SB-800 of SB-600?

Discussies over flitsers
Dennis.

Bericht door Dennis. » zo jul 08 2007 12:16 pm

AvanEijk schreef:Misschien is dit nog een interessant linkje http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm

mvg, Bram
Vind 'm (zowel de link alsmede de auteur in het algemeen) niet echt een lichtend voorbeeld van objectiviteit. Is m.i. niets meer of minder dan "iemands" mening met bovendien niet heel duidelijke motivaties.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo jul 08 2007 12:28 pm

Wat mij verbaast is deze passage van KenR

The SB-600 has a much clearer LCD compared to the fuzzy dot matrix of the more expensive SB-800

yoyo

Bericht door yoyo » zo jul 08 2007 12:35 pm

Marten schreef:Wat mij verbaast is deze passage van KenR

The SB-600 has a much clearer LCD compared to the fuzzy dot matrix of the more expensive SB-800
De SB-600 heeft een heel strak LCD als de oude SB-24 die ik heb. Mijn huidige SB-800 heeft idd een erg goedkoop en prehistorisch uitziende LCD met grove vierkante blokjes...

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door yoyo op zo jul 08 2007 12:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo jul 08 2007 12:36 pm

Marten schreef:Wat mij verbaast is deze passage van KenR

Wat is daar vreemd aan dan, kan zelf niet oordelen want ik heb een SB600. Het LCD scherm is lekker helder, zeker met de verlichting aan.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Dennis.

Bericht door Dennis. » zo jul 08 2007 12:36 pm

Of deze:
The smaller SB-600 does absolutely everything that matters for my photography. The SB-800 offers a lot of extra fluff, but nothing for which I want to pay. If anything these fluff modes get in the way of setting what I really need.
Zoals ik al eerder zei: Gewoon een mening van "iemand" met een onduidelijke motivering en dan heb ik het nog niet eens over het deel dat ie "Fluff" noemt en waar ie -althans wat mij betreft- onzin van de bovenste plank uitkraamt...

Nee.. Ik mag m niet zo die Ken R. maar dat had je misschien al in de gaten :)

yoyo

Bericht door yoyo » zo jul 08 2007 12:39 pm

Ik vond (vind) de SB-24 veel fijner. De knoppen en de layout... helaas geen TTL op DX.
De SB-800 is net een Canon. Zoeken naar de functies en de knoppen zijn waardeloos. Ik gebruik hem ook nauwelijks terwijl ik vroeger altijd flitste. Ook overdag.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo jul 08 2007 12:41 pm

Dennis. schreef:Nee.. Ik mag m niet zo die Ken R. maar dat had je misschien al in de gaten :)
Hij is ook niet heilig of zo, je moet alle informatie van het internet gewoon lezen. De uiteindelijke beslissing ligt toch bij je zelf. Gewoon goed de voor- en nadelen naast elkaar zetten en en een beslissing nemen.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

yoyo

SB-24

Bericht door yoyo » zo jul 08 2007 12:42 pm

De oude vertrouwde SB-24 :

Afbeelding

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » zo jul 08 2007 1:14 pm

Dat wordt dan in ieder geval de SB-800!

Bedankt voor de informatie.
Krijg je geen spijt van !

Voor mij is echter het enige nadeel dat je de functie "REAR" niet op deze flitser kunt instellen, en afhankelijk bent of deze op je camera zit. Dus als je deze flitser wilt gebruiken i.s.m. oudere analoge nikons (bv F4 )mis je deze functie.
Maar vlgs mij kan dit bij de SB600 ook niet !

Voor de rest een super flitser.

Groeten Frans

GdP

Bericht door GdP » wo jul 11 2007 12:47 am

Frans schreef:
Dat wordt dan in ieder geval de SB-800!

Bedankt voor de informatie.
Krijg je geen spijt van !

Voor mij is echter het enige nadeel dat je de functie "REAR" niet op deze flitser kunt instellen, en afhankelijk bent of deze op je camera zit. Dus als je deze flitser wilt gebruiken i.s.m. oudere analoge nikons (bv F4 )mis je deze functie.
Maar vlgs mij kan dit bij de SB600 ook niet !

Voor de rest een super flitser.

Groeten Frans
Bij de F6 zit die ook op de camera.

Met vr. gr.,

Gerrit

rvdb

Bericht door rvdb » wo jul 11 2007 12:26 pm

Zit al een tijd te twijfelen tussen beide. Prijsverschil van de SB800 wordt gedeeltelijk goed gemaakt doordat er al een diffuser mee wordt geleverd. Heeft geen haast de aanschaf dus ik zoek nog naar argumenten voor beide. (anders had ik er lang een aangeschaft ;))

GdP

Bericht door GdP » ma sep 03 2007 2:25 pm

Ik heb vandaag de SB-800 binnen gekregen. :)

Ik had ineens geld genoeg na de verkoop van de Fujifilm FinePix S9600. :(

Daar komt wel weer heel wat voor kijken voordat je door hebt wat er allemaal met deze flitser mogelijk is. :(
En ingesteld moet worden. :roll:

Ik weet nog van vroeger, dat het toen allemaal een stuk eenvoudiger ging. :D

Gerrit :D

nikonvos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door nikonvos » ma sep 03 2007 5:25 pm

Vroeger ja, die ouwe vertrouwde SB24 inderdaad. Ik heb nu zelf ook de SB800 en het heeft me inderdaad een paar avonden gekost met uitproberen. Vrijdag hoop ik de foto's op de Truck-trek in Almkerk te maken en 's zaterdags de trekker-trek wedstrijden. 'S avonds flitsen, ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Gr. Wim
D80

GdP

Bericht door GdP » ma sep 03 2007 11:40 pm

Het is allemaal nog meegevallen. De flitser neemt gewoon alle instellingen uit de camera over, en dat is te doen.

Alleen stom dat die iso instelling niet verder gaat dan 1000.
Nikon zal dan ook wel weer met een nieuwe flitser uitkomen voor de D3 en de D300. Een SB-3200 misschien?

Gerrit

werring

SB 600

Bericht door werring » wo jan 02 2008 1:10 pm

Ik vind de bediening van de SB 600 behoorlijk lastig. Weet iemand exact hoe de flitser in te stellen zodat de zoomkop automatiek meeloopt?
Volgens de gebruiksaanwijzing kun je met het zoom-knopje het emmetje wegdrukken van het display. In welke mode moet je dan staan in het voorkeursmenu?
Ik merk ook dat de flitser soms weigert, is dit een teken dat de batterijen leeg raken, ik krijg daar nmlk geen info van.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”