Archiveren
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ãlles in mappen op plaats (fotografeer architectuur landschappen ed.)
Beschrijvingen in Acces
Gebruik geen beeldverwerkingssoftware voor het indelen. Onvoldoende continuïteitsgarantie
Beschrijvingen in Acces
Gebruik geen beeldverwerkingssoftware voor het indelen. Onvoldoende continuïteitsgarantie
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Ik ben ook een beetje zoekende...
Wel heb ik gemerkt dat ik de platen het makkelijste vind door ze op onderwerp te selecteren, daarna op datum: dus Honden>pups>nest Lisa x Seppe> datum. Ik transporteer de foto's vanuit windows viewer en kan zo heel gemakkelijk de map aangeven waar ik ze wil hebben.
Dit is voor mij het beste systeem, ik heb alleen 1 probleem; ik moet nog pakweg zo'n 10.000 oude platen en scans hernoemen
Irwan
Wel heb ik gemerkt dat ik de platen het makkelijste vind door ze op onderwerp te selecteren, daarna op datum: dus Honden>pups>nest Lisa x Seppe> datum. Ik transporteer de foto's vanuit windows viewer en kan zo heel gemakkelijk de map aangeven waar ik ze wil hebben.
Dit is voor mij het beste systeem, ik heb alleen 1 probleem; ik moet nog pakweg zo'n 10.000 oude platen en scans hernoemen

Irwan
Ik doe hetzelfde en laat Lightroom automatisch tijdens import de bestandsnaam veranderen. ook in jaar, maand,dag tijd en een volgnummer. mijn mappen zijn geordend op jaar bijv. 2007/vakantie/voorjaar of 2007/familliedag enz enz.Marten schreef:Ik hernoem mijn bestanden altijd (automatisch) met Picture project, bij het overhevelen naar mijn compu.
De naam is de datum en tijd van opname. Een unieke naam. Zelf namen bedenken heb ik allang opgegeven.
Makkelijk bij het weergeven: altijd op tijdvolgorde.
Luc

Wil ook wel iets aan dit item toevoegen. Omdat ik ook altijd problemen heb met het terugvinden van fotos. En een naam als DSC_1029382 zegt me niet zoveel. Tot voor kort fotografeerde ik met een Olympus C2000Z, dus ik heb duizenden P19281827.JPG fotos. Nu kom ik al om in de nieuwe lawine van DSC_1782 fotos, sinds ik een week in het bezit ben van die fantastische D40.
Nou ben ik naast een ontzettende "amateur"-fotograaf die graag veel "kiekjes" maakt ook nog computer-programmeur. En daar ben ik toch echt voorlopig nog wel iets beter in dan in de "fotografeer"-kunst, al zeg ik het zelf. Dus misschien kan ik wat voor jullie (en mezelf..) betekenen door een goed archiveringsprogramma te bouwen.
En ik begrijp, geen enkele archivering is optimaal, zoeken en sorteren op meer velden vereist ook dat je per foto meer gegevens invoert, dus meer werk. Maar ik wil toch wel eens een shot wagen.
Ik loop op dit idee te broeden en ben al een beetje op weg.
Wordt vervolgd !!
En ik sta altijd open voor suggesties... Graag zelfs...

Wout
Hey Wout,menneke schreef:![]()
Wil ook wel iets aan dit item toevoegen. Omdat ik ook altijd problemen heb met het terugvinden van fotos. En een naam als DSC_1029382 zegt me niet zoveel. Tot voor kort fotografeerde ik met een Olympus C2000Z, dus ik heb duizenden P19281827.JPG fotos. Nu kom ik al om in de nieuwe lawine van DSC_1782 fotos, sinds ik een week in het bezit ben van die fantastische D40.
Nou ben ik naast een ontzettende "amateur"-fotograaf die graag veel "kiekjes" maakt ook nog computer-programmeur. En daar ben ik toch echt voorlopig nog wel iets beter in dan in de "fotografeer"-kunst, al zeg ik het zelf. Dus misschien kan ik wat voor jullie (en mezelf..) betekenen door een goed archiveringsprogramma te bouwen.
En ik begrijp, geen enkele archivering is optimaal, zoeken en sorteren op meer velden vereist ook dat je per foto meer gegevens invoert, dus meer werk. Maar ik wil toch wel eens een shot wagen.
Ik loop op dit idee te broeden en ben al een beetje op weg.
Wordt vervolgd !!
En ik sta altijd open voor suggesties... Graag zelfs...![]()
Wout
Dat doe je goed. Als idee; kijk eens naar de batchverwerking van bestandsnamen in Adobe Bridge CS3. Daar kan je zowat alles in kwijt en tevens de foto's in batch verplaatsen. Deze is veel uitgebreider dan Adobe Bridge CS2. Ik werk er inmiddels mee en ben er zeer tevreden over.
