is 50mm wel de standaardlens voor D40X

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
oud0001

Re: is 50mm wel de standaardlens voor D40X

Bericht door oud0001 » vr jul 20 2012 7:05 pm

Daar ben ik het nu helemaal mee eens.
Niet druk over maken.
De cropfactor is idd gewoon de manier waarop de lens zich qua beeldhoek gedraagd.
Lekker zoomen met de benenwagen en mooi ragscherpe plaatjes schieten.
Kost nog eens minder ook nog. :mrgreen:

Daarnaast is het gezonder want je beweegt meer. :wink:

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » vr jul 20 2012 7:13 pm

Even ter info voor je
Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jdgraaf » vr jul 20 2012 11:29 pm

Even een vraag over de lensvertekening tot betrekking tot het perspectief.

Een groothoek en tele geven op dat vlak een compleet ander resultaat met de hoeveelheid achtergrond er mee komt. Vandaar dat gezegd wordt dat 85 mm de beste portretlens is omdat je daarmee de meest 'natuurlijke' afbeelding krijgt.
Nu blijft een 35mm een 35mm en een 50mm een 50mm vanwege het glaswerk zoals eerder gesteld. Maar heeft DX/FX hier nog invloed op? Ik neig naar het antwoord nee zelf.

Jan
Een berg Nikon spullen....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 21 2012 3:26 am

jdgraaf schreef: Nu blijft een 35mm een 35mm en een 50mm een 50mm vanwege het glaswerk zoals eerder gesteld. Maar heeft DX/FX hier nog invloed op? Ik neig naar het antwoord nee zelf.
Perspectief bij opname is enkel afhankelijk van opnameafstand en of je de camera bijv. kantelt. Wil je een bepaalde uitkadering, hoort er bij een gegeven opname-afstand een bepaalde "kijkhoek". Tezamen met het opnameformaat bepaalt dat dan het benodigde brandpunt.
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 89#p189289" onclick="window.open(this.href);return false;

Of je het perspectief dan verder als "normaal" ervaart is sterk afhankelijk van de afbeeldingsmaatstaf en de kijkafstand van de afbeelding of afdruk. Verder spelen er psychologische zaken mee, en heeft een sociaal culturele ontwikkeling van de tijdsgeest er ook nog invloed hoe we iets ervaren.

In het verleden is er wel eens een draadje geweest over perspectief, van mensenfotografie met een sterke groothoek. Als je het beeld maar ver genoeg vergroot ervaar je het toch als "normaal". Jammer is dat in het draadje de foto's verdwenen zijn waar de reacties betrekking op hebben. Toch maar even een verwijzing: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 75#p190475" onclick="window.open(this.href);return false;

Een reeks van portretten met verschillende brandpunten met telkens ongeveer dezelfde uitkadering, waarbij je kunt zien wat voor invloed de opname-afstand heeft: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=36356" onclick="window.open(this.href);return false;
De portretten groter afgebeeld naast elkaar: http://stepheneastwood.com/tutorials/le ... ippage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jdgraaf » zo jul 22 2012 8:17 pm

Dank Leon. Maakt mij een hoop duidelijk!
Een berg Nikon spullen....

annoh

Bericht door annoh » zo jul 29 2012 10:18 am

Het blijft wonderlijk dat nog steeds mensen menen dat een 50 mm op een DX camera 'de' portretlens is.

Een tijdje geleden had ik wat portretjes gemaakt, van een model, met een 55 mm op een DX camera. Ik liet ze zien en het model zie: "wat heb je nu gedaan?"

Kortom, onderschat het verschil niet, wat betreft vertekening, tussen een 55 mm en een juiste brandpuntafstand bij portretwerk! En, leer als fotograaf te kijken hetgeen dat model wel kon!

