Sigma vs nikkor

Discussies over macro/micro objectieven
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Sigma vs nikkor

Bericht door Patrick » zo jan 08 2012 2:49 am

Eigenlijk zijn er helemaal geen slechte macrolenzen meer te koop. Ze zijn allemaal prima. Er zijn natuurlijk wel verschillen. Meest opvallend aan de Nikon 105mm is de VR en de AFS motor. Dat maakt 'm toch wel duidelijk anders dan al het andere wat te koop is. En ook een stuk duurder.

Welke je ook neemt uit het rijtje Tamron 90mm, Tokina 100mm, Sigma 105mm en Nikon 105mm VR, je gaat er heel tevreden over zijn. Allemaal prima objectieven! En of je de meerprijs van de Nikon zou moeten betalen moet je echt voor jezelf uitmaken. Ik kan alleen maar zeggen dat het een geweldig objectief is!

Er zijn natuurlijk nog meer macrolenzen te koop. Maar de hier genoemde zijn het meest allround.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 08 2012 2:56 am

Bij volle opening is de vignettering van de Sigma meer als de Nikkor.
Één stop geknepen is het gelijk, bij f 5,6 en verder de Sigma minder als de Nikkor.

Zie info halverwege de pagina: http://www.lenstip.com/318.8-Lens_revie ... tting.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick schreef:Meest opvallend aan de Nikon 105mm is de VR en de AFS motor. Dat maakt 'm toch wel duidelijk anders dan al het andere wat te koop is. En ook een stuk duurder.
Sigma heeft ook een 105mm met VR en AF-S. Bij Sigma heet dat dan OS en HSM
http://www.sigmaphoto.com/shop/105mm-f2 ... -hsm-sigma" onclick="window.open(this.href);return false;
Te koop o.a. bij Konijnenberg: http://www.fotokonijnenberg.nl/search.h ... SM%20Nikon" onclick="window.open(this.href);return false;

MTF-curve Sigma versus Nikon:

Van de Sigma 105mm/2.8 met OS en HSM
Afbeelding

Van de Nikon 105mm/2.8 VR AF-S
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door PvGessel » zo jan 08 2012 11:04 am

Patrick schreef:Eigenlijk zijn er helemaal geen slechte macrolenzen meer te koop. Ze zijn allemaal prima. Er zijn natuurlijk wel verschillen. Meest opvallend aan de Nikon 105mm is de VR en de AFS motor. Dat maakt 'm toch wel duidelijk anders dan al het andere wat te koop is. En ook een stuk duurder.

Welke je ook neemt uit het rijtje Tamron 90mm, Tokina 100mm, Sigma 105mm en Nikon 105mm VR, je gaat er heel tevreden over zijn. Allemaal prima objectieven! En of je de meerprijs van de Nikon zou moeten betalen moet je echt voor jezelf uitmaken. Ik kan alleen maar zeggen dat het een geweldig objectief is!

Er zijn natuurlijk nog meer macrolenzen te koop. Maar de hier genoemde zijn het meest allround.
@ Patrick: Daar was ik mij eigenlijk ook al van bewust. Die scherpte van de macro lenzen is natuurlijk ook een heel ander verhaal dan de zgn. kit- en/of vakantie objectieven, al wil ik daarbij wel opmerken dat die voor alledaags gebruik natuurlijk ook niet "echt slecht zijn". De ellende is dat het gèèn pakje boter is wat je aanschaft. Ik moet en wil er natuurlijk een aantal jaren mee doen en het is mij wel duidelijk dat je dan beter voor een wat robuustere lens zou moeten gaan. Ook hierbij wil ik wel opmerken dat degenen die het wèl met een third party fabrikant moeten doen, daarmee ook best tevreden zullen zijn. Ik denk dat als je voorzichtig en behoedzaam met je spullen omgaat, je er ook best lang mee kunt doen en mooie plaatjes schiet. Dat kan ik helaas niet van mijzelf zeggen zie onderstand "ongelukje".

Note: Laatst rolde bij het wisselen van objectief mijn nikkor 18-105 van de eetkamertafel af. :oops: Ik dacht werkelijk dat het exit lens zou zijn maar gelukkig is er helemaal niets aan de hand met deze lens. Hij heeft "de test" met glans doorstaan. :roll:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo jan 08 2012 11:16 am

Léon Obers schreef:Bij volle opening is de vignettering van de Sigma meer als de Nikkor.
Één stop geknepen is het gelijk, bij f 5,6 en verder de Sigma minder als de Nikkor.

