Nieuwe "top" Zeiss objectieven in het vooruitzicht

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Nieuwe "top" Zeiss objectieven in het vooruitzicht

Bericht door Léon Obers » do sep 20 2012 5:49 am

De lat van optisch kunnen wordt nog hoger gelegd.

Zeiss komt met een nieuwe lijn objectieven die nog verder gecorrigeerd gaan worden om te kunnen voldoen aan de steeds hogere pixel densiteiten van huidige en nieuwe digitale camera's zoals een Nikon D800(E).
Er worden daarbij zo min mogelijk compromissen gemaakt als zijnde een wisselwerking tussen betaalbaarheid en kwaliteit.
Omdat enkel mechanische en optische kwaliteit de leidraad vormt komen de objectieven daarmee tevens op een prijspeil enkel bedoeld voor de absolute top van professionele fotografie. Objectieven gaan circa Euro 3000,- per stuk kosten. Het lijkt daarmee een soort van wedijver te willen gaan worden met bijv. Leica wie de mooiste objectieven kan maken, maar dan voor een breder aantal in te zetten merken camera's.

De eerste nieuwe brandpunt in die lijn is aangekondigd als Zeiss Distagon T* 55mm f/1.4

Robuust en fors van bouw lijken ze wel te gaan worden met een filter inschroefmaat van 82 millimeter, en dat alleen al voor een standaardlens.
Of het daarmee zo'n aantrekkelijke objectieven zullen gaan worden in handelbaarheid valt te bezien?

Meer info: http://www.digglloyd.com/blog/2012/2012 ... -DSLR.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nikonrumors.com/2012/09/06/new-f ... lens.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuwe "top" Zeiss objectieven in het vooruitzicht

Bericht door a90 » do sep 20 2012 8:14 am

Interessant nieuws Léon, de Zeiss objectieven hebben mij altijd wel kunnen bekoren. Als ze nu ook de LoCa verkleuring onder controle krijgen dan ga ik er over nadenken.

Blijf het wel onhandig vinden dat het MF objectieven zijn.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

skyfox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door skyfox » do sep 20 2012 9:09 am

3000 euro en geen autofocus?? Los van of het handig is vind ik dat wel een tikje te retro...

Zijn er veel fotografen nog die zweren bij MF? Zelf ken ik er geeneen, maar wie weet kijk ik weleen hele subcultuur over het hoofd :)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 20 2012 2:47 pm

Je hoeft niet te zweren bij MF om er gewoon mee te kunnen werken hoor.
Mooi matglas in je D3 of je D4 en je bent vaak sneller en accurater dan wanneer je één van de 51 scherpstelpunten moet selecteren enz. enz.
En ik vind dit weer een prachtig Zeiss-objectief. Minder is meer, en dat gaat nog steeds op in Duitse techniek en vormgeving. Top.
Er zijn al Nikkors met meer knopjes, toeters en bellen dan een F2 had... Alleen gaan die Nikkors wat sneller stuk, is mijn indruk.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do sep 20 2012 3:18 pm

emdeklerk schreef:...
Minder is meer, en dat gaat nog steeds op in Duitse techniek en vormgeving. Top.
...
Alleen manufactured by Cosina in Japan... :mryellow:
Dat het goed spul is, zonder twijfel, maar de prijzen zijn wel errug skyhigh. En of de prijs/prestatieverhouding dan nog klopt? :|

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 20 2012 4:34 pm

"Alleen manufactured by Cosina in Japan... (@#+&% smiley)"

Nou en? Wat wil je daar nu mee zeggen?
Zijn die objectieven dan bij voorbaat minder? Kun jij ook maar iets aanwijzen waaruit een mindere bouwkwaliteit blijkt?
Het is en blijft Duitse techniek en Duits ontwerp, gefabriceerd in één van de beste fabrieken van Japan, de Kyocera-fabriek,
Terwijl zelfs Nikon en Canon in tegenwoordig objectieven met kunststof vattingen en kunststof scherpsteltubussen leveren?
Heel veel fabrieken, ook Nikon, mochten willen dat ze de bouwkwaliteit konden leveren die Cosina neerzet met de Zeiss-objectieven.
En kwaliteit heeft zijn prijs: laat welk merk dan ook maar tonen dat ze de Zeiss/Cosina kwaliteit kunnen leveren tegen een lagere prijs.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 22 2012 12:27 pm

Op luminous-landscape.com is wat meer info over de eerste lens die zal verschijnen, de 55mm/1.4 die in de eerste reactie ook als voorbeeld te zien is.
http://www.luminous-landscape.com/essay ... 2012.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is inderdaad een enorm geval. De bedenkingen die ik in het eerste bericht maakte over de handelbaarheid, lijkt inderdaad niet ongegrond lijkt me.
Let op, het gaat hierbij om een "standaard" lens.

Afbeelding

Nog een afbeelding (groter dan 1024 pixels) op een D800:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... angemode=1" onclick="window.open(this.href);return false;

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za sep 22 2012 1:21 pm

Nou, dat lijkt me wel wat. Of je nou hiermee loopt of met een 24-70, het zal ongeveer even groot zijn.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za sep 22 2012 1:27 pm

Dit objectief wordt overigens al getoond op de Photokina.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za sep 22 2012 1:32 pm

:shock:
Wow! Dat is wel een erg vette "pancake" :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 22 2012 2:08 pm

chip54 schreef:Dit objectief wordt overigens al getoond op de Photokina.
Inderdaad, de link onder de foto bij het eerdere bericht verwijst naar een reactie op dpreview met foto gemaakt op de Photokina.

Nog een afbeelding (groter dan 1024 pixels) op een D800:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... angemode=1" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Re: Nieuwe

Bericht door iJoost » za sep 22 2012 2:45 pm

skyfox schreef:Zijn er veel fotografen nog die zweren bij MF?
Nou, ik dus. Niet dat dat betekent dat ik geen AF gebruik. Horses for courses. Maar handmatig scherpstellen met AF objectieven zuigt behoorlijk in de regel. Dus ja, daarvoor heb ik liever een MF objectief.

Die van Zeiss zijn trouwens helemaal geweldig voor met de hand scherp stellen. Maar de echte reden waarom ik ze koop is het glas. Overigens was dat ook de reden waarom ik destijds aan Nikon ben begonnen. Het Zeiss glas... ;-)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Nieuwe

Bericht door Léon Obers » za sep 22 2012 3:17 pm

skyfox schreef: Zijn er veel fotografen nog die zweren bij MF? Zelf ken ik er geeneen, maar wie weet kijk ik weleen hele subcultuur over het hoofd :)
Ik gebruik ook MF, en daarnaast ook lenzen met AF.
Kijk eens voor de aardigheid in het andere draadje naar voorbeelden gemaakt met de nieuwe Zeiss Apo Sonnar T* 135mm F2
Probleem hoeft er niet te zijn om manueel in te stellen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 95#p559895" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51#p559951" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan is meteen duidelijk waarom bepaald glas zo ontzettend gewild is, ondanks MF, of waarschijnlijk dankzij MF. 8) :lol:

Sterker nog, AF is geen garantie dat de scherpte op het onderwerp komt te liggen waar het logischerwijze eerdere verwacht wordt.
De bril staat de focus op het oog in de weg.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 74#p559974" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za sep 22 2012 3:27 pm

Nog een groot voordeel van MF: heb je ook geen last van het AF probleem bij de D800! :lol: :lol:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za sep 22 2012 8:14 pm

Is deze nieuwe serie soms specifiek bedoeld voor professionele Dslr-filmers? Waarvoor de hoge prijs minder van belang is?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”