Nikon D7000 van grijze markt :-(

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
flitslicht

Re: Nikon D7000 van grijze markt :-(

Bericht door flitslicht » za dec 17 2011 10:49 pm

Ik heb ooit één product gereigstreed, mijn D100, en kan siindsdien alles downloaden wat ik wil. Heb geen idee wat verder de toegevoegde waarde is van het 'registreren' van je aankopen. Het lijkt alleen maar nadelen te hebben.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za dec 17 2011 10:55 pm

Van nadelen is mij niets bekend. ?? TS zou bijv. als hij één Nikon product heeft geregistreerd, de D7000 handleiding in NL kunnen downloaden als PDF (ik zou zelf de voorkeur geven aan de engelse uitvoering).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

flitslicht

Bericht door flitslicht » za dec 17 2011 11:07 pm

Ze hebben bij Nikon een of ander idee dat het heel belangrijk is dat je hun gadgets koopt via de plaatselijke importeur. Waarom dat is weet ik niet, heeft waarschijnlijk met geldzaken te maken. Het beste kan je zorgen daar zo weinig mogelijk nadeel van te ondervinden.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 17 2011 11:27 pm

Heeft vast te maken met het feit dat Nederland onder Duitsland valt, en dat uiteindelijk wel weer onder Nikon zelf. Maar er zal toch wel een bepaalde onafhankelijkheid zijn tussen de diverse afdelingen. En dan is het lastig als je steeds met geld (want daar gaat het uiteindelijk toch om!) moet gaan schuiven van de ene naar de andere eenheid.

En zaken als prijsdifferentiatie zal er ook mee te maken hebben. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen je producten in Afrika wat goedkoper van de hand te doen. Dat kan niet als je grijze import zou accepteren, want dan bestelt iedereen scheepsladingen van die dingen in Afrika.

Of iets als er is een bepaalde serie die een bepaald defect heeft opgelopen bij de productie. Wel zo handig als je weet waar je de klanten met die dingen moet bereiken en je zo het verhelpen van het probleem kan inrichten.

En zaken als verschillende stekkers en zo van de laders. En verschillende voltages.

En zo zijn er vast nog wel meer zaken te bedenken. Lastig wellicht voor ons, maar ik begrijp het eerlijk gezegd wel...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » za dec 17 2011 11:30 pm

Patrick schreef:Lastig wellicht voor ons, maar ik begrijp het eerlijk gezegd wel...
:shock:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 17 2011 11:34 pm

flitslicht schreef:
Patrick schreef:Lastig wellicht voor ons, maar ik begrijp het eerlijk gezegd wel...
:shock:
Ja, sorry. Als ik Nikon zou zijn zou ik al dat parallelle importgedoe wat mijn strategie door de war stuurt ook liever niet hebben. Dat is toch niet zo vreemd? Neemt niet weg dat ik ook gewoon de beste spullen voor een zo laag mogelijke prijs wil hebben hoor. Mij kost dit gebeuren ook alleen maar geld en levert het geen geld op.

Wel een hoop lol. En NCN is leerzaam, niet alleen wat betreft fotografie en techniek, maar voor mij ook leerzaam achter de schermen. Ik ben nog nooit ergens bestuurslid geweest en dat is goed om eens te doen. "Verantwoordelijkheid" hebben voor een product en een flinke groep vrijwilligers is ook een uitdaging. Ik vermaak me prima en wordt er nog een ervaring rijker door ook.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » za dec 17 2011 11:46 pm

Ik vraag me af of dit alles in overeenstemming is met het EU verdrag over vrij verkeer van personen en goederen. Afrika valt daar niet onder maar België wel.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za dec 17 2011 11:48 pm

Patrick schreef: Ja, sorry. Als ik Nikon zou zijn zou ik al dat parallelle importgedoe wat mijn strategie door de war stuurt ook liever niet hebben. Dat is toch niet zo vreemd? Neemt niet weg dat ik ook gewoon de beste spullen voor een zo laag mogelijke prijs wil hebben hoor. Mij kost dit gebeuren ook alleen maar geld en levert het geen geld op.

Wel een hoop lol. En NCN is leerzaam, niet alleen wat betreft fotografie en techniek, maar voor mij ook leerzaam achter de schermen. Ik ben nog nooit ergens bestuurslid geweest en dat is goed om eens te doen. "Verantwoordelijkheid" hebben voor een product en een flinke groep vrijwilligers is ook een uitdaging. Ik vermaak me prima en wordt er nog een ervaring rijker door ook.
Je hoeft je voor mij echt niet te verantwoorden hoor. Feit is wel dat we als consument als 'koopvee' worden gezien door al die bedrijven, noem ze maar op; niet per se Nikon. Dat houdt weer in dat je kritisch moet blijven; vooral als je een 'merkenforum' runt, daar bestuurslid van bent en je bij ieder post 'Je hebt Nikon-gebruikers... en toekomstige Nikon-gebruikers' poneert.