Zie info halverwege de pagina: http://www.lenstip.com/318.8-Lens_revie ... tting.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick schreef:Meest opvallend aan de Nikon 105mm is de VR en de AFS motor. Dat maakt 'm toch wel duidelijk anders dan al het andere wat te koop is. En ook een stuk duurder.
Sigma heeft ook een 105mm met VR en AF-S. Bij Sigma heet dat dan OS en HSM
@ Léon;
Bedankt voor deze info al moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik niet zo`n grafiek-lezer ben maar ondanks dat snap ik uit je uitleg dat als je de Sigma èèn stop knijpt het vignet probleem zo goed als nihil is en bij verder knijpen nog beter dan de Nikon. Dat maakt de keuze er niet makkelijker op. Er leiden diverse wegen naar Rome en ik moet de juiste kiezen. Als ik mag concluderen wat hier allemaal aan goede raad gegeven is dan denk ik dat er uitstekende alternatieven zijn t.o.v. de duurdere Nikon maar dat iedereen toch diep in zijn of haar hart voor de Nikon zal gaan, mits zijn of haar budget daar toereikend voor is. Welnu ik ga hier ter plekke de knoop doorhakken en jullie zeggen dat het de Nikon gaat worden. :)

Bij deze wil ik jullie allemaal heel hartelijk danken dat jullie mij net dat zetje in de juiste richting hebben gegeven. Voor diegenen die de andere opties dan alleen Sigma of Nikkor hebben aangedragen om mij duidelijk te maken dat er meer keuzes zijn dan alleen Nikor of Sigma, ook daarvoor mijn hartelijke dank.
M.v.g Peter.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 08 2012 11:44 am

Mzpeter schreef: maar ondanks dat snap ik uit je uitleg dat als je de Sigma èèn stop knijpt het vignet probleem zo goed als nihil is
Dat het zo goed als nihil zou zijn schrijf ik niet, ik geef alleen aan "meer of minder".
De geteste waarden bij verschillende diafragma's zijn in de link waar ik naar verwijs simpelweg terug te lezen.
http://www.lenstip.com/318.8-Lens_revie ... tting.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedenk dat de Sigmalens bij Lenstip.com op een Canon getest is. Canon laat op full frame altijd iets meer vignettering zien dan full frame Nikon. Of dat nu ligt aan het ontwerp van de chip of de standaard mogelijkheden van de Nikon camera waar een correctie op de vignettering kan worden meegenomen en standaard is ingesteld, is mij niet bekend. In ieder geval geeft een test op SLRGear.com minder vignettering op voor het (in dat geval) oude Sigmamodel dan bij Lenstip.com
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 221/cat/30" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid

Bericht door IAMsterdam » zo jan 08 2012 4:19 pm

Mzpeter schreef: @ IAMsterdam;
Als ik zo`n 150 mm aan zou schaffen is dat op dit moment dan niet te groot voor de relatieve kleine body van mijn D5100? Ik weet dat ik een lens zoek die zeer zeker ook in de toekomst op een FX camera moet voldoen. Haal ik er echt veel meer bereik mee? en dan doel ik bij macro, de afstand tot het object? (lees mug of vlieg) M.a.w. stoor ik de vlinder niet bij het ontwaken? Ik weet zeker dat ik de macro-lens welke het ook gaat worden, niet alleen voor de macro ga gebruiken. Je kunt er natuurlijk ook gewoon mee fotograferen en dat zal dan ook zeker gebeuren. Maar is die 150 mm op mijn crop camera (bp wordt dan iets van 225 mm??) niet iet wat overdone??
Ik zal het zelf moeten ervaren natuurlijk wat het is om met zo`n brandpuntstand door het "dorp" te lopen. Ik kan het niet uitproberen. Mijn max lens die ik bezit is de 18-105 DX !! dus dat blijft dan op mijn camera ook 105mm omdat het een DX-lens is. Ja toch??
Om met het laatste te beginnen. Voor elke lens die je op je camera zet geldt de cropfactor van je DX camera, ongeacht of het een DX lens is of niet. De keuze van de 150mm kan daardoor juist interessant voor je zijn aangezien je al 105mm in je bezit hebt.

