Ipad 2 als monitor voor de D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
danielmeriam

Ipad 2 als monitor voor de D80

Bericht door danielmeriam » vr jan 20 2012 2:45 pm

Beste Nikongebruikers,

Zins kort heb ik een Ipad 2 gekocht. Leuk ding maar daar moet meer mee kunnen dacht ik.
Ik ben nu opzoek om foto, die ik maak met mijn D80, te kunnen bekijken op de Ipad. Het liefst meteen zodat je kunt beoordelen als er iets niet goed is.
Ik zoek mij rot op allerlei sites.
Ik heb hier verschillende mogelijkheden maar kom er niet achter of dit werkt met de D80.

1 Camera Connection Kit. Hiermee kun je een fotocamera aansluiten op de Ipad. Eigenlijk bedoelt om foto’s over te zetten naar je Ipad. Het probleem is dat als ik de D80 op mijn Windows pc aansluit hij dan blokkeert waardoor ik geen foto meer kan maken (ik kan de afdrukknop niet meer indrukken). Volgens de Apple-store in Maastricht is dit ook het geval met de Connection Kit en de Ipad. Toch heb ik een filmpje gezien waar ze een Nikon aansluiten op een Ipad. http://www.youtube.com/watch?v=I2wmB1iuhHg. Ik kan niet zien welke Nikon dit is maar deze lijkt verdacht veel op een D80. Weet iemand of dit kan zonder dat de camera blokkeert? Of kun je de blokkade softwarematig uitschakelen. Over het uitschakelen van de blokkade kan ik niets vinden. Deze verbinding is dan wel met een draad maar relatief goedkoop (ongeveer 30 euro). Heeft iemand ervaring met de Connection Kit?

2 Eye fi. http://uk.eye.fi/products/connectx2 Hiermee kun je een draadloze verbinding maken tussen de camera en een computer en/of tablet. Het is een SD kaartje waarmee ook draadloze verbinding gemaakt kan worden. Het probleem van deze oplossing is: er bestaan 3 soorten kaartjes. Volgens sommigen mensen moet je de PRO versie hebben omdat deze dan ook zonder router gebruikt kan worden (en dus ook buitenshuis). Als je naar de specificaties kijkt zou dit ook al mogelijk zijn met de connect versie. De prijs van de pro versie ligt op 130 euro en is moeilijk te verkrijgen in Nederland. Kan iemand mij nu duidelijk de verschillen uitleggen tussen de 3 soorten Eye fi kaartjes (met ander woorden: heb ik echt een PRO versie nodig?).Heeft iemand ervaring met dit type kaartje?

3 SanDisk. http://sandisk.fi/products/wireless-mem ... mory-card/ Deze kaartjes (in 4 en 8GB versie) kan ik bestellen via de lokale fotozaak en kost 60 of 75 euro + 2 weken wachten. Ze zijn gemaakt in samenwerking met Eye fi maar werkt dit alleen met router of ook buitenshuis zonder router? Heeft iemand ervaring met dit type kaartje?

4 controlmyNikon http://www.controlmyNikon.com/. Een programma om de camera via een PC te bedienen. Zo ver ik kan vinden werkt dit niet op een Ipad. Ook is niet duidelijk of dit met de D80 gaat en of je de foto’s meteen kunt zien. Tevens heb je 2 versies. Welke heb je dan nodig? En voldoet deze versie aan mijn wensen? Heeft iemand ervaring met controlmynikon?

Al met al een heel verhaal met allerlei mogelijkheden die ik onderzocht of bekeken heb maar ik kom er niet uit omdat mensen zich tegenspreken of niet duidelijk is of dit samen werkt met de D80 (zonder dat hij blokkeert).
Wie o wie kan mij helpen.
Ik weet dat er collega-fotografen zijn met een D700 die dit ook aan het uitzoeken zijn. Maar ook zij komen er niet uit.

Alvast bedankt.

Daniël

flitslicht

Re: Ipad 2 als monitor voor de D80

Bericht door flitslicht » vr jan 20 2012 2:52 pm

Je moet je D80 op PTP zetten, niet mass storage als je hem met je Windows bak verbindt. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de iPad.

