Wat is een goede/slimme vervanging voor de D70

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
TomD80

Re: Wat is een goede/slimme vervanging voor de D70

Bericht door TomD80 » ma feb 13 2012 1:00 am

Bob,

waarom ben je overgestapt dan? Vind het trouwens ook geen logische stap, van D300 naar D7000, dat is eerder een stap terug. Had je niet beter op D800 kunnen wachten?

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma feb 13 2012 1:37 am

Ik vraag me af wat de TS mist in de D70. Dat komt niet echt naar voren uit zijn verhaal.

Er zijn al heel wat alternatieven opgenoemd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de TS daarvan vindt.

Persoonlijk zou ik geen camera meer nemen die niet kan filmen, want ondanks dat er vaak wordt aangegeven dat filmen niet belangrijk is, is dat een reden uit misplaatst conservatisme. Filmen met een DSLR is naast fotograferen het meest fantastische wat je kan doen met een camera. In een kwaliteit en met mogelijkheden die je niet haalt met een videocamera.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

polleke666

Bericht door polleke666 » ma feb 13 2012 1:48 am

PanzerFaustNL schreef:Ik vraag me af wat de TS mist in de D70. Dat komt niet echt naar voren uit zijn verhaal.

Er zijn al heel wat alternatieven opgenoemd, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de TS daarvan vindt.

Persoonlijk zou ik geen camera meer nemen die niet kan filmen, want ondanks dat er vaak wordt aangegeven dat filmen niet belangrijk is, is dat een reden uit misplaatst conservatisme. Filmen met een DSLR is naast fotograferen het meest fantastische wat je kan doen met een camera. In een kwaliteit en met mogelijkheden die je niet haalt met een videocamera.
Filmen met een DSLR is lastig en vergt geduld.
Ik heb m'n camera niet gekocht omdat ik er ook mee kan filmen.
Ik heb ook geen mobieltje gekocht omdat ik er foto's mee kan maken.
Heeft niets te maken met "misplaatst conservatisme"
En de kwaliteit is absoluut niet beter dan een redelijk goede video camera.
Maak maar eens een stevige pan beweging met je DSLR dan zul je het wel merken.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 13 2012 2:03 am

polleke666 schreef:De D7000 heeft inderdaad een betere sensor (16 mp) dan de D300s met z'n 12,3 mp maar dat zie je pas na een stevig gecropte foto.
12,3 mp van de D300s is meer dan voldoende ! Ik heb geen 16 mp nodig.
Volgens mij heb ik nog nooit beweerd dat het aantal pixels van enorm veel belang zijn. Ik zou de 4 extra megapixels er op zich graag bij hebben hoor, maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat veel meer om de veel betere hoge-ISO prestaties van de D7000 en het beduidend hogere dynamisch bereik.

Kijk eens naar deze vergelijking van DxOMark...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma feb 13 2012 2:14 am

polleke666 schreef: Filmen met een DSLR is lastig en vergt geduld.
Probeer maar eens met een redelijk goede video camera van lens te verwisselen. Of, wat iets vaker voor komt, handmatig te focussen.

Pannen? Je bedoelt horizontaal van links naar rechts bewegen, net geprobeerd, wat moet ik dan zien?

Wat is er dan lastig aan het filmen met een DSLR? Je kan handmatig focussen, je beeldkwaliteit is ongemeen veel beter dan vrijwel elke in prijs vergelijkbare video camera.

Dit heb ik gemaakt met een Olympus XZ-1,

http://www.youtube.com/watch?v=PrrF7SHhFX8" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar, ik ben dan inderdaad anders. Ik neem een iPhone 4s omdat er een 8mp camera in zit.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma feb 13 2012 2:26 am

Patrick schreef:
polleke666 schreef:De D7000 heeft inderdaad een betere sensor (16 mp) dan de D300s met z'n 12,3 mp maar dat zie je pas na een stevig gecropte foto.
12,3 mp van de D300s is meer dan voldoende ! Ik heb geen 16 mp nodig.
Volgens mij heb ik nog nooit beweerd dat het aantal pixels van enorm veel belang zijn. Ik zou de 4 extra megapixels er op zich graag bij hebben hoor, maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat veel meer om de veel betere hoge-ISO prestaties van de D7000 en het beduidend hogere dynamisch bereik.

