Nikkor 105 mm 2.8 VR + teleconverter?

Discussies over macro/micro objectieven
renecita

Nikkor 105 mm 2.8 VR + teleconverter?

Bericht door renecita » di jun 19 2007 9:47 pm

Ben helemaal gelukkig met mijn 105 mm macrolens. Toch zijn niet alle beestjes even gewillig: ze vliegen c.q. springen weg als ik dichterbij kom. :evil:

Een voorbeeld is deze libel, die echt niet toestaat dat je in de buurt komt. Hij is dan ook zo slim op schelpjes te gaan zitten, zodat je niet ongemerkt dichterbij komt:

Afbeelding

Ik denk zelf dat misschien een teleconverter een goed hulpmiddel zou kunnen zijn om het 'monster' wat beter in beeld te brengen. Het forum doorzoekend zou ik dan op de 1.7 uitkomen...

Heeft iemand van jullie ervaring met de combinatie 105 mm macro lens en teleconverter? AF is op zich niet zo belangrijk, want ik stel toch handmatig scherp. Maar werkt de VR nog en komen er nog wel mooie foto's uit?

Ben benieuwd

Groet Renecita

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » di jun 19 2007 10:39 pm

Yup, werkt.

Deze is genomen met de 105 vr en TC 1.7. Niet de allermooiste foto maar het werkt wel.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Robin

Bericht door Robin » di jun 19 2007 10:44 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op di dec 08 2009 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di jun 19 2007 10:45 pm

Spinnen in het web zijn lastig, bij het minste zuchtje wind ben je je focus kwijt. Even wachten tot het windstil is :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

renecita

Bericht door renecita » di jun 19 2007 11:07 pm

Probeer eens een slak...
Poseren inderdaad beter :D :

Afbeelding

Het werkt dus met de TC 1.7, dat is duidelijk te zien A90! Doet de VR het ook?

Renecita

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 20 2007 7:21 am

ja, maar geen AF,
VR- en AE-functies
werken wel

Ook de TC-20 E II heeft dezelfde mogelijkheden.

Op m'n site in: "objectief advies" een overzichtje van bruikbare objectieven en converters.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo jun 20 2007 9:19 am

Geen AF ? Dat ga ik vanavond proberen. Naar mijn idee werkte alles naar behoren.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » wo jun 20 2007 9:46 am

Macro fotografie is lastig.
Er is 1 tip die je wellicht verder helpt.
Libelles, vliegen etc. zien alleen objecten die bewegen.
Dus als jij in staat bent om heel langzaam te naderen lukt het je om zeer dichtbij te komen. Probeer het maar eens met een vlieg die op je been is gaan zitten. Je kunt, als je het langzaam doet de vlieg bijna aanraken.

Ook zien vliegen recht van voren en recht van achteren veel minder.

Matchless

Bericht door Matchless » wo jun 20 2007 12:38 pm

Mooie plaatjes. Die lens van jou staat ook nog op mijn verlanglijstje. Ik heb echter net de 70-200 2.8 VR binnen incl. teleconverter, dus ik moet nu even stoppen met zeuren. Maar leuk te weten dat je er zulke mooie platen mee kunt maken i.c.m. de teleconverter.

Ik wacht dus nog even met de aanschaf, maar als je nog eens wat foto's hebt, plaats ze hier, dan laat ik ze hier wel zien. Ach en misschien...................... :lol: :wink:

renecita

Bericht door renecita » wo jun 20 2007 5:16 pm

Matchless: nou, de 70-200 staat op mijn verlanglijstje (in combinatie met teleconverter), voor in de toekomst hoor... (eerst een D200 :D ).
En nu helemaal, nu ik weet dat de teleconverter ook met de macrolens kan.

Eerst dus de teleconverter.

Nu nog even twijfelen tussen de 1.7 en de 2.0. Het forum doorlezend begrijp ik dat de 2.0 relatief meer kwaliteitsverlies oplevert (afgezien van de stops) dan de 1.7. Delen jullie die mening?

Brenzef: bedankt voor de tip. De libellesoort van de foto staat in mijn insectenboekje beschreven als zeer vernuftig: hij gaat express op harde paden zitten, zodat hij mensen hoort aankomen. En deze rakker (en zijn vriendjes) hebben het helemaal goed bekeken. Ze nestelen zich steeds precies midden op een stuk met schelpen! Dan helpt sonjabakkerentotjeeenonsweegt zelfs niet...

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

TC

Bericht door George Fennes » wo jun 20 2007 5:26 pm

Hallo Renecita,

Ik heb de 2x TC op de 70-200mm 2.8 en heb weinig last van kwaliteitsverlies, het valt in ieder geval niet op.

Als ik foto's maak de een met TC en de ander zonder TC, kan ik aan de foto's zelf niet zien welke met TC is gemaakt.

Kan natuurlijk zijn dat ik vreselijk beroerde foto's maak, maar zelfs dan :wink:

Als je de 105mm VR heb en je twijfelt nog tussen de 1.7 en de 2.0 mag je gerust langs komen en de 2.0 even op je camera zetten, dan kan je zelf zien of het acceptabel is of niet.

Ik weet ook niet of de ene lens er anders op reageert dan de andere.

Maar de uitnodiging staat en ook de koffie met gebak.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

yoyo

Bericht door yoyo » wo jun 20 2007 5:59 pm

1.7

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo jun 20 2007 6:05 pm

Hoi,

Ik heb de TC-20 E II ook gehad en heb hem om boven genoemde reden ook weer weg gedaan.
Ten eerste verlies je veel aan lichtsterkte maar dat is niet anders met een TC, valt nog wel mee te leven.
Maar ik vond ook de scherpte die ik van de 70-200mm f2.8 VR gewend ben hardhollend achteruit gaan.
Heb de TC gelukkig vrij snel via marktplaats kunnen verkopen voor hetzelfde geld als waar ik hem voor gekocht had dus dat avontuur heeft me niets gekost.
Ik hoor ook vaak dat de TC-17 E II het beter zou doen dan de TC-20 E II maar ben zelf wel huiverig om die aan te schaffen.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: TC

Bericht door The-Boss » wo jun 20 2007 10:28 pm

George Fennes schreef:Kan natuurlijk zijn dat ik vreselijk beroerde foto's maak Groetjes George :D
Zelfkennis is een sterk punt............ :lol: :lol: :lol:
[font=Verdana](George, misschien moet je toch maar eens er een paar posten joh....)[/font]

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Matchless

Bericht door Matchless » wo jun 20 2007 11:29 pm

Renecita, de foto's die ik maak met 2.0 TC zijn ook prima scherp hoor. Tuurlijk lever je altijd wel iets kwaliteit in door een iets langere sluitertijd bij een groot brandpunt, maar zaken genoemd in andere topics alsof de scherpte naar de randen zeer slecht is, zijn mij onbekend. Maar hierboven wordt je een test aangeboden tussen de 1.7 en de 2.0, dus je kunt zelf kijken. Ik heb alleen de 2.0.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”