Ipad 2 als monitor voor de D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Ipad 2 als monitor voor de D80

Bericht door gongon » zo jan 22 2012 8:48 am

Ach, laat anderen de iPad lekker speelgoed noemen, ik ben heel blij met mijn stukje speelgoed. Hahaha.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo jan 22 2012 12:57 pm

Ik wil helemaal niets afdoen aan de waarde van zo'n tablet, maar het is geen volwaardige computer en dat was ook nooit de bedoeling ervan. Wat wel beter is van de iPad dan mijn netboekje is het scherm. Helaas maakt men geen netboekjes met een IPS scherm.

Je kan bijvoorbeeld geen RAW bewerkingen doen op een tablet, alles wat je ziet is de jpeg die in het RAW bestand zit. Wat ik wil is dat ik tijdens het fotograferen direct in het eigenlijke RAW bestand kan kijken, eventueel op100%, en ook heel snel. Bovendien vind ik het wel handig dat het scherm van een laptop rechtop staat.

Wat ik nu doe is via USB naar de netbook fotograferen, die toont de RAW op het scherm, haalt tegelijk de jpeg uit de RAW en zet die in een webpagina. Anderen hebben dan via WiFi die webpagina op hun computer of tablet en kunnen zo meekijken. Alleen met het automatisch verversen van de pagina bij een nieuwe foto heb ik nog wat moeilijkheden, daar moet ik nog aan werken.

Steven

Bericht door Steven » zo jan 22 2012 10:22 pm

flitslicht schreef:Ik wil helemaal niets afdoen aan de waarde van zo'n tablet, maar het is geen volwaardige computer en dat was ook nooit de bedoeling ervan. Wat wel beter is van de iPad dan mijn netboekje is het scherm. Helaas maakt men geen netboekjes met een IPS scherm.

Je kan bijvoorbeeld geen RAW bewerkingen doen op een tablet, alles wat je ziet is de jpeg die in het RAW bestand zit. Wat ik wil is dat ik tijdens het fotograferen direct in het eigenlijke RAW bestand kan kijken, eventueel op100%, en ook heel snel. Bovendien vind ik het wel handig dat het scherm van een laptop rechtop staat.

Wat ik nu doe is via USB naar de netbook fotograferen, die toont de RAW op het scherm, haalt tegelijk de jpeg uit de RAW en zet die in een webpagina. Anderen hebben dan via WiFi die webpagina op hun computer of tablet en kunnen zo meekijken. Alleen met het automatisch verversen van de pagina bij een nieuwe foto heb ik nog wat moeilijkheden, daar moet ik nog aan werken.
Heb je diverse URL's laten zien dat RAW wel ondersteund word en uiteraard ook gewoon een RAW file bekijken op de iPad.. Nog maar een URL dan :mryellow:

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo jan 22 2012 11:09 pm

Dat PhotoRaw claimt dan inderdaad dat je er RAW bestanden mee kan bewerken via een demosaicing algorithme; toch zie ik het vooralsnog niet als een serieuze optie met een paar van die schuifjes en jpeg output. Maar goed, dat kan je alleen zien als je het gebruikt terwijl je natuurlijk geen tiff's van 100MB op je iPad wilt hebben :wink:

Dus als je me kan laten zien dat je via USB en dat progje binnen een paar seconden een RAW uit de camera op 100% kan bekijken (waarbij het echt om de RAW data gaat en niet om de ingebakken jpeg) dan moet ik mijn mening herzien. Als het echt om de RAW data gaat denk ik dat je wel even zit te wachten.

Dat RAW in algemen zin 'ondersteund' wordt op de iPad heeft verder alleen betrekking op de ingebakken jpegs en dat heb ik nooit betwist.