Groet,
Irwan
Ik doe het als volgt:
- Mijn documenten/mijn afbeeldingen:
- Map jaartal (2007)
- Daarin mappen van 01_jan t/m 12_dec (januari t/m december)
- Daarin weer mappen met naam gebeurtenis
Wanneer ik in april geen foto's heb gemaakt (ja dat komt wel eens voor), dan is er dus geen map 04_april
Voorbeeld: Ik heb in mei dit jaar foto's genomen op Bevrijdingsdag. Die staan dus onder 2007 --> 05_mei --> Bevrijdingsdag--> daarin foto's met nummer en datum opname.
Nog een voorbeeld: in april vorig jaar ben ik op de Kop van Zuid gaan fotograferen, maar heb ik ook gewoon wat geexperimenteerd met mijn toestel. 2006 --> 04_apr --> Kop van Zuid --> foto's met nummers.
2006 --> 04_apr (zelfde map dus)--> Diversen --> foto's met nummers.
In PS Elements kun je vervolgens allerlei handelingen verrichten om nog verder te catalogiseren. Moet ikzelf nog verder uitzoeken, maar je kunt daarin i.i.g. 'tags (soort categorieaanduidingen)' meegeven/aanmaken. Als je opzoek bent naar die diverse foto's, dan zoek je dus op de tags.
Met mijn 5000+ foto's werkt het nog steeds, overzichtelijk per jaar, maand en gebeurtenis binnen die maanden en jaren.
Werkt voor mij prima.
- Mijn documenten/mijn afbeeldingen:
- Map jaartal (2007)
- Daarin mappen van 01_jan t/m 12_dec (januari t/m december)
- Daarin weer mappen met naam gebeurtenis
Wanneer ik in april geen foto's heb gemaakt (ja dat komt wel eens voor), dan is er dus geen map 04_april
Voorbeeld: Ik heb in mei dit jaar foto's genomen op Bevrijdingsdag. Die staan dus onder 2007 --> 05_mei --> Bevrijdingsdag--> daarin foto's met nummer en datum opname.
Nog een voorbeeld: in april vorig jaar ben ik op de Kop van Zuid gaan fotograferen, maar heb ik ook gewoon wat geexperimenteerd met mijn toestel. 2006 --> 04_apr --> Kop van Zuid --> foto's met nummers.
2006 --> 04_apr (zelfde map dus)--> Diversen --> foto's met nummers.
In PS Elements kun je vervolgens allerlei handelingen verrichten om nog verder te catalogiseren. Moet ikzelf nog verder uitzoeken, maar je kunt daarin i.i.g. 'tags (soort categorieaanduidingen)' meegeven/aanmaken. Als je opzoek bent naar die diverse foto's, dan zoek je dus op de tags.
Met mijn 5000+ foto's werkt het nog steeds, overzichtelijk per jaar, maand en gebeurtenis binnen die maanden en jaren.
Werkt voor mij prima.
Ik zie veel manieren waarop mensen hun foto's archiveren elk heeft z'n voor en nadelen. Ik heb een seminar gevolgd van het NIDF over Workflow bij digitale foto's en hun advies is het volgende maak jaar mappen, 2005,2006, 2007 etc daarin weer mappen 01-januari, 02-februari etc en in deze maand mappen eventueel nog dag mappen als je per dag veel foto's maakt. Het verzinnen van allerlei toepasselijke namen is leuk maar op een gegeven moment ben je uitgepiest en je krijgt een enorme directory structuur. Het voordeel van die jaarmappen is ook dat als bijv de maand 07-jul van 2007 afgesloten is je van deze hele map een backup kunt wegschrijven naar een DVD, er komt namelijk niet meer bij, want nieuwe foto's komen in 08-augustus terecht. Hernoemen van je foto bestanden bijv met behulp van Lightroom word als volgt aangeraden begin met bijv je initialen in mijn geval JVW-20070701 (jaar/maand/dag) en dan -0001 en viercijferig volgnummer. Per dag begin je dan weer opnieuw te nummeren.
Het terug vinden van foto's wordt dan geregeld in bijv Lightroom met trefwoorden. Dit is makkelijker dan een mapstructuur met bijv zee of auto, want wat als op de foto beide te zien zijn. In Lightroom kun je dan weer zoveel collecties als je wilt samenstellen met als voordeel dat aan je map structuur niets meer verandert. Ik hoop iets met deze uitlewg toegevoegd te hebben. Ik gebruik dit al een poosje en werkt prefect, je hoeft niet meer na te denken over de map structuur.
Het terug vinden van foto's wordt dan geregeld in bijv Lightroom met trefwoorden. Dit is makkelijker dan een mapstructuur met bijv zee of auto, want wat als op de foto beide te zien zijn. In Lightroom kun je dan weer zoveel collecties als je wilt samenstellen met als voordeel dat aan je map structuur niets meer verandert. Ik hoop iets met deze uitlewg toegevoegd te hebben. Ik gebruik dit al een poosje en werkt prefect, je hoeft niet meer na te denken over de map structuur.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Al die programma's garanderen geen continuïteit. Een echte database wel. En anders valt het altijd wel te converteren naar een ander formaat. Ik ben destijds probleemloos overgestapt van paradox naar dbase naar acces. Omdat ik een veld met hyperlinks toepas, krijg ik het plaatje in notime op het scherm. En zoeken is in een database natuurlijk helemaal geen probleem. Daar zijn ze voor immers. Om de invoer zoveel mogelijk te standaardiseren maak ik gebruik van formulieren met rolmenus. Inmiddels bevat mijn database zo'n 10.000 opnames, analoog en digitaal. Het opzetten is even werk, maar daarna werkt het prima.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Dat werkt alleen als je niet al te veel foto's tegelijk maakt. Ik kom na een shoot wel eens thuis met 1000 foto's, echt niet dat ik die handmatig ga indexeren.Jos schreef:Al die programma's garanderen geen continuïteit. Een echte database wel. En anders valt het altijd wel te converteren naar een ander formaat. Ik ben destijds probleemloos overgestapt van paradox naar dbase naar acces. Omdat ik een veld met hyperlinks toepas, krijg ik het plaatje in notime op het scherm. En zoeken is in een database natuurlijk helemaal geen probleem. Daar zijn ze voor immers. Om de invoer zoveel mogelijk te standaardiseren maak ik gebruik van formulieren met rolmenus. Inmiddels bevat mijn database zo'n 10.000 opnames, analoog en digitaal. Het opzetten is even werk, maar daarna werkt het prima.
Als je zeker wilt zijn dat je later over kunt stappen naar een ander programma moet je zorgen dat je alle informatie die je wilt gebruiken om een foto te identificeren toevoegt aan de foto zelf. Via keywords in de ICMP data dus. Als het niet mogelijk blijkt om de database van een bepaald programma over te zetten kun je gewoon makkelijk het nieuwe programma de foto's opnieuw laten indexeren.
Ik ben bezig mijn archief opnieuw op te zetten. Voor de naamgeving ga ik ongeveer dezelfde strategie als Jan van Wijk hanteren: rbom_yymmdd_0001.extensie
Voor de mappenstructuur wil ik echter wat verder gaan, ik wil geen mappen die aangeven wat er in zit, maar die het archiveren en backuppen makkelijk maken. Dit betekent dat het archief opgedeeld wordt in "containers" met een uniek nummer. De containers worden net zo groot als het kleinste backupmedium, in mijn geval DVD dus 4,7 GB. Foto's die klaar zijn voor archivering worden omgezet naar DNG en in de laatste container geplaatst. Als die container daarbij vol raakt gaat de rest van de foto's in de volgende container. Binnen het archief wordt onderscheid gemaakt tussen originelen en afgeleide werken. De container RAW_001 bevat bijvoorbeeld de originele bestanden, en de container DRV_001 bevat alle daarvan afgeleide (derivative) werken.
De archivering in containers maakt het heel makkelijk en efficient om je archief naar DVD te branden voor backup. Ook is het heel makkelijk en overzichtelijk te herstellen vanaf DVD in een panieksituatie. Een ander groot voordeel is dat je heel makkelijk overstapt naar een ander backup medium. Als straks Blueray een beetje betaalbaar wordt kun je geloof ik 50GB kwijt op een schijfje. Dat betekent dat ik simpelweg de bestaande containers per tien verplaats naar een nieuwe container, en mijn archief is klaar voor het gebruik van Blueray. Dit maakt het makkelijk om bij het uitkomen van een nieuwe techniek snel je hele archief daar op over te zetten waardoor de integriteit van je backup ook beter gewaarborgd is.
Naast DVD's gebruik ik ook nog een externe hardeschijf als backup. Door het gebruik van containers met oplopende nummers is makkelijk en snel te controleren of alles goed gekopieerd is naar de backup. Door de oplopende nummering zie je makkelijk of er een container ontbreekt, en doordat alle containers ongeveer even groot moeten zijn zie je snel als er eentje leeg is of onvolledig gekopieerd.
Lijkt misschien complex, maar als je het eenmaal op deze manier hebt opgezet denk ik dat het heel beheersbaar wordt. Uiteraard heb ik het niet allemaal zelf bedacht, als je echt een goed stukje achtergrond wilt over het opzetten van een digitaal foto archief is dit een heel goed boek
Plaatje ter illustratie: