Standknop D7000 geen macro, D5100 wel macro!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Standknop D7000 geen macro, D5100 wel macro!

Bericht door hoorn666 » do dec 08 2011 8:57 am

Ok nog een overpeinzing om wat olie op het vuur te gooien.

Natuurlijk mag iedereen zo'n camera kopen, maar is eigen initiatief en het leren van je fouten niet een schoon goed.
Een fout onthoud je veel beter en zul je dan eenvoudiger voorkomen. Met de foute foto's maak je niets kapot in je camera.
Ik hoop niet dat ze in elke gebruiksaanwijzing die geleverd gaat worden, elke optie uitgebreid gaan verantwoorden met allerlei voorbeelden en vereisten.
Voor de wat meer ervaren gebruiker wordt het dan een onleesbaar geheel en krijgen we dan niet de amerikaanse toestanden mbt hond in magnetron.
Overigens is Nikon daar wel mee begonnen, pas op met het steken van een vinger in je oog ......

Wat ik overigens in de gebruiksaanwijzing van mijn auto mis is hoe ik maximaal op kan trekken.
Er staat wel iets over koppel, vermogen en toerental, maar hoe gebruik ik die :o ?

Ik zal wel weer een reactie krijgen over dat een auto hier niets mee te maken heeft: dat klopt, maar dat heet overdrachtelijke zin.
Ik wil alleen benadrukken dat als je elementaire zaken eerst probeert te begrijpen, je daar veel plezier aan kunt beleven.
Ik zou degene die nieuw zijn, en net als wij allemaal ooit eens zijn begonnen als "dummy" (wat een rot woord), willen aanraden een boek te kopen van bijvoorbeeld David Buschs.
Even googlen op deze naam en je vindt precies wat je wilt, een soort veldgids met toepassingen.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do dec 08 2011 9:17 am

De vergelijking tussen een auto en een camera waar het gaat om het instructieboekje is niet zo gek; dat is ook al eerder aangehaald.
In die zin dat velen kennelijk het instruktieboekje bij een camera als een fotografeercursus willen zien. Zulks is niet het geval: het boekje gaat slechts over de toeters (heel toepasselijk...) en bellen. Om auto te leren rijden ga je naar een rijschool, je leert alle elementaire zaken, je leert waar alle bedieningsinstrumenten voor dienen, en als je een eigen auto koopt pas je die kennis toe op de dan gekochte auto. Leren autorijden leer je niet uit het instructieboekje, leren fotograferen leer je niet uit de handleiding.
Om nog even terug te komen op de uitleg wat pretstanden doen in een handleiding: als die uitleg ontbreekt kun je toch aan de camera zien wat er gebeurt bij al die verschillende instellingen? Die mega-displays en soms horendol makende zoekerinformatie zitten er toch niet voor Jan L*l?

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » do dec 08 2011 9:28 am

Waarom zou er met een camera van € 1000 niet op de voorgeprogrammeerde standen mogen worden gefotografeerd? Misschien is dat voor sommige gebruikers wel een heel goed hulpmiddel. We zijn tenslotte niet allemaal topfotografen, hoewel sommige reageerders dat wellicht wel denken.
Misschien is het best stoer om altijd op de "M" stand te werken. In veel situaties waar een beetje snelheid gewenst is, is een beetje automatiek op bepaald gebied toch best handig. En je maakt mij niet wijs dat er iemand is die dat echt nooit doet.

De vraagsteller vroeg zich af hoe het kan dat er aan de buitenkant van de D5100 wel een icoontje te zien is voor "macro" en op zijn eigen D7000 niet en of er dus een verschil is tussen de camera's. Een simpel antwoord had kunnen zijn: "De D7000 heeft die stand ook, maar die is op een andere manier te benaderen."
In principe kan de D5100 wat de D7000 ook kan, op een paar bedieningsverschillen na. De foto's worden er niet anders om als je het goed doet.
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » do dec 08 2011 9:37 am

Willem65 schreef:Waarom zou er met een camera van € 1000 niet op de voorgeprogrammeerde standen mogen worden gefotografeerd? Misschien is dat voor sommige gebruikers wel een heel goed hulpmiddel. We zijn tenslotte niet allemaal topfotografen, hoewel sommige reageerders dat wellicht wel denken.
Misschien is het best stoer om altijd op de "M" stand te werken. In veel situaties waar een beetje snelheid gewenst is, is een beetje automatiek op bepaald gebied toch best handig. En je maakt mij niet wijs dat er iemand is die dat echt nooit doet.

