Moeilijke keuze D90 - D7000 of de D700

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Moeilijke keuze D90 - D7000 of de D700

Bericht door Patrick » ma feb 20 2012 9:15 pm

Marten schreef:Probeer niet nu zoveel mogelijk spullen te kopen met een beperkt budget. Bouw je Nikon uitrusting langzaam en zorgvuldig op.
Voor € 1600 staat er een D700 te koop op Marktplaats.
Ik zou het wel weten.
Ik ook: lekker laten staan!

Er is geen enkele reden waarom een DX-set niet zou voldoen! Voor jouw budget kan je een prachtige set kopen. Als je het deels tweedehands weet te kopen zelfs nog beter dan dat. FX is gewoon geen optie hier.

Een D300s is zeker een overweging. De D7000 en de D300s hebben beide zo hun voordelen. Een is niet onbelangrijk: een D300s is op het ogenblik veel beter leverbaar!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Saturnus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Saturnus » ma feb 20 2012 9:19 pm

Hallo Marten

Dank voor uw reactie;
ik ga kijken, moet daar toch gaan kijken voor de 2e hands SB800
en nee; ik koop niet alles voor dat bedrag; je moet wat te wensen over hebben; toch?

met vriendelijke groet

Saturnus
Laatst gewijzigd door Saturnus op ma feb 20 2012 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"....Ik zag net 2 fototoestellen, die een enorme klik samen hadden;...
..... bleken cameraatjes van elkaar te zijn "

Met vriendelijke groet
Saturnus

Saturnus
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Saturnus » ma feb 20 2012 9:26 pm

Hallo Patrick

Heerlijk zo'n discussie ! :wink:

Ik ga toch niet over 1 nacht ijs ( doen ze bij de 11 stedentocht ook niet ...)

Ik ga rustig eea afwegen en zet alles op een rijtje; maar ben wel dankbaar voor elke tip.

Ik wilde toch ff kijken op marktplaats mbt een 2e hands SB800. Ik heb weleens wat gekocht en verkocht op marktplaats; maar met fotospullen ben ik op marktplaats erg voorzichtig;
vooral als iets goedkoop is.

Een Nikon D700 voor € 1600 is aardig aan de prijs. Nw is € 1900. Maar kijken kan geen kwaad

Met vriendelijke groet
Saturnus

Met vriendelijke groet
Saturnus

Ridder

Bericht door Ridder » ma feb 20 2012 9:44 pm

Hallo,
Sinds 2 weken heb ik D7000. Omdat Fuji geen DSLR meer maakt moest ik vanwege mijn objectieven overstappen naar Nikon. Zeer tevreden en raad deze camera ten zeerste aan! Ik ben niet voor de D700 gegaan omdat ik vanwege de crop-factor van 1,5 van mijn Fuji mijn objectieven keuze daarop heb aangepast. (ipv 70x300 heb ik de 50x150 f2.8 ) Mijn 2 favorieten zijn de 35mm en 50mm f1.8. (dus 50 en 75mm)

Saturnus
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Saturnus » ma feb 20 2012 9:59 pm

Hallo Ridder;

Mooi om te horen dat de D7000 goed bevalt, waar heeft u 'm gekocht en wat koste deze als ik vragen mag?
Misschien is dat bij mij in de buurt; kan ik ook eens gaan kijken.

U mag mij ook een PM sturen

Met vriendelijke groet

Saturnus

Met vriendelijke groet
Saturnus

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di feb 21 2012 9:43 am

Patrick schreef: FX is gewoon geen optie hier.
Nee?
Voor Saturnus blijkbaar wel:
Saturnus schreef:....Mijn wens is eigenlijk een full frame. De 1e Nikon is dan D700.
Met vriendelijke groet. Saturnus
Saturnus schreef: FX, misschien wel gewoon 't oa in m'n kop zit, 't altijd een wens is geweest; ik ook een (analoge) "fullframe" heb gehad.....
Saturnus schreef: ....bekruipt mij toch het gevoel dat een FX op termijn een betere keuze is.
Saturnus schreef:.... evt. met oog op een (ooit) een FX camera;
Als je nu al aangeeft dat je op termijn eigenlijk een FX camera wilt, doe het dan meteen.
Een tussenstap nu naar DX om later toch te kiezen voor FX is relatief duur.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 21 2012 10:42 am