Kijk eens naar deze vergelijking van DxOMark...
De ruis onderdrukking is wel wat beter met de D7000 Patrick maar dat verschil tussen de D7000 en D300s begin je pas te zien hoger dan iso 2500 en ik maak maar zelden foto's hoger dan iso 2000.
Maar dit word weer zo'n dicussie welke beter is.Het is maar wat je prefereert en tevreden bent met de foto's die je maakt en die iets uitsralen en iets vertellen zonder te denken aan nóg meer mp en nóg betere film kwaliteit en nóg meer dynamisch bereik.
Om even terug te gaan naar stefan007 vraag ,
het is lastig om te kiezen , de één is goedkoper dan de ander maar heeft weer minder dan de ander en jij bent toch de enige die moet beslissen.
Je geeft zelf aan stefan007 een "hobby"fotograaf te zijn.Als dat zo is dan zou ik niet al te veel geld uitgeven.Dan zou de D90 ook een aardige upgrade kunnen zijn.
Heb je wel eens gedacht aan een D5100 ?
Toch zou ik voor de D300s gaan. :wink2:

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma feb 13 2012 2:37 am

Dit is een hele mooie vergelijkingssite

http://snapsort.com/compare/Nikon_D300S-vs-Nikon_D90" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Nikon_D7000-vs-Nikon_D90" onclick="window.open(this.href);return false;

http://snapsort.com/compare/Nikon_D300S-vs-Nikon_D7000" onclick="window.open(this.href);return false;

en dan nog een vergelijking tussen de D70 en de D90

Ik zou gewoon voor de D90 gaan, goed genoeg voor hobby en het overige besteden in nog betere lenzen. Want je kan dan wel voor een D7000 gaan, dan moeten je lenzen het wel bij benen.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma feb 13 2012 2:49 am

PanzerFaustNL schreef:
polleke666 schreef: Filmen met een DSLR is lastig en vergt geduld.
Probeer maar eens met een redelijk goede video camera van lens te verwisselen. Of, wat iets vaker voor komt, handmatig te focussen.

Pannen? Je bedoelt horizontaal van links naar rechts bewegen, net geprobeerd, wat moet ik dan zien?

Wat is er dan lastig aan het filmen met een DSLR? Je kan handmatig focussen, je beeldkwaliteit is ongemeen veel beter dan vrijwel elke in prijs vergelijkbare video camera.

Dit heb ik gemaakt met een Olympus XZ-1,

http://www.youtube.com/watch?v=PrrF7SHhFX8" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar, ik ben dan inderdaad anders. Ik neem een iPhone 4s omdat er een 8mp camera in zit.
Een pan beweging met een film camera is van links naar rechts of rechts naar links.
Als je dit te snel doet met je DSLR gaat het beeld vervormen (beetje zwabberig word het dan)
Ik heb je filmpje gezien met veel foto's erin en een gefilmde dj of zoiets.
Kwaliteit vind ik niet om te gillen.
Ik heb een Canon hdv (minidv bandjes) video camera.
Geeft veel betere kwaliteit van wat ik op jouw filmpje ziet.
Ik heb geprobeerd te filmen met mijn D300s maar ik vond het lastig. Geef mij maar een gewone video camera.
Om een goede film te maken met je DSLR moet je allemaal dure gear kopen zoals externe mics etc.
De grip van een DSLR is ook gemaakt om ermee te fotograferen vind ik.
Maar hee......fijn dat je anders bent.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 13 2012 2:56 am

polleke666 schreef:Toch zou ik voor de D300s gaan. :wink2:
Ik zie nog steeds niet waarom je die zou aanraden op basis van het weinige dat we van de TS weten. Een D90 of D7000 is een veel logischer opvolger.

Betere filmkwaliteiten als een nadeel brengen vind ik trouwens wel apart. Leuk dat het erop zit. Niemand dwingt je het te gebruiken. En je betaalt er echt niets meer voor; er worden geen DSLR's meer uitgebracht zonder. Het hoort er tegenwoordig gewoon bij op zo'n camera. Ik film ook maar zelden, en doe dat dan liever met mijn P7100 in plaats van de D300s. Maar dat is puur luiheid van mijn kant. Het is gewoon makkelijker met de P7100 door de veel grotere scherptediepte. En het gewicht. Ik vind het nog steeds zwaar om met iets als een D300s met grip en een 24-70 voor m'n hoofd te zwaaien. Het is toch best zwaar die combinatie. En dat is toch waar ik meestal mee rond loop...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

polleke666

Bericht door polleke666 » ma feb 13 2012 3:22 am

Patrick schreef:
polleke666 schreef:Toch zou ik voor de D300s gaan. :wink2:
Ik zie nog steeds niet waarom je die zou aanraden op basis van het weinige dat we van de TS weten. Een D90 of D7000 is een veel logischer opvolger.

