is 50mm wel de standaardlens voor D40X

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Jozua

is 50mm wel de standaardlens voor D40X

Bericht door Jozua » vr jul 20 2012 11:40 am

Hallo allemaal,

Ik kocht een paar maanden geleden een AF-S Nikkor 50mm F1.4 G. Mij was verteld dat de vaste 50mm de moeder van alle lenzen is. De standaard lens waar je alle kanten mee op kan. Nou hoorde ik laatst echter dat dit alleen geldt wanneer je een Full Frame camera hebt. Bij mijn camera moet je de brandpuntsafstand met 1.5 vermenigvuldigen. Dat zou best eens kunnen kloppen, want Ik merk dat deze lens niet zo ideaal is in alle omstandigheden. Als ik binnen wil fotograferen, heb ik vaak het probleem dat ik niet genoeg afstand kan nemen van het onderwerp om het er goed op te krijgen. Als dit verhaal klopt zou ik eigenlijk een 35mm moeten hebben voor deze camera = 52,5 mm.

Is het slim deze lens in te ruilen voor een 35 mm?
En waarom is de AF-S Nikkor 35mm F1.4 G, ineens zoveel duurder?

Hartelijk dank alvast.

Groet

Jozua

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: is 50mm wel de standaardlens voor D40X

Bericht door Patrick » vr jul 20 2012 11:46 am

De 35mm is inderdaad meer allround op een DX camera. Er is een niet dure AFS 35mm f1.8G voor DX te koop.

De 1.4 versie is een professioneel objectief. Nog lichtsterker, optisch nog beter en geschikt voor FX, maar natuurlijk veel te duur voor gewone stervelingen.

De 35mm is absoluut een aanrader wat mij betreft. Of je de 50mm dan ook weg moet doen is iets dat je zelf moet beslissen. Ik zou dat zelf denk ik wel doen en er dan een AFS 85mm f1.8G bij kopen. Die is wel wat duurder maar echt fantastisch.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jozua

Bericht door Jozua » vr jul 20 2012 11:54 am

Hoi Patrick,

Dank voor je reactie. Een bevestiging van mijn vermoeden. Blijft het vreemd dat een 50mm F1.4 wel betaalbaar is. Maar dat zal wel een technisch iets zijn.

Groet,

Jozua

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jul 20 2012 11:57 am

Klopt. Een 50mm is een kwestie van een paar plakjes glas achter elkaar leggen, heel simpel gesteld. Een 35mm is al wat lastiger. Een 24mm is nog lastiger, etc.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr jul 20 2012 12:29 pm

Beste Jozua,

Welkom.

re: moeder van alle lenzen
Ja, voor kleinbeeldkamera's (voor Nikon F sinds ongeveer 1960) is 50 1.4 de professionele standaardlens.
Een DX kamera vergt een iets korter brandpunt voor eenzelfde beeldhoek, zoals Patrick uitlegde.

Nikon maakt diverse (betaalbare) lenzen speciaal voor DX kamera's.
Dat kan interessant zijn, maar geeft wel beperkingen als je later een FX kamera wilt kopen (ze passen wel, maar werken niet echt leuk).

re: wel betaalbaar
Je moet dat ook zien in het licht van prestige en productieaantallen.
Door de jaren heen is een 50 1.4 in forse aantallen (en vele versies) gemaakt, het is vaak een lens die in vergelijkingen gebruikt wordt, dus een matig ontwerp kan niet door de beugel.

re: Patricks iopmerkingén:
De 50 1.4 G is een prof lens. Die lens past wel op vele Nikon kamera, maar is (ook prijstechnisch) niet optimaal voor een DX kamera.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » vr jul 20 2012 1:19 pm

De AFS 35mm f1.8G voor DX is zodanig scherp geprijst dat ik persoonlijk de 50mm f1.4 erbij zou houden. In veel gevallen is een lichte telelens (die de 50mm op een dx camera wordt) erg goed te gebruiken bij bepaalde soorten fotografie.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

oud0001

Bericht door oud0001 » vr jul 20 2012 1:30 pm

De 50mm is eren prima portretlensje op een DX.