De vraagsteller vroeg zich af hoe het kan dat er aan de buitenkant van de D5100 wel een icoontje te zien is voor "macro" en op zijn eigen D7000 niet en of er dus een verschil is tussen de camera's. Een simpel antwoord had kunnen zijn: "De D7000 heeft die stand ook, maar die is op een andere manier te benaderen."
In principe kan de D5100 wat de D7000 ook kan, op een paar bedieningsverschillen na. De foto's worden er niet anders om als je het goed doet.
Zo bedoel ik het dus echt niet! Ik heb bijna nog NOOIT in de stand M gefotografeerd en ben daar best trots op, het heeft niets met stoer te maken.
Ik maak gewoon gebruik van de automatische standen en ook van de pretstanden.
Maar zelfs dan probeer ik na te gaan waarom, zoals wat betekent tegenlicht etc.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do dec 08 2011 10:57 am

Wie heeft er beweerd dat er niet op voorgeprogrammeerde of automaatstanden gefotografeerd zou mogen worden?

Ik persoonlijk ben daar veel te dom voor. Ik heb meer dan genoeg aan een goede belichtingsmeter, de ASA/ISO-instelling, de sluitertijd en het diafragma. Daar ben ik al mijn hele leven mee bezig en dat werkt voor mij uitstekend. Ik wil niet eens beginnen te begrijpen wat een camera allemaal wil gaan doen als ik voor een bepaald icoontje kies.
Ik wil niet een soort doorlopend verslag van wat de camera doet, nee, ik stel in en ik weet dus waar de camera op is ingesteld. Niet goed: geld weg.

Over het begrip snelheid in bepaalde automaatstanden is ook al heel veel gezegd en geschreven. Ik hou het er maar op dat alles betrekkelijk is. Heel betrekkelijk...

En het begrip "stoer" komt echt niet in mijn woordenboek voor. Wie zich daar mee bezig houdt is mijns inziens sowieso niet met fotograferen bezig. Doet me denken aan types die "stoer" rijden in "stoere automobielen". Of de als "stoer" aangeprezen jongenskleding in de folders van textielketens.

Wie inhoudelijk gaten kan schieten in mijn betoogje is welkom.

Ga nog eens terug naar de aanvangs-"posting" en lees nog eens goed wat daar allemaal staat.
In het kort: dat de ene camera door het ontbreken van een icoontje minder zou kunnen dan een andere camera met dat icoontje. Misschien kan iemand daar nog even op reageren, iemand die alles zo goed weet?

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » do dec 08 2011 11:02 am

In principe zijn de icoontjes van de pretstanden te vergelijken met de pictogrammen in windows. Het is eigenlijk een snelkoppeling naar een bepaalde stand van de camera.
Die mogelijke stand moet dus technisch mogelijk zijn in de camera zelf. Dit houdt in dat het ook mogelijk moet zijn de camera met de hand naar de bewuste stand te sturen.
Kies de weg die jouw het beste bevalt, de camera kan het iig.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 08 2011 11:37 am

emdeklerk schreef:Wie heeft er beweerd dat er niet op voorgeprogrammeerde of automaatstanden gefotografeerd zou mogen worden?

Ik persoonlijk ben daar veel te dom voor. Ik heb meer dan genoeg aan een goede belichtingsmeter, de ASA/ISO-instelling, de sluitertijd en het diafragma. Daar ben ik al mijn hele leven mee bezig en dat werkt voor mij uitstekend. Ik wil niet eens beginnen te begrijpen wat een camera allemaal wil gaan doen als ik voor een bepaald icoontje kies.
Ik wil niet een soort doorlopend verslag van wat de camera doet, nee, ik stel in en ik weet dus waar de camera op is ingesteld. Niet goed: geld weg.

...

Wie inhoudelijk gaten kan schieten in mijn betoogje is welkom.
Pech voor je. Ik ben het met je eens. Van mij een +1 dus. ;-)

Niet dat ik een keus heb trouwens; ik heb alleen de SPAM standen.