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door whoami » vr jan 20 2012 3:52 pm

misschien is deze ook wel leuk
[url][http://www.youtube.com/watch?v=ijnBQ__xvAQ&NR=1&feature=endscreen/url]

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » vr jan 20 2012 4:35 pm

Ik heb DSLR Remote voor de iPhone, niet voor de iPad. Gebruik het in de praktijk nooit, want je hebt er toch weer een laptop bij nodig (zoals in het filmpje van whoami) en daar staat toch alles al op wat ik nodig heb in de studio. Het heeft voor mij dus geen meerwaarde. De live view geef op mijn iPhone ook een te lage resolutie om erg bruikbaar te zijn, maar dat is waarschijnlijk ook een beperking van de camera (D700).

Nikofox

Bericht door Nikofox » vr jan 20 2012 9:42 pm

Eye-fi wil bij mij niet lukken op de D90 naar iPad 2, gaat heeeeel traag, heb de 4GB+Wi-Fi, lijkt "dure" miskoop te zijn. Bij wie lukt het wel naar behoren?

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » za jan 21 2012 3:47 pm

misschien beter een netbook kopen en camera control pro?
Heb niet de indruk dat de iPad hiervoor gedacht is, is meer een stuk speelgoed dan een gebruiksvoorwerp (wat ik er tot nog toe van gezien heb)
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Steven

Bericht door Steven » za jan 21 2012 6:52 pm

Gewoon de apple transferkit kopen (Weet even niet hoe de werkelijke naam is) kost iig €29,00 en het zijn 2 blokjes. 1 voor een SD kaart uit te lezen en een 2e voor een USB aparaat. Ikzelf stop altijd even mijn SD kaart in de iPad op locatie om als het nodig is de foto's te zien. RAW word ondersteund, erg snel en als je wilt kun je ook de eventueele missers direct van de kaart wissen voor je hem terugstopt in de camera.

Transfer rate van SD kaart naar iPad gaat gewoon lekker vlot.

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » za jan 21 2012 7:45 pm

Paulus van Aken schreef:misschien beter een netbook kopen en camera control pro?
Heb niet de indruk dat de iPad hiervoor gedacht is, is meer een stuk speelgoed dan een gebruiksvoorwerp (wat ik er tot nog toe van gezien heb)
Ja, een netboek (geen verdere ontwikkeling meer op te verwachten, in bezit van een uitgeklede processor Atom) is geen speelgoed :lol:
Iets beter kijken zou ik zeggen en gewoon een noteboek kopen.

Verder is de iPad prima te gebruiken met zijn goede scherm(resolutie) in combinatie met die connectie kit.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

flitslicht

Bericht door flitslicht » za jan 21 2012 9:22 pm

hoorn666 schreef:Ja, een netboek (geen verdere ontwikkeling meer op te verwachten, in bezit van een uitgeklede processor Atom) is geen speelgoed :lol:

Verder is de iPad prima te gebruiken met zijn goede scherm(resolutie) in combinatie met die connectie kit.
Ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt met Atom netbooks, maar ik heb er een. Ik heb er een SSD in gezet en wat extra geheugen; totale kosten iets minder dan €400. Ik gebruik hem icm Camera Control Pro naar volle teveredenheid voor mijn werk. Ik kan er ongeveer 5 uur tethered mee fotograferen op de accu, precies de tijd die een accu van de D300 of D700 meegaat.

Het is wel zo dat mijn vorige laptop ietsjes sneller de RAW bestanden full scrreen liet zien (1 sec tov 2 sec), maar die was ca. 2,5 kg, accutijd 2 uur, terwijl de netbook 1,1 kg weegt. Dat scheelt nogal als je het moet toevoegen aan een fototas met twee camera's en een flinke rij lenzen, dus de laptop is samen met mijn dochter naar de universiteit gegeaan. Ook waren CaptureNX en Photoshop daarop iets sneller, maar sinds de laatste update van NX geen probleem meer.

