Hoekzoeker Nikon dr-5 en 6.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Hoekzoeker Nikon dr-5 en 6.

Bericht door Léon Obers » do okt 11 2012 1:49 pm

CaptainHook schreef:Zoals al eerder vermeld. Ik heb ooit een Seagull angle finder via eBay besteld.
En die werd geleverd met oculair adapters voor Olympus, Nikon, Canon, Pentax, etc. erbij!
Ook nog instelbaar 1x of 2x vergroting. M.a.w. niet slecht voor dat geld.
Zelf heb ik o.a. een Hoodman met allerlei adapter hulpstukken. Bij 2x vergroting is het beeld echter vrij slecht.
Een dingetje van € 30,- op Ebay wat ik ook heb zonder extra hulpstukken (dus specifiek voor het ronde oculair) doet het beter. Compacter ook.

De TS heeft echter niet gekozen voor die E-bay opties en de DR-5 besteld, dus zal het daar wellicht mee gaan doen als die binnen is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » do okt 11 2012 7:42 pm

Léon Obers schreef:
Frans schreef: Maar om op de DR-5 van de vraagsteller terug te komen:
Theoretisch is het misschien wel mogelijk om de DR-5 ( rond 22 ) te voorzien van de DK-7/DK-18 ( naar rond 19 )
en vervolgens de DK-22 te gebruiken om naar vierkant te komen voor gebruik op de D300.
Het antwoord staat reeds bij de DR-5 hoekzoeker:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... bruiken%3F" onclick="window.open(this.href);return false;
Als u de meegeleverde en bevestigde oculairadapterring verwijdert, kan de DR-5 worden gebruikt op alle Nikon spiegelreflexcamera's met een niet-high-eyepoint zoeker van 19 mm met een ronde oculairschroefdraad, waaronder:
FM3A, FM2, FA, FE2, F3, F3AF, FM, FE, F2, F en Nikkormat-serie.

Die 19mm doorsnede die overblijft past dan direct op de plastic DK-22 adapter.
Klopt inderdaad ik zie het nu ook, ik had de opmerkingen blijkbaar niet goed gelezen. Geen gedoe dus met een extra verloopstuk.
Geen probleem dus om de DK-22 op de DR-5 te gebruiken. Heb ik ook weer wat geleerd.
Ik zal dit inderdaad op mijn info pagina als extra aanvulling meenemen.

Groeten Frans

jacques1
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door jacques1 » do okt 25 2012 4:17 pm

Léon Obers schreef:
Helaas heb ik het draadje niet eerder gelezen, maar ik betwijfel ten zeerste of dat plastic DK-22 adaptertje wel past op de DR-5 hoekzoeker? De inschroef doorsnede van die adapter is namelijk een doorsnede zoals vroeger gebruikt werd op een Nikkormat en Nikon FM(2). Dat is niet de doorsnede van het ronde oculair van de tegenwoordige professionele modellen camera's.
Zie het volgende bericht en vervolgreacties waar de verschillen in detail uiteen worden gezet: viewtopic.php?p=274511#p274511

Of het moet zijn dat een DR-5 hoekzoeker is afgestemd op de kleinere inschroefmaat van oude analoge camera´s en er direct een DK-1 verloopringetje wordt bijgeleverd, om de kleinere ronde inschroefmaat op het grotere ronde camera oculair te krijgen. Vraag me af of Nikon zover terug gaat met een compatibiliteit van accessoires als een hoekzoeker.

Leon, ik heb dit setje besteld bij calumet, welke eerst bij Nikon navraag deed en mij hierna terugbelde.
De winkelier vertelde mij dat als het niet past, ik deze set gewoon niet hoefde af te nemen.
Ik ga ervan uit dat dit een nette overeenkomst is.
Zogauw ik meer weet vertel ik het hier.
Mvg, Jacques

Vandaag de hoekzoeker dr-5 met de dk-22 opgehaald. En inderdaad Leon , voor de Nikon d300 moet je eerst het dk-1verloopringetje eraf halen van de hoekzoeker voordat je het dk-22 adaptertje erop kan schroeven, daarna plaats je het geheel op de camera.
Zonder de dk-22 maar met het dk-1 ringetje past deze op mijn d800 .
Ik blij, mijn vrouw blij, dus totaal 1 hoekzoeker nodig voor beide camera's.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 25 2012 4:34 pm

Dat het uiteindelijk toch past, waren we inmiddels ook al achter gekomen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p565190" onclick="window.open(this.href);return false;

Iedereen blij. :lol:
Mooi dat Nikon zelfs ook hierin toch heel ver terug gaat in comptabiliteit.

Succes.

Kun je nog een vervolgreactie geven over je bevindingen?
Is bijv. bij 2x het beeld ook scherp genoeg, vergelijkbaar met het normale 1x beeld? (Bijv. een Hoodman is bij 2,5x duidelijk minder).
En moet je het oculair extra bijdraaien in die 2x om het beeld scherp te zien?
Met andere woorden is de oculair scherpte verschillend voor 1x en 2x en moet je dat bijdraaien afhankelijk van die 1x en 2x?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”