iJoost schreef:Ik heb het over aliasing. Moire is maar één van de verschijningsvormen van aliasing. Een andere is schijnbaar detail op het pixel niveau...

Tja,
Op de Nikon website staat de
volgende officiele info:
Nikon engineers have developed a unique alternative for those seeking the ultimate in definition. The D800E incorporates an optical filter with all the anti-aliasing properties removed in order to facilitate the sharpest images possible.
This is an ideal tool for photographers who can control light, distance and their subjects to the degree where they can mitigate the occurrence of moiré. Aside from the optical filter, all functions and features are the same as on the D800.
Note: The D800E carries an increased possibility that moiré and false color will appear, compared to the D800. IR cut and antireflective coating properties of the optical filter remain the same with both versions.
Iets verder op verder aangevuld met
With the D800E, the effects of the low-pass filter is removed, and the light is received by the image sensor at a single point, achieving higher-resolution images with minimal blur.
...
The D800E reproduces the texture of the stone pavement and twigs with higher resolution than the D800. It allows sharper rendering with depth.
Dus lijkt me helder, als je in staat bent enige controle over je beeld te hebben (in mijn beleving, geen hard-nieuws journalist bent) je de negatieve effecten van het ontbreken van het AA filter te vermijden en je er extra scherpte voor terugkrijgt.
Wat ik begrijp uit de verschillende interviews met de ontwerpers en fotografen die in de beta hebben gewerkt, is dat het 2 ontwerp-varianten zijn geweest waartussen men niet kon kiezen. Aan de ene hand een scherp beeld zonder Moire en aan de andere kant een superscherp beeld met kans op Moire. Nikon vertrouwende betekent dat niet dat je met de D800E er allerlei rare andere effecten bij krijgt: alleen de kans op Moire en False color neemt iets toe.
iJoost schreef:Geen probleem uiteraard, als mensen dat "faux detail" graag willen hebben en er zelfs een paar honderd Euro extra voor willen betalen. Alleen kom het vervolgens alsjeblieft niet trots aan mij laten zien.
Waarom mogen mensen hun resultaten niet laten zien. Jalouzie?
iJoost schreef:Ik ben op zich wel nieuwsgierig naar dat "optische filter" en de "andere ellende die ze ermee opruimen" waar je het over hebt.
Zoals blijkt uit de officiele info, filteren ze wel degelijk zaken als IR en is alleen de blurring-kant van het AA-filter vervangen door optisch glas. De rest van de functie van de filter is gewoon zo opgebouwd als bij de D800.
iJoost schreef:Overigens ik blijf vrolijk bij mijn standpunt dat zolang het sampling probleem niet opgelost is (bijvoorbeeld door pixels zonder tussenruimte (en het kleurpatroon filter geeft effectief ook tussenruimte)) ik graag gewoon een aliasing filter wil. Dat is namelijk domweg de zuiverste oplossing. En ik ben een beetje een purist... wat dat soort dingen betreft, ben ik bang.
Met alle respect, maar ik denk dat Nikon geen domme dingen doet met een toestel dat SRP 3500 euro moet gaan kosten. Ze doen wel degelijk zaken met het beeld (zoals de officiele info ook laat zien!), alleen de AA-filter is er tussenuit waardoor er meer scherpte is.
Jaap