Tips gezocht voor fotograferen begraafplaats

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor fotograferen begraafplaats

Bericht door Remco v/d Sanden » zo dec 18 2011 5:38 pm

Zal je altijd zien. Lesje voor de volgende keer ;)

Hou me op de hoogte, ben benieuwd :D
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

KirstenLindeboom

Bericht door KirstenLindeboom » zo dec 18 2011 6:17 pm

Tja, inderdaad een les voor de volgende keer! Zal het nu vast niet meer vergeten.

Zal ik doen! Ik denk wel dat het nog een tijdje duurt voordat de foto's er zijn, komende 2 weken erg druk met van alles. En in de kerstvakantie ben ik een groot deel in Hoofddorp (vlakbij Schiphol). Maar ik zal zeker nog ergens een plekje vrij maken om wat foto's te schieten op een begraafplaats.
En ik zit nu zo te denken.. Als ik toch bij Schiphol ben, kan ik daar ook wel een dagje heen gaan om foto's te maken!

george013

Bericht door george013 » zo dec 18 2011 10:00 pm

Bij Hoofddorp heb je ook begraafplaatsen. En er lopen ook konijnen rond.
George

Goodje

Bericht door Goodje » zo dec 18 2011 10:29 pm

Tweede accu voor de D3100 is alleen nog maar orineel te krijgen 55 euro was ik kwijt en zitten nu samen in mijn meike grip gaan ze maar niet leeg? :wink2:

CoenB

Bericht door CoenB » zo dec 18 2011 11:10 pm

Ik gebruik 1 accu en kon er in de 2e week van aankoop 1800 foto's mee schieten in jpeg :P
NEF (wat ik nu gebruik) weet ik niet precies maar 800 lukt

JeePee

Bericht door JeePee » ma dec 19 2011 12:37 am

KirstenLindeboom schreef:Ik was dus van plan om vanmiddag te gaan. Ik was d'r helemaal klaar voor, schoenen al aan..
Dacht ik ineens: is mijn accu nog wel vol genoeg? Dus ik kijken, en nee.. Accu was bijna leeg.
Dit is nu al de 2e keer dat het me overkomt. Ik moet echt gewoon mezelf aan gaan wennen om een dag van te voren te controleren of de accu nog wel genoeg opgeladen is. Natuurlijk ontzettend dom van me.. Echt heel erg dom..
En misschien bestel ik binnenkort toch maar eens een 2e accu, is nooit weg.
Wat ik je ook als tip mee kan geven: Laad je accu niet een dag van te voren op, maar 'gelijk' na het fotograferen. Het is voor zo'n accu veel beter voor zijn levensduur als 'ie vol is, in plaats van leeg :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 19 2011 12:50 am

wblink schreef:Ik gebruik altijd minimaal 3-4 accu's,afhankelijk van de camera.
D3x: 4 accu's (je kunt er 2 tegelijk opladen, maar dat duurt even).
4 Accu's met een D3x? Dat zijn toch van die grote dingen? Ik dacht dat ie iets van 2000 foto's per stuk moesten halen per lading... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » ma dec 19 2011 8:29 am

JeePee schreef: Wat ik je ook als tip mee kan geven: Laad je accu niet een dag van te voren op, maar 'gelijk' na het fotograferen. Het is voor zo'n accu veel beter voor zijn levensduur als 'ie vol is, in plaats van leeg :wink:
Mij is destijds verteld dat het beter was om accu's niet steeds volgeladen te houden, want dat zou het geheugen van de batterij kunnen beschadigen.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma dec 19 2011 8:34 am

40% lading is het beste voor een lange levensduur. 100% lading is handiger, ja.

dboomsma
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door dboomsma » ma dec 19 2011 10:35 am

Hoi Kirsten,

Veel plezier met het fotograferen, ik zie je begraafplaatsfoto's wel een keer verschijnen.