Steven

Bericht door Steven » zo jan 22 2012 11:59 pm

Nou flip, dit is mijn laatste bijdrage hoor, wij worden het toch niet eens over wat de iPad wel en niet ondersteund :mryellow:

Je verschuift je kritiek op de iPad telkens weer. Ik begrijp niet zo goed waarom je door blijft spitten tot je een dingetje vind waar je gelijk in hebt. Ik heb al mijn excuus aangeboden voor het snelheidsverhaal. Blijft staan dat je bewering dat RAW niet ondersteund word, daarna stel je gecomprimeerd, weer later een Jpeg er uit, weer later je kunt een RAW niet viewen, nu is het weer de bewerking... Tja.. Een iPad is geen laptop oid maar een verdomd handig ding dat ook RAW ondersteund en te bekijken is via o.a. PhotoRaw. ik hoef niets te bewerken op de iPad en al zeker geen RAW. Ik kan gewoon het model laten zien wat de resultaten zijn op locatie. Ik kan zelf duidelijk zien hoe de resultaten zijn en meer is er niet nodig. Postprocessing doe ik wel op mijn Mac met LR, CS5 en NiK.

Wil ik fun bewerkingen doen dan zijn er 10 tallen apps als Snapseed e.d. die dat heel leuk kunnen maar die zijn uiteraard niet voor een pro workflow.

Voor mij is de iPad een zeer handige vriend met lange batterij duur. Weegt geen drol en iedereen is happy als ze even snel een sneak peak kunnen "swipen" Werkt altijd, is altijd snel en ook na bijna 2 jaar dagelijks gebruik nog net zo snel en smooth als toen hij uit de verpakking kwam.

Ik hoop de de TS zijn antwoord kan vinden in dit draadje en dat hij geniet van de iPad in het veld want waar hij voor bedoelt is in dit geval, het previewen van Jpeg's of RAW files doet hij heerlijk snel, smooth en in prachtige kwaliteit. En nu "swipen" maar :wink2:

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 23 2012 1:02 am

Steven schreef: Je verschuift je kritiek op de iPad telkens weer. Ik begrijp niet zo goed waarom je door blijft spitten tot je een dingetje vind waar je gelijk in hebt.
Wat een onzin, ik zeg de hele tijd al dat je de jpegs ziet bij het browsen (net zoals op Win en Mac computers overigens). Dat je nu ook RAW beelden kan zien op pixelniveau is nieuw voor me en is op zich toch een goede ontwikkeling?

Wij hebben duidelijk andere behoeften tijdens het fotograferen en daarom andere spullen nodig. Ik wil zelf via USB heel snel die RAW op 100% kunnen zien en de kleurwaarden kunnen beoordelen, daarnaast wil ik via live view kunnen scherpstellen en de compositie kunnen beoordelen en soms ook nog meteen de bestanden kunnen hernoemen naar catalogusnummers. Ook gebruik ik af en toe wel eens Helicon focus, dat ik dan echt ter plekke moet gebruiken om te controleren of het samengestelde beeld aan de verwachting voldoet. Verder moet ik soms ook nog ter plekke een bestand bewerken voor publicatie wat ik toch het liefste met CaptureNX en Photoshop doe en in andere gevallen gedrurende een dag zo'n 2500 RAW foto's zeker stellen door ze naar twee HD's te backuppen omdat ik de foto's niet opnieuw kan maken. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dan ga ik toch geen iPad kopen, daar heb ik helemaal niets aan.

Jij wil volgens mij na de shoot via het SD kaartje de foto's op je iPad aan je model laten zien. Prima toch? Ik ben blij voor je dat je er zo blij mee bent.