Maar ook als ik de D40 eens in handen heb schiet ik niet anders. Ik heb het niet nodig en, zoals je al aangeeft, ik heb geen zin om uit te gaan vinden wat wat aan de instellingen verandert. Als ik mijn gras in een landschapje groener wil hebben, dan doe ik dat liever achteraf of desnoods door een ander setje instellingen in m'n camera op te slaan. Niet door de camera op "landschap" te zetten en gelijk van het meeste van mijn camera-beheersmogelijkheden op te geven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do dec 08 2011 3:57 pm

Wat overigens wel een leuke en leerzame functie is van de pretstanden, zeker voor beginners, is om een compositie telkens met een andere pretstand te fotograferen.
Op de computer kun je de verschillen bekijken en in de exif gegevens kun je dan voor jezelf terugzoeken welke instellingen hiervoor zorgen.
Op die manier leer je zeg maar omgekeerd de instellingen van je camera kennen.
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 08 2011 4:06 pm

Je kan beter de boel op M of A zetten en hetzelfde doen... :roll:

Dan leer je fotograferen in plaats van je camera kennen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » do dec 08 2011 4:54 pm

Patrick schreef:Je kan beter de boel op M of A zetten en hetzelfde doen... :roll:

Dan leer je fotograferen in plaats van je camera kennen!
Daar heb je wel gelijk in. Maar toch werkt het makkelijker als je de mogelijkheden en zeker de beperkingen van je materiaal kent.
Fotograferen is een totale verzameling van meerdere factoren. Een van die factoren is materiaal. Nog een factor is kennis van materiaal. enz.
Een van de belangrijkste factoren is overigens zien. Je kunt nog zo veel en duur materiaal hebben. Als je de goede onderwerpen en composities niet ziet zullen je foto's
ook nooit echt wat worden.
Zoals al zovaak gezegt hier: Geef een goede fotograaf een goedkope camera en hij komt met mooie platen terug. Geef een slechte fotograaf een dure camera en hij komt terug met bagger. :wink:
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 08 2011 4:57 pm

Het materiaal is niet zo snel de beperkende factor voor normale vormen van fotografie. Dus concentreer je gerust op de rest; dat andere is ondergeschikt.

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » do dec 08 2011 5:59 pm

Mijn reactie heeft wel wat los gemaakt, terwijl ik het eigenlijk uit frustratie geschreven had. De D7000 is zo'n mooie camera, met zo ontzettend veel mogelijkheden, maar dan moet je wel eerst even de gebruiksaanwijzing goed doorlezen. ik heb zelf decennia ervaring met camera's (5 decennia en 10 serieuze camera's om precies te zijn), maar bij de 7000 heb ik eerst de "manual" doorgespit, want hoewel ik de basis functies na twee minuten wel doorhad, is deze camera gewoon wat lastiger. Als ik dan zo'n vraag zie, die je in drie minuten bladeren in de manual kunt beantwoorden, erger ik me daar wel een beetje aan, weliswaar niet terecht, maar toch. Gelukkig is er een hoop respons op gekomen, en blijkt dat ik er niet alleen zo over denk, en ik hoop dat het anderen er ook toe kan zetten eerst eens te gaan lezen in dat mooie boek dat Nikon erbij leverd. Hoewel het inderdaad niet altijd even duidelijk is.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » do dec 08 2011 6:40 pm

Paulus van Aken schreef:Mijn reactie heeft wel wat los gemaakt, terwijl ik het eigenlijk uit frustratie geschreven had. De D7000 is zo'n mooie camera, met zo ontzettend veel mogelijkheden, maar dan moet je wel eerst even de gebruiksaanwijzing goed doorlezen. ik heb zelf decennia ervaring met camera's (5 decennia en 10 serieuze camera's om precies te zijn), maar bij de 7000 heb ik eerst de "manual" doorgespit, want hoewel ik de basis functies na twee minuten wel doorhad, is deze camera gewoon wat lastiger. Als ik dan zo'n vraag zie, die je in drie minuten bladeren in de manual kunt beantwoorden, erger ik me daar wel een beetje aan, weliswaar niet terecht, maar toch. Gelukkig is er een hoop respons op gekomen, en blijkt dat ik er niet alleen zo over denk, en ik hoop dat het anderen er ook toe kan zetten eerst eens te gaan lezen in dat mooie boek dat Nikon erbij leverd. Hoewel het inderdaad niet altijd even duidelijk is.
:) Tja, ik snap 'm helemaal. Laatst zocht ik een functie van mijn flitser, die ik niet vaak gebruik, en spitte mijn handleidingen van voor tot achter uit.. (en weer terug)
Er stond wel iets beschreven, maar ondanks dat snapte ik er geen bal van.. Gelukkig was er een Japanse schone op Youtube die in 30sec liet zien waar ik al 2 uur naar zocht. :mryellow:
in mijn DoKa zie ik niets...

