VGA en DVI-D combineren

Discussies over fotobewerking en archivering
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jun 09 2007 5:20 pm

a90 schreef:Ik zit met een 2.4ghz en 1.5gb. CPU is idd de grootste bottleneck op het ogenblik (met name opslaan in NX duurt lang)

Zit te kijken naar een dual of quad core
Bij mij m.n. bij Rendering, soms tot 10-15 seconden, vooral bij beelden waar Uitsnijden en Rechtzetten gedaan is heb ik het idee.

Hou me svp op de hoogte indien je wat aan je processor gesleuteld hebt.

Misschien dat het ook uitmaakt dat mijn huidige videokaart Raedon X300 nog niet vervangen is door Nvidia 7300GS die ik heb liggen?

Groet

Skippy

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za jun 09 2007 5:39 pm

Als ik De comp winkel mag geloven maakt de snelheid van de videokaart niks uit voor de snelheid van fotobewerking.
Ik vroeg om een snele kaart maar zolang ik niet gamede was de snelheid van ondergeschikt belang, vandaar dat ik het maar bij 256mb heb gehouden, dat scheel weer een CF kaartje
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » za jun 09 2007 9:54 pm

Tjonge tjonge wat een problemen allemaal, ik bezit een samsung 206bw(20 inch tft widescreen) met dvi aansluiting, compac s710 monitor (crt) met vga aansluiing, een pc waarvan sommige onderdelen meer dan 10 jaar oud zijn. Doe regelmatig aan upgrading en er zit nu dus een asus N6800XT/TD/128M in heb nu beide monitoren aangesloten staan en beide werken zonder problemen. Er zijn nog genoeg agp kaarten te krijgen. Alleen vindt men het wel leu om te zeggen dat er niets meer in te krijgen is want wie weet koopt de niets vermoedende pc leek dan wel een nieuwe pc. In principe zou de snelheid van de videokaart inderdaad niet veel uitmogen maken watbewerking van foto's, elangrijker is bv het geheugen, de snelheid van de chip etc. Wat de oude grijsaard wil zou in principe zonder enig probleem moeten lukken. Tenzij de pc zelf te traag is
Eens kijken wat er bij mij inzit momentje....
AMD Athlon xp 2700, 1 gb geheugen, 2 harde schijven met in totaal 180 gb dataopslag
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op za jun 09 2007 11:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z Z & de maskers

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za jun 09 2007 10:43 pm

cookie1397 schreef:Eens kijken wat er bij inzit momentje....
AMD Athlon xp 2700, 1 gb geheugen, 2 harde schijven met in totaal 180 gb dataopslag
Huh? is dat mijn comp? hoe weet je dat nou weer.
En het geheugen klopt dan niet of moet ik die 2e gig nog installeren ofzo
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » za jun 09 2007 11:45 pm

Nee olle_griese dat zit er dus bij mij in, en daar draaien dus 2 monitoren zonder problemen op. Ik neem het overigens nooit zo nou met wat verkopers mij vertellen. Meestal gaan ze er vanuit dat de koper minder weet dan hij zelf. En soms vertelt de verkoper nogal grote onzin. AGP is dus nog steeds leverbaar. Maar op jou videokaart moeten dus 2 monitor aansluitingen zitten als je zonder al te veel problemen 2 monitoeren wilt aansluiten. 1 de dvi aansluiting en 2 de vga aansluiting beide inpluggen en het zou moeten draaien. Meestal zit er bij de videokaart installatie software die het gebruik van 2 monitoren mogelijk maakt
Nikon Z Z & de maskers

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jun 10 2007 11:50 pm

Skippy schreef:Bij mij m.n. bij Rendering, soms tot 10-15 seconden, vooral bij beelden waar Uitsnijden en Rechtzetten gedaan is heb ik het idee.
Heb het net even getest, bij openen en opslaan van NEF's schiet de CPU meerdere seconden door de 100% heen.

De CPU is dus de beperkende factor.

Ik heb een hekel aan wachten, zeker als ik tientallen NEF's bewerk :cry:

Groet

Skippy

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma jun 11 2007 12:09 am

Skippy schreef:
Skippy schreef:Bij mij m.n. bij Rendering, soms tot 10-15 seconden, vooral bij beelden waar Uitsnijden en Rechtzetten gedaan is heb ik het idee.
Heb het net even getest, bij openen en opslaan van NEF's schiet de CPU meerdere seconden door de 100% heen.

De CPU is dus de beperkende factor.

Ik heb een hekel aan wachten, zeker als ik tientallen NEF's bewerk :cry:

Groet

Skippy
Is een beetje een overhaaste conclusie zelf de snelste CPU's schieten gelukkig wel eens naar de 100% dat zegt nog niks waar de bottleneck bij het renderen zich bevind. Ik betwijfel daarnaast te zeerste of het toepassen van een dual core cpu in het geval van capture NX enig nut heeft volgens mij maakt de software daar geen gebruik van.

Verder hebben wij hier op het forum een tijdje geleden ontdekt dat het plaatsen van de cache (bewerken, voorkeuren, cache instellingen) op een aparte fysieke harddisk de grootste snelheids winst opleverde. Veel meer nog dan het vergrootten van het geheugen van 1 naar 2 Gb... De beste investering is dus misschien wel een WD raptor.

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op ma jun 11 2007 9:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jun 11 2007 12:33 am

luc schreef:Verder heb ik ontdekt dat het plaatsen van de cache (bewerken, voorkeuren, cache instellingen) op een aparte fysieke harddisk de grootste snelheids winst opleverde. Veel meer nog dan het vergrootten van het geheugen van 1 naar 2 Gb... De beste investering is dus misschien wel een WD raptor.

Luc.
Hoi naamgenoot Luc,

bedankt voor je reactie. Ik heb een externe harde schijf en ga het gelijk uitproberen!

Groet

Skippy

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma jun 11 2007 10:15 am

Eindelijk een naamgenoot :) ...

Nog een tip is om in het geval van wat oudere computers het programmaatje end it all te gebruiken voordat je gaat foto editen met je favo edit programma.

Het komt uit de video bewerkings hoek en het zorgt er voor dat alle onnodige processen worden gestopt die evt. de bewerking kunnen verstoren maar het zorgt er tevens voor dat er geheugen en rekenkracht vrij komt.

maar let wel op dit programma schakelt soms ook virus scanners ed uit dus als je weer wil gaan internetten na het video of fotobewerken even opnieuw opstarten.

Via deze link kun je het downloaden.
http://www.docsdownloads.com/Tier1/enditall.htm

groeten

Luc.
flickr

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Help, het werkt niet

Bericht door olle_griese » do jun 14 2007 3:54 pm

Graag even jullie technische ondersteuning.
Ik heb vandaag de Samsung 215TW binnen gekregen maar ik krijg niet op beide schermen beeld.
Als ik 1 van de 2 (of de digitale samsung of mijn analoge scherm) schermen aansluit is er niks aan de hand maar sluit ik ze alle 2 tegelijk aan dan geeft de computer geen signaal naar de schermen (standbylampjes blijven branden.
Trek ik dan 1 van de 2 schermen los blijft het ook zwart.
Ik moet dus voordat ik de comp aanzet 1 scherm aansluiten.
Heb ook al geprobeerd het 2e scherm aan te sluiten terwijl de comp aan staat maar ook dat werkt niet, dan blijft het 2e scherm gewoon zwart (standby)
Wie helpt me uit de brand

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jun 14 2007 4:02 pm

Regel 1: installeer eerst de nieuwste WHQL driver voor je video kaart.
http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp
Sluit hierna de PC af en sluit de beide schermen aan als je nu de pc opnieuw opstart zou hij beide schermen automatisch moeten vinden.
en zou je in eigenschappen voor beeldscherm 2 schermen moeten zien 1 en 2 .

Als je het 2e scherm aanklikt kun je kiezen voor Het windows bureaublad uitbreiden naar deze monitor.

En dan moet je gewoon beeld krijgen op dat scherm.

Luc.
flickr

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do jun 14 2007 4:10 pm

Luc, ik heb een ASUS videokaart.
Heb je daar ook een driver voor?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jun 14 2007 4:22 pm

Oeps, lees net dat je een X800 kaart hebt en dat is dus een ATI radeon chipset.

Maar drivers daarvoor moet je hier kunnen vinden http://ati.amd.com/support/driver.html

Luc.
flickr

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do jun 14 2007 4:28 pm

Ja klopt maar dat was een AGP aansluiting terwijl ik PCIexpress heb.
Ik heb nu een ASUS Xtreme AX800XL
Ik kan op die laatste link die je gaf ook niks vinden over WHQL
Pfff, ik ben ook zo,n comp analfabeet he.
Zou je nog 1 keer voor me willen kijken waar ik nu precies moet zijn?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jun 14 2007 4:32 pm

Ik neem aan dat je met XP werkt http://ati.amd.com/support/drivers/xp/radeonx-xp.html

Dan zou je dit moeten downloaden bovenste is de volledige suite onderste is alleen de driver.

Het handigste lijkt mij om de bovenste te pakken.

WHQL betekend dat de driver door microsoft is getest en goed bevonden.
Voor zover ik kan zien geld dat voor deze driver ook.

Luc.
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”