Archiveren

Discussies over fotobewerking en archivering
dikido

Archiveren

Bericht door dikido » ma jun 11 2007 5:13 pm

Vraagje,

Ik heb inmiddels al meer dan 9000 foto's op mijn pc staan. Niet echt overzichtelijk meer. Ik ben op zoek naar een programma waar ik het overzicht weer een beetje in terug moet zien te krijgen. Gaarne tips 8)

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma jun 11 2007 5:32 pm

Heb je wel het eea ingedeeld in aparte mappen?
Zo heb ik als hoofdindeling de camera, dan de de lens en in de mappen daaronder het onderwerp samen met het jaar.
Je ziet dan een structuur als:
x:\foto\D200\17-55\2006_autos
x:\foto\D200\17-55\2006_uitzichten
x:\foto\D200\17-55\2007_autos
x:\foto\D200\70-200\2006_zee
x:\foto\D200\70-200\2007_uitzichten
x:\foto\E5700\2005_spanje
enz enz

Het geeft zelfs in Verkenner voor mij een overzichtelijk beeld. Maar gebruik toch liever Exifpro (http://www.exifpro.com), maar wel met bovenstaande structuur.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma jun 11 2007 6:29 pm

Ik heb mijn foto's juist per event geordend. De camera en de lens vind ik van minder belang. Meer dus dit:
x:\2007\20070609 Color day\
x:\2007\20070610 Verjaardag tante Jannie\

Toen ik met dit systeem begon, had ik de jaarmappen nog niet, maar dat werd heel snel onoverzichtelijk in de rootdirectory van mijn plaatjespartitie, dus toen heb ik het maar zo gedaan. Levert soms mappen op met maar een foto en soms drie of vier mappen met dezelfde datum, maar het werkt voor mij.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » ma jun 11 2007 6:37 pm

@remoss
Tussen 2[] waarom wil je foto's per lens type archiveren??
Deze reden is nieuw voor mij...

Maak je van een situatie diverse opname met verschillende lenzen, komen ze uiteindelijk versnipperd op je Harddisk...
Tenzij exifpro de foto's bij elkaar zoekt en ook als een verzameling toont...

On topic,
Ik gebruik gewoon Nikon Browser en Nikon Viewer.
En mijn foto's gewoon netjes geordend op mijn systeem; Jaar-maand-dag-naam van evenement.
(en verder een goed geheugen...dus weet precies wat ik heb)
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Robin

Bericht door Robin » ma jun 11 2007 6:51 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op di dec 08 2009 8:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma jun 11 2007 6:52 pm

Per lens type vind ik makkelijk omdat ik zo makkelijker b.v. macro foto's eruit kan pikken, bijna alles in de 105VR submap is macro. Met de 70-200 maak ik (meestal) een ander soort foto dan met de 17-55, dus zo heb ik een duidelijk verschil in opdeling in soort fotografie.
Nou ja, voor mezelf vind ik dit in ieder geval wel zo makelijk.
Uitzondering zijn wel de rapportage foto's, die komen bij elkaar in één map, anders is het niet meer bij elkaar te zoeken. De opdeling in lenstype is dus voor algemene fotografie.

Exifpro maakt geen verzamelingen maar kan wel op b.v. lenstype sorteren. Net als op de meeste exit tags overigens.

Lucas

Bericht door Lucas » ma jun 11 2007 6:54 pm

Ik doe hetzelfde als Roelof. En als het jaar om is doe ik de mappen van het betreffende jaar in 1 jaarmap, zo krijg je dus een map 2005, 2006, 2007 enz. . Werkt perfect. En natuurlijk alles backuppen op een externe usb-schijf. Daarvoor gebruik ik het programma SyncBack.

Robin

Bericht door Robin » ma jun 11 2007 7:26 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op di dec 08 2009 8:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma jun 11 2007 7:44 pm

Robin schreef:Bewaren jullie daarbij alle foto's of ook foto's die je niet aanspreken/nietszeggend zijn op dat ogenblik ?
Ik bewaar ook wel foto's die me op dat moment niet aanspreken. ze moeten wel gelukt zijn, natuurlijk. Ik schiet ook een boel activiteiten in de wijk en voor het buurtblad is zo'n archief soms heel plezierig. Niet alleen om eens een foto van een bepaalde activiteit te hebben, maar ook om eens een foto van een vrijwilliger van de buurtvereniging in actie te hebben, bij een jubileum ofzo.

Net zoals ik vroeger de negatieven van al mijn foto's bewaarde, zo bewaar ik nu van iedere foto een bestand.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma jun 11 2007 8:09 pm

Robin schreef: Niemand die software voor tags of archievering gebruikt ?

Vooral software die bestandsinformatie kan toevoegen is makkelijk lijkt me. Dus je homepage / e-mail/ lens die gebruik is etc etc
Ik gebruik Microsoft Photo Info voor het toevoegen van Titel, auteur en copyright tags.
Ik zie trouwens dat het eerder genoemde ExifPro ook een catalogus kan aanleggen maar ook veel tag mogelijkheden.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma jun 11 2007 8:50 pm

Ik sorteer het geheel op jaar/maand dus 2007/01.Januari etc.

Verdere indexing (geschoten foto's met welke lens ed) doe ik niet actief. Volgens mij kan lightroom dat wel, die legt een db aan van de exif, kan helaas niet kijken hoe het precies zit want mijn trial is verlopen
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jun 11 2007 9:05 pm

Sortering op jaar, daarnaast aparte mappen zoals Nikon Club Nederland, Flickr en 20xx Nog te bewerken.
Naamgeving 20xx omdat dit dan de eerste map is die getoond wordt, makkelijk! Ik ga er vanuit dat ik het jaar 2100 en verder niet haal :cry:

Verder loop ik eens de zoveel tijd een jaar door om niet geslaagde foto's definitief te verwijderen maar dat doe ik niet snel, het zijn toch kindjes van je hè :wink:

Groet

Skippy

dikido

Archiveren

Bericht door dikido » ma jun 11 2007 9:51 pm

Ik denk dat ik eens aan de slag ga met exifpro :wink:
Uiteraardt zal ik mijn bevindingen hier op het forum plaatsen. voor en nadelen.
Ik heb nu alle foto's in mapjes staan. Die mapje heb ik de datum gegeven van de dag dat ik de foto's gemaakt hebt. Ik ben dus nog wel even zoet met de foto's naampjes te geven.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jun 11 2007 11:28 pm

Ik heb het niet zo het vastleggen van dit soort vitale gegevens met programmatuur van relatief onbekende aanbieders.

Wie garandeerd je dat over 5 jaar Exifpro nog bestaat in een versie voor de dan geldende Windows-versie?

Ik zie misschien teveel beren op de weg maar kies graag voor toekomstzekere oplossingen.

Groet

Skippy

e.biemold

Bericht door e.biemold » di jun 12 2007 12:03 am

Ik gebruik nikon capture om de foto's van mijn CF te transporteren op mijn PC. In dit programma kun je aangeven dat hij de foto's moet opslaan in een directory die de naam heeft van de dag waarop je de foto's opslaat. De afzonderlijke files kun je ook nog automatisch een naam geven met daarin de datum, tijd en volgnummer. Dit bevalt mij prima.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”