Nee, elk middel zal zelf weer stof gaan vasthouden, tenzij het een middel is dat 100% opdroogt.[/quote]
Mag ik hieruit concluderen dat de bajonet vattingen in het geheel geen smeermiddel nodig hebben?[/quote]
Dat is een juiste conclusie.[/quote]
Zo stellig juist is dat niet. Alles wat droog over elkaar schuift is onderhevig aan (aanzienlijk) sterkere slijtage dan dat iets "gesmeerd" is.
Kijk een naar wat oudere lenzen, naar de bajonetvatting. Zie je erg vaak een verkleuring waarbij een messing-kleur tevoorschijn komt.
Echter overdadig smeren of het verkeerde smeermiddel (grafiet) is ook niet goed. Smering behoeft slechts microscopisch dun te zijn aangebracht. Een minuscule hoeveelheid vet is beter dan een erg dun smeermiddel wat vloeit. Dat trekt namelijk verder.
http://www.micro-tools.com/store/Search ... ord=grease" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]
@ Hans (Braakhuis) en anderen,
Hans,
Na de bajonet vattingen op jouw manier te hebben gereinigd, vond ik bij het terugplaatsen van het objectief op de body, dit niet erg "lekker lopen" (misschien een gevolg dat ik enige
tijd in het fijn metaal heb gewerkt).
Ben daarom op zoek gegaan naar een "droog"smeermiddel en kwam uit bij Molykote® PTFE-N UV, Luchtuithardend droog smeermiddel. Als kleinste verpakking wordt dit in een
spuitbus geleverd.
Om dit smeermiddel minimaal op de raakvlakken (tussen de schroefgaatjes) van de vatting(en) te krijgen zou dit kunnen gebeuren door het bevochtigen van een wattip met deze
Molykote.
Zou deze manier van werken de apparatuur ten goede komen of zeg jij (of andere leden) buiten het reinigen is verder niets doen beter dan iets doen?
contacten reinigen: waarmee?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: contacten reinigen: waarmee?
Met vriendelijke groet,
Huub.
Huub.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Hans had al aangegeven dat die het liever alleen bij schoonmaken houdt.Piepenholleke schreef: Zou deze manier van werken de apparatuur ten goede komen of zeg jij (of andere leden) buiten het reinigen is verder niets doen beter dan iets doen?
Ikzelf vind smeren op zichzelf een prima optie om slijtage tegen te gaan van over elkaar schuivende materialen, zoals eerder aangegeven.
Of het die Molykote zou moeten zijn, weet ik niet. Wat houdt dat "droge" in, een teflon-achtig smeermiddel, of op basis van siliconen?
Als het zodanig droog is dat het nauwelijks hechting heeft en makkelijk kan ronddwarrelen (zoals grafiet) zou ik eerder kiezen voor een meer vettig smeermiddel. Zelfs ondanks dat het vuil vasthoudt. Vuil wat vast wordt gehouden dwarrelt in ieder geval niet rond.
Technische gegevens van die Molykote: http://www.mavom.nl/itemfiles/2800/2702 ... Ned%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het met UV-licht wel makkelijk is te traceren, kan ook worden gecontroleerd of het op andere plaatsen komt dan waar je het hebt opgesmeerd. Dus misschien zo gek nog niet. (Eerst op iets anders uitproberen, waar de gevolgen van het op andere plaatsen komen minder gevolgen heeft).
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Hoi Leon,
Bedankt voor jouw reactie. Toch weer een tip waar ikzelf niet aan had gedacht n.l. mate van hechting en eventueel los raken van smeermiddel.
Nog even terugkomend op Micro-tools store eerder door jou aangegeven. Gebruik jij voor de vattingen een van de smeermiddelen die hier worden vermeld en zo ja welk smeermiddel is dit ?
Hoe is de ervaring met het bestellen van producten uit deze site.
