VGA en DVI-D combineren
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
VGA en DVI-D combineren
Ik heb een samsung 215TW beeldscherm gekocht en dat is DVI
Nu wil ik mijn oude VGA scherm ook aangesloten houden op dezelfde computer.
Ik wil op bijde schermen dezelfde foto kunnen zien maar ook bv 2 verschillende internetpagina,s , dus op elk scherm een andere.
Is dit mogelijk en wat ben ik nodig.
Een andere videokaart neem ik aan maar welke kan ik het beste aanschaffen voor een redelijk bedrag.
En moet ik dan nog meer veranderen?
Nu wil ik mijn oude VGA scherm ook aangesloten houden op dezelfde computer.
Ik wil op bijde schermen dezelfde foto kunnen zien maar ook bv 2 verschillende internetpagina,s , dus op elk scherm een andere.
Is dit mogelijk en wat ben ik nodig.
Een andere videokaart neem ik aan maar welke kan ik het beste aanschaffen voor een redelijk bedrag.
En moet ik dan nog meer veranderen?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Als het AGP is is een BFG 7600 gs oc met 512 mb aan geheugen aan te raden zeker als je ook lekker hogere resoluties wil kunnen draaien.
kost ongeveer 135 euro maar je hebt dan meteen de beste kaart die je nu nog kunt kopen voor AGP.
Is het pci-e dan kun je eigenlijk alle kanten en prijsklasses opzoeken wel moet de kaart een of 2 DVI uitgangen bezitten icm een analoge uitgang een DVI is dmv een adapter altijd te veranderen in een analoog.
Als je dit draaiende hebt kun je lekker dual view draaien dat is ideaal met PS. Je gereedschappen en histogrammen ed op het kleinere scherm en de rest op de breedbeeld lekker groot bewerken.
Of op je kleine scherm internetten en op het grote met Lightroom in de weer ..Als je er aan gewend bent wil je nooit meer terug naar 1 scherm .
Luc.
kost ongeveer 135 euro maar je hebt dan meteen de beste kaart die je nu nog kunt kopen voor AGP.
Is het pci-e dan kun je eigenlijk alle kanten en prijsklasses opzoeken wel moet de kaart een of 2 DVI uitgangen bezitten icm een analoge uitgang een DVI is dmv een adapter altijd te veranderen in een analoog.
Als je dit draaiende hebt kun je lekker dual view draaien dat is ideaal met PS. Je gereedschappen en histogrammen ed op het kleinere scherm en de rest op de breedbeeld lekker groot bewerken.
Of op je kleine scherm internetten en op het grote met Lightroom in de weer ..Als je er aan gewend bent wil je nooit meer terug naar 1 scherm .
Luc.
Wat je wil kan zonder meer. Zelf heb ik een vergelijkbare setup. Je bent alleen wel een videokaart nodig die twee uitgangen heeft: een DVI en VGA uitgang. Zeker weten doe ik het niet maar volgens mij zijn er ook verloopstukjes te koop die van DVI naar VGA gaan. Een snelle videokaart is ook niet nodig. Zelf doe ik dit onder andere met een inmiddels antieke Geforce 4 4600 videocard met slechts 128mb intern geheugen.
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Oke, dat klinkt in ieder geval goed.
Hoe weet ik nu of ik AGP of PCI heb?
Ik heb een Acer aspire van ongeveer 1 jaar oud.
De foto op mijn nieuwe breedbeeld en de tools op m,n ouwe scherm, daar had ik nog niet eens aan gedacht maar dat lijkt me super.
Hoe weet ik nu of ik AGP of PCI heb?
Ik heb een Acer aspire van ongeveer 1 jaar oud.
De foto op mijn nieuwe breedbeeld en de tools op m,n ouwe scherm, daar had ik nog niet eens aan gedacht maar dat lijkt me super.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
PCIe: http://en.wikipedia.org/wiki/PCI-Express
AGP: http://en.wikipedia.org/wiki/agp
Daar staan de verschillen wel zo een beetje allemaal in beschreven.
Luc.
AGP: http://en.wikipedia.org/wiki/agp
Daar staan de verschillen wel zo een beetje allemaal in beschreven.
Luc.
Om te bepalen of je AGP of PCI kaart hebt kun je het volgende doen:
- ga naar het configuratiescherm
- selecteer in configuratiescherm "systeem"
- in "systeem" selecteer je het tabblad "hardware"
- vervolgens selecteer je "apparaatbeheer"
- in het window wat nu verschijnt selecteer je "beeldschermadapter"
- selecteer vervolgens de videokaart die wordt weergegeven
Hieronder een screenshot zoals dat eruit ziet op mijn laptop

- gebruik vervolgens de rechtermuisknop om de eigenschappen van de videokaart te tonen. Als het goed is kun je nu zien of het een AGP, PCI etc is. Zie onderstaand screenshot van mijn laptop die is uitgerust met een PCI videokaart.

