D800 vs D4

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Steven

D800 vs D4

Bericht door Steven » za apr 14 2012 11:39 pm

Hier een filmpje over de "verschillen" tussen de D4 en D800

Ik heb eerder gelezen hoe moeilijk het wel niet moet zijn om goed te kunnen fotograferen met de MP's van de D800.. Ik geloof dat Kai er niet zo een moeite mee heeft :-)

[edit]

Ook bij de wat grondigere reviews als bijvoorbeeld die van the camerastore die bezig zijn met een 3 delig vergelijk tussen de D800 en de 5DMKIII word er niet over dit gesproken.

Deel 1
Deel 2
Laatst gewijzigd door Steven op zo apr 15 2012 11:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D800 vs D4

Bericht door Léon Obers » zo apr 15 2012 1:59 am

Steven schreef: Ik heb eerder gelezen hoe moeilijk het wel niet moet zijn om goed te kunnen fotograferen met de MP's van de D800.. Ik geloof dat Kai er niet zo een moeite mee heeft :-)
Inderdaad moet je rekening houden met een aantal voorwaarden om het volle profijt van die 36 Megapixels van de D800 eruit te kunnen halen.
Een en ander geadviseerd door Nikon zelf: http://www.nikonusa.com/en_US/o/Y6wrkA9 ... ide_En.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik geloof er dan ook niets van dat Kai een uitzondering zou zijn die geen rekening hoeft te houden met die geadviseerde voorwaarden om het uiterste uit die D800 te halen. Waarop is jouw geloof gebaseerd dat die Kai daar geen moeite mee zou hebben?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Steven

Bericht door Steven » zo apr 15 2012 2:27 am

Het zal best allemaal kloppen hoor Leon maar kreeg niet echt de indruk dat hij extra rekening moet houden met het aantal MP's bij het zien van het filmpje? Zie jij dat wel? Vind dat hij schiet alsof hij met een compact point & shoot camera bezig is. Ik heb nu een aantal hands-on praktijk filmpjes gezien van reviewers en je hoort ze eigenlijk ook niet over het probleem.

Ook bij de wat grondigere reviews als bijvoorbeeld die van the camerastore die bezig zijn met een 3 delig vergelijk tussen de D800 en de 5DMKIII word er niet over dit gesproken.

Deel 1
Deel 2

En de lijst van goed gemaakte impressies op beeld van de D800 is erg lang. Niemand laat zien dat het een camera is die je anders moet behandelen dan een D700 of ander model.

Er zal best iets zijn in de cijfertjes maar zoals ik nu de praktijkvoorbeelden zie dan valt het volgens mij allemaal wel mee. Ze fotograferen allemaal zo nonchelant en laten prachtige resultaten zien. Een ding is zeker dat ze op hun kanalen hebben bewezen zeer kritisch te zijn.

Ik heb er verder zelf ook geen mening over, heb de camera niet in handen gehad, constateer alleen hetgeen ik zie en dat strookt niet altijd met wat ik lees. De waarheid ligt dan wat mij betreft in het midden. Mede doordat het ene in het veld is en de andere testen of oordelen in wellicht laboratorische opstellingen zijn en daar heb ik doorgaans ook iets minder mee.

Ik vond het overigens gewoon leuk dit filmpje hier te delen en heb het ook niet over dat Kai een uitzondering zou zijn die geen rekening hoeft te houden met die geadviseerde voorwaarden om het uiterste uit die D800 te halen

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » zo apr 15 2012 7:57 am

Maar in de filmpjes van de D7000 fotografeert hij net zo. Terwijl dit een camera is waar velen problemen mee hadden/hebben mbt focussen.
Elk plaatje wat ze daar laten zien is haarscherp, en er word geen woord gerept over pixeldensiteit en bewegingsonscherpte met langere sluitertijden.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo apr 15 2012 10:35 am

Wat ik zie is dat er een 24-70 op de D800 zit en dat hij volgens mij nergens een langere sluitertijd heeft dan 1/500 sec. Er is ruim voldoende licht om uit de hand te fotograferen dus bewegingsonscherpte zal hier niet optreden.
Verder zie ik geen foto's waar de scherptediepte heel erg klein is, dus hoef je onder deze omstandigheden niet anders te fotograferen als met een D700, hooguit als je op pixelniveau het onderste uit de kan wil dat je een wat kleinere opening moet gebruiken.