Bedankt voor jouw reactie. Toch weer een tip waar ikzelf niet aan had gedacht n.l. mate van hechting en eventueel los raken van smeermiddel.
Nog even terugkomend op Micro-tools store eerder door jou aangegeven. Gebruik jij voor de vattingen een van de smeermiddelen die hier worden vermeld en zo ja welk smeermiddel is dit ?
Hoe is de ervaring met het bestellen van producten uit deze site.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Huub.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zelf heb ik nog geen ervaring met smeermiddelen van Micro-tools, maar het is een bekende leverancier van met name speciaalgereedschap om zelf reparaties aan camera's uit te voeren. http://www.micro-tools.com/store/C-SPN/ ... Tools.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vroeger gebruikte ik gewoon "kogellagervet" (wat je bij de rijwielhandel kunt kopen). Heb ook wel eens een vet gebruikt op basis van siliconen, WD-40 en contactspray. Die laatste twee uiteraard nooit zo erop gespoten. Flink er vandaan op een schoteltje, en dan een wattenstaafje drenken en uitknijpen, dat het vrij droog aanvoelt. De laatste twee middelen eigenlijk beter niet gebruiken. Ik ben zelf wel op zoek naar een vervangend vet.
Vroeger gebruikte ik gewoon "kogellagervet" (wat je bij de rijwielhandel kunt kopen). Heb ook wel eens een vet gebruikt op basis van siliconen, WD-40 en contactspray. Die laatste twee uiteraard nooit zo erop gespoten. Flink er vandaan op een schoteltje, en dan een wattenstaafje drenken en uitknijpen, dat het vrij droog aanvoelt. De laatste twee middelen eigenlijk beter niet gebruiken. Ik ben zelf wel op zoek naar een vervangend vet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Léon Obers schreef:Zelf heb ik nog geen ervaring met smeermiddelen van Micro-tools, maar het is een bekende leverancier van met name speciaalgereedschap om zelf reparaties aan camera's uit te voeren. http://www.micro-tools.com/store/C-SPN/ ... Tools.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Leon,
Ik weet niet of je nog op zoek bent naar vet voor het smeren van je camera-/objectief bajonet, maar ik ben uitgekomen bij een klokken/-onderdelen leverancier in Heemstede. Daar berichtte men mij dat het beste vet dat zij in huis hebben B-52 vet is (€ 14,80).
Voor verdere gegevens zie:
Dr. Tillwich GmbH Werner Stehr
http://www.dr-tillwich.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met vriendelijke groet,
Huub.
Huub.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb er dus nu ook last van.
Mijn D90 schakelt uit op het moment dat ik de ontspan knop indruk. Op dat moment wil de autofocus van mijn tamron 70-300 zijn werkt gaan doen en klapt de spanning weg.
Dit probleem doet zich niet voor op het moment dat ik op de D90 een ander objectief monteer.
Ik moet dus de contacten reinigen van de 70-300. Tenminste, die conclusie trek ik vooralsnog.
Voorzichtig reinigen met 70% alcohol en een schone zakdoek ?
Mijn D90 schakelt uit op het moment dat ik de ontspan knop indruk. Op dat moment wil de autofocus van mijn tamron 70-300 zijn werkt gaan doen en klapt de spanning weg.
Dit probleem doet zich niet voor op het moment dat ik op de D90 een ander objectief monteer.
Ik moet dus de contacten reinigen van de 70-300. Tenminste, die conclusie trek ik vooralsnog.
Voorzichtig reinigen met 70% alcohol en een schone zakdoek ?
- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Is het gebruik van een brilpoetsdoekje ook een goede oplossing?
Kan me herinneren dat ik dat 1 x gebruikt heb op een vakantie na storing.
Dat is inmiddels een paar jaar geleden. Nadien nergens nog last van.
Kan me herinneren dat ik dat 1 x gebruikt heb op een vakantie na storing.
Dat is inmiddels een paar jaar geleden. Nadien nergens nog last van.