Misschien is er al eerder over geschreven hier dan hoor ik het graag.
Ben heel benieuwd naar jullie reactie en bij voorbaat al dank daarvoor.

Groet Peter (van de MZ)
@petrpj, dank voor reactie. Ik heb de review gelezen. Omdat ik nu een DX camera bezit zal ik het een tijdje met deze lens moeten doen totdat ik toe ben aan een FX. Op een DX gebruik ik natuurlijk het fraaie gedeelte van de lens namelijk het middengedeelte. (dat heb ik tenminste geleerd in de Topic bij de D5100 op dit forum) Nu lees ik in de pro`s en con`s dat dit best een prima lens is. Echter in de cons staat dat hij op full frame best wel veel vignettering heeft. Zou dus betekenen dat ik op DX heel tevreden moet zijn geweest en er dan, pak `m beet een paar jaar later wannneer ik een fullframe zou bezitten, dat het met de vignettering niet goed zit? Of wordt dit in de test sterk overdreven en valt het in de praktijk wel mee?peterpj schreef:http://www.lenstip.com/318.1-Lens_revie ... ction.html
Ik prefereer de nikon. Maar lees maar wat reviews,ook photozone heeft een test. Geen FX maar er is ook een 85 3.5 micro.
@ IAMsterdam;IAMsterdam schreef:Ik heb geen ervaring met de 105mm van Sigma maar ik ben persoonlijk heel tevreden over de 150mm variant. Ik heb juist doelbewust wat extra mm's gekozen en ben daar nog altijd zeer blij mee. Wel een flink stukje groter dan de 105mm maar wat mij betreft zeker een overweging waard.
Op zich lijkt mij dat een prima lens. Momenteel heb ik een Dx camera waarvoor deze lens prima geschikt is. Wat ik eigenlijk wil is dat als ik nu lenzen aanschaf dat die later ook te gebruiken zijn op Full frame body`s zonder AF motor. Deze Tokina voldoet dan niet echt aan wat ik wil ondanks dat dit voor dat geld best wel wat lijkt. Ik heb nog een Tokina liggen maar dan met P-draad. Nog van mijn vader geweest voor zijn Practica, maar dat terzijde. Volgens mij is het een 135 mm vast brandpunt f2.8 maar dan zal ik de zolder op moeten duiken om zeker te weten.emdeklerk schreef:Denk ook eens aan de Tokina 105mm zonder al die hoofdpijnveroorzakende toeters-en-bellen-lettertjes...
Topobjectief. Mechanisch niet minder dan de recente plastic Nikkors, en mechanisch zeker beter dan Sigma.
Hoi Steven. We komen elkaar ook overal tegen hè, zelfs in het holst van de nacht. Zat net bovenstaande reactie`s uit te tikken dus had jouw respons nog niet gelezen. Het is niet zozeer mijn budget maar kan wel een rol spelen als het echt te gortig wordt, maar meer de levertijd. Tja liever ga ik ook voor Nikon maar zoals gezegd hij is op dit moment nergens te leveren. De fabriek in, ik meen Taiwan, heeft onder water gestaan en god zal weten wanneer die productie daar weer op gang komt. Inmiddels loopt de vraag van dit objectief natuurlijk gestaag op en dat zal dan de prijs voor de consument niet ten goede komen is mijn bescheiden mening. Hoorde vanmiddag van een verkoper van Cameratools in A`doorn dat de omzet in Taiwan nu al met 40 % is gedaald.Steven schreef:Beste Peter,
Koop nu gewoon goed glas dat binnen je budget valt. Ga je binnen een jaar over op Full frame dan begrijp ik enigsinds je motivatie maar duurt dat nog jaren dan zijn de objectieven wellicht al weer vervangen door nieuwe modellen. (die hoeven echter niet altijd beter te zijn maar ook niet slechter). Begrijp ook dat je voor een Pro DX lens gewoon goed geld terug krijgt als je hem later wilt verkopen. Pro objectieven verliezen niet al teveel in waarde over een aantal jaren genomen.
Wil je echt kiezen tussen deze 2 macro objectieven dan zeg ik ga voor de Nikkor 105 F/2.8 VR. Gebouwd als een tank met AF-S (Geen D lens)en uitermate geschikt voor jouw camera al is de gewichtsverdeling met dit zware objectief op de D5100 wel wat vreemd. De lens is eventueel voor je latere keuze over te stappen naar Full frame ook uitermate geschikt. Tevens is het objectief tot op heden behoorlijk waarde vast.
Steven schreef:Als je goed zoekt vind je vast nog wel een Nikkor macro bij een camera winkel. Er zijn er velen![]()
Uiteraard kun je voor de Sigma gaan die later op je FX body past. Als je vignetting niet erg vind
Volgens verschillende testen meer aanwezig dan bij de Nikkor op FX. Op DX absoluut niets. Ja hoe erg vind je wat vignet? Persoonlijk heb ik er niet zo'n problemen mee bij de meeste foto's, ga je er een mooi portret mee schieten tegen een egale achtergrond.... Je dan kan het storend zijn. Erg persoonlijk dus.Mzpeter schreef:Steven schreef:Als je goed zoekt vind je vast nog wel een Nikkor macro bij een camera winkel. Er zijn er velen![]()
Uiteraard kun je voor de Sigma gaan die later op je FX body past. Als je vignetting niet erg vind
Is die zo erg????