Je combineert een aantal wensen/eisen (A4 formaat ruisvrij tot iso 1.600) die ongeacht de keuze voor welke compactcamera bij het vermelde budget onvermijdelijk tot teleurstelling zullen leiden. Ik denk dat je met elke compact blijft steken bij een grens van iso 800 tot A6-formaat. Ook denk ik dat je de noodzaak voor een lichtsterk objectief onderschat.amateurt schreef:De fotos worden uiteindelijk vaak in een fotoboek afgedrukt tot maximaal A4 formaat. Ik heb het idee dat de nieuwe camera dat tot ISO 800 (en bij donkere fotos tot ISO1600) prima zou moeten kunnen waardoor een 3.5-5.6 lens voldoende zou moeten zijn. Lichtsterker mag uiteraard ook.
Goede goedkope camera
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Goede goedkope camera
- MauritsD
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Skippy dank je wel.
Je hebt ten dele gelijk:
Voor mezelf onderschat ik deze zaken niet, voor mijn ouders wel. Zij zijn het omgekeerde van pixel-peepers oid.
De technische kwaliteit die hun huidige camera levert is om te huilen naar huidige maatstaven en elke Aldi-camera van 50 euro zou al 1000x beter zijn als hun huidige 3MP camera welke bij ISO 200 al zichtbare ruis heeft
Nu drukken ze fotos af van een prachtige compositie en lichtval in een kerk, die technisch echter allerbelabbertst is; ik moet door de ruis heenkijken om de foto te zien.
Dus ik ben het wel helemaal met jou eens, maar voor hun budget moet een soort 'beste keus' (of minst slechte) te maken zijn welke een wereld van verschil geeft met wat ze nu hebben.
Het is zeg maar een andere doelgroep :mrgreen:
Je hebt ten dele gelijk:
Voor mezelf onderschat ik deze zaken niet, voor mijn ouders wel. Zij zijn het omgekeerde van pixel-peepers oid.
De technische kwaliteit die hun huidige camera levert is om te huilen naar huidige maatstaven en elke Aldi-camera van 50 euro zou al 1000x beter zijn als hun huidige 3MP camera welke bij ISO 200 al zichtbare ruis heeft

Nu drukken ze fotos af van een prachtige compositie en lichtval in een kerk, die technisch echter allerbelabbertst is; ik moet door de ruis heenkijken om de foto te zien.
Dus ik ben het wel helemaal met jou eens, maar voor hun budget moet een soort 'beste keus' (of minst slechte) te maken zijn welke een wereld van verschil geeft met wat ze nu hebben.
Het is zeg maar een andere doelgroep :mrgreen:
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- D7000newbie
- Forumlid
- Contacteer:
Goede goedkope camera
Ik heb de ixus 220HS voor "broekzak-fotografie"
Deze wordt geroemd om goede foto's bij weinig licht, lichtsterk objectief (2.7 dacht ik) en hoge iso waarden.
Zelf ben ik nog niet zo tevreden, vind de foto's te vaak bewogen bij matig licht, maar dat kan ook aan mij liggen. Misschien de ISO eens geforceerd omhoog gooien om te kijken of dit helpt.
Bij goed licht prima camera voor 'erbij'. Kost 190,- en is lekker klein.

Zelf ben ik nog niet zo tevreden, vind de foto's te vaak bewogen bij matig licht, maar dat kan ook aan mij liggen. Misschien de ISO eens geforceerd omhoog gooien om te kijken of dit helpt.
Bij goed licht prima camera voor 'erbij'. Kost 190,- en is lekker klein.
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor
- MauritsD
- Clublid
Maar de ixus 220HS heeft ook geen doorkijkzoeker en dat is vooralsnog echt een eis.
Anders zou mijn aanbeveling wellicht een Canon S95 of S100 (afhankelijk van de prijs) worden
Anders zou mijn aanbeveling wellicht een Canon S95 of S100 (afhankelijk van de prijs) worden
http://www.cameranu.nl/nl/digitale-came ... 07_169804/" onclick="window.open(this.href);return false;
iets meer dan de 300 euro.
of http://www.cameranu.nl/nl/digitale-came ... 90_169034/" onclick="window.open(this.href);return false;
iets meer dan de 300 euro.
of http://www.cameranu.nl/nl/digitale-came ... 90_169034/" onclick="window.open(this.href);return false;
- MauritsD
- Clublid
duitfoto,
Dat zijn inderdaad twee interessante alternatieven !
De Fuji gaat op de shortlist (bij de P500, P7100 en SX40)
De Canon is ook erg interessant. Ik vind het vooral balen dat Nikon geen alternatief voor die prijs heeft (D3100 is stuk duurder), maar als ze naar een DSLR gaan zou ik het toch wel heel vervelend vinden als ze geen Nikon nemen ivm uitwisselbaarheid en ondersteuning bij vragen. Dan ga ik ze echt proberen te overtuigen maar iets meer uit te geven ...
Maar dank voor je prima alternatieven!
Dat zijn inderdaad twee interessante alternatieven !
De Fuji gaat op de shortlist (bij de P500, P7100 en SX40)
De Canon is ook erg interessant. Ik vind het vooral balen dat Nikon geen alternatief voor die prijs heeft (D3100 is stuk duurder), maar als ze naar een DSLR gaan zou ik het toch wel heel vervelend vinden als ze geen Nikon nemen ivm uitwisselbaarheid en ondersteuning bij vragen. Dan ga ik ze echt proberen te overtuigen maar iets meer uit te geven ...
Maar dank voor je prima alternatieven!
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Over een week of 3 moet mediamarkt weer met de 'btw-vrij' week komen, wellicht geeft je dat de mogelijkheid om je budget iets op te rekken.
Gr, paul

Gr, paul