Betere filmkwaliteiten als een nadeel brengen vind ik trouwens wel apart. Leuk dat het erop zit. Niemand dwingt je het te gebruiken. En je betaalt er echt niets meer voor; er worden geen DSLR's meer uitgebracht zonder. Het hoort er tegenwoordig gewoon bij op zo'n camera. Ik film ook maar zelden, en doe dat dan liever met mijn P7100 in plaats van de D300s. Maar dat is puur luiheid van mijn kant. Het is gewoon makkelijker met de P7100 door de veel grotere scherptediepte. En het gewicht. Ik vind het nog steeds zwaar om met iets als een D300s met grip en een 24-70 voor m'n hoofd te zwaaien. Het is toch best zwaar die combinatie. En dat is toch waar ik meestal mee rond loop...
Beste Patrick
Waar heb ik geschreven dat ik betere filmkwaliteiten als nadeel beschouw om een bepaalde camera maar niet te kopen b.v de D7000.
stefan007 heeft aangegeven filmen niet belangrijk te vinden daarom raad ik hem de D300s aan vanwege de eerder genoemde redenen.
En je geeft zelf al aan dat het lastig is om met een DSLR te filmen met verschillende objectieven.
Men moet echt iets willen filmen en daar het geduld voor moeten opbrengen en de moeite willen nemen met een DSLR maar dat geldt ook voor een gewone video camera.
Dit filmpje heb ik gemaakt met een HDV video camera (mini DV bandje , gitaar muziek is ook door mij gemaakt :) )
http://www.youtube.com/watch?v=dK6Gz_1gVwY" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat over een Budhistische paardenbloem die in zijn korte paardenbloem leven ondekt dat hij toch niet de paardenbloem is die hij wilde zijn en daarna
de lange reis naar verlichting ondergaat. :idea:

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma feb 13 2012 7:54 am

Mooi gemaakt, als je dat met een DSLR had gemaakt, had hij er nog smoother er uit gezien. Het is bijzonder lastig om met een HDV video camera out-of-focus te filmen, zo iets als dit:

Ik heb meerdere merken camera's, deze is gemaakt met een 600D, vergelijkbaar met een D5100, puur om het manual focus te testen

http://www.youtube.com/watch?v=0LcLcb-Xu58" onclick="window.open(this.href);return false;

de muziek is ook door mij gemaakt :wink:

polleke666

Bericht door polleke666 » ma feb 13 2012 8:21 am

PanzerFaustNL schreef:Mooi gemaakt, als je dat met een DSLR had gemaakt, had hij er nog smoother er uit gezien. Het is bijzonder lastig om met een HDV video camera out-of-focus te filmen, zo iets als dit:

Ik heb meerdere merken camera's, deze is gemaakt met een 600D, vergelijkbaar met een D5100, puur om het manual focus te testen

http://www.youtube.com/watch?v=0LcLcb-Xu58" onclick="window.open(this.href);return false;

de muziek is ook door mij gemaakt :wink:
Lekkere muziek bij het filmpje !
Ik ben het toch niet met je eens dat het met een DSLR "smoother" was geweest.
Met de HDV camera die ik heb kan ik ook manual focussen alhoewel ik in het paardenbloem filmpje niet heb gedaan.
Het inklapbare display (die je alle kanten kan bewegen) is ook erg handig bij het filmen en het is allemaal lichter en handelbaarder.
Ik liet de camera zogenaamd door het gras heen zweven , dat had ik met m'n D300s met lens niet kunnen doen daar is ie veel te lomp voor.
Bij het manual focussen met een DSLR (ook met AF) moet je ook zeker niet de mic.op de DSLR gebruiken anders hoor je natuurlijk allerlei bijgeluiden.
Daar komt ook nog bij dat je op met een DSLR maar een beperkte tijd kan filmen en het vergt nogal wat opslag ruimte.
Daarentegen zijn natuurlijk de objectieven van een DSLR weer beter dan op een gewone video camera.
Trouwens , speel jij basgitaar? :)

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » ma feb 13 2012 10:35 am

Mijn keus zou zijn:

1 D300s (heb ik zelf ook)
2 D7000
3 D90
Een nikon dslr met twee lenzen,

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma feb 13 2012 11:00 am

@Polleke666

Ja, ik speel basgitaar, maar ook gitaar, beetje toetsen en drums.

Bij Cameraland staat nu een gebruikte D300s te koop voor 495 euro, bij Cameraland heb je altijd een jaar garantie. Dus, TS ik zou daar eens kijken.

polleke666

Bericht door polleke666 » ma feb 13 2012 11:03 am

Ben ook benieuwd wat stefan007 van al deze reacties vind en of het al tot een beslissing is gekomen.
Volgens mij zat ie gisteren lekker met een zak paprika chips en een potje bier de reacties te lezen en af te wachten
wie er weer eens wat ging zeggen.
@Dick
mijn keuze ook:
1 D300s
2 D7000
3 D90
:)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”