- ga naar het configuratiescherm
- selecteer in configuratiescherm "systeem"
- in "systeem" selecteer je het tabblad "hardware"
- vervolgens selecteer je "apparaatbeheer"
- in het window wat nu verschijnt selecteer je "beeldschermadapter"
- selecteer vervolgens de videokaart die wordt weergegeven
Hieronder een screenshot zoals dat eruit ziet op mijn laptop

- gebruik vervolgens de rechtermuisknop om de eigenschappen van de videokaart te tonen. Als het goed is kun je nu zien of het een AGP, PCI etc is. Zie onderstaand screenshot van mijn laptop die is uitgerust met een PCI videokaart.

e.biemold, heel duidelijke plaatjes ook, geweldig.....(LOL)
edit: toen ik zag dat de nieuwe monitor ook dvi had, was het eerste dat ik deed, het kabeltje van mijn oude monitor volgen, en bij de aansluiting op de kaart kijken of er ook een dvi in,-/uitgang zat. Dan zie je het ook snel. Nog ff gauw de nieuwste drivers gedownload en gaan met die banaan.
edit: toen ik zag dat de nieuwe monitor ook dvi had, was het eerste dat ik deed, het kabeltje van mijn oude monitor volgen, en bij de aansluiting op de kaart kijken of er ook een dvi in,-/uitgang zat. Dan zie je het ook snel. Nog ff gauw de nieuwste drivers gedownload en gaan met die banaan.
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
ondanks dat het plaatje blijkbaar beveiligd is was de uitleg zeer duidelijk.
Het blijkt in mijn geval PCI te zijn.
Ik vanmiddag naar de comp. winkel.
Blijkt PCI een 8 jaar ous slotsysteem te zijn waar niks meer van is (op een 1 jaar oude comp????)
Ik terug en de kast open, blijkt er ook nog een AGP slot op te zitten.
Ik helemaal blij weer nar de winkel.
Blijkt AGP ook al weer achterhaald te zijn
Ze hadden nog 1 kaart liggen waar 2 DVI monitoren op konden met een verloopstekketje naar VGA en dat was de XFX GeForce 6800GS 256Mb AGP
Heb deze 99 euro kostende kaart dus maar meegenomen.
Ben blij dat computers niet mijn vak is, pffff wat een veranderingen telkens.
Nu mijn scherm nog ff binnen krijgen en dan installleren.
Ben nu al benieuwd wat het volgende probleem weer word
Het blijkt in mijn geval PCI te zijn.
Ik vanmiddag naar de comp. winkel.
Blijkt PCI een 8 jaar ous slotsysteem te zijn waar niks meer van is (op een 1 jaar oude comp????)
Ik terug en de kast open, blijkt er ook nog een AGP slot op te zitten.
Ik helemaal blij weer nar de winkel.
Blijkt AGP ook al weer achterhaald te zijn

Ze hadden nog 1 kaart liggen waar 2 DVI monitoren op konden met een verloopstekketje naar VGA en dat was de XFX GeForce 6800GS 256Mb AGP
Heb deze 99 euro kostende kaart dus maar meegenomen.
Ben blij dat computers niet mijn vak is, pffff wat een veranderingen telkens.
Nu mijn scherm nog ff binnen krijgen en dan installleren.
Ben nu al benieuwd wat het volgende probleem weer word

Is inderdaad super verwarrend van oud naar nieuw PCI AGP PCI-E .
Maar het veel meer dan 8 jaar oude PCI zit nog steeds in alle moderne pc's omdat alles behalve video kaarten nog steeds met pci is uitgerust.
Ik vindt de keuze van kaart wel een beetje jammer voor 35 euro meer had je een 7600 GS oc gehad met 512 MB die toch wel heel veel beter presteert dan een 6800 GS.
Maar als je nooit games speelt is dat deels ondergeschikt.
groeten,
Luc.
Maar het veel meer dan 8 jaar oude PCI zit nog steeds in alle moderne pc's omdat alles behalve video kaarten nog steeds met pci is uitgerust.
Ik vindt de keuze van kaart wel een beetje jammer voor 35 euro meer had je een 7600 GS oc gehad met 512 MB die toch wel heel veel beter presteert dan een 6800 GS.
Maar als je nooit games speelt is dat deels ondergeschikt.
groeten,
Luc.
- olle_griese
- Forumlid
- Contacteer:
Waar ik al bang voor was, de videokaart paste dus niet.
Blijkt het een PCI express te zijn.
Geluk bij een ongeluk, de keuze in kaarten voor dit slot is veel groter.
Er zit nu een ASUS eXtreme AX800XL 256 Mb in (is dit wat?) met 2 DVI aansluitingen.
Mijn VGA scherm draait er inmiddels op met een verloopstekkertje.
Gelijk mijn intern geheugen (nouja dat van de comp. dan he) opgewaardeerd naar 2 gig.
Zo, en nu mijn breedbeeldscherm nog even binnen krijgen.
Blijkt het een PCI express te zijn.
Geluk bij een ongeluk, de keuze in kaarten voor dit slot is veel groter.
Er zit nu een ASUS eXtreme AX800XL 256 Mb in (is dit wat?) met 2 DVI aansluitingen.
Mijn VGA scherm draait er inmiddels op met een verloopstekkertje.
Gelijk mijn intern geheugen (nouja dat van de comp. dan he) opgewaardeerd naar 2 gig.
Zo, en nu mijn breedbeeldscherm nog even binnen krijgen.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat heb ik ook onlangs gedaan maar ik krijg de indruk dat bij beeldbwerking m.n. Capture NX de processor (bij mij een Pentium 4 2,93olle_griese schreef:Gelijk mijn intern geheugen (nouja dat van de comp. dan he) opgewaardeerd naar 2 gig.
mhz) de "zwakste" schakel is.
Zijn er mensen die dat kunnen beamen?
En Olle, veel plezier alvast met je nieuwe beeldscherm!
Groet
Skippy
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik zit met een 2.4ghz en 1.5gb. CPU is idd de grootste bottleneck op het ogenblik (met name opslaan in NX duurt lang)
Zit te kijken naar een dual of quad core
Zit te kijken naar een dual of quad core
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"