Jozua

Bericht door Jozua » vr jul 20 2012 1:42 pm

Dank voor al jullie reacties.
Misschien koop ik er gewoon een tweedehands 35mm bij. 50mm is inderdaad prima voor portretten. Maar in een ruimte van 2x2 meter waardeloos.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jul 20 2012 2:56 pm

Ik zou de 50mm inderdaad gewoon behouden en er een 35mm bijkopen. De 35mm/1.8G DX staat bekend als een uitstekend objectief. Kun je het 2e hands scoren prima, maar ook de nieuwprijs is nog voldoende betaalbaar om er niet te lang over na te denken, als je geen 2e hands exemplaar zou vinden. Met nieuw heb je in ieder geval volle garantie voor 2 jaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jozua

Bericht door Jozua » vr jul 20 2012 5:22 pm

Ik heb zojuist even rondgekeken en vond dit objectief:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -g-dx.html" onclick="window.open(this.href);return false;

35mm F18 G dx.

Even dacht ik dat ik deze nodig zou hebben, om het effect van een 50mm te verkrijgen, maar in de beschrijving staat: Let op! Dit objectief is wél geschikt voor full-frame camera's maar zal uw crop-factor wijzigen naar 1,5x.
Begrijp ik het goed dat deze lens wel voor de DX camera is ontworpen en hier 35mm ook echt 35 mm is? M.a.w. dat ik dan nog geen standaardlens heb?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr jul 20 2012 5:27 pm

Jozua,

Neen, je leest verkeert (omschakeling is een feature op FX kamera's)
Nikon heeft, sinds de 1e FX kamera's een trucje ingebouwd om DX lenzen (anders dan C<censuur>) bruikbaar te maken.
Als een FX kamera ruikt dat er een DX lens op de kamera zit gedraagt de kamera zich al een DX kamera.
Zie hiervoor de handleidingen van diverse FX kamera's, als de D3, D4, D700.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jul 20 2012 5:35 pm

Jozua schreef: Begrijp ik het goed dat deze lens wel voor de DX camera is ontworpen en hier 35mm ook echt 35 mm is?
35mm is een "harde" brandpunt, dat verandert niet, dat blijft altijd 35mm. Dat is nu eenmaal inherent aan die geslepen glasdeeltjes.

Alleen gebruikt op een DX camera heb je een beeldhoek die kleiner is door het gebruik van een kleinere sensor. De beeldhoek van 35mm op een DX camera, of een DX-crop (kleiner gebruikt deel) bij een FX camera, komt overeen met de beeldhoek van 52,5mm bij gebruik van de volledige sensor afmetingen van een FX camera. Dat had je in je eerste bericht al door.
Maak het niet complexer dan het is. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jozua

Bericht door Jozua » vr jul 20 2012 6:03 pm

Leon, ik denk dat ik je begrijp.

Ik weet dat 35mm = 35mm en dat het een vaste lens is. Het frustreert me alleen dat er zoveel spraakverwarring is over hoe de lens werkt. Ik begrijp dat op mijn DX een 35mm werkt als een 52,5 mm op een kleinbeeld camera. En dat is precies wat ik wil. Ik was even in de war vanwege deze mededeling:
Jozua schreef:Let op! Dit objectief is wél geschikt voor full-frame camera's maar zal uw crop-factor wijzigen naar 1,5x.
Want als ik deze 35 mm op een kleinbeeld zou zetten, zou ik verwachten dat hij ook werkt als een traditionele 35 mm, zonder cropgedoe. Dan heb ik dus een groothoek.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » vr jul 20 2012 6:39 pm

K ijk eens in de exif gegevens hier een foto.
nikon 35mm af1:2D
Afbeelding
en de nikon 50mm 1:1.8D
Afbeelding
zijn twee pracht lenzen die je alle twee in je tas zou moeten hebben.
Dus de keuze die je nu hebt is nog niet zo slecht. :wink2:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

iJoost

Bericht door iJoost » vr jul 20 2012 6:57 pm

Een 50 mm. op DX is een fijne korte portretlens. Vooral niet druk maken over wat standaard is (dat is maar een woord), maar gewoon lekker foto's maken met een van de scherpste (en lichtsterkste) lensjes. Een uitstekende keus.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”