Nikkor 105 mm 2.8 VR + teleconverter?

Discussies over macro/micro objectieven
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

afwachten

Bericht door George Fennes » do jun 21 2007 8:35 am

Pierre schreef:

Code: Selecteer alles

Zelfkennis is een sterk punt............    
(George, misschien moet je toch maar eens er een paar posten joh....) 
Ik heb zo mijn redenen om dat op dit moment nog niet te doen.

Misschien komt het ooit nog wel eens :P

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

tepami

Bericht door tepami » vr jun 22 2007 10:03 pm

@A90 heb je de 105mm met je TC nog getest of alles werkt, ben ik ook wel erg benieuwd naar.

Dennis.

Bericht door Dennis. » vr jun 29 2007 1:32 pm

Ik heb ook een 105 VR en samen met de Nikon TC 1.4E II werken alle funkties naar behoren, zie deze foto

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » vr jun 29 2007 1:47 pm

Dennis. schreef:Ik heb ook een 105 VR en samen met de Nikon TC 1.4E II werken alle funkties naar behoren, zie deze foto
Op welke afstan heb je die foto genomen als ik vragen mag?

Dennis.

Bericht door Dennis. » vr jun 29 2007 2:08 pm

Een centimeter of 15 denk ik, vergeten te vermelden dat er een 5T voorzetlens op zat.

renecita

Bericht door renecita » vr jun 29 2007 7:28 pm

Jeetje, wat een beest. Is het de voorzetlens die het beest zo gigantisch maakt? Had je een converter + voorzetlens? Kan je me uitleggen hoe dat werkt?

Dennis.

Bericht door Dennis. » vr jun 29 2007 7:50 pm

De converter gaat tussen de body en de lens. Ik heb de 1,4 TCEII speciaal voor deze lens gekocht en deze past trouwens ook niet op de rest van de lenzen. Ik heb ook de Soligor 1.7 en deze past wel op alle lenzen maar met die TC heb ik het idee (kan ook best verbeelding zijn) dat je net iets teveel vraagt.

De voorzetlens ( http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html )schroef je op het objectief en deze maakt het mogelijk je onderwerp nog dichter te benaderen. Zonder dit lensje kun je scherpstellen vanaf ca 30cm maar met dit lensje vanaf ca 10cm en dat is toch een heel verschil. Je kunt met dit lensje echter niet scherpstellen op iets dat ca een meter of meer van je verwijderd is maar ik vind het een geweldig handig hulpmiddel. Je schroeft m erop of eraf in een wip en t is zo klein dat je t altijd makkelijk bij je kunt hebben, net zoals een TC trouwens, en het geeft je net iets meer ruimte...

Ik woon niet zover bij Konijneberg vandaan en dat geeft me de mogelijkheid er iets te kopen, het een dikke week op me gemak uit te proberen en indien het niet bevalt terug te brengen. Voordat ik deze 5T van Nikon kocht, heb ik het geprobeert met een setje van 3 van Tiffen. Dit was wat mij betreft waardeloos...

renecita

Bericht door renecita » za jul 07 2007 7:44 am

Ik heb de TC-17EII gekocht:

Afbeelding

... en de libelle was behoorlijk mild...

Groet Renecita

Dennis.

Bericht door Dennis. » za jul 07 2007 7:57 am

Ik denk dat je in dit geval beter een kleiner diafragma had kunnen kiezen. Je ziet dan wat meer scherp van de libelle. Flitsen is dan vaak wel nodig trouwens...

renecita

Bericht door renecita » za jul 07 2007 8:16 am

Dennis, bedankt voor je tip. Pure nieuwsgierigheid: hoe kan je zien welk diafragma ik heb gebruikt?

Renecita

Dennis.

Bericht door Dennis. » za jul 07 2007 8:32 am

Ik heb gegokt dat je tussen de 2.8 en 5 zat puur omdat je alleen de kop scherp hebt. Tenzij je er slechts enkele centimeters vanaf zat (en ik weet uit ervaring dat dat bij libellen erg lastig is) is dat meestal een teken dat de f-waarde aan de lage kant zit (f/2 twee dingen scherp - f/11 11dingen scherp). Je moet vaak wat experimenteren maar als je een goede flitser hebt moet f/22 (en hoger) zeker kunnen lukken.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jul 07 2007 10:40 am

Dennis. schreef:Ik heb ook een 105 VR en samen met de Nikon TC 1.4E II werken alle funkties naar behoren, zie deze foto
Dennis, dit is een schitterende foto. Ben ik jaloers op.

renecita

Bericht door renecita » za jul 07 2007 10:47 am

Ok dank je Dennis. Ik dacht al dat je het ergens in de eigenschappen van de foto kon zien en ik kon niet ontdekken waar.

Overigens was het diafragma 7.1 en de sluitertijd heb ik op 1/250 s gehouden, omdat het bij lange na niet windstil was.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jul 07 2007 10:49 am

Hans Braakhuis schreef:ja, maar geen AF,
VR- en AE-functies
werken wel

Ook de TC-20 E II heeft dezelfde mogelijkheden.

Op m'n site in: "objectief advies" een overzichtje van bruikbare objectieven en converters.
Nu ben ik toch wel verbaasd. Er staan nu toch diverse voorbeelden op deze site waaruit blijkt dat het dus toch wel werkt.

Dus nog even op zoek gegaan naar mijn vindplaatsen:

http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... _topview=1

daar is dus te lezen: automatische scherpstelling werkt mogelijk niet, andere functies werken wel.
en een veel te oude folder over objectieven, die kunt vinden als je de brochure download bij dit AF 105 VR objectief. Dit objectief staat hier zelf niet in, want het is nog maar 1 jaar oud. Maar in deze brochure staat wel een redelijk overzicht van wanneer wel en wanneer niet.

Kennelijk heeft Nikon (en ik zelf dus ook) het fout.

Voor mij is dit item nog even niet afgesloten.

renecita

Bericht door renecita » za jul 07 2007 10:57 am

In de gebruikaanwijzing die ik bij mijn nieuwe TC-17 II heb staat het voorbehoud dat AF niet werkt met de AF-s VR Micro 105 mm. En dat geldt ook voor de 14 en 17. Overige functies werken dus wel.

Gr. Renecita

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”