Leuk om de verschillende fotografeerstijlen te lezen; ik kan met in zowel Hans als Shaggy goed verplaatsen. Er leiden meerdere wegen naar Rome zal ik maar zeggen, ieder met z'n charmes.

De discussie over accu's vond ik ook aardig. Zelf gebruik ik 2 stuks en wissel bij iedere laadbeurt: de laatst opgeladen accu in de camera in; de nieuw opgeladen accu in de tas. Ook op vakantie gaat dit uitstekend.

Gr, D.
(net verhuisd vanuit Zwolle-Westenholte naar 't zuiden)

aflockon

Bericht door aflockon » ma dec 19 2011 12:03 pm

Hi,
Met 1 volle batterij (1 jaar dagelijks in gebruik nu) doe ik met dit koude weer (manege's etc) bijna 1600 opnamen, dan zit die nog voor kwart vol.
Dat is wel een redelijke nieuwe batterij.
De eerste die er destijds bij zat haalt dat niet (meer). Die is echt leeg na ongeveer 600 opnamen.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma dec 19 2011 4:03 pm

Patrick schreef:
wblink schreef:Ik gebruik altijd minimaal 3-4 accu's,afhankelijk van de camera.
D3x: 4 accu's (je kunt er 2 tegelijk opladen, maar dat duurt even).
4 Accu's met een D3x? Dat zijn toch van die grote dingen? Ik dacht dat ie iets van 2000 foto's per stuk moesten halen per lading... :shock:
Dat klopt wel zo'n beetje. Veel displaywerk kost echter VEEL meer stroom: 1 avond/nacht Noorderlicht met een 200 foto's accu half leeg. (was ook wel wat koud)
Opladen van een lege accu kost >8uur en NIET 2 tegelijk zoals eerder werd gesuggereerd, maar NA elkaar (wel in dezelfde lader). Heeft een accu een calibratie nodig: duurt nog langer. Dus opladen van 2 accu's: 16 uur.
Ik overdreef (chargeerde) met 4 accu's: het waren er 3.
Met 2 accu's moet je nagenoeg altijd met volgeladen accu's op pad. Met 3 accu's is dat niet altijd noodzakelijk.
Als je je in de D3 serie begeeft doe je het goed of niet. Niemand (denk/hoop ik) gebruikt een D3X met DX objectieven of een Sigma .... (ok, kom maar met de reacties), of maar één accu.
Willem.

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » ma dec 19 2011 5:29 pm

EdwinKort schreef:
JeePee schreef: Wat ik je ook als tip mee kan geven: Laad je accu niet een dag van te voren op, maar 'gelijk' na het fotograferen. Het is voor zo'n accu veel beter voor zijn levensduur als 'ie vol is, in plaats van leeg :wink:
Mij is destijds verteld dat het beter was om accu's niet steeds volgeladen te houden, want dat zou het geheugen van de batterij kunnen beschadigen.
Helaas hebben batterijen geen geheugen (kon je ze gebruiken als RAM 8), je hebt iets gehoord over geheugen effect.
Dit was echter alleen maar van (groot) belang bij NiCad en die worden niet meer voor dit soort doeleinden gebruikt (zware milieubelasting door cadmium).
Zolang je ze maar niet geheel leeg langdurig opslaat (doe je niet want je fotografeert) is er niet veel aan het handje.
De meeste mensen slopen de accu's door ze te warm te laten worden (verkeerd opladen te lang sterk ontladen).
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma dec 19 2011 8:27 pm

Een li-ion cel die geheel leeg is is kapot. Geheugeneffect hebben ze inderdaad nauwelijks last van. De NiMH batterijen (die je nogal eens in de flitsers ziet) hebben daar tot op zekere hoogte toch wel last van. Maar inderdaad, lang niet zo erg als de NiCd.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » ma dec 19 2011 8:53 pm

Misschien handig om hiervoor een apart topic te openen, want de vraag ging uiteindelijk over fotografie op een begraafplaats. Dat de jongedame haar accu moet opladen weet ze inmiddels wel denk ik ;)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”