kleur in stellen in het menu

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Simone
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Simone » di jul 03 2007 12:49 pm

Waarom worden er toch zo veel dingen bij gehaald die er niet toe doen.
En welke camera voor mij de beste is vraag ik al helemaal niet om.
Blijf gewoon bij de dingen die mensen vragen,kun je er geen antwoord op geven hou je dan liever op de achtergrond.

Dit is nu net de reden dat ik bijna niet op het forum kom,mede omdat er maar luk raak dingen gezegt worden en helemaal niet van mij weten of ik al lang een DSLR heb.Zo af en toe heb je wel eens je twijfels en wil je graag weten hoe een ander het doet.
Moest dit even kwijt.

Groet Simone

fremitus

Bericht door fremitus » di jul 03 2007 12:53 pm

Gilbert1976 schreef:inderdaad Dennis, Opgezetfan, je moet een camera kiezen die bij je aansluit.
Niet mee eens. Je "moet" een camera kiezen waarbij je uitgedaagd wordt om beter te gaan fotograferen. Evt. eerst effe auto als beginner. kijken naar exif, resultaat bijsturen met P,S,A,M

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jul 03 2007 1:06 pm

Simone schreef:Waarom worden er toch zo veel dingen bij gehaald die er niet toe doen.
En welke camera voor mij de beste is vraag ik al helemaal niet om.
Blijf gewoon bij de dingen die mensen vragen,kun je er geen antwoord op geven hou je dan liever op de achtergrond.

Dit is nu net de reden dat ik bijna niet op het forum kom,mede omdat er maar luk raak dingen gezegt worden en helemaal niet van mij weten of ik al lang een DSLR heb.Zo af en toe heb je wel eens je twijfels en wil je graag weten hoe een ander het doet.
Moest dit even kwijt.

Groet Simone
Betere kleuren kun je in je menu instellen bij verzadiging en eventueel contrast, en te spelen met de instellingen AdobeRGB of sRGB kleurenpallet.

Schiet ook eens in RAW formaat en kijk of je in de converter in PS CS3 er wat mooiere platen uit kunt halen aan de hand van die instellingen kun je je camera instellen voor de JPG platen.

Maar een beter objectief geeft ook al beter resultaat qua fletsheid/ contrast etc. etc.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » di jul 03 2007 1:23 pm

Ik weet niet over welke software je beschikt, maar mogelijk heb je Nikon capture(trial) bijgeleverd gekregen bij je camera. Al geprobeerd?
Als je nu RAW foto's maakt (NEF bestanden) kan je makkelijk de camera instellingen in dit programma verstellen (contrast, verzadiging, kleur, etc.) waarbij je direct het resultaat ziet op je scherm. Makkelijk om een vergelijk te maken met de mogelijkheden die ook in de toestel zitten.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jul 03 2007 1:36 pm

Gilbert1976 schreef:Ik weet niet over welke software je beschikt, maar mogelijk heb je Nikon capture(trial) bijgeleverd gekregen bij je camera. Al geprobeerd?
Als je nu RAW foto's maakt (NEF bestanden) kan je makkelijk de camera instellingen in dit programma verstellen (contrast, verzadiging, kleur, etc.) waarbij je direct het resultaat ziet op je scherm. Makkelijk om een vergelijk te maken met de mogelijkheden die ook in de toestel zitten.
Is ook een optie, maar moet je wel een goed gekalibreerde monitor hebben. :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennisdeboer

Bericht door Dennisdeboer » di jul 03 2007 3:53 pm

beste fremitus,

wil je soms zeggen dat je met een goede compact geen sluitertijden en diafragma kan instellen ?
stel je voor dat iedereen die er geen verstand van hebt een dsrl koopt, dan zou het hele forum vol staan, en volgens mij is daar het forum niet voor bedoelt om alleen uitleg te geven aan die er geen verstand van hebben.

maar even ter zake, mijn excuses simone, voor het verstoren van je vraag. ik help mensen overigens graag.
zelf heb ik deze instellingen op mijn d50 ingesteld:

verscherpen: 0
tooncompens. : +1 (medium hoog)
kleurstand: IIIa (sRGB)
verzadiging: 0

om nog vollere kleuren te krijgen, kun je de verzadiging hoger zetten.
de verzadiging betekent de kleurversterking om het simpel uit te leggen.
de tooncompens. is het contrast, deze raad ik aan wat hoger te zetten aangezien er anders de foto's soft en dof uit zien met een soort witte laag er over heen.
je hebt een goed objectief Simone, dus verscherping zou ik op 0 zetten.
en de tint aanpassen zou ik zo veel mogelijk van af blijven.
als je op het knopje drukt met het vraagteken zie je ook de uitleg, dit is erg handig.
succes verder.

Groetjes, Dennis

Simone
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Simone » wo jul 04 2007 12:28 am

Dennis

Hier kan ik iets mee,het is mij duidelijk.

Bedankt.

Dennisdeboer

Bericht door Dennisdeboer » wo jul 04 2007 6:17 pm

als je nog meer hulp nodig hebt, dan vraag je het maar.
ik wil eventueel ook uitleggen wat wat is.

Groeten, Dennis

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”