Marten schreef:
Patrick schreef: FX is gewoon geen optie hier.
Nee?
Voor Saturnus blijkbaar wel:
Saturnus schreef:....Mijn wens is eigenlijk een full frame. De 1e Nikon is dan D700.
Saturnus schreef: FX, misschien wel gewoon 't oa in m'n kop zit, 't altijd een wens is geweest; ik ook een (analoge) "fullframe" heb gehad.....
Saturnus schreef: ....bekruipt mij toch het gevoel dat een FX op termijn een betere keuze is.
Saturnus schreef:.... evt. met oog op een (ooit) een FX camera;
Als je nu al aangeeft dat je op termijn eigenlijk een FX camera wilt, doe het dan meteen.
Een tussenstap nu naar DX om later toch te kiezen voor FX is relatief duur.
Lijkt me een heel logische redenering. Met tussenstappen overstappen van DX naar FX betekent kapitaalverlies. Je lijkt goedkoper uit te zijn maar je bent het absoluut niet.
Overigens zou een keuze DX/FX wat mij betreft het beste gemaakt kunnen worden op basis van wensen en budget.
Behoefte aan ruisvrije hoge iso, mogelijkheid voor weinig scherptediepte , beschikbaarheid beste objectieven, ruim budget = FX.
Minder behoefte aan ruisvrije hoge iso, wel behoefte aan extra bereik door 1,5 DX-factor, ruime beschikbaarheid relatief minder dure objectieven, minder ruim budget = DX.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 21 2012 10:52 am

Dan moet de TS maar aan gaan geven wat het hernieuwde budget is. Dan kunnen we weer van voren af aan zijn gelduitgaven plannen. Want dan verandert alles...

1600 Voor een tweedehands D700 vind ik trouwens veel en veel te veel. Dat is bijna de nieuwprijs. Sterker nog; daar had ik 'm onlangs denk ik wel nieuw voor kunnen krijgen bij de Mediamarkt met die "geen BTW" actie van ze.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di feb 21 2012 11:15 am

Die € 1600 is de vraagprijs. Maar ik zou ook nieuw kopen.
prijzen D700
Wat ik al eerder aangaf: Het vertrekpunt moet niet zijn: ik heb € 2100 en wat zal ik aanschaffen om zo veel mogelijk van mijn wensenlijstje te realiseren?
Maar: wat wil ik op termijn met fotografie? FX of DX? Skippy vatte de overwegingen die hierbij een rol spelen hierboven goed samen.
tenslotte: Dit is HET moment om een nieuwe D700 te kopen. Ik verwacht dat ze binnenkort niet meer leverbaar zullen zijn. En dan moet je weer méér uitgeven voor een FX.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 21 2012 11:32 am

Marten schreef:Dit is HET moment om een nieuwe D700 te kopen.
Mee eens, en over wel/niet "verouderd" zijn van de D700; de D700 en D3 waren en zijn een geweldige prestatie van Nikon. M.n. door de sensor en autofocus, die zijn en blijven zo goed dat maar heel weinig mensen en dan ook nog onder extreme omstandigheden tegen de grenzen aan lopen. Hier geldt wat mij betreft dat voor het meerendeel van de mensen het eigen kunnen de beperkende factor is en niet de camera.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 21 2012 11:44 am

Skippy schreef:Hier geldt wat mij betreft dat voor het meerendeel van de mensen het eigen kunnen de beperkende factor is en niet de camera.
Dat kan je ook gebruiken om te zeggen dat FX niet perse nodig is.

Maar stel hij koopt een D700. Wat moet hij dan extra reserveren voor goed glaswerk en een flitser? Ik zou graag een Nikon AFS 24-70 f2.8 erop zetten, maar dat is verre van een goedkope oplossing. En dan begin je in feite pas. Primes? Of iets als een 16-35 f4 VR, AFS 50mm f1.4 en een 70-300 VR ( of AFD 80-200 f2.8 )? Met een SB-700?

Saturnus
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Saturnus » di feb 21 2012 11:47 am

Hallo;

Weer een paar mooie en heldere reactie's, mijn dank daarvoor

@ Marten:
U zet alles mooi op een rijtje; ja zo is het eigenlijk wel. M'n hart gaat ook eigenlijk uit naar een fullframe;
maar het is ook zo wat Skippy zegt; budgettair & verstandelijk gezien is de DX een betere keuze.
En inderdaad, later switchen is kapitaalverlies,

Ik heb gepland € 2100 met een uitloop naar €3000. Dat is echt het maximum; dan zit ik wel in het rode gebied.

