Nieuwe "top" Zeiss objectieven in het vooruitzicht
Re: Nieuwe "top" Zeiss objectieven in het vooruitzicht
Enne: wat we al jaren missen op de AF-Nikkors: een echte grote mensen-scherptediepteschaal...
Met zo'n bouwlengte en lichtsterkte is een 82mm-filtermaat nog erg netjes.
Ik denk ook dat grote glaselementen accurater te slijpen zijn.
Met zo'n bouwlengte en lichtsterkte is een 82mm-filtermaat nog erg netjes.
Ik denk ook dat grote glaselementen accurater te slijpen zijn.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Filmers hebben objectieven nodig in een ander jasje, met een erg lange "manuele" scherpstelring, en een glooiend niet met vaste kliks instelbaar diafragma. Zeiss heeft daarvoor de "Cine" versie objectieven: http://lenses.zeiss.com/camera-lenses/e ... enses.html" onclick="window.open(this.href);return false;Skippy schreef:Is deze nieuwe serie soms specifiek bedoeld voor professionele Dslr-filmers? Waarvoor de hoge prijs minder van belang is?
Het zijn objectieven met een "vertanding" om die instelringen die desgewenst met externe motoren worden bediend. Ook merken als o.a. Samyang en Fuji maken objectieven in een ander jasje met die "ribbelrandjes" afgestemd voor film.
Daar lijkt deze nieuwe serie van Zeiss niet op te zijn afgestemd.
Door de steeds hogere pixeldensiteit van huidige FX camera's en verhoogde algemene kwaliteit, worden digitale "kleinbeeld" camera's feitelijk concurrent van midden formaat digitale camera's zoals Hasselblad, Leica S2, Leaf, Phase One, Mamiya. Daar horen dan vergelijkbare "hogere marktsegment professionele" objectieven bij. Daar lijkt deze nieuwe Zeiss objectieven dan op afgestemd te zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hmm.
Simpel gezegd:
Hoe meer pixels je hebt, des te beter moet je glaswerk zijn.
We hebben dat straks consumenten-glas, pro-glas en superpro glas.
Evenredig aan de hoogte van de pixeldensiteit van je sensor.
Wat dan weer evenredig is aan de prijs die je moet-wil betalen.

Simpel gezegd:
Hoe meer pixels je hebt, des te beter moet je glaswerk zijn.
We hebben dat straks consumenten-glas, pro-glas en superpro glas.
Evenredig aan de hoogte van de pixeldensiteit van je sensor.
Wat dan weer evenredig is aan de prijs die je moet-wil betalen.

- Léon Obers
- Forumlid
Bij hogere pixeldensiteiten zet diffractie eerder in bij lagere diafragmawaarden (grotere openingen) om nog profijt te hebben van die hogere pixeldensiteit. Dus objectieven moeten sneller, het liefst zo snel mogelijk vanaf volle opening, maximaal presteren. Niet alleen in het centrum, maar ook in de hoeken. Bij veel van de huidige objectieven heb je te weinig keus om nog te kunnen variëren in diafragma-openingen om de maximale kwaliteit te kunnen vastleggen wat een camera als een D800 aan pixels heeft. Bij diafragma f2 - f2.8 - f4 is bij de meeste objectieven de optimale optische kwaliteit nog niet bereikt. Bij diafragma f8 heeft diffractie al ingezet. Dus heb je slechts twee diafragma-openingen waar je min of meer aan de maximale scherptemogelijkheden zou kunnen komen, f5.6 en f8.
Als lensfabrikanten de maximale optische prestaties eerder heel hoog kunnen leggen, heb je meer marge om verschillende diafragmawaarden te gebruiken met toch (zoveel mogelijk) optimale kwaliteit.
Maar laat je ook niet gek maken. De meeste (amateur)fotografen benutten die maximale capaciteit helemaal niet.
Maak gewoon foto's en heb er plezier in.
Als lensfabrikanten de maximale optische prestaties eerder heel hoog kunnen leggen, heb je meer marge om verschillende diafragmawaarden te gebruiken met toch (zoveel mogelijk) optimale kwaliteit.
Maar laat je ook niet gek maken. De meeste (amateur)fotografen benutten die maximale capaciteit helemaal niet.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Léon, dat heb je weer totaal helder geformuleerd en gerelativeerd!Léon Obers schreef:Bij hogere pixeldensiteiten zet diffractie eerder in bij lagere diafragmawaarden (grotere openingen) om nog profijt te hebben van die hogere pixeldensiteit. Dus objectieven moeten sneller, het liefst zo snel mogelijk vanaf volle opening, maximaal presteren. Niet alleen in het centrum, maar ook in de hoeken. Bij veel van de huidige objectieven heb je te weinig keus om nog te kunnen variëren in diafragma-openingen om de maximale kwaliteit te kunnen vastleggen wat een camera als een D800 aan pixels heeft. Bij diafragma f2 - f2.8 - f4 is bij de meeste objectieven de optimale optische kwaliteit nog niet bereikt. Bij diafragma f8 heeft diffractie al ingezet. Dus heb je slechts twee diafragma-openingen waar je min of meer aan de maximale scherptemogelijkheden zou kunnen komen, f5.6 en f8.
"+1"