De netbook ontvangt alle updates die je op elk Windows 64 bit systeem ontvangt, dus inclusief alles dat Nikon uitbrengt. Ik heb er nu zelfs een webserver op draaien zodat de klanten via wifi direct de opnamen op hun eigen tablet of telefoon kunnen zien zonder steeds hun hoofd tussen mij en het scherm van mijn netbookje te bewegen.

Je hebt IMO totaal geen idee waar je het over hebt in deze context. Zo'n tablet (Apple of Android) is totaal niet bruikbaar voor een beetje serieus fotograferen, alleen al omdat er geen RAW-verwerking aanwezig is. In algemen zin is de software vooral toegerust op het consumeren van content en niet op het maken ervan. Dat je uiteindelijk heel langzaam een fotootje kan oversturen vanaf de camera is leuk maar niet meer dan dat.

Steven

Bericht door Steven » za jan 21 2012 11:17 pm

flitslicht schreef:
hoorn666 schreef:Ja, een netboek (geen verdere ontwikkeling meer op te verwachten, in bezit van een uitgeklede processor Atom) is geen speelgoed :lol:

Je hebt IMO totaal geen idee waar je het over hebt in deze context. Zo'n tablet (Apple of Android) is totaal niet bruikbaar voor een beetje serieus fotograferen, alleen al omdat er geen RAW-verwerking aanwezig is. In algemen zin is de software vooral toegerust op het consumeren van content en niet op het maken ervan. Dat je uiteindelijk heel langzaam een fotootje kan oversturen vanaf de camera is leuk maar niet meer dan dat.
IPad ondersteund zoals ik al eerder stelde gewoon de full res RAW bestanden en er zijn zat app's van adobe of NiK die eventueel kleine correcties mogelijk maken. Maar dat is niet echt nodig in je workflow op dat moment lijkt me. Dus als preview is de iPad uitermate geschikt door zijn snelheid en batterijverbruik. Ik kan iig heel de dag op sjouw met dat ding. Weegt niet veel, lekker handzaam en perfect voor preview voor mijn RAW files en eventueel extra opslag.

Steven

Bericht door Steven » za jan 21 2012 11:32 pm

Net nog even iets getest omdat ik dat nog nooit eerder gebruikt had maar je kunt ook tethered schieten met de iPad. ;-) Uiteraard ook RAW en het duurt ongeveer 2/10 voor de foto verschijnt. Niet slecht lijkt me :wink2:

flitslicht

Bericht door flitslicht » za jan 21 2012 11:57 pm

Steven schreef:Net nog even iets getest omdat ik dat nog nooit eerder gebruikt had maar je kunt ook tethered schieten met de iPad. ;-) Uiteraard ook RAW en het duurt ongeveer 2/10 voor de foto verschijnt. Niet slecht lijkt me :wink2:
Ik geloof echt niet dat jij in 1/5sec het RAW beeld full size op je iPad hebt want dat lukt niet eens met de snelste computer. En die 'RAW' compatability is gewoon dat het progje de jpeg uitleest die in de NEF zit. Het gaat er ook niet om dat je kleine correcties kan uitvoeren, het gaat erom dat je de werkeijke belichtingswaarden etc. kan zien in RAW.

Steven

Bericht door Steven » zo jan 22 2012 12:06 am

flitslicht schreef:Ik geloof echt niet dat jij in 1/5sec het RAW beeld full size op je iPad hebt want dat lukt niet eens met de snelste computer. En die 'RAW' compatability is gewoon dat het progje de jpeg uitleest die in de NEF zit. Het gaat er ook niet om dat je kleine correcties kan uitvoeren, het gaat erom dat je de werkeijke belichtingswaarden etc. kan zien in RAW.
Tja wat moet ik dan... Heb geen reden tot opscheppen over de snelheid en als ik mijn iPad na het overzetten van de RAW files van de camera of SD kaart op mijn iMac aansluit dan heb ik daar toch echt een ongecomprimeerde RAW file in mijn lightroom staan. Het is wat het is. :mryellow:

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo jan 22 2012 12:24 am

Steven schreef:
flitslicht schreef:Ik geloof echt niet dat jij in 1/5sec het RAW beeld full size op je iPad hebt want dat lukt niet eens met de snelste computer. En die 'RAW' compatability is gewoon dat het progje de jpeg uitleest die in de NEF zit. Het gaat er ook niet om dat je kleine correcties kan uitvoeren, het gaat erom dat je de werkeijke belichtingswaarden etc. kan zien in RAW.
Tja wat moet ik dan... Heb geen reden tot opscheppen over de snelheid en als ik mijn iPad na het overzetten van de RAW files van de camera of SD kaart op mijn iMac aansluit dan heb ik daar toch echt een ongecomprimeerde RAW file in mijn lightroom staan. Het is wat het is. :mryellow:
Op mijn (enigszins verouderde) computer met 2.39 GHz, duurt het een ruime sec om een RAW bestand weer te geven in ViewNX2 vanaf de HD. Nu wil jij me vertellen dat jij dat binnen 1/5 sec klaarspeelt via een geschoten beeld op de camera via USB en dan nog op een tablet met een relatief langzame processor? Afgezien van het feit dat ik niet geloof dat je in staat bent 1/5 sec te meten is de camera niet snel genoeg om een dergelijke snelheid te realiseren. Misschien als je een D4 gebruikt (de snelheid daarvan is nog onbekend) maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik geloof er echt helemaal niets van.

Steven

Bericht door Steven » zo jan 22 2012 12:35 am

flitslicht schreef:
Steven schreef:
Op mijn (enigszins verouderde) computer met 2.39 GHz, duurt het een ruime sec om een RAW bestand weer te geven in ViewNX2 vanaf de HD. Nu wil jij me vertellen dat jij dat binnen 1/5 sec klaarspeelt via een geschoten beeld op de camera via USB en dan nog op een tablet met een relatief langzame processor? Afgezien van het feit dat ik niet geloof dat je in staat bent 1/5 sec te meten is de camera niet snel genoeg om een dergelijke snelheid te realiseren. Misschien als je een D4 gebruikt (de snelheid daarvan is nog onbekend) maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik geloof er echt helemaal niets van.
Nou heb ik al eerder gezien dat in discussie gaan met jou een langdurige questie kan zijn :wink2: maar ga hem nu even niet uit de weg hahaha :wink2: Lees knipoog Flip :wink2:

Ik heb geen stopwatch natuurlijk maar ik schiet hier echt een foto in RAW tethered en zie toch echt binnen een seconde de thumbnail op mijn iPad verschijnen. Ik klik hem aan en het is toch echt de foto. CPU kracht zegt niet zoveel aangezien de optimalisatie voor bv transfer en verwerking van RAW files wellicht beter is dan bij een allround laptop. Ik weet niet hoeveel pipelines er werken bij dergelijke bewerking.

Het RAW verhaal kun je hier teruglezen in een stuk over de workflow voor een fotograaf op de iPad. Het is zo een slecht ding nog niet Flip :wink2:

Amazingly enough, the iPad supports the same raw files that your Mac does. You can upload these files from your camera to the iPad and they will appear as regular photos in the Photos app, Keynote, and third-party applications. When you transfer the images off of the iPad to your Mac, they will maintain their full raw integrity. If you email them from the iPad, however, they will be attached as a converted full-sized JPEG instead of a raw file

Btw, wellicht is ViewNX de beperkende factor in de Snelheid van de verwerking van de RAW file?

[edit] Ik kwam hier nog een filmpje tegen van FStoppers over het tethered gebruik maar dan Wireless.. Dit duurt dan toch iets langzamer als je zult begrijpen maar zo je je wel dat het werkt en ook dit nog goed werkt :wink2:
Inmiddels is er een update verschenen voor de Eye-Fi kaartjes die tethering zonder Jailbreak mogelijk maakt.
Dat filmpje vind je hier

[edit2] Flip mijn excuses, nog even gaan spelen maar het is de thumbnail die er vrijwel direct staat, daarna kun of moet je de file nog full res binnen hengelen van de camera. Duurt dan idd iets langer. Beetje de tijd die nodig is zoals in het wireless filmpje. Dit is dan wel een RAW file.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”