Problemen met minder scherpte gaan opspelen als je op de grens werkt van wat mogelijk is, dus b.v met een 50mm en 1/50 seconde, dan zal je bij een D800 eerder bewegingsonscherpte zien op 100% bekeken als bij een D700 simpelweg omdat je veel verder inzoomt.

Groeten Jan

Steven

Bericht door Steven » zo apr 15 2012 10:39 am

Giso schreef:Elk plaatje wat ze daar laten zien is haarscherp, en er word geen woord gerept over pixeldensiteit en bewegingsonscherpte met langere sluitertijden.
Nee klopt, en ik vind het fantastisch.... Ik maak liever een foto, en als die dan voldoet aan mijn eisen ben ik tevreden. Ik ben niet iemand die gewapend met een loep in het linkeronderhoekje tuurt of de chromatische aberatie, pixeldensiteit, vignetting etc,etc wel in orde is. Vind het dus mooi te zien dat als je op een manier fotografeert zoals ik dat b.v. op evenementen doe en er gewoon mooie scherpe platen volgen.
Grojan schreef:Wat ik zie is dat er een 24-70 op de D800 zit en dat hij volgens mij nergens een langere sluitertijd heeft dan 1/500 sec. Er is ruim voldoende licht om uit de hand te fotograferen dus bewegingsonscherpte zal hier niet optreden.
Verder zie ik geen foto's waar de scherptediepte heel erg klein is, dus hoef je onder deze omstandigheden niet anders te fotograferen als met een D700, hooguit als je op pixelniveau het onderste uit de kan wil dat je een wat kleinere opening moet gebruiken.

Problemen met minder scherpte gaan opspelen als je op de grens werkt van wat mogelijk is, dus b.v met een 50mm en 1/50 seconde, dan zal je bij een D800 eerder bewegingsonscherpte zien op 100% bekeken als bij een D700 simpelweg omdat je veel verder inzoomt.

Groeten Jan
Ah oke, ja dat snap ik dan maar als ik de resultaten zie bij hogere ISO's en zeer moeilijke omstandigheden van het filmpje Deel 2 dan hoor ik hun er ook niet over en de foto's zijn ook niet om te huilen? Dus hoe vaak je schiet op het randje van mogelijk is voor elke fotograaf natuurlijk specifiek. Persoonlijk denk ik niet vaak op dat randje te moeten fotograferen.
Laatst gewijzigd door Steven op zo apr 15 2012 10:50 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » zo apr 15 2012 10:44 am

Steven schreef:
Giso schreef:Elk plaatje wat ze daar laten zien is haarscherp, en er word geen woord gerept over pixeldensiteit en bewegingsonscherpte met langere sluitertijden.
Nee klopt, en ik vind het fantastisch.... Ik maak liever een foto, en als die dan voldoet aan mijn eisen ben ik tevreden. Ik ben niet iemand die gewapend met een loep in het linkeronderhoekje tuurt of de chromatische aberatie, pixeldensiteit, vignetting etc,etc wel in orde is. Vind het dus mooi te zien dat als je op een manier fotografeert zoals ik dat b.v. op evenementen doe en er gewoon mooie scherpe platen volgen.
Ik kan je hier alleen maar gelijk in geven. Sinds ik geen AF problemen meer heb met mijn D7000, die je trouwens ook op normale weergave al zag, ben ook ik gewoon lekker aan het klikken en bekijk ik bijna nooit groter dan 50% weergave. Als de plaatjes dan naar het zin zijn is het mij goed.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 15 2012 10:49 am

Steven schreef:Het zal best allemaal kloppen hoor Leon maar kreeg niet echt de indruk dat hij extra rekening moet houden met het aantal MP's bij het zien van het filmpje?
Natuurlijk is het aardig voor een filmpje om een beetje populair te doen alsof het een point and shootcamera is, en de indruk te geven dat het allemaal niks uitmaakt. Dat kijkt leuker als een saai strak filmpje puur wetenschappelijk onderbouwd. Maar echt, het maakt wel degelijk uit.

Bij de online voorbeelden die Nikon zelf op hun website heeft staan kun je zo de tekortkomingen zien wat de impact is van minder goede lenzen dan gedacht en van toevallige decentrering van lenzen. Dus voldoen niet aan de kwaliteitseisen. En dan heeft men daarbij nog geprobeerd om aan alle voorwaarden te voldoen om de meest ideale omstandigheden te hanteren om tot de beste afbeeldingskwaliteit te komen. Kun je nagaan wat je overhoudt als je een beetje met een camera staat te zwaaien zoals Kai dat doet. Dat het in de praktijk voldoende voor je is om dat soort point and shootplaatjes te maken en dat je daar tevreden over bent. Prima, maar dat kun je met elke andere camera, daar heb je geen 36 megapixels D800 voor nodig.

Steven

Bericht door Steven » zo apr 15 2012 11:00 am

Léon Obers schreef:
Steven schreef:Het zal best allemaal kloppen hoor Leon maar kreeg niet echt de indruk dat hij extra rekening moet houden met het aantal MP's bij het zien van het filmpje?
Natuurlijk is het aardig voor een filmpje om een beetje populair te doen alsof het een point and shootcamera is, en de indruk te geven dat het allemaal niks uitmaakt. Dat kijkt leuker als een saai strak filmpje puur wetenschappelijk onderbouwd. Maar echt, het maakt wel degelijk uit.

Bij de online voorbeelden die Nikon zelf op hun website heeft staan kun je zo de tekortkomingen zien wat de impact is van minder goede lenzen dan gedacht en van toevallige decentrering van lenzen. Dus voldoen niet aan de kwaliteitseisen. En dan heeft men daarbij nog geprobeerd om aan alle voorwaarden te voldoen om de meest ideale omstandigheden te hanteren om tot de beste afbeeldingskwaliteit te komen. Kun je nagaan wat je overhoudt als je een beetje met een camera staat te zwaaien zoals Kai dat doet.
Ik geloof je Leon als je zegt dat het uitmaakt. Ik vraag mezelf alleen af hoe vaak je in het echhie met deze "hindernissen" te maken krijgt. Daarom moet je als fotograaf goed beseffen waar je welke camera voor gaat gebruiken. Zoals gezegt in het filmpje, wanneer komt Nikon nu weer met een FX voor iedereen zoals de D700 dat was. Wetenschappelijk onderbouwde filmpjes kunnen saai zijn maar hebben hun nut, al staan ze mijns inziens ook wel eens los van de praktijk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 15 2012 11:09 am

Steven schreef:Wetenschappelijk onderbouwde filmpjes kunnen saai zijn maar hebben hun nut, al staan ze mijns inziens ook wel eens los van de praktijk.
De praktijk is dat het merendeel van de mensen die fotograferen nooit groter afdrukken dan pakweg 20x30 cm, daarbij niet de potentie nodig hebben van 36 megapixels in een camera en binnen die praktijk van het afdrukken bekijken nooit de verschillen zullen zien of de opnamen nu gemaakt zijn met een D90, een D700 of een D800.

Steven

Bericht door Steven » zo apr 15 2012 11:15 am

Léon Obers schreef:
Steven schreef:Wetenschappelijk onderbouwde filmpjes kunnen saai zijn maar hebben hun nut, al staan ze mijns inziens ook wel eens los van de praktijk.
De praktijk is dat het merendeel van de mensen die fotograferen nooit groter afdrukken dan pakweg 20x30 cm, daarbij niet de potentie nodig hebben van 36 megapixels in een camera en binnen die praktijk van het afdrukken bekijken nooit de verschillen zullen zien of de opnamen nu gemaakt zijn met een D90, een D700 of een D800.
Ja dat bedoel ik :mrgreen: Ik zou dan ook graag een "echte" opvolger van de D700 zien met de sensor van de D4 bijvoorbeeld ;-)

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo apr 15 2012 11:21 am

Ik werk met zowel de D3s als de D3x en met de x is het al veel meer opletten en nadenken als met de s. Althans als je op 100% scherpe foto's wil hebben met het scherpstelpunt of je plek waar je die had bedacht.