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Waarom Carl Zeiss objectieven ?
De bouwkwaliteit
De optische kwaliteit
De Scherptediepteschaal
Zelf heb ik de 25 mm en de 50mm 1/4 op mijn D300s de 50 is een prima portretlens op dx
De af mis ik eigelijk helemaal niet .was vroeger natuurlijk niet anders gr Dirk
De bouwkwaliteit
De optische kwaliteit
De Scherptediepteschaal
Zelf heb ik de 25 mm en de 50mm 1/4 op mijn D300s de 50 is een prima portretlens op dx
De af mis ik eigelijk helemaal niet .was vroeger natuurlijk niet anders gr Dirk
De Sony-fotografen zullen in hun nopjes zijn.
Nog meer fantastisch Zeiss glas met AF
.
Nog meer fantastisch Zeiss glas met AF

Volgens mij gaat het hier niet om AF-objectieven...
Maar inderdaad: voor Sony maakt Zeiss ook een paar prachtige objectieven.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
En binnenkort ook (Zeiss) autofocus objectieven voor de Fuji X-serie.emdeklerk schreef:Volgens mij gaat het hier niet om AF-objectieven...
http://www.mirrorlessrumors.com/zeiss-a ... -x-system/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is het hem juist: voor Sony maakt Zeiss zijn objectieven dus wél met AF.emdeklerk schreef:Volgens mij gaat het hier niet om AF-objectieven...
En binnenkort dus ook voor de Fuji X-camera's.
http://blogs.zeiss.com/photo/en/?p=2864
Het zou me trouwens niet verwonderen mocht ook Olympus hier binnenkort bijkomen, nu die twee (Sony en Olympus) gaan samenwerken.
http://nl.fotovideo.nu/nieuws/30339/son ... meragebied
- Léon Obers
- Forumlid
Maar samenwerking tussen Sony en Olympus is iets anders als samenwerking tussen Sony en Zeiss voor de levering van objectieven.Exxelle schreef: Het zou me trouwens niet verwonderen mocht ook Olympus hier binnenkort bijkomen, nu die twee gaan samenwerken.
http://nl.fotovideo.nu/nieuws/30339/son ... meragebied
Dat klopt natuurlijk maar gezien de samenwerking die er al decennia-lang is en was tussen Sony/Minolta en Zeiss.Léon Obers schreef:Exxelle schreef:
Maar samenwerking tussen Sony en Olympus is iets anders als samenwerking tussen Sony en Zeiss voor de levering van objectieven.
En gezien het feit dat Zeiss nu ook AF-lenzen gaat maken voor Fuji (en dus niet uitsluitend meer voor Sony) lijkt het me toch niet onlogisch om te vermoeden dat Zeiss in de toekomst misschien ook AF-lenzen voor Olympus zal maken. Nu dat samenwerkingsverband tussen Sony en Olympus een feit is.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Zou kunnen, en misschien zelfs wel Zeiss autofocus objectieven voor Nikon ...Exxelle schreef:Dat klopt natuurlijk maar gezien de samenwerking die er al decennia-lang is en was tussen Sony/Minolta en Zeiss.Léon Obers schreef:Exxelle schreef:
Maar samenwerking tussen Sony en Olympus is iets anders als samenwerking tussen Sony en Zeiss voor de levering van objectieven.
En gezien het feit dat Zeiss nu ook AF-lenzen gaat maken voor Fuji (en dus niet uitsluitend meer voor Sony) lijkt het me toch niet onlogisch om te vermoeden dat Zeiss in de toekomst misschien ook AF-lenzen voor Olympus zal maken. Nu dat samenwerkingsverband tussen Sony en Olympus een feit is.
Wellicht dat Olympus (afgedwongen door Sony) het MicroFourThirds kamp zal verlaten en camera's met een APS-C sensor à la de Sony NEX-serie zal gaan maken. Dan staat Panasonic alleen als MicroFourThirds leverancier.
- Léon Obers
- Forumlid
Je trekt conclusies uit samenwerkingsverbanden tussen Sony en Olympus wat niets met Zeiss zelf te maken heeft. Als Zeiss voor Olympus lenzen wil maken, zal Olympus een licentie aan Zeiss moeten verstrekken om diens bajonet en aansturing te kunnen gebruiken, niet van Sony. Idem voor wat betreft Fuji.Exxelle schreef: Dat klopt natuurlijk maar gezien de samenwerking die er al decennia-lang is en was tussen Sony/Minolta en Zeiss.
En gezien het feit dat Zeiss nu ook AF-lenzen gaat maken voor Fuji (en dus niet uitsluitend meer voor Sony)
Daarmee is niet gezegd dat Zeiss dat niet voor/met Olympus zou gaan doen. Alleen de combinaties die je maakt lijken me niet logisch.