Afstand tot het object scheelt behoorlijk maar dat blijft ook een persoonlijke voorkeur. Kijk anders even hier: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; . Staat een grafiekje in met de MFD (minimal focus distance) en de MWD (minimal working distance). Deze review gaat wel over de vorige versie, de nieuwe is nog net een stapje beter.

Blijft over het formaat van de lens. Die is fors groter dan de 105mm. Ongeacht je body is deze lens fors. Zowel op mijn D5000 als mijn D7000 is het voor mij echter geen probleem. Voornaamste verschil is dat je het geheel meer vanuit de lens draagt dan vanuit de camera.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo jan 08 2012 7:16 pm

Léon Obers schreef:
Mzpeter schreef: maar ondanks dat snap ik uit je uitleg dat als je de Sigma èèn stop knijpt het vignet probleem zo goed als nihil is
Dat het zo goed als nihil zou zijn schrijf ik niet, ik geef alleen aan "meer of minder".
De geteste waarden bij verschillende diafragma's zijn in de link waar ik naar verwijs simpelweg terug te lezen.
http://www.lenstip.com/318.8-Lens_revie ... tting.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedenk dat de Sigmalens bij Lenstip.com op een Canon getest is. Canon laat op full frame altijd iets meer vignettering zien dan full frame Nikon. Of dat nu ligt aan het ontwerp van de chip of de standaard mogelijkheden van de Nikon camera waar een correctie op de vignettering kan worden meegenomen en standaard is ingesteld, is mij niet bekend. In ieder geval geeft een test op SLRGear.com minder vignettering op voor het (in dat geval) oude Sigmamodel dan bij Lenstip.com
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 221/cat/30" onclick="window.open(this.href);return false;
:oops: Oke ik druk me misschien iets verkeerd uit maar ik snap jou uitleg. Het is minder iig.
Tja het is wat als je mede hobyisten en beroepsfotografen om raad vraagt. Ik ben er zeer zeker een heel stuk wijzer van geworden en is het vignet-(probleem) nu werkelijk een probleem voor mij als hobby- fotograaf? Het zal zeker niet het geval zijn. Ik hoef natuurlijk niet zulke hele hoge eisen te stellen aan mijn foto's maar als ik dan toch een duurdere en betere objectief wil gaan aanschaffen en wellicht ooit eens overstap naar een full frame dan mag en moet ik de lat voor mezelf natuurlijk wel iets hoger leggen. Ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen maar kan mijn familie en mijn gezin wel laten zien dat het een zinvolle investering is geweest. Dat zal voor mij betekenen dat ik nog beter mijn best moet gaan doen om kwalitatief mooie foto's te maken. Het gaat natuurlijk wel om de persoon die op de ontspanknop drukt en die bepaalt of zijn of haar foto geslaagd is of niet, alle mooie en dure spullen ten spijt. Ik ben me daar terdege van bewust dat het niet alleen aan het materiaal hoeft te liggen.

Heb cameratools een mailtje gestuurd en mij daarmee ingeschreven voor een nikkor 105 macro hier beschreven.
M.v.g Peter.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo jan 08 2012 8:14 pm

Hallo IAMsterdam,
IAMsterdam schreef:
Mzpeter schreef: @ IAMsterdam;
Als ik zo`n 150 mm aan zou schaffen is dat op dit moment dan niet te groot voor de relatieve kleine body van mijn D5100? Ik weet dat ik een lens zoek die zeer zeker ook in de toekomst op een FX camera moet voldoen. Haal ik er echt veel meer bereik mee? en dan doel ik bij macro, de afstand tot het object? (lees mug of vlieg) M.a.w. stoor ik de vlinder niet bij het ontwaken? Ik weet zeker dat ik de macro-lens welke het ook gaat worden, niet alleen voor de macro ga gebruiken. Je kunt er natuurlijk ook gewoon mee fotograferen en dat zal dan ook zeker gebeuren. Maar is die 150 mm op mijn crop camera (bp wordt dan iets van 225 mm??) niet iet wat overdone??
Ik zal het zelf moeten ervaren natuurlijk wat het is om met zo`n brandpuntstand door het "dorp" te lopen. Ik kan het niet uitproberen. Mijn max lens die ik bezit is de 18-105 DX !! dus dat blijft dan op mijn camera ook 105mm omdat het een DX-lens is. Ja toch??
Om met het laatste te beginnen. Voor elke lens die je op je camera zet geldt de cropfactor van je DX camera, ongeacht of het een DX lens is of niet. De keuze van de 150mm kan daardoor juist interessant voor je zijn aangezien je al 105mm in je bezit hebt.