Ik heb ook nog even gedacht aan de D300s, maar die gaat maar tot 3200 ISO. Prachtige & stevige weerbestendige camera, 7fps, 2 geheugenslots, goede AF. Eigenlijk had die D7000 dat moeten hebben :wink:

Ik heb ook nog ff geflirt :o met de sony A77, ( ja dat is hier vloeken in de kerk; maar om aan te geven dat ik breed kijk ) in de testen (dbreview) vergelijkbaar met de D7000, die transparantie spiegel, de 12 fps, de EVO waar de meningen over verdeeld zijn; moeilijk menu; maar op de 1 of andere manier blijft toch de Nikon trekken :wink2:

@ Patrick; u bedoelt 't ook goed, met de DX.

Ja, € 1600 is teveel voor een 2e hands. Jammer dat ik die actie van mediamarkt heb gemist; er komt vanzelf iets op m'n pad, toch. Eens zal het licht gaan schijnen, toch?

met vriendelijke groet
Saturnus

Met vriendelijke groet
Saturnus

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 21 2012 12:04 pm

Patrick schreef:
Skippy schreef:Hier geldt wat mij betreft dat voor het meerendeel van de mensen het eigen kunnen de beperkende factor is en niet de camera.
Dat kan je ook gebruiken om te zeggen dat FX niet perse nodig is.
Het gaat niet om wel of niet nodig. Lees nog maar eens mijn eerdere bericht over keuze en argumenten voor DX/FX. Als de TS voornamelijk in goede lichtomstandigheden vogeltjes of F1-auto's fotografeert is een DX-camera de betere keus. Hetzelfde geldt voor macro-opnamen. Staat hij daarentegen voornamelijk bij weinig licht te fotograferen is een FX-camera de betere keus. Laat de TS maar eens aangeven wat hij voornamelijk wil fotograferen.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di feb 21 2012 12:11 pm

Mijns inziens is geld wat in de body wordt gestoken geen desinvestering (of altijd desinvestering)
De body ga je na een aantal jaren toch vaak vervangen voor weer iets nieuwers beters, dus of je nou een paar jaar afschrijft op een FX of een DX body is voor mij om t even.
Bij objectieven ligt dat uiteraard anders; Als je DX objectieven aanschaft en later naar FX gaat, zul je ze (met afschrijving/verlies) verkopen...
Oplossing hiervoor is wellicht DX-objectieven enkel 2e hands kopen.

Dus een oplossing kan dan zijn:
Koop eerst een DX (eventueel 2e hands) en investeer je geld nu en de komende jaren in zo goed mogelijk FX glas met eventueel een enkel 2e hands DX objectief.
Je bent dan met je volgende camera qua glaswerk al een goed stuk voorbereid.

(@Patrick, doe jij het de laatste jaren eigenlijk niet een beetje op die manier?)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 21 2012 12:35 pm

amateurt schreef:Koop eerst een DX (eventueel 2e hands) en investeer je geld nu en de komende jaren in zo goed mogelijk FX glas met eventueel een enkel 2e hands DX objectief.
Je bent dan met je volgende camera qua glaswerk al een goed stuk voorbereid.

(@Patrick, doe jij het de laatste jaren eigenlijk niet een beetje op die manier?)
Juist. Ik kan wat objectieven de overstap nu makkelijk maken. Ik zou er alleen nog iets als een 16-35 f4 VR bij willen; ik kom op FX niet onder de 24mm (ga niet mijn Tokina 12-24 f4 misbruiken tussen de 18 en 24mm tenzij dat echt moet, wat wel schijnt te kunnen). Ik heb de afgelopen twee jaar objectieven verkocht en vervangen door FX versies. 17-55 f2.8 bijvoorbeeld vervangen door een 24-70 f2.8. Alles (natuurlijk, in mijn geval) tweedehands.

Ik vind geld stoppen in een dure body trouwens juist wel een slechtere investering dan objectieven. Objectieven gaan langer mee dan camera's. En goede objectieven op een mindere body geeft wat mij betreft betere foto's dan een dure body met mindere objectieven. Hoe vergevingsgezind de D700 wat dat betreft ook schijnt te zijn.

Ik zou zelf trouwens juist GEEN D700 meer kopen. Ik vind het model nu echt te oud om er zoveel geld aan uit te geven. Ik moet er niet aan denken dat er een paar weken na mijn aanschaf een D700s uitkomt die voor een vergelijkbaar bedrag weg gaat. :roll: Maar het blijft een fantastische camera natuurlijk.

Als je in de toekomst echt naar FX wilt, koop dan nu twee echt goede FX objectieven en een goedkope(re) body. Een D90 of zo. Daar kan je niet veel op afschrijven en het is een prima camera. Koop dan over x tijd een FX camera. Desnoods blijf je de D90 gebruiken als een soort teleconverter.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”