de interne cardreader van je PC (die werkte toch wel goed ?) gaan formatteren.
1. Na firmware update van de camera de geheugenkaart erna alsnog "extra" formatteren in de camera, en dan kijken wat het oplevert.

of:
2. Je zou ook kunnen kijken wat het oplevert door het geheugenkaartje ENKEL op je PC te formatteren (FAT32), en NIET in de camera.
Je omzeilt op die wijze een eventueel verkeerde "formatteer-behandeling" door de camera als de fimware nog steeds niet goed overweg kan met bepaalde kaartjes. Het kaartje heeft dan zelf reeds een correcte indeling gekregen op de PC. (Digitale camera's gebruiken standaard het DOS FAT16 en FAT32 systeem voor indeling van geheugenkaartjes, afhankelijk van de geheugengrootte. ----> Dat is niet anders als wat je op een Windows PC als formatteeropties hebt.).
Er hoeven dan alleen bestanden naar een camera weggeschreven te worden. Dit was bijv. ook de methode enkele jaren terug bij een bepaalde Nikon camera (weet zo niet meer welke) die ook niet overweg kon met een bepaald type of grootte van een geheugenkaart. Die afwijkende kaart kon je dan toch gebruiken als je de formattering maar buiten de camera deed.

Heb je er dan nog steeds problemen mee, zou ik andere geheugenkaartjes proberen. 2x 8 Gb of een ander merk kaartje.

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » vr nov 18 2011 9:18 am

Vanmiddag naar de fotozaak gegaan waar ik hem gekocht heb, (voordeel als je niet via een webshop koopt), en het probleem uitgelegd.
Hoi,

heel vervelend allemaal en ik hoop dat je het snel opgelost krijgt. Wat ik wel triest vind is het feit dat de fotozaak (experts) niet aan een opslagmedium probleem denkt.
Dit zelfde kan nl bijvoorbeeld ook op een PC gebeuren als de disk rot is, sommige bestanden zoals swap-files, leveren dan ook dit soort vertragingen op.

Waar ik ook ineens op kwam is het verschil in USB poorten. Ook de interne cardreader is vaak op zo'n poort aangesloten en ik heb ondervonden dat ik poorten op mijn PC heb die de volle 500mA kunnen leveren, maar ik heb ook poorten die slechts rond 100 mA leveren. Hierbij is ook nog van belang hoeveel andere USB apparaten worden gebruik op deze zlefde PC. Er bestaan SDHC kaarten die wel tot 200mA lusten bij het schrijven. Wellicht ook even een tip om hier even op te googlen.

Succes en hopelijk is er iemand in de buurt die je kan helpen door ook eens met andere merken SD kaartjes te testen.
D750, J5, D850

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr nov 18 2011 7:07 pm

Het wordt een weekend (periode) van de waarheid.
Nadat de firmware-update is uitgevoerd heb ik geen last meer gehad.
Al diverse keren de camera aan en uit geschakeld.
Afkloppen dan maar. :D
Zondagmorgen heb ik een normale praktijktest, en moet er meer duidelijkheid worden of het Sandisk 16 GB kaartje vriendjes zal blijven met de D7000. :lol:

Vrgr
Tiny

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma nov 21 2011 10:39 pm

Nog steeds geen problemen gehad met de On/Off-knop sinds de frimware-update. :D
Ik denk dat het over is.

Vrgr
Tiny

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » ma nov 21 2011 10:46 pm

jettiny schreef:Nog steeds geen problemen gehad met de On/Off-knop sinds de frimware-update. :D
Ik denk dat het over is.

Vrgr
Tiny
Heel mooi. We weten nu door jou (dank je wel :) ) dat het dus echt voor kan komen dat bepaalde kaarten niet goed worden ondersteund en dat Nikon er gelukkig alles aan doet om dit in de firmware updates op te lossen. Uiteindelijk zijn zij ook niet verantwoordelijk voor alle wildgroei in kaartjes.
Succes en veel plezier met je D7000
D750, J5, D850

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”