Harddisk problemen door statische elektriciteit ?? !!

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Harddisk problemen door statische elektriciteit ?? !!

Bericht door Léon Obers » ma jul 08 2013 11:21 am

whoami schreef:Je schijf is echt niet stuk hoor. Het is mij niet helemaal duidelijk in het verhaal waar deze schijf vandaan is gekomen en welke configuratie deze had (raid, dynamic, spanned etc).
Komt het van een windows 2000 systeem en wil je deze koppelen aan een windows 7 systeem?
Welke os gebruik je eigenlijk want zover ik weet kan windows 7 ultimate niet omgaan met dynamic disks en daardoor ook niets laat zien.
Even een oud draadje uit de kast.
Dacht er even aan omdat ik elders via een ander onderwerp terugdacht aan het hier eerder beschreven voorval.

Een half jaar terug een nieuwe PC in elkaar gezet. En de hier beschreven oude schijf er ook maar eens bijgehaald of ik daar met een nu nieuw OS daar wel iets mee kon doen.
Ondanks dat ik eerder alleen maar met Windows XP werkte, nooit geen RAID opstellingen e.d. eerder heb ingesteld, kon ik het nu onder het nieuwe OS (Win 8 ) via Intel RST software wel weer aan de gang krijgen en opnieuw indelen.
Werkt inmiddels al weer een half jaar feilloos. Blijft een raadsel hoe het eerder in zo'n vreemde indeling is gekomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma jul 08 2013 4:18 pm

Léon Obers schreef:PC weer opgestart met Windows XP, en het onvolprezen disk recovery programma << "R-STUDIO" >> opgestart. Die ziet de schijf wel, ook de 4 partities. Ik hoef zelfs niet eens een scan te doen. Gewoon de partities opklikken en ik krijg een lijst van alle data-bestanden te zien. Ben ik nu ondertussen partitie voor partitie aan het "recoveren" naar een andere disk.

Wat heeft deze fout veroorzaakt?
Zoals ik in de titel aangeef, denk ik dat er welhaast zeker sprake is van een fout door statische elektriciteit. Met een reorganisatie van disks en data, gaan de "kale" schijven veelvuldig door mijn handen, en steek ze in open "docking" stations (kasten waar je de kale harddisk zo in kunt steken). Op de achterkant van een harddisk zit direct open een printplaat met de lijntjes naar chips en elektrische onderdelen (aan de "binnenkant" van de printplaat). Ik vermoed bijna wel zeker dat ik gewoon contact heb gehad met die printplaten. Kan 100 keer goed gaan, maar ook fout door ontlading van statische elektriciteit van jezelf via zo'n printplaat. Met de enigszins benauwde wat vochtige warmte van deze dagen, is deze oorzaak zeker niet ondenkbeeldig, zo niet voor de hand liggend.
Leon,

Dit kan technisch niet. Als je je printplaat sloopt, kom je niet meer bij de data zonder de printplaat te vervangen. Dat is echt soldeerwerk en daar helpt een software-tool niet meer tegen. Het gedrag wat jij beschrijft (niet leesbaar onder OS, maar wel met recovery tools) is typisch voor een logische fout (FAT-partitie beschadigd, partities niet herkend door het nieuwe OS, etc.).

Daarmee zeg ik niet dat het onverstandig is jezelf goed te aarden: een gefrituurde printplaat is echt een vervelend probleem. Dat is ook het probleem wat ik heb met die insteek-constructies zonder bracket. Mijn NAS kent sledes voor harddisks, waardoor de printplaat aan de onderkant en achterkant van de schijf altijd beschermd is. Gewoon om te voorkomen dat je een printplaat sloopt als je hem op tafel legt (schroefje op de verkeerde plek is zo gebeurd...). Dat heeft ook het voordeel dat er geen krachten op de contacten staan (staan op de montageschroeven, zoals de ontwerper ooit bedacht).

Jaap

Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 08 2013 7:04 pm

Ik wil niet zeggen dat je meteen een printplaat zou frituren, maar zou het niet mogelijk kunnen zijn dat door een "minimale" statische lading, een "vreemd" niet gespecificeerd signaal wordt uitgestuurd wat de FAT-tabel in de war kan brengen?

Zoals gezegd indertijd van het probleem heb ik nimmer RAID-instellingen ingesteld. Gewoon van het ene op het andere moment zat ik met dat probleem. Maar goed, een half jaar terug is het dus opgelost met een OS en software wat ik ervoor nog nooit eerder heb gebruikt.

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » ma jul 08 2013 10:29 pm

Eerlijk gezegd snap ik het ook niet die open dockingstations.
In mijn ogen vragen om problemen. Warom zijn die dingen op de markt? :huh: (niet dat als je dat niet gebruikt, niet kan krijgen overigens)
Hoop wel dat je alle data weer terug krijgt. :D nooit leuk natuurlijk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 08 2013 10:34 pm

Dit is al een oud draadje, en weer opgerakeld, juist omdat alles weer goed is gekomen om de schijf opnieuw in te zetten. :mryellow:
(Wat vorig jaar niet lukte). De data was in 2012 reeds veilig gesteld. :ugeek: :wink:

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » ma jul 08 2013 10:36 pm

:mryellow: Niet gezien

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”