Onscherpte, of dat nu komt door objectieven of beweging, zie je nu eenmaal echt eerder met 2 of 3 x zoveel pixels. Iets wat op 12 mp scherp lijkt (en ook wel is voor dat formaat) kan op 24 mp toch niet zo blijken te zijn op 100% Het punt waar je de foto scherp had willen hebben ligt misschien net iet meer naar voren of achteren. Normaal zou het je niet opvallen maar door de enorme detaillering ga je dingen zien die voorheen niet opvielen.

36 mp lijkt me helemaal een uitdaging worden. Me dunkt dat je op 1/1250e bij F8 de boel wel scherp krijgt (snapshot modus) maar hoe lager deze waardes komen hoe lastiger het zal blijken te zijn. En dan heb ik het niet over een Youtube plaatje van 400 * 600 pixels maar het volledige beeld.

Persoonlijk ben ik wel content met de 24 mp. Ook de kleur van de X heb ik altijd erg mogen waarderen. Een D800 zie ik mijzelf nog niet zo snel kopen, misschien een 800e of D4x mits ooit beschikbaar, ik mis namelijk wel de grote body met een 800.

Overigens print ik redelijk wat waaronder ook veel op A1 +. Hoewel ik moet zeggen dat foto's geschoten met mijn D2x of D3 van jaren geleden er nog perfect uitrollen op 60 x 120cm (Photoshop doet zijn truc) ben ik de vele megapixels gaan waarderen om in te zetten voor grote afdrukken.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

iJoost

Bericht door iJoost » zo apr 15 2012 1:44 pm

Het "maximale eruit halen"... Ach, dat is voor mij toch echt een beduidend lagere prioriteit dan mooie foto's maken. Als je begrijpt wat ik bedoel.

En er zit juist bij de D800 "zoveel in" dat een beetje minder dan maximaal ook nog heel veel meer is dan er bij andere camera's uit komt. Logischerwijs is mijn conclusie dan ook dat ik met deze camera mijn energie kan steken in wat ik belangrijk vindt (en dat is dus niet of ie wel tot op de pixel scherp is). Een eigenschap van deze camera die ik bijzonder kan waarderen. ;-)

Maar prioriteiten zijn persoonlijk. Dus dat kan natuurlijk voor een ieder verschillen.

(En breek me de bek niet open over mensen die denken dat ze meer detail hebben gekregen van een D800E terwijl ze in feite gewoon naar de aliasing zitten te kijken. Het is heel simpel. Zolang de ruimte tussen de pixels van de sensor niet verwaarloosbaar klein is heb je een aliasing filter nodig, als je geen artefacten in je opnames wilt. Met de grootte en hoeveelheid van de pixels heeft dat niets te maken. Maar goed, Mundus vult decipi... ;-)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 15 2012 1:58 pm

iJoost schreef:Het is heel simpel. Zolang de ruimte tussen de pixels van de sensor niet verwaarloosbaar klein is heb je een aliasing filter nodig, als je geen artefacten in je opnames wilt. Met de grootte en hoeveelheid van de pixels heeft dat niets te maken. Maar goed, Mundus vult decipi... ;-)
Die artefacten zijn nauwelijks het gevolg van de ruimte tussen die pixels, maar komt vooral door uit het gebruik van een Bayer patroon indeling van de pixels. De ontbrekende RGB data wordt erbij geïnterpoleerd vanuit informatie van naburige pixels. Daarin zit de discrepantie.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo apr 15 2012 3:13 pm

iJoost schreef:........(En breek me de bek niet open over mensen die denken dat ze meer detail hebben gekregen van een D800E terwijl ze in feite gewoon naar de aliasing zitten te kijken. Het is heel simpel. Zolang de ruimte tussen de pixels van de sensor niet verwaarloosbaar klein is heb je een aliasing filter nodig, als je geen artefacten in je opnames wilt. Met de grootte en hoeveelheid van de pixels heeft dat niets te maken. Maar goed, Mundus vult decipi... ;-)
Dat volg ik niet.
Bedoel je dat het de aliasing zelf is die optreedt bij de 800E die de suggestie van (extra) scherpte , extra detail geeft?
Waarom heeft Nkon de E dan volgens jou uitgebracht?

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”