:wink:

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » za dec 17 2011 11:49 pm

Dat parallelle importgedoe kom je bij veel merken tegen, al zouden er met het vrije goederenverkeer binnen de EU minder beperkingen moeten bestaan lijkt me.
Dat Konijnenberg spullen uit Hong Kong verkoopt valt me tegen en dan krijg je kennelijk wel problemen met registratie en mogelijk garantie. Want dat is geen EU.
Overigens is voor garantie in eerste instantie altijd de leverancier het aanspreekpunt. Konijnenberg dus. Maar als je na de garantieperiode een klacht hebt, heb je dus een probleem.
Kortom, ik zou geen spullen uit HK willen hebben tenzij er sprake is van zo'n groot prijsverschil dat je daarvoor het risico wel wilt lopen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 17 2011 11:52 pm

henkk schreef:Ik vraag me af of dit alles in overeenstemming is met het EU verdrag over vrij verkeer van personen en goederen. Afrika valt daar niet onder maar België wel.
Dat geldt voor goederen binnen de unie. Ik zie het verband niet zo met een product wat vermoedelijk uit Hong Kong komt... :roll:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 18 2011 1:08 am

flitslicht schreef:Je hoeft je voor mij echt niet te verantwoorden hoor. Feit is wel dat we als consument als 'koopvee' worden gezien door al die bedrijven, noem ze maar op; niet per se Nikon. Dat houdt weer in dat je kritisch moet blijven; vooral als je een 'merkenforum' runt, daar bestuurslid van bent en je bij ieder post 'Je hebt Nikon-gebruikers... en toekomstige Nikon-gebruikers' poneert.

:wink:
Kan je niet kritisch zijn én begrip opbrengen voor wat Nikon doet? :egeek:

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo dec 18 2011 2:20 am

Wat een onzin over garantie, Konijn geeft gewoon twee jaar garantie, als ie binnen twee jaar stuk is kan je daar terecht, en daarna ook alleen moet je het dan zelf betalen net als met een "Nederlands" model.

Groeten Jan

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo dec 18 2011 10:35 am

Patrick schreef:
henkk schreef:Ik vraag me af of dit alles in overeenstemming is met het EU verdrag over vrij verkeer van personen en goederen. Afrika valt daar niet onder maar België wel.
Dat geldt voor goederen binnen de unie. Ik zie het verband niet zo met een product wat vermoedelijk uit Hong Kong komt... :roll:
Het voert me te ver dit helemaal uit te diepen maar als het product eenmaal in de EU is, maakt het niet meer uit waar het vandaan is gekomen. Een autodealer mag naar ik ooit heb begrepen ook geen onderhoud of (fabrieks-)garantie weigeren aan iemand die een auto uit bijv. Denemarken heeft geïmporteerd.
Wat hier gebeurt met het weigeren van die registratie lijkt mij een belemmering van het vrije handelsverkeer en dat mag niet.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo dec 18 2011 11:08 am

Toen ik mijn objectief 70-200 terug bracht gaf de verkopende partij ook al aan dat het eens afgelopen moet zijn bij Nikon (Europa) We hebben dit toch afgesproken 2 jaar garantie, dus registreren die handel en 2 jaar verlenen.

De volgende keer als ik een nieuw objectief gaat halen vraag ik eerst het serie nummer. Dan ga ik eerste informeren bij Nikon of het klopt, zodat ik de aanschaf gaat doen.
Nu ook weer iets binnen gekregen wat er niet uitziet volgens de afbeelding op hun site :evil:
Gaat mij weer moeite / geld kosten om het terug te sturen.

Succes verder Kroontje :wink:

oud0001

Bericht door oud0001 » zo dec 18 2011 11:09 am

Ik vind dat Nikon nederland eens niet de handen in onschuld moet proberen te wassen.
Ik heb mijn D300s in Nederland gekocht van een Nederlands bedrijf. Nu heb ik geen 2 jaar garantie want, het toestel zou oorspronkelijk voor de Duitse markt bestemt zijn. Dan motten ze ook zorgen dat er in Nederland enkel Nederlandse modellen te koop zijn. Dan krijg je als opmerking dat zij niet verantwoordelijk zijn voor het geen de winkeliers doen.
Ja ja, zo lust ik er nog wel een.

Dat Nikon Nederland de grijze import niet wil snap ik maar, doe dat dan niet over de rug van je klanten.
Een andere optie is gewoon op alle EU modellen de volle 2 jaar garantie geven. Een beetje coulance zou Nikon Nederland kunnen sieren, zeker in deze tijd van te korten in de productie maar, nee hoor.

En dan nog ff het volgende punt. Wie verkoopt dat buitenlandse model aan die Nederlandse winkelier?
Juist, de niet Nederlandse importeur. Nikon kan dat wel degelijk aan banden leggen maar, vertrouw er maar op dat ook Nikon Nederland en Nikon EU dat niets uit maakt. Dat blijkt..

Dit betekend dus dat je er niet meer op kunt vertrouwen een correct model te krijgen als je iets van Nikon koopt en daar dus 2 jaar garantie op krijgt af fabriek. Het is fabrieksgarantie waar we over praten. Geen winkeliersgarantie of importeursgarantie..
Het is de klant die de gedupeerde wordt door het gestiggel tussen importeurs.

Ik heb er over gebeld, geen uitsluitsel. Ik heb gemaild, geen uitsluitsel, ik heb gechat met Nikon Nederland en werd afgekapt. Men wil er niet eens over communiceren.
De winkelier verwijst naar de fabrieksgarantie. De fabriek, vertegenwoordigd door Nikon Nederland verwijst naar de winkelier. Het lijken wel ambtenaren. Ik vraag me af of Canon daar ook zo mee om gaat. Ik vraag me af of ze daar in Japan van op de hoogte zijn. Domo aregato Nikon Nederland.

In die zin voel ik me door beide partijen genaaid voor een snelle euro.

De reclame camapagne I AM A Nikon moeten ze ook ff aanpassen.
I AM A GERMAN NIKON, I AM A DUTCH NIKON, I AM A POLISCH NIKON.
Er zit nu eenmaal verschil tussen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”