dspier schreef:
Als ik zijn 18-55 kitlens plaats kan ik niet dezelfde macro opnamen maken als mijn buurman met zijn standknop in macro. Het verschil zit dus in de body en niet in de lens. Is macro een software optie of zitten er in de D5100 constructieve aanpassingen die de D7000 niet heeft (zoja, wat zijn deze dan)?
Dick
Heel die standen knopjes zijn alleen maar kleine simpele fabrieks hulpmiddeltjes om, excuseer voor de term, "leken" leuke foto's te kunnen laten maken, meer niet.
De D7000 is imo een gevorderde camera, zaken als magnesium body, weather seals zetten hem in de top van de gemiddelde gebruiker. Het lijkt mij dat men een dergelijke camera dan ook koopt vanwege de kwaliteiten van de camera, en de beelden die hij kan leveren. Het lijkt me niet dat je een dergelijke camera gaat kopen om alleen maar op standje Automaat, of de snelkeuze standjes te knippen. Dan had men net zo goed een goede compact of hybrid camera kunnen aanschaffen.
Mijn camera beschikt ook niet over een Macro knopje, niet over een sport knopje, niet over een bloempje, bergje of planeet die ik nog nooit gezien heb. Met een DLSR, zeker de hogere klasse ben je normaal zelf diegene die de camera zo instelt om een zo optimaal resultaat te creeren. IS je wens daarin macro werk, koop je een mooie macrolens, statieven, ringflitsers alles wat je hartje begeert. Wil je graag vogeltjes schieten koop je een camouflagetent en een 600mm F4 etc. etc.
Dat is het principe van een (D)SLR, je eigen beelden maken, en niet door een standaard preset alles laten doen voor een "zo-zo" foto.
Op het moment dat je een foto van je buurman bekijkt die hij in standje Macro maakt met die lens, je kijkt naar de EXIF ( ofwel welke ISO waarde, sluitertijd, diafragma etc. er zijn gebruikt door de camera ), jij schroeft die lens op jouw camera, stelt op standje M diezelfde waardes in, onder dezelfde omstandigheden, krijg je dezelfde foto als je buurman. Ook zonder figuurtje Blommetje

.