Steven

Bericht door Steven » ma jan 23 2012 1:14 am

Jij wil volgens mij na de shoot via het SD kaartje de foto's op je iPad aan je model laten zien. Prima toch? Ik ben blij voor je dat je er zo blij mee bent.
Oh,oh,oh, wat laat jij je kennen zeg.. Bedankt voor het lachen :mryellow: :mryellow: :mryellow:

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 23 2012 1:08 pm

Steven schreef:Ikzelf stop altijd even mijn SD kaart in de iPad op locatie om als het nodig is de foto's te zien.
Steven schreef:Ik kan gewoon het model laten zien wat de resultaten zijn op locatie.
Steven schreef:
flitslicht schreef:Jij wil volgens mij na de shoot via het SD kaartje de foto's op je iPad aan je model laten zien. Prima toch? Ik ben blij voor je dat je er zo blij mee bent.
Oh,oh,oh, wat laat jij je kennen zeg.. Bedankt voor het lachen :mryellow: :mryellow: :mryellow:
:?:

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 23 2012 1:12 pm

Als overigens de ingebouwde webserver zoals in de D4 een beetje lekker snel werkt wordt zo'n tablet als concept al heel wat bruikbaarder voor mij. Hopen dat ze dat ook in de verwachte D800 stoppen, al is de WT-5 relatief heel duur. Maar als er ook een Ethernetpoort in de camera zit is daar ook wel een mouw aan te passen.

danielmeriam

Bericht door danielmeriam » ma jan 23 2012 2:21 pm

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips.
Ik zie dat ik wel wat discussie tussen flitslicht en Steven heb veroorzaakt maar ga er vanuit dat dit wel weer goed komt.
Maar hier nog enkele opmerkingen:
@Flitslicht:
Van de PTP wist ik niet. Heb dit geprobeert op mijn desktop PC en kan nu inderdaad foto's maken als ik de camera aansluit. Ik kan alleen geen foto zien omdat ik hiervoor geen programma heb. Tevens is het ook wat verveelend als ik overal mijn desktop PC moet meeslepen. :D Maar dit kan wel de sleutel zijn naar aansluiting op mijn Ipad.
@ whoami:
Ik heb al verschillende filmpjes gezien maar deze nog niet.
Ik heb de eerste minuut gezien en wat ik zag lijkt voor mij niet van toepassing. Waarom en een laptop en een tablet gebruiken. Ik heb geen laptop. Verder gebruikt hij een andere type camera. Zeg niet dat dit met de D80 niet gaat maar is mij te omslachtig en te duur.
@ Nikofox:
Welk type kaartje heb je gekocht? Connection, mobiel of Pro. Volgens sommige maakt de snelheid hierdoor uit. Tevens kun je instellen wat je overzend. Als je deze instelt op kleine jpg's ipv raw bestanden dan gaat dit al een stuk sneller. Ik weet natuurlijk niet welke kaart je hebt en wat je overzend maar dit zijn enkele zaken die ik al eens gelezen hebt. Tot nu toe ben jij de enige die de eye fi kaartjes gebruikt en zou er best wel meer vanaf willen weten.
@Paulus van Aken
Ik heb geen netbook of laptop dus aanschaf hiervan wordt te duur.
@ Steven:
Zo te merken heb jij hiermee de meeste ervaring.
Kun je mij uitleggen wat je insteld in de camera en welke app je gebruikt op de Ipad. Of kun je de foto's zien via de standaart fotoapp die op de Ipad zit?
Ik wil gewoon de foto's zien op een groter scherm dan de camera. Snelheid moet redelijk zijn. Niet dat je 30 seconden moet wachten.

Het mooiste zou zijn als de verbinding draadloos zou zijn zoals de Eye fi kaartjes maar twijfel er erg aan omdat ik denk dat de snelheid laag ligt en je alleen binnen het bereik van je eigen router gebruik kunt maken van de draadloze verbinding. Zo te merken zijn er niet veel mensen die hier ervaring mee hebben.

Verder bedacht ik ook nog dat er een bluetoothverbinding op de Ipad zit. Heeft hier iemand ervaring mee?