IKzelf laat de brandpuntafstand bij portretwerk afhangen van de vorm van het gezicht, soms werk ik dan ook met 150 mm, op FX.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 29 2012 10:27 am

annoh schreef: IKzelf laat de brandpuntafstand bij portretwerk afhangen van de vorm van het gezicht, soms werk ik dan ook met 150 mm, op FX.
Die insteek is wel een aardige waar ik nog niet eerder aan dacht. Als een model een super bol gezicht heeft, neem je dan een langer brandpunt om het platter te maken en een kort brandpunt als iemand een plat gezicht heeft en je het boller wilt laten overkomen?

annoh

Bericht door annoh » zo jul 29 2012 10:36 am

Ik heb het een paar keer gehad dat het model een tamelijk prominente neus had. Die wilde ik niet nog prominenter weer geven. Dus ik koos voor 150 mm. Bij een sterke kin of bol gezicht idem.

Antwoord op je vraag is dus "ja".

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo jul 29 2012 10:46 am

Nikon heeft natuurlijk ook niet voor niks een portretlens van 135mm in z'n assortiment.

Groeten Jan

annoh

Bericht door annoh » zo jul 29 2012 10:50 am

Klopt, en een 85 mm macro voor DX. Met een beetje rekenwerk kom je dan op ongeveer 135 mm uit.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 29 2012 10:59 am

annoh schreef:Ik heb het een paar keer gehad dat het model een tamelijk prominente neus had. Die wilde ik niet nog prominenter weer geven. Dus ik koos voor 150 mm. Bij een sterke kin of bol gezicht idem.

Antwoord op je vraag is dus "ja".
Met vele uiteenlopende personen achter elkaar waar ikzelf mee te maken heb, is sterk wisselen van brandpunt (en opnamestandpunt) geen optie. Maar met lichtval kun je veel doen met meer of minder prominente neuzen en bolle of platte gezichten, door het model iets te laten draaien waardoor het licht meer frontaal is of juist niet, en daardoor lichaamsdelen minder of meer vorm krijgen in de licht- en schaduwwerking. Prominente vooruitstekende kin door het model het hoofd fractie naar beneden te laten kantelen, zodat de kin wijkt (of zelf iets hoger standpunt innemen). Bij vooruitstekend voorhoofd juist andersom.

annoh

Bericht door annoh » zo jul 29 2012 11:28 am

Leon, klopt.
Het is een samenspraak van belichting, pose en hoek waaronder je fotografeert + beeldhoek van objectief.

superswiegie

Bericht door superswiegie » ma nov 12 2012 11:15 am

ik begrijp de uitleg niet helemaal.

Ik heb nu een d5100 dus dx. Is 50mm nu 50mm of moet ik deze zien als een 75mm.
Nu overweeg ik een NIKON 85/1.8 G AFS aan te schaffen, maar word dit dan 127,5 mm? En is deze lens te gebruiken zodra ik overstap op de d700 (full frame)? Of kan ik dan beter doorsparen om een "dx" 85mm lens te kopen? Maar werkt deze dan nu wel op de d5100? Ik hoop dat iemand mij dit ogenschijnlijke simpele verhaal over de cropfactor kan uitleggen.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » ma nov 12 2012 11:52 am

Qua brandpunt is het een 50mm, maar de beeldhoek is alsof je een 75mm hebt.
Nikon Z Z & de maskers

superswiegie

Bericht door superswiegie » ma nov 12 2012 3:24 pm

Ed Schouten schreef:Qua brandpunt is het een 50mm, maar de beeldhoek is alsof je een 75mm hebt.
Sorry ik snap het nog niet, de beeldhoek is alsof het een 75 is? dus de 50mm is nu te zien als een 75mm?
Maar een NIKON 85/1.8 word dit dan 127,5 mm? En is deze lens te gebruiken zodra ik overstap op de d700 (full frame)? Of kan ik dan beter doorsparen om een "fx" 85mm lens te kopen? Maar werkt deze dan nu wel op de d5100? Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door superswiegie op ma nov 12 2012 3:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”