Afstand tot het object scheelt behoorlijk maar dat blijft ook een persoonlijke voorkeur. Kijk anders even hier: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; . Staat een grafiekje in met de MFD (minimal focus distance) en de MWD (minimal working distance). Deze review gaat wel over de vorige versie, de nieuwe is nog net een stapje beter.

Blijft over het formaat van de lens. Die is fors groter dan de 105mm. Ongeacht je body is deze lens fors. Zowel op mijn D5000 als mijn D7000 is het voor mij echter geen probleem. Voornaamste verschil is dat je het geheel meer vanuit de lens draagt dan vanuit de camera.
Okè ik was echt van menig dat een DX lens op een DX body ook daadwerkelijk de brandpuntafstanden aanhield die op het objectief staan. Blijkt weer eens de kracht van dit Forum!!! Ik leer elke dag weer een stukje bij. Dus als ik het objectief op 105 zet dan krijg ik een idee van de brandpuntsafstand van de 150 Sigma op een full frame?

Ik heb de link doorgelezen en hieruit begrepen (engels is niet mijn moedertaal maar kan me redelijk inleven) dat deze lens wat moeite heeft met de AF? Op macro zal het geen probleem zijn denk ik omdat je dat blijkbaar toch meestal handmatig doe?De MWD is behoorlijk groot. ruim 30 cm als ik dat goed begrepen heb?

Ik loop ook graag door Burger`s Bush te Arnhem want ik heb een seizoenkaart. Is dit objectief ook geschikt om bijvoorbeeld de grote en veelal traag bewegende dieren mee vast te leggen? Je hebt het ook over een nieuw model en die zou wat beter zijn. Op welk front of kan ik dat opzoeken op b.v. Sigma.nl/com?
Alvast bedankt.

p.s. Het wordt er allemaal niet makkelijker op om de juiste keuze te maken. Ik moet me natuurlijk niet gek laten maken en van links naar rechts springen. Wat ik wel weet is dat voordat ik tot koop van wat dan ook overga, eerst ga "passen" in de winkel. Ik moet alles een keer op mijn D5100 body "gevoeld" hebben en dat is ook een les die ik hier geleerd heb. Nogmaals mijn dank hiervoor. En wordt het dan ondanks alles toch de 105 Nikkor??? of toch de Sigma??? Ik laat het weten. :huh: :huh:
M.v.g Peter.

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid

Bericht door IAMsterdam » zo jan 08 2012 8:29 pm

Uitgebreide reviews van de nieuwe:
http://www.lenstip.com/313.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/66 ... 50f28oseos" onclick="window.open(this.href);return false;

De nieuwe versie heeft ook OS, de Sigma variant van Vibration Reduction waardoor je minder snel last hebt van bewegingsonscherpte (van jezelf dan wel te verstaan, niet van het onderwerp). De AF is op de nieuwe versie in elk geval supersnel.

Voor de dierentuin wat mij betreft een prima lens. Heb zelf een jaarkaart voor Artis. Deze set heb ik geschoten toen ik de lens een keer wilde gaan testen in de dierentuin:
http://www.flickr.com/photos/co-axial/s ... 9680/show/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is zeker een lens die je moet gaan proberen, al is het alleen al vanwege het formaat.

Succes met de keuze!
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » ma jan 09 2012 12:28 am

IAMsterdam schreef:Uitgebreide reviews van de nieuwe:
http://www.lenstip.com/313.1-Lens_revie ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/66 ... 50f28oseos" onclick="window.open(this.href);return false;

De nieuwe versie heeft ook OS, de Sigma variant van Vibration Reduction waardoor je minder snel last hebt van bewegingsonscherpte (van jezelf dan wel te verstaan, niet van het onderwerp). De AF is op de nieuwe versie in elk geval supersnel.