Steven

Bericht door Steven » ma jan 23 2012 3:21 pm

Hoi Daniel,

Discussies zijn goed hoor, ik heb niets geen problemen met Flitslicht, hij ook niet met mij naar ik aan mag nemen. Kan het mis hebben natuurlijk :mrgreen:

Ikzelf gebruik gewoon de iPad fotoviewer die er standaard op zit. Of ik sluit de camera via USB aan of ik lees de SD kaart uit via de transferkit die apple levert. Wil je de RAW file zien dan heb je de PhotoRaw app nodig. Ikzelf zie het nut niet zo in van het bekijken van de RAW file. Als de Jpeg er immers goed uitziet kwa belichting dan is het bewerken van de RAW file op je PC geen probleem.

De Eye-Fi kaartjes zijn erg moeilijk verkrijgbaar en vrij prijzig. Voorheen waren er veel problemen mee. Met name de pinnetjes op het kaartje die van matige kwaliteit waren en ombogen. Inmiddels zijn die problemen verholpen geloof ik.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 23 2012 4:10 pm

@ Steven: Ik heb geen problemen met jou hoor. Het nut van RAW bekijken is dat het histogram op de camera uit de jpeg komt, waarin de camerainstellingen worden meegenomen. Je kan daarin niet precies zien wanneer een kanaal gaat clippen, met name in het rood. o.a. daarvoor moet je in RAW duiken.

@ danielmeriam: De laptop is nodig omdat je via die methode niet direct naar de tablet kan vanaf de camera. Met Eye-Fi loop je met de D80 tegen het probleem aan dat de WiFi verbinding uitschakelt als de lichtmeter uit gaat, meestal na 10 sec, en je na het weer inschakelen moet wachten tot de verbinding weer is opgebouwd. Om dat te voorkomen moet je de lichtmeter constant aan laten staan via het menu waardoor je batterij heel snel leegloopt. Camera's vanaf (geloof ik) de D300s zijn Eye-fi compatible en hebben dat probleem niet.

danielmeriam

Bericht door danielmeriam » di jan 24 2012 7:12 am

@Steven. Als je de USB poort gebruikt dan zet je deze dan op PTP? Ik heb geen zin om iedere keer het kaartje in en uit de camera te halen. Als ik dan bij het maken van de foto's op de stand jpg& RAW zet zet hij dan alleen de jpg over of beide? Uiteindelijk wil ik wel raw bestanden hebben voor nauwkeurige bewerking (op mijn desktop).

Eerst maar dat kabeltje kopen. Lijkt voor nu de beste oplossing.

Steven

Bericht door Steven » di jan 24 2012 11:02 am

danielmeriam schreef:@Steven. Als je de USB poort gebruikt dan zet je deze dan op PTP? Ik heb geen zin om iedere keer het kaartje in en uit de camera te halen. Als ik dan bij het maken van de foto's op de stand jpg& RAW zet zet hij dan alleen de jpg over of beide? Uiteindelijk wil ik wel raw bestanden hebben voor nauwkeurige bewerking (op mijn desktop).

Eerst maar dat kabeltje kopen. Lijkt voor nu de beste oplossing.
Je kunt de camera gewoon laten staan zoals je hem nu geconfigureerd hebt ivm het uitlezen van je SD kaart op je PC. Als je de camera aansluit op het USB blokje van de transferkit. Dan zullen alle files van de SD kaart in je camera verschijnen als thumbnails op het scherm van de iPad. Je kunt dan zelf een selectie maken welke je daadwerkelijk op de iPad zet en welke niet. Vervolgens kun je de door jouw geselecteerde files behouden of wissen van de SD kaart.

danielmeriam

Bericht door danielmeriam » ma jan 30 2012 1:16 pm

Ik heb van het weekend de connection kit gekocht en de camera aangesloten via de usb kabel.
Ik moest de usb poort toch in PTP stand zetten omdat anders de camera blokeert.
Nu kan ik de foto's, als tumbnails, zien en kun je ze importeren.
Daarna kan ik door de foto's heen bladeren.
Weet toevallig iemand of er een app bestaat waarmee de foto niet als tumbnails te zien zijn maar meteen full screen. En dan bedoel ik de net gemaakt foto's.
Ik heb al de gratis versie van PhotoRaw geprobeert.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”