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » do dec 08 2011 8:57 pm

Marwo schreef:
Paulus van Aken schreef:Mijn reactie heeft wel wat los gemaakt, terwijl ik het eigenlijk uit frustratie geschreven had. De D7000 is zo'n mooie camera, met zo ontzettend veel mogelijkheden, maar dan moet je wel eerst even de gebruiksaanwijzing goed doorlezen. ik heb zelf decennia ervaring met camera's (5 decennia en 10 serieuze camera's om precies te zijn), maar bij de 7000 heb ik eerst de "manual" doorgespit, want hoewel ik de basis functies na twee minuten wel doorhad, is deze camera gewoon wat lastiger. Als ik dan zo'n vraag zie, die je in drie minuten bladeren in de manual kunt beantwoorden, erger ik me daar wel een beetje aan, weliswaar niet terecht, maar toch. Gelukkig is er een hoop respons op gekomen, en blijkt dat ik er niet alleen zo over denk, en ik hoop dat het anderen er ook toe kan zetten eerst eens te gaan lezen in dat mooie boek dat Nikon erbij leverd. Hoewel het inderdaad niet altijd even duidelijk is.
:) Tja, ik snap 'm helemaal. Laatst zocht ik een functie van mijn flitser, die ik niet vaak gebruik, en spitte mijn handleidingen van voor tot achter uit.. (en weer terug)
Er stond wel iets beschreven, maar ondanks dat snapte ik er geen bal van.. Gelukkig was er een Japanse schone op Youtube die in 30sec liet zien waar ik al 2 uur naar zocht. :mryellow:
Ken het probleem, heb ook wel eens zitten zoeken naar een beschrijving van een functie, ik wist dat die functie op mijn camera zat, maar ja, als Nikon dat heel anders noemt dan dat ik bedacht heb :roll:
Groetjes,
Jaap

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » do dec 08 2011 10:23 pm

Patrick schreef:Ik vind dat iedereen het "recht" heeft een spiegelreflex te kopen.

Simpelweg omdat deze eigenschappen hebben die je niet (snel) in andere typen camera vindt. Bijvoorbeeld zaken als snelheid van reageren/werken, beperkte scherptediepte en dergelijke. En het is natuurlijk niet zo dat iedereen zo met fotografie bezig is en/of wil zijn als sommigen van ons.
Natuurlijk heeft iedereen dat recht, prima, zijn hun eigen centen immers haha ;)

Het tweede stukje daarentegen klopt imo niet omdat het tegenstrijdig klinkt/is. De eigenschappen waarover jij praat, zijn normaal gezien idd eigenschappen waarom je een DSLR zou kunnen aanschaffen, tel daar bij op zaken als ISO prestaties, sluitertijden, flitsen, beter glaswerk, sneller glaswerk etc. etc.. Alleen als jij niet met fotografie bezig bent op een iets hoger niveau dan voorkeuzekanalen en standje auto zal je waarschijnlijk niet eens weten wat die termen inhouden en is de aanschaf dus imo gewoon compleet overbodig.

De hoofdredenen waarom ik nog steeds bijna dagelijks mensen met een vaak zelfs nog dure DSLR zie rondlopen waarop men werkt met de goedkoopste kitlenzen op de voorkeuze zenders en Auto is dat men er nog steeds heilig van overtuigd schijnt te zijn dat men alleen met een dergelijke dure body mooie foto's kan maken, want ze zijn ooohh zo veel beter dan goede compacts of bridge camera's uit het hogere prijssegment..
Ik zeg dat je dan jezelf voor de gek aan het houden bent, en niet zo'n beetje ook.
Dat mensen een DLSR willen kopen is zoals gezegd prima, en hun eigen goed recht, als je een beetje interessant wil doen met een dure, goede DSLR met je plastic kitlensje op standje Radio 3 ook prima, maar dat mensen dan opmerkingen maken als bijv. deze vraag, maar ook zaken als kan er voor dta geld geen mooie telezoom van 10 tot 750mm bij zitten, waarom krijg ik dat vogeltje op 2km afstand niet in beeld terwijl die vent met dat grote witte 600mm objectief dat wel kan...
Tsja, ik wil iedereen helpen waar ik kan, maar soms zijn mensen schijnbaar zo... ja, ehh... "bijzonder" dat antwoorden vaak meer vragen of zelfs boze gezichten oproepen...

Hou jezelf niet voor de gek, koop geen (dure) spullen als je er toch geen gebruik van maakt, koop dan iets waar je wel gebruik van maakt naar je eigen kunnen, of ben bereid er tijd en energie in te steken om het te leren gebruiken.
Maar dat zijn mijn 2centjes, hoeft iemand anders het natuurlijk niet mee eens te zijn :)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”