Voor de dierentuin wat mij betreft een prima lens. Heb zelf een jaarkaart voor Artis. Deze set heb ik geschoten toen ik de lens een keer wilde gaan testen in de dierentuin:
http://www.flickr.com/photos/co-axial/s ... 9680/show/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is zeker een lens die je moet gaan proberen, al is het alleen al vanwege het formaat.
Succes met de keuze!
@IAMsterdam
Dank voor je info. Ik heb je foto's van Artis bekeken en WOW..dat soort foto's vind ik ook ontzettend gaaf. Er zal een wereld voor me opengaan. :o

Ik laat het even bezinken en kom er zeker op terug wat het uiteindelijk geworden is. Jou foto's hebben me al wel een stuk op weg geholpen maar we zijn er nog niet helemaal uit. Komt wel goed.
M.v.g Peter.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 09 2012 12:43 am

Mzpeter schreef:Ook hierbij wil ik wel opmerken dat degenen die het wèl met een third party fabrikant moeten doen, daarmee ook best tevreden zullen zijn. Ik denk dat als je voorzichtig en behoedzaam met je spullen omgaat, je er ook best lang mee kunt doen en mooie plaatjes schiet. Dat kan ik helaas niet van mijzelf zeggen zie onderstand "ongelukje".

Note: Laatst rolde bij het wisselen van objectief mijn nikkor 18-105 van de eetkamertafel af. :oops: Ik dacht werkelijk dat het exit lens zou zijn maar gelukkig is er helemaal niets aan de hand met deze lens. Hij heeft "de test" met glans doorstaan. :roll:
Goede kans dat de Tokina 100mm f2.8 macro het meest stevig en robuust is. Als ik er een zou moeten laten vallen om die dan te mogen houden zou ik waarschijnlijk kiezen!

Vignettering, scherpte, grafiekjes, etc. Laat je niet te gek maken. Ze leveren allemaal scherpe beelden op met een mooie zachte bokeh (belangrijk!!!) op. Onscherpte is veel eerder het gevolg van je eigen fouten, scherpstelling etc. En vergeet de nabewerking niet.

Ik ben er nog steeds van overtuigt dat welke je ook kiest, je zal er jaren plezier mee hebben. En Nikon is echt niet heilig. Er zijn genoeg objectieven waarvan bekend is dat de concurrenten mooiere of vergelijkbare objectieven leveren voor een veel lagere prijs. Over de hele linie is Nikon overigens wel erg goed hoor; we kopen het niet voor niets. En veel waardevaster, mede omdat het zo gewenst is.

Nog een ander punt. Die 105 VR is echt geweldig. Maar bedenk er ook bij dat hij veel groter en zwaarder is dan de andere. Hoeft geen bezwaar te zijn, maar kan voor veel mensen een factor van belang zijn!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » ma jan 09 2012 11:17 am

Patrick schreef:Goede kans dat de Tokina 100mm f2.8 macro het meest stevig en robuust is. Als ik er een zou moeten laten vallen om die dan te mogen houden zou ik waarschijnlijk kiezen!

Vignettering, scherpte, grafiekjes, etc. Laat je niet te gek maken. Ze leveren allemaal scherpe beelden op met een mooie zachte bokeh (belangrijk!!!) op. Onscherpte is veel eerder het gevolg van je eigen fouten, scherpstelling etc. En vergeet de nabewerking niet.

Ik ben er nog steeds van overtuigt dat welke je ook kiest, je zal er jaren plezier mee hebben. En Nikon is echt niet heilig. Er zijn genoeg objectieven waarvan bekend is dat de concurrenten mooiere of vergelijkbare objectieven leveren voor een veel lagere prijs. Over de hele linie is Nikon overigens wel erg goed hoor; we kopen het niet voor niets. En veel waardevaster, mede omdat het zo gewenst is.

Nog een ander punt. Die 105 VR is echt geweldig. Maar bedenk er ook bij dat hij veel groter en zwaarder is dan de andere. Hoeft geen bezwaar te zijn, maar kan voor veel mensen een factor van belang zijn!
Dank je Patrick. Nee ik moet me niet gek laten maken maar als je op dit forum een mening vraagt over iets waar je gewoon wat meer over wilt weten dan is het logisch dat een ieder mij daarin van goed advies wil voorzien, en natuurlijk ook daarvoor mijn dank. Ik vraag er ook om. Wat me wel duidelijk geworden is, is dat ieder zo z`n eigen ervaring heeft met een bepaald objectief die hij of zij in bezit heeft. Het is dan ook logisch dat men daar lyrisch over is. Ik moet gewoon voor mijzelf alles eens op een rijtje zetten met het advies en tips die ik van jullie aangereikt heb gekregen.
Alle voor- en nadelen van verschillende objectieven hier genoemd naast elkaar leggen en zelf afvragen of ik het allemaal wel nodig heb.
Daar moet ik mijn voordeel uit halen. Wat het uiteindelijk wordt is een keus die ik zelf moet maken op basis van hetgeen mij aangereikt is en waar ik zelf een goed gevoel over heb. Ik wil beslagen ten ijs komen en nu wat langer nadenken voordat ik een bult geld uitgeef en er achter moet komen dat het "toch niet mijn ding is". Het lijkt alsof ik besluiteloos ben maar nogmaals het gaat om een aardige investering waar ik nog lang plezier van wil hebben en het moet geen "impuls aankoop" zijn.

Groet Peter
M.v.g Peter.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 09 2012 11:26 am

Al eens gedacht aan een twedehands objectief Peter? Dan schrijf je er niet zoveel op af en kan je naar hartelust proberen of het iets voor je is.

Ik koop trouwens vrijwel altijd mijn objectieven tweedehands.

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » ma jan 09 2012 11:50 am

Als je de 105VR via kieskeurig.nl even opzoekt, dan blijkt hij in diverse winkels gewoon op voorraad te zijn (verschoor, fotobooms) maar wel pas vanaf 749,-- en dat is toch wel een ietsepietsie meer als een jaar geleden. (De mijne was 2 jaar geleden net iets onder de 600 euro)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » ma jan 09 2012 11:00 pm

André schreef:Als je de 105VR via kieskeurig.nl even opzoekt, dan blijkt hij in diverse winkels gewoon op voorraad te zijn (verschoor, fotobooms) maar wel pas vanaf 749,-- en dat is toch wel een ietsepietsie meer als een jaar geleden. (De mijne was 2 jaar geleden net iets onder de 600 euro)
Hallo Andre,

't was mij ook al opgevallen dat waar de nikkor nog wel op voorraad ligt, de prijs behoorlijk hoog ligt. Blijkbaar maakt men van de slechte levering "dankbaar" gebruik ten koste van de consument. Ik ben niet armlastig maar ook niet gek. Ik kan twee dingen doen:
1. wachten totdat de 105 van nikon weer leverbaar is en daarvoor de hoofdprijs ga betalen, die je nu ook moet betalen als je hem direct nodig hebt.
2. Of toch gaan voor de Sigma die hier ook besproken is en ook een prima lens is volgens velen.

Klein rondje webshop voor de Sigma AF 105mm f/2.8 EX DG OS HSM ( ik wordt gek van die
codes)
bij KE €632,- incl. verzendkosten
Bij Nu punt en el €679,-
Bij de "gereedschapmaker " in A'doorn € 729,-
Verschil tussen laag en hoog is dus zo'n €97,-
Dat is nogal wat. Bij de goedkoopste krijg je trouwens 5 jaar garantie en bij de duurste nog niet eens een zakje om hem in te vervoeren!! Nou ja...!!
Voor de duidelijkheid voordat men hier weer over valt, ik heb zomaar wat webshops bekeken en wat prijzen genoteerd. Er zullen vast wel NCN-leden zijn die dat lijstje nog langer kunnen en willen maken maar dat is echt niet nodig hoor, tenzij je het leuk vindt. Ik weet dat er verschillende prijzen bij verschillende webshops zijn.

Trouwens nog even dit: Het blijkt dat een neef van mij een nikkor 105 VRII ......op zijn D700 heeft zitten. Aanstaande woensdag heb ik met hem afgesproken om zijn lens even op mijn D1500 body te schroeven ( och..schroeven... Dat was de P-draad van mijn MTL3) euhh.. Bajonetten dan? Kwart slagje erop draaien dan? Enfin..ik kan er even mee spelen. Top.

(maar het wordt toch de sigma vrees ik.. :mrgreen: )
M.v.g Peter.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”