Kost 12 eurootjes...

Kasefilters heeft magnetische filter.Janneman schreef:Dit is al een oud forum onderdeel maar nu 10 jaar later hebben de filterleveranciers dit probleem nog steeds niet op kunnen of willen lossen.Vandaag kreeg ik een gloednieuw polarisatiefilter niet met mijn vingers losgedraaid van een gloednieuw Nikon objectief. Uiteindelijk lukte het mij thuis hem los te krijgen met behulp van een lange taiwrap (kabelbinder) maar daar heb je op locatie tijdens het verwisselen van filters niets aan want die behoren niet tot je standaard uitrusting. Een polarisatiefilter moet je er geheel op draaien anders draai je hem tijdens het gebruik los van het objectief waardoor het filter weer van het objectief kan vallen of kwijt kan raken. Hierdoor ben ik al eerder zo'n duur filter kwijtgeraakt.
Dit ook mijn ervaring. De filtervatting vervormt kennelijk vrij makkelijk een beetje, en dat is genoeg om de zaak niet los te krijgen. Wat bij mij dan vaak helpt is je vingers bijvoorbeeld 1/4 slag draaien t.o.v. het filter. Dan verplaats je de vervorming.imaginary_nl schreef:....Geen of weinig kracht op het filter uitoefenen door knijpen....
Ik reageer na ruim 10 jaar op deze post van weimaraner, omdat ik nu net precies hetzelfde mee maak. Ik heb een Hoya HD Protector-filter, 82mm, vastgedraaid in mijn Lee-adapter ring. Ik heb alles geprobeerd wat ik hier, en verder op internet, aan suggesties gelezen heb om het probleem op te lossen; zonder resultaat. Als laatste heb ik een Benro filter wrench aangeschaft.weimaraner schreef:Hmmm, heb inmiddels hetzelfde probleem; mijn Hoya 3-stops ND filter zit shocking klem in mijn Lee adapter ring.![]()
Jammer genoeg is het de Wide Angle ring van Lee dus het filter zit erin verzonken - m.a.w. geen ruimte om een filter-wrench er omheen te zetten. Morgen eens een beetje gaan rommelen met warm maken.