Standknop D7000 geen macro, D5100 wel macro!

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
dspier

Standknop D7000 geen macro, D5100 wel macro!

Bericht door dspier » di dec 06 2011 3:41 pm

Hallo,
Ik heb zelf een D7000. Vanwege mijn ervaringen kocht mijn buurman een D5100 met een standaard 18-55 VR kitlens.

Toen we gingen vergelijken bleek dat de D5100 wel macro op de standknop heeft en mijn D7000 niet.
D5100 standknopAfbeelding

Als ik zijn 18-55 kitlens plaats kan ik niet dezelfde macro opnamen maken als mijn buurman met zijn standknop in macro. Het verschil zit dus in de body en niet in de lens. Is macro een software optie of zitten er in de D5100 constructieve aanpassingen die de D7000 niet heeft (zoja, wat zijn deze dan)?

Dick

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Standknop D7000 geen macro, D5100 wel macro!

Bericht door Patrick » di dec 06 2011 3:47 pm

Of je macrofoto's kan maken is een objectiefeigenschap. Je camera heeft er niet zo veel mee van doen. Ik heb op mijn D300s maar vier standen: S, P, A en M. Als ik macro-opnamen wil maken zet ik er een macro-objectief op.

Het enige wat die stand op een D5100 doet is dat een setje regels dat Nikon voor je verzonnen heeft wordt toegepast. Ik gok, logisch gezien, dat de camera zal proberen het diafragma relatief klein te maken (groot f-getal) vanwege de beperktere scherptediepte als je dichtbij een onderwerp komt. Wellicht wordt er nog wat gedaan met de verzadiging of zo. Niet echt een idee. Vandaar dat ik het liever zelf bepaal. Ik heb zols aangegeven bij mijn camera ook geen keus... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » di dec 06 2011 4:00 pm

De D7000 heeft wel een functie echter die heet dan close-up.
Wanneer je de "standknop" (links boven op) naar "scene" (onderwerpstanden) draait dan kun je met de hoofdinstelschijf de verschillende onderwerpstanden in je display zien. Zie blz. 40 van het handboek. De camera optimaliseert automatisch de instellingen van het geselecteerde onderwerp.

Maar zoals Patrick al aangeeft je hebt wel een speciaal objectief daarvoor nodig.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 06 2011 4:09 pm

jan schreef:Maar zoals Patrick al aangeeft je hebt wel een speciaal objectief daarvoor nodig.
Voor "echt" macrowerk in ieder geval. Relatief dicht op een onderwerp kruipen lukt meestal wel. Hoewel de wat langere professionele objectieven vaak niet echt dichtbij kunnen scherpstellen. Bij de Nikon 70-200's bijvoorbeeld ongeveer anderhalve meter het minimum! Dus controleer even wat de minimale scherpstelafstand is voor jouw objectief. Dat moet je dan meten vanaf het sensorvlak, iets voor de achterkant van je body. Er staat een rondje met een streepje erdoor bovenop je body om dat precies aan te geven! :idea:

Daarbinnen moet je dus niet komen want dan kan je niet meer scherpstellen op je onderwerp.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di dec 06 2011 4:36 pm

dspier schreef:...Toen we gingen vergelijken bleek dat de D5100 wel macro op de standknop heeft en mijn D7000 niet.
D5100 standknopAfbeelding...
Dick
Die 'macro knop' of 'macro functie', waar die ook zit, zal enkel nuttig zijn voor close-up.
Macro doe je best niet met 'één knop' of 'één functie', ook al is je lens er voor geoptimaliseerd,
macro is vooral handmatig werken, handmatig een groot aantal camera instellingen bepalen,
handmatig scherpstellen.
Voor close-up kunnen die voorgeprogrammeerde instellingen, enig nut hebben, voor wie liever de camera de instellingen laat bepalen.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » wo dec 07 2011 9:08 pm

Ik vind dit een diep triest draadje. Heb je een camera van €1000,- met tientallen mogelijkheden, en dan lees je niet eens de gebruiksaanwijzing door. Onbegrijpelijk.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 07 2011 10:13 pm

dspier schreef:
Als ik zijn 18-55 kitlens plaats kan ik niet dezelfde macro opnamen maken als mijn buurman met zijn standknop in macro. Het verschil zit dus in de body en niet in de lens. Is macro een software optie of zitten er in de D5100 constructieve aanpassingen die de D7000 niet heeft (zoja, wat zijn deze dan)?

Dick
Dick, misschien ten overvloede t.o.v. de vorige antwoorden maar wat je schrijft is dus niet waar. Jan geeft aan dat het er in het menu keuzes te maken zijn. Patrick geeft aan dat het gewoon afhangt van de lens.
Dus laat je niet kisten, lees het forum waar tal van draadjes zijn over macro en ga vooral proberen. Overigens schrijf je niet met wat voor lens jij zelf werkt, tenzij ik er over heen lees. Dat helpt ook bij de advisering.
Groet, henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Steven

Bericht door Steven » wo dec 07 2011 11:07 pm

Paulus van Aken schreef:Ik vind dit een diep triest draadje. Heb je een camera van €1000,- met tientallen mogelijkheden, en dan lees je niet eens de gebruiksaanwijzing door. Onbegrijpelijk.
Nou, nou, nou, de TS vraagt om verduidelijking en zijn redenen of oorzaken doen toch niet ter zake. We zijn hier om te helpen niet waar?

@TS

De Macro functie op een DSLR zoals de D5100 is om de gebruiker een beetje te helpen als hij de kennis niet heeft over wat de essentie is van fotograferen. Dus als gezegt past de camera zich aan naar de situatie en zal een instelling gebruiken die het "macro" fotograferen behoeft. Maar zoals gezegt alleen met Macro objectief. Het is dus gewoon een "automaat" functie.

De D7000 is een wat meer gevorderde camera en zo is er ook bij het design van de camera vanuit gegaan dat de gebruiker iets meer kennis van zaken heeft. De functionaliteit is er dus wel maar zit zo het schijnt iets meer verborgen. Beter kun je idd in de "M", "A" of "S" stand schieten voor meer controle. Dan is het idd wel makkelijk als je basiskennis over camera en fotografie aanwezig is.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo dec 07 2011 11:39 pm

dspier schreef: Als ik zijn 18-55 kitlens plaats kan ik niet dezelfde macro opnamen maken als mijn buurman met zijn standknop in macro. Het verschil zit dus in de body en niet in de lens. Is macro een software optie of zitten er in de D5100 constructieve aanpassingen die de D7000 niet heeft (zoja, wat zijn deze dan)?

Dick
Heel die standen knopjes zijn alleen maar kleine simpele fabrieks hulpmiddeltjes om, excuseer voor de term, "leken" leuke foto's te kunnen laten maken, meer niet.

De D7000 is imo een gevorderde camera, zaken als magnesium body, weather seals zetten hem in de top van de gemiddelde gebruiker. Het lijkt mij dat men een dergelijke camera dan ook koopt vanwege de kwaliteiten van de camera, en de beelden die hij kan leveren. Het lijkt me niet dat je een dergelijke camera gaat kopen om alleen maar op standje Automaat, of de snelkeuze standjes te knippen. Dan had men net zo goed een goede compact of hybrid camera kunnen aanschaffen.

Mijn camera beschikt ook niet over een Macro knopje, niet over een sport knopje, niet over een bloempje, bergje of planeet die ik nog nooit gezien heb. Met een DLSR, zeker de hogere klasse ben je normaal zelf diegene die de camera zo instelt om een zo optimaal resultaat te creeren. IS je wens daarin macro werk, koop je een mooie macrolens, statieven, ringflitsers alles wat je hartje begeert. Wil je graag vogeltjes schieten koop je een camouflagetent en een 600mm F4 etc. etc.
Dat is het principe van een (D)SLR, je eigen beelden maken, en niet door een standaard preset alles laten doen voor een "zo-zo" foto.

Op het moment dat je een foto van je buurman bekijkt die hij in standje Macro maakt met die lens, je kijkt naar de EXIF ( ofwel welke ISO waarde, sluitertijd, diafragma etc. er zijn gebruikt door de camera ), jij schroeft die lens op jouw camera, stelt op standje M diezelfde waardes in, onder dezelfde omstandigheden, krijg je dezelfde foto als je buurman. Ook zonder figuurtje Blommetje :wink: .
Laatst gewijzigd door Remco v/d Sanden op wo dec 07 2011 11:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 07 2011 11:53 pm

Met iedere camera waarop je een macro-objectief kunt plaatsen kun je macro-opnamen maken.
Of dat nu een F uit 1960 of een D3x uit 2011 is. De fotograaf weet, of hoort te weten, met welke camera-instellingen hij een dergelijk objectief optimaal gebruikt. Bijvoorbeeld weet hij dat hij met een F waarop de 3,5/55mm Micro-Nikkor is gemonteerd, niet met 1/15 uit de hand kan fotograferen bij een instelling van 1:2. Of dat hij voor meer scherptediepte niet op volle opening moet werken.
Maar goed, wat gebeurt er: fotografie wordt populair, de fabrikanten volgen een bepaalde trend die aangeeft dat iedereen alles moet kunnen, een trend die in de tijdlijn samen gaat met de grote vernieuwingen in computers, chips en digitale verworvenheden. Wat er onder andere in resulteert dat op camera's zogenaamde "pretstanden" verschijnen, waarmee inderdaad een bepaalde voorkennis over instellingen in de camera zit en niet meer noodzakelijkerwijs in de grijze cellen van de fotograaf.
Ik heb zelf ook twee van de eerste camera's met van die "geavanceerde" pretstanden, een F90 en een F90X. Destijds in 1993 een kostelijk amusant gegeven: je had al standen als LA voor Landscape, HF voor Hyperfocaal, RE voor Red Eye-reduction, PO voor Portrait, CU voor Close Up, SP voor Sport, SL voor Silhouet.
Wat doen die pretstanden nu? Met andere woorden: wat is nu het verschil tussen bijvoorbeeld Landscape en Hyperfocaal? Nou, dat is een vrij subtiel gegeven. Waar de automaat bij LA kiest voor bijvoorbeeld F/8, kiest hij bij HF voor f/11 voor meer scherptediepte - het spreekt vanzelf dat de sluitertijd volautomatisch meeverandert.
Wat doet hij bij SP? Hij kiest voor de snelste sluitertijd die de belichtingsparameters hem toestaan, zodat het nijvere sportertje als het ware "bevroren" wordt in zijn volle zalen trekkend rekstokoefeningetje.
Wat bij SL? Hij kiest voor een sluitertijd/diafragmacombinatie waarbij een tegen de lucht afstekend voorwerp zo contrasterend mogelijk afsteekt, hij belicht namelijk meer op de lucht dan op het voorwerp.
Een beetje fotograaf deed - of liever gezegd: doet - die dingen volautomatisch en instinctief tijdens het fotograferen. Bij fotograferen bedoelen we dan niet het indrukken van een knopje, maar het kijken naar het onderwerp, het je een beeld vormen van hoe je de foto er uit wil laten zien, het weten waar je het licht op meet, het verwerken van die gegevens in je koppie en de uitkomst vergelijken met wat je in je zoeker ziet, je instellingen veranderen, de foto componeren op het matglas en de foto nemen. Dat alles in de tijd die je nodig hebt één bladzijde van een handleiding om te slaan.
Wat gebeurt er nu als je een camera met pretstanden op Close Up (dus niet noodzakelijkerwijze Macro!) zet? Hij zoekt een voor zover mogelijk optimale combinatie tussen bewegingsonscherpte mijdende sluitertijd en een zo veel mogelijk scherptediepte opleverende diafragma.
Het leuke is dat dit allemaal terug te lezen valt in de uitgebreide handleiding die bij een F90 werd bijgeleverd. Ik denk dat het bij een D5100 niet anders is.
Maar belangrijker: ik zou nog willen zien dat een bepaalde dichtbijfoto met hetzelfde objectief wel met een D5100 en niet met een D7000 gemaakt zou kunnen worden. Met andere woorden: als je de door de D5100 in die Close Up-stand gekozen instellingen overbrengt op de D7000 krijg je dezelfde foto. Vooropgesteld natuurlijk dat het objectief en de andere instellingen als witbalans enz. ook hetzelfde zijn.
(Laat ik er volledigheidshalve even aan toevoegen dat ik na van de pret bekomen te zijn, destijds, die pretstanden nooit of te nimmer heb gebruikt. Maar dan ook nooit. De hoogwaardige belichtingsmeter, de drie wijzen van lichtmeting, de nog immer volmaakt werkende sluiter, het heerlijke E-matglas, objectieven met een diafragmaring die ikzelf nog mag bedienen, zorgen er voor dat ik nog steeds veel en veel liever fotografeer. Jawel, 99% van de gevallen in M.)
Laatst gewijzigd door emdeklerk op do dec 08 2011 12:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » do dec 08 2011 12:06 am

Paulus van Aken schreef:Ik vind dit een diep triest draadje. Heb je een camera van €1000,- met tientallen mogelijkheden, en dan lees je niet eens de gebruiksaanwijzing door. Onbegrijpelijk.
Mijn handleidingen zijn tig maal gelezen... maar sommige dingen staan wazig of totaal niet goed/summier beschreven. Tegenwoordig is YouTube een zeer handig hulpmiddel. Er worden steeds meer gebruikersreviews en andere nuttige dingen gepost.. En daar maak ik, naast deze mooie club, dan ook dankbaar gebruik van.
in mijn DoKa zie ik niets...

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » do dec 08 2011 12:29 am

Ik ben het met de stelling dat dit diep triest is helaas eens.
Ik heb in meerdere reacties zowel op flitsers, lenzen etc op diverse fora als eerste advies gegeven: lees eens een boek.
Ik zit elke avond als moeder de vrouw (als ze niet moet poseren :lol: ) een tv soap zit te kijken, te lezen over fotografie.
Je pikt zo elke keer weer wat op.
Persoonlijk denk ik ook dat een hoop ellende van mislukte foto's komt vanuit onkunde, niet door een bepaald type toestel van welk merk dan ook.
Helemaal niks mis mee, maar kijk ook eens naar jezelf.
Mijn stelling die ik reeds meer dan 30 jaar verkondig: "met een klik-klak klaar camera maak je bijna 100% leuke foto's en met een luxe camera maak je soms een top foto maar ook een heleboel mislukkelingen: blijkt nog steeds te kloppen.
Vroeger kwam je daarachter in de doka (en sprak je erover op de fotoclub met wijze mannen), nu zie je het direct en kun je op internet gaan schreeuwen.
Zelfrefectie is een mooi woord.

Zo dit moest ik even kwijt :frown:
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » do dec 08 2011 12:46 am

hoorn666 schreef: "met een klik-klak klaar camera maak je bijna 100% leuke foto's en met een luxe camera maak je soms een top foto maar ook een heleboel mislukkelingen: blijkt nog steeds te kloppen.
Vroeger kwam je daarachter in de doka (en sprak je erover op de fotoclub met wijze mannen), nu zie je het direct en kun je op internet gaan schreeuwen. Zelfrefectie is een mooi woord. Zo dit moest ik even kwijt :frown:
Ook hier ben ik 't mee eens, maar pas op als je iemand een goede compact aanraad..
Maar ondanks dat begrijp ik wel, dat niet alles in de handleiding in 1 of 2x duidelijk is. Uiteindelijk hoef je op dit mooie forum ook niets meer te vragen, want met de zoekfunctie zijn zowat alle vragen terug te vinden. :wink:
En kan je het hier niet vinden dan hebben we het nieuwe werkwoord Googelen nog.... 8)

Mijn conclusie: "zonder vragen geen forum meer"
in mijn DoKa zie ik niets...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 08 2011 1:56 am

Ik vind dat iedereen het "recht" heeft een spiegelreflex te kopen. Simpelweg omdat deze eigenschappen hebben die je niet (snel) in andere typen camera vindt. Bijvoorbeeld zaken als snelheid van reageren/werken, beperkte scherptediepte en dergelijke. En het is natuurlijk niet zo dat iedereen zo met fotografie bezig is en/of wil zijn als sommigen van ons. Bijvoorbeeld mijn vrouw. Die pakt of de D40 of "mijn" LX-5 als er iets op de school van de kids is. Ik hoop altijd dat ze de D40 pakt want dan haalt ze toch betere resultaten, terwijl de LX-5 toch een prima camera is. En dan werkt ze meestal op een van de pretstanden (dat is trouwens niet de officiele naam! :wink: ) want de "echte" standen vindt ze eigenlijk nog steeds te moeilijk.

Verder is het niet verboden zaken te vragen op dit forum. En je hoeft je er ook niet voor te schamen of jezelf te verantwoorden. Net zoals niemand hoeft te reageren als je een vraag beneden je waardigheid vindt.

Er is trouwens hoop voor degenen die bepaalde soorten vragen liever niet te vaak langs zien komen. We zijn van plan een NCN kennisbank (knowledge base) te gaan opzetten waar we op veel van dit soort vragen een passend antwoord gaan geven.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do dec 08 2011 2:11 am

Nikon geeft in de gebruiksaanwijzing niet aan welke specifieke instellingen worden gemaakt in de pretstand "close-up". Bij sommige andere pretststanden wordt summier aangegeven waarop Nikon de nadruk legt voor die speciale situatie, bv. ruisonderdrukking, snelle sluitertijd, kleurweergave ed.

Groet